פותחת חזית: ספוטיפיי מגישה תלונה נגד אפל
לספוטיפיי נמאס מהתחרות הלא הוגנת בינה לבין אפל ולכן החליטה להגיש תלונה בנושא בפני הנציבות האירופית
העובדות בשטח הן כאלו: שני שירותי המוסיקה הפופולארים ביותר כרגע הם ללא ספק ספוטיפיי ואפל מיוזיק. ספוטיפיי נמצאת בראש, עם יותר מ-200 מיליון מנויים וקרוב ל-100 מיליון מנויים בתשלום, בעוד שאפל מיוזיק מסתפקת ׳רק׳ ב-50 מיליון מנויים בתשלום (לפי נתונים עדכניים משירות Statista). אלא שכעת, ספוטיפיי, למרות שידה נמצאת על העליונה, החליטה להגיש תלונה נגד אפל בגין תחרות לא הוגנת ומפלה, שבסופו של דבר פוגעת גם במשתמשים.
לא כוחות
אחרי שנים רבות של איפוק, החליטה ספוטיפיי להגיש תלונה לנציבות האירופית, הגוף הרגולטורי האחראי לשמירה על תחרות הוגנת, כנגד אפל. לדברי מייסד ומנכ״ל ספוטיפיי, דניאל אק, הם החליטו להגיש תלונה מכיוון שהכללים של אפל על מתחרות פוטנציאליות שלה פשוט לא הוגנים, ולמרות ניסיונות חוזרים ונשנים שלהם לפתור את הבעיות ישירות מול אפל – אלו לא צלחו.
הבעייתיות נובעת מכך שאפל, לצד היותה חברת חומרה שמייצרת סמארטפונים ומחשבים, היא גם חברת תוכנה לכל דבר שעומדת מאחורי מערכת ההפעלה iOS, ה-App Store, ו-Apple Music, מתחרה ישירה לשירות כמו ספוטיפיי. ״בתיאוריה, זה בסדר. אבל במקרה של אפל, הם ממשיכים לתת לעצמם יתרון לא הוגן באופן קבוע״, כותב אק.
אק משתף במספר דוגמאות שממחישות את העובדה שאפל, בהיותה ״בעלת המאה״ ב-App Store, היא גם באופן מסוים ״בעלת הדעה״, שיכולה להכווין את המשתמשים שלה לאן שהיא רוצה ולתועלתה. כך למשל, אפל דורשת מאפליקציות שמציעות ״In-App Purchases״ לשלם מס של 30% על כל הרכישות שבוצעו באמצעות מערכת התשלומים שלה, מה שכולל בין היתר את מנוי הפרימיום של ספוטיפיי. ניתן לעקוף את הדרישה הזו באמצעות מעבר למערכת תשלומים אחרת להשלמת החיוב, אבל יישומים שבוחרים לעשות זאת, יתקלו בלא מעט קשיים ומגבלות טכניות בדרך.
דוגמאות נוספות לקשיים שאפל מערימה על מתחרותיה, ובראשן כמובן ספוטיפיי, הן ביטול האפשרות לשלוח הודעות מייל פרסומיות לאלו, או שהיא פשוט לא מאשרת עדכוני תוכנה עם תיקוני באגים ופיצ׳רים חדשים, מה שכמובן פוגע בחווית המשתמש. בנוסף, אם אתם מחזיקים ברמקול חכם או בשעון של אפל – לא תוכלו לנגן דרכם את ספוטיפיי בעזרת סירי, אלא את אפל מיוזיק בלבד.
מצד אחד, אפשר להבין את אפל, בעיקר כשספוטיפיי נהנית כרגע מכמות משתמשים משלמים כפולה. יחד עם זאת, לטעמנו מדובר בהתנהגות מעט בריונית שמתאימה יותר לילדים בגן, שנוקטים בכל האמצעים על מנת למנוע מהאויב המושבע שלהם לנצח. אבל כאן, מדובר בשתי חברות מסחריות ורווחיות שיכולות להתחרות האחד כנגד השניה כמה שרק ירצו (שכן לנו הלקוחות זה תמיד טוב), אבל נראה כי אפל מנצלת את כוחה, ואיך אומרים – זה ״לא קול״. כמובן שאין צורך לרחם על ספוטיפיי, אבל הדרישה שלה היא לזכות ליחס זהה כמו שאפל מעניקה לחברות כמו אובר ודליברו, שלא נדרשות לשלם מס בגובה של 30%, לפחות עד שאפל תציע שירות משלוחים או נסיעות שיתופיות משלה.
ספוטיפיי מצטרפת לענקית נוספת שנכנסה ראש בראש עם אפל, נטפליקס, אשר הסירה את האפשרות לחדש את המינוי שלה או לשלם על מינוי חדש באמצעות In App Purchases דרך האפסטור. זאת כדי להמנע מתשלום אותם 30% עליהם ספוטיפיי מדברת. ונזכיר כי מהלך דומה התרחש בחנות הגוגל פליי של גוגל, כאשר מפתחת המשחק הסופר-פופולארי פורטנייט העדיפה להכריח למשתמשיה להוריד את המשחק ממקור חיצוני, מאשר לשלם 30% מהרווחים לגוגל.
הגב
8 תגובות על "פותחת חזית: ספוטיפיי מגישה תלונה נגד אפל"
* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.
אני לא משתמש במוצרים של אפל. אבל כאילו אפשר קצת להבין אותם. זה השטח שלהם אז הם עושים מניפולציות כאלה ואחרות כדי להצליח יותר את שירותם שלהם.
אבל עדיין יש פה בעייתיות מסוימת
בעייתיות מסוימת?
קוראים לזה מניעת תחרות, וזה לא חוקי.
זה פשוט לא חוקי. זה כמעט שווה ערך למה שמיקרוסופט עשו עם אינטרנט אקספלורר 6.
דיי לקשקש זאת המערכת הפעלה שלהם הם יחליטו מה לעשות וספוטיפיי מוזמנים להוריד את האפליקציה שלהם נראה מי יוותר
זה לא עובד ככה. ברגע שחברה מגיעה לנתח שוק בגודל מסויים היא כבר לא יכולה לעשות מה שבא לה.
ואם מחר בבוקר חברת הטלפון שלך תחליט שהיא סוגרת לך את כל המכשיר והתוכן שעליו כי היא רוצה שתתחיל לשלם מנוי חודשי של 30 שקלים בחודש, מה תגיד? זכותה?
ספוטיפי רוצה גישה למאות מליוני הלקוחות של אפל בלי לשלם… למה לא בעצם? הרי אפל היא חברה ללא מטרות רווח, לא?
לא ממש קראת את הדף של ספוטיפיי, אה?
סתם אתה מגיב בלי לקרוא כלום ובלי להבין כלום.
לפי התגובה של אפל, הטענות של ספוטיפיי הן חצאי אמיתות בלשון המעטה, לדוגמא – 30% מס נגבה רק ממנוי שנתי בשנה הראשונה, אפליקציות שמוכרות טובין פיזי (כמו אובר ודליברו) לא משלמות את המס, אושרו לספוטיפיי קרוב ל200 עדכונים חוץ מעדכון שעבר על הכללים שכל אפליקציה בחנות כפופה אליהם, אפל הציעה לספוטיפיי עזרה בתמיכה בסירי במס' הזדמנויות.
מקור: https://www.apple.com/newsroom/2019/03/addressing-spotifys-claims/
אם כבר צריך לתבוע את ספוטיפיי על אפליה בין לקוחות. יש מדינות בהן יש אפשרות למנוי משפחתי ויש כאלה בהן אין אופציה למנוי משפחתי (כמו בישראל). מרגיז מאוד.