מפתחים? כך תעברו מעבודה כשכירים ליזמים מצליחים ב-9 צעדים

הרוב המוחלט של המפתחים מכירים מישהו שעשה אקזיט. אם גם אתם חושבים לעזוב את העבודה היומיומית ולהתחיל לעבוד על סטארטאפ משלכם, סידרנו לכם 9 נקודות חשובות שיעזרו לכם בדרך להגשמת החלום

צלם/תמונה: M_a_y_a / Getty Images Israel

הסיכוי שמפתחים בתעשייה לא מכירים מישהו שעשה אקזיט הוא כמעט אפסי. אם החלפתם עד היום לפחות 4-3 מקומות עבודה ואם עברתם בדרך בלימודים אקדמיים או ביחידה טכנולוגית צבאית כלשהי, כנראה שצברתם כבר לא מעט מכרים מהתחום ושלפחות אחד מהם עשה את זה או שנמצא בדרך לשם. כן, בכל יום נפתחים בממוצע 3 סטארטאפים, 43% מהם נסגרים בטווח של 3.5 שנים ורק 7% מהסטארטאפים מצליחים להיות רווחיים ומצליחים. גם אתם רוצים לעשות את זה בגדול, גם אתם חולמים על כותרת בעיתון מלווה בתמונה שלכם מחייכים בסיפוק מאוזן לאוזן?

החלטנו לעזור לכם: מהיכן מתחילים, איך מגיעים לרעיון הגדול הבא ואיך מקימים מיזם חדש לתפארת, כזה שעוד ידברו עליו המון המון זמן? הנה 9 צעדים שיסייעו לכם לעבור מעבודה כשכירים לסטארטאפ מגניב משלכם:

1. רעיון וסקר שוק

במה אתם טובים, מה המומחיות שלכם, איזה נושא קרוב ללבכם? נסו למצוא רעיון חדשני בתחומים הללו, עשו סקר שוק, חטטו ברשת ובדקו: מה חסר, מה אפשר לקחת עשרה צעדים קדימה, באילו תחומים לא קיים עדיין שירות או שמה שקיים ישן מאוד? כיזמים עליכם להתמקד בהגדרת בעיה ומציאת פתרון שביחד יוצרים היגיון. אם כבר יש לכם רעיון בראש, בדקו אם הוא ייחודי – אם עדיין לא הוצא עליו פטנט – וכמובן שכדאי גם להתייעץ עם עורך דין. ככל שלמיזם תהיה מטרה ברורה ופתרון פשוט, כך תוכלו להסביר אותו ביתר קלות לאנשים אחרים. הכינו 4-3 משפטים ברורים וקצרים, ו…מזל טוב, מבלי לשים לב הכנתם את הבסיס ל-elevator pitch שלכם.

2. תוכנית עסקית

תוכנית עסקית היא חשובה כדי לדעת מה גודל ההשקעה הנדרשת, מה פוטנציאל המכירה וכדאיות היוזמה, ותעזור למשקיעים הפוטנציאלים להחליט שכדאי להם להשקיע בפרויקט שלכם. זכרו, הרבה יזמים רצים קדימה מבלי לתכנן ולבדוק מראש אם וכיצד ניתן להרוויח מהרעיון, וזו טעות. כדי לגייס כסף, חובה לגבש אסטרטגיית מחיר ומודל רווח.

3. תוכנית שיווקית

פיתוח המיזם לוקח זמן ועולה כסף, אבל צריך גם להביא בחשבון את כל מה שקורה לאחר שהמוצר קיים: עיצוב, מיתוג, שיווק, הפצה ועוד. הרבה סטארטאפים טובים שיש להם מוצר טוב נופלים רק בגלל שאינם יודעים לשווק את המוצר ללקוחות, ועל כן זה הזמן לפתוח אקסל ולהתחיל לחשב: כמה משתמשים נראה לכם שיהיו למיזם, באילו דרכים תפיצו אותו, מהן עלויות הפרסום?

נסו לחשוב על 3 תרחישים לרווחים הפוטנציאליים: פסימי, אופטימי ותרחיש ביניים. תחזית כזו תיאלץ אתכם להתמודד עם האתגרים הפיננסיים של המיזם, ואם תצליחו להוכיח רווחיות, לפחות על הנייר, תוכלו להתקדם משם ולבקש חוות דעת נוספות.

4. אפיון מדויק של ממשק משתמש ותהליכי עבודה

כיוון שפיתוח עולה הרבה כסף (או זמן), כדאי לבצע אפיון מדויק ככל האפשר כדי לצמצם את כמות השינויים והעיצוב מחדש לאחר תחילת הפיתוח. אפיון ממשק המשתמש חשוב מכיוון שהוא מאפשר “לראות את הדברים בעיניים”, ובעיקר להראות לאחרים, לבדוק אם הם מבינים אותו וולשמוע מה הם היו משפרים. לשם כך, אפשר לאייר את כל המסכים במוצר באופן ידני על דף או באמצעות תוכנות כמו Powerpoint או Balsamiq. כך גם יהיה לכם קל יותר לקבל הצעות מחיר ממעצבים, ולהם יהיה קל יותר לקלוע למה שדמיינתם.

5. שותפים

לא תמיד אפשר לעשות הכל ב-10 אצבעות, ועל כן שווה לשקול לשתף פעולה עם אדם אחר, או אפילו מספר אנשים שלכל אחד מהם יש תפקיד מוגדר וחלוקת העבודה ברורה לכולם. זה אולי הכי נוח לשתף פעולה עם מישהו שאתם קרובים אליו, אבל במקרה הזה לא בהכרח גם הכי נכון ועל כן בחרו שותפים שיכולים להשלים אתכם, שמביאים ידע וניסיון שלכם עדיין אין; אנשים שתוכלו לעבוד איתם לאורך זמן ולא ישגעו אתכם בוויכוחים אינסופיים.

יש חשיבות גדולה מאוד לתמהיל האנשים שתבחרו לסטארטאפ שלכם וכדאי לדאוג להון אנושי הטרוגני, שכל אחד מביא איתו משהו קצת אחר (ידע טכני, דרך חשיבה, רקע). איך מוצאים כאלה? טוב, זה כבר יצריך מכם לצאת מהעולם הווירטואלי ולהגיע לאירועים עסקיים, לכנסים מקצועיים ולמיטאפים, שם תוכלו לפגוש את האנשים הנכונים ולעניין אותם ביוזמה שלכם. כדי לקצר תהליכים, אפשר להשתמש גם בחברות השמה מתמחות.

6. מנטור/יועץ מקצועי

חשוב אמנם להיות זהירים ולא לחשוף את הרעיון שלכם לכל אחד, אבל לא תוכלו להתקדם הרבה מבלי להיעזר בידע עסקי ומקצועי שאחרים ומנוסים מכם רכשו בעמל רב. לעיתים כדאי לאתר מנטור או יועץ אישי שילוו את המיזם וישלימו את הידע הנדרש בתחומים השונים.

7. משקיע

אם אתם רוצים לעזוב את העבודה היומיומית שלכם כדי להשקיע במיזם שלכם, משקיע הוא הפתרון האולטימטיבי, שהרי אתם גם צריכים להתפרנס איכשהו. הכינו מצגת מרשימה עם הרעיון שלכם, אולי אפילו אבטיפוס של המוצר או המערכת, בררו לגבי משקיעים אפשריים וחבשו את כובע איש המכירות שלכם. כן, מה לעשות – כדי לגרום לדברים לקרות תצטרכו לפתח גם את כישורי המכירה שלכם (אלא אם כן, מצאתם איש מכירות טוב והפכתם אותו לשותף שלכם). בכל שבוע כמעט מתקיימים אירועים עסקיים של מפגשי יזמים-משקיעים, לכו אליהם או היעזרו באנשים וחברות שמתמחים בחיבור בין יזמים להשקעות תמורת עמלה.

8. סביבת עבודה

זה אמנם רומנטי למדי, אבל קשה מאוד להקים סטארטאפ מהגראז’ של ההורים שלכם או מבית קפה. כיום קיים מגוון גדול של חללי עבודה שמתאימים בול ליזמים מתחילים, אז שכרו לעצמכם עמדה או משרד קטן ותוכלו ליהנות מסביבה שיש בה יזמים בדיוק כמוכם, מאווירה של עשייה וגם מתנאי עבודה נוחים. אגב, עבודה בסביבת סטארטאפים אחרים מסייעת גם ברמת החברתית וגם ברמת שיתוף ידע ויצירת שיתופי פעולה פוטנציאליים. כמו כן, שווה להיות קרוב למקום שבו הכל קורה ולהיות מעורים בכל הכלים והאירועים שיכולים לסייע לכם.

9. משוב וגמישות

הכינו רשימה של כ-10 אנשים לפחות שאתם מעוניינים במשוב שלהם על המיזם. קבעו פגישות, הציגו את המיזם וסכמו את כל ההערות החיוביות והשליליות. שימו לב להערות שחוזרות על עצמן: את השליליות יש לתקן, את החיוביות יש לחזק. אם דברים לא צפויים קורים או אם דברים משתנים – אל תחששו לשנות את הדרך שבה בחרתם בהתאם לתנאים. ערכו הערכת מצב מדי פעם והיו ערניים למה שקורה בשוק. חשוב לשנות ולהתעדכן בהתאם לצורך.

הכתבה בחסות Gotfriends

בואו לעבוד בסטארטפים המובילים בישראל ולעשות את האקזיט הבא!
Gotfriends הינה חברת השמה מובילה בגיוס להייטק. אנו מחוברים למרבית משרות דרושים הייטק שקיימות בשוק (בעיקר לאלו שנמצאות מתחת לרדאר) ועובדים עם החברות והסטארטפים הכי חזקים בשוק.
מידי שנה אנו מסייעים לאלפי מועמדים להתקדם בקריירה (בתפקיד, בתנאים) ועושים זאת במקצוענות ובעיקר עם חיוך. באתר Gotfriends תוכלו למצוא מאגר ענק של משרות הייטק המתחדש כל יום. אנחנו מזמינים אתכם לשלוח לנו קו"ח ומשם אנחנו נעשה את כל השאר.

יניב בן ישי, SQLINK

יניב בן ישי - סמנכ”ל השיווק של חברת התוכנה המובילה ,SQLink מומחה בעולמות השיווק והדיגיטל בדגש על שיווק לעולם הגיוס להייטק, מסייע לטאלנטים למצוא את התפקיד הבא שלהם ומייעץ לחברות וסטארטאפים בנושאי: פיתוח מקורות גיוס, חווית מועמד ומיתוג מעסיק. יניב מרצה באירועים וכנסים מקצועיים ובאקדמיה, מכור לשוקלד נוטלה ולאנשים מחייכים.

הגב

2 תגובות על "מפתחים? כך תעברו מעבודה כשכירים ליזמים מצליחים ב-9 צעדים"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
מיליונר
Guest

אתה גורם לזה להשמע כל כך פשוט…

moshe oofnic
Guest

וואו! חברים בתור יזם שעשה את המעבר אני אומר לכם תחשבו עשרים פעם לפני שאתם עושים את הצעד, האם אתם מסוגלים עכשיו להעמיד את החיים הפרטיים שלכם בhold לשנים הקרובות? לעבוד 14 שעות ביום ולטפס על רכבת הרים מטורפת של הצלחות אבל גם של תהומות נוראים?
יזמות זאת מחלה קשה תחשבו טוב מאוד אם אתם רוצים ומסוגלים לעשות זאת…

wpDiscuz

תגיות לכתבה: