הסטודנט הזה מצא דרך לייצר ולנייד חשמל באזורים מרוחקים

אלון בן דוד, סטודנט לעיצוב בשנקר, בכלל רצה להגשים חלום וליצור רכב שישוט לעבודה, אך לעבודת הגמר שלו הוא עיצב את ספארק – רכב שנע על אנרגיית רוח שהוא עצמו מייצר, ולאחר מכן מעביר את החשמל לרכבים, משקי בית ואפילו תעשייה

ספארק והצפלין. מקור: אלון בן דוד

כבר שנים ארוכות קיימת מגמה של הפיכת גאדג’טים לניידים, ובאחרונה הטרנד השולט הוא להפוך מכשירים שונים לחשמליים. בין שני אלה יש דבר אחד מהותי מאוד – החשמל, שנראה כאילו הוא מתעקש להישאר עם הראש בקיר. פיתוח של אלון בן דוד (29), סטודנט לעיצוב תעשייתי בשנקר, נועד להעביר חשמל באזורים המרוחקים מהערים הגדולות לרכבים חשמליים, משקי בית ואפילו תעשייה.

בן דוד פיתח את Spark – כלי רכב שיכול לנסוע למדבר למשל, וממנו יוצא צפלין שהופך את הרוח לאנרגיה. לאחר מכן הרכב יכול לנסוע לאזורי הביקוש ולהעביר את החשמל שייצר. “החזון העיקרי”, הוא מספר, “הוא לחתוך את המתווכחים שמספקים לנו אנרגיה – ממשלות ועד לחברות אנרגיה גדולות – שמשתמשות בדלקים מזהמים וגז. סביבנו יש כמויות אדירות של אנרגיה ירוקה, ובפרט אנרגיית רוח שלפי מחקרים יכולה לספק חשמל לכל אוכלוסיית כדור הארץ פעמיים”.

זו מחשבה שאפתנית. איך ספארק יצליח לעשות את זה?

“הרעיון הוא להכין פלטפורמה של גופים עצמאיים, שמלקטים אנרגיה ומשווקים אותה לפי דרישה, בצורה עצמאית ותוך כדי הוצאת המתווכים. במובן הזה הרעיון דומה למה שהמטבעות הווירטואליים מנסים לעשות עם הבנקים”.

מאיפה הגיע לך הרעיון?

“זה ישמע מצחיק, אבל הפרויקט התחיל מחלום שלי בתור ילד  – לשוט לבית הספר. הייתי בכיתת ספורט ולקחו אותנו לשיעור ניסיון בגלישת רוח ומפרשיות (בזכות השיעור הזה אני גולש עד היום). בכל בוקר דמיינתי איך הייתי מנצל את הרוח ושט לבית ספר, במקום ללכת אליו ברגל. מטרת הפרויקט הייתה לבדוק איך אפשר לגרום לכלי תחבורה כבד, שצורך הרבה דלק, לחצות אזורים גדולים על בסיס אנרגיה מתחדשת בלבד”.

סקיצות ראשוניות של ספארק. מקור: אלון בן דוד

איך הגעת משיט לכלי רכב שמייצר חשמל?

“הרעיון הראשוני היה כלי תחבורה עם מפרש. התחלתי לעשות כל מיני סקיצות של רכבים עם מפרש  וניסיתי לראות איך אפשר להשתמש באנרגיה מתחדשת, בדרך כזאת או אחרת, על מנת לייצר תחבורה בעיר. אז עוד הנחיתה אותי המחשבה של כמה מגניב היה יכול להיות אם היינו שטים ברוטשילד לעבודה. לאט לאט, ובעזרת המנחה שלי, אמיר ליפסיקס, הבנתי שכדי שמשהו כזה יוכל לקרות במציאות, אני צריך להוריד את הרעיון לקרקע. ניסיתי למצוא צידוקים כלכלים לפרויקט כזה, אז חשבתי איזה כלי תחבורה שורף הרבה דלק ואיפה יש הרבה רוח. משם הרעיון התגלגל למשאית עם מפרש שתוכל לצלוח מדבריות בעזרת חשמל ואנרגיית רוח. השלב האחרון בפרויקט היה הוספה של הצפלין עם הטורבינה למשאית, מה שמאפשר לה הנעה המסתמכת רק על אנרגיית הרוח ולנייד את החשמל ולשווק אותו לרכבים חשמליים, למשקי בית או לתעשייה”.

חשמל ל-3,000 בתים אירופיים

חשוב להדגיש שעדיין מדובר בקונספט עיצובי, כלומר הוא עדיין בשלב הרעיוני. עם זאת, בן דוד מספר כי הוא כבר קיבל פניות שמתעניינות במוצר מגורמים פרטיים, ואפילו כמה הצעות עבודה.

אז איך זה עבד בדיוק? 

“המשאית עצמה מחולקת ל-2 חלקים: הקבינה והנגרר. בקבינה נמצא הנהג ובנגרר נמצאת הטורבינה ביחד עם הצפלין. החלק הקדמי הוא לא קבינה רגילה של משאית, אלא הנהג יושב במרכז ומצדיו יש כונסי אוויר לכניסה ומעבר של אוויר דרך הטורבינה. הם למעשה מאפשרים שימור וחסכון של אנרגיה גם במהלך הנסיעה. המשאית עצמה היא משאית חשמלית, והיא יכולה להיטען מנקודות עגינה אחרות, בדיוק כמו שהיא יכולה להטעין נקודות חשמל אחרות.

“לפני יציאת המשאית לשטח, הנהג בודק באילו אזורים צפויה להיות רוח אופטימלית ומתכנן את היעד להפקה מרבית של אנרגיה. לאחר ההגעה לאזור הרצוי, הנהג פותח את דלתות המטען, שהן גם העוגן של המשאית לקרקע. ניפוח הצפלין נעשה בעזרת גז הליום, וכאשר הוא באוויר הרוח שמסובבת את הטורבינה מתורגמת לאנרגיית חשמל ומועברת דרך הכבל אל בנק סוללות שנמצא במשאית ומאפשר את אגירת האנרגיה”.

על איזו כמות של חשמל מדובר?

“טורבינת רוח בגודל ממוצע, שממוקמת על האדמה מסוגלת לייצר יותר מ-6 מיליון קילו וואט לשנה. לעומת זאת, צפלין עם טורבינה שעולה לגובה של 1,000 רגל, כמו זה שבתוך ספארק, מסוגל לייצר כמות כפולה מזה, כלומר 12 מיליון קילו וואט לשנה, שמספיקים בממוצע לכ-3,000 בתים באיחוד האירופי. המחיר להפקת אנרגיה מרוח יקר יותר היום מהפקת חשמל מגז – 8.2 סנט לעומת 6.3 סנט. לשם השוואה, בשנות ה-80, כשבנו את טורבינת הרוח התעשייתית הראשונה, המחיר לקילו וואט היה 30 סנט, כך שהמחיר תלוי בטכנולוגיות הייצור, שרק הולכות ומשתפרות”.

רונה חזקיה

עורכת וכותבת על כל תחום חוץ מכדורגל. עיתונאית בעשור האחרון, בעלת תואר ראשון בספרות ולשון עברית ומגיהה גם את הגב של אריזת הקורנפלקס. כתבת מגזין והעורכת המסחרית של גיקטיים

הגב

35 תגובות על "הסטודנט הזה מצא דרך לייצר ולנייד חשמל באזורים מרוחקים"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
מויישה גרוייס
Guest

רעיון נחמד אבל כמו שבלתי אפשרי “לשוט” עם רכב בגלל החיכוך הרב, כך ייקח אולי שבוע הטענה כדי להזיז את המשאית קילומטר.

אדיר
Guest

איך מגיעים אל אלון בן דוד גם אני מתעניין ברעיון

שני
Guest

פרוייקט מעניין מאוד!

מויישה ונטילטור
Guest
מויישה ונטילטור

למה יש לי הרגשה שכבר ראינו משהו מאד דומה בטד… http://bit.ly/2AgX5yr

נודניק תורן
Guest

קשקוש ילדותי. החשמל שהוא מייצר תוך כדי נסיעה בא על חשבון הדלק שהוא שורף, אחרת הוא הצליח להמציא perpetuum mobile

אלכס
Guest

אולי לא הבנת מהטקסט (גם אני לא הבנתי בהתחלה): המסעית לא תייצר אנרגיה כאשר היא בנסיעה, אלא רק במצב סטטי (אחרי שהגיע למדבר או לכל מקום אחר), אחרת זה באמת היה perpeteum mibile

בזיל
Guest

לא פרפטום ולא נעליים. משאית שקוצרת אנרגיה קנטית מהרוח היא לא פרפטום מובילה. זה כמו להגיד שמכונית חשמלית שנעה בעזרת פאנלים סולאריים היא פרפטום מובילה. תנשום ותספור לפני שאתה נותן תארים כמו קישקוש ילדותי.

גוטה
Guest

כתבה הזויה.
אני מבין שלהתקבל לשנקר (או להיות מנחה שם) מספיקות היום 8 שנות לימוד

שחר
Guest

גם אני “מצאתי” דרך לייצר זהב מעופרת! ציירתי קונכיה על הדף והיא תהפוך כל דבר לזהב. עכשיו רק צריך מישהו שיתעסק בפרטים “הטכניים” של הרעיון.

לא ייאמן שדבר כזה הוא פרוייקט גמר במוסד אקדמי.

נחמד בתור פרוייקט גמר
Guest
נחמד בתור פרוייקט גמר

גיקטיים הגזמתם…כתבה על סטודנט עם איזה פנטנזיה שנלקחה מאיזה פסטיבל סרטי אוטופיה( מקס התורם בדרכים??? ) ומדברת על “ציידי אנרגיה” שמשוטטים במדבר חמושים בבלונים
חחח…האמת זה די חמוד – אבל הגזמתם עם הכותרת
בכל זאת הרבה מהקוראים כאן מהנדסים :-)

איתן
Guest

כתבות מהסוג הזה גורמות לי לתהות האם המסלול הנוכחי של הנדסה *או* עיצוב הוא נכון.
ברור שפה מדובר בפנטזיה, אבל ללא פנטזיות אין חידושים – פנטזיות יישארו כך אלמלא יזמים עם ידע הנדסי שיהפכו רעיון למציאות.
אומנם היום מעצב יכול לפגוש מהנדס וללכת יד ביד, אבל אני חושב שאם למעצבים היה קצת יותר ידע הנדסי ולמהנדסים היה קצת יותר ספייס יצירתי וידע עיצובי בסיסי (נניח שנקודת המוצא לפתרון בעיה היא לא בהכרח להשתמש בכלים ידועים, אלא לנסות לפנטז על פתרון אוטופי ולהחליט אם הוא בר-קיימא רק אחרי שלילה יסודית) אז שני התחומים היו הרבה יותר מעניינים ומועילים..

משה
Guest
••• אפרופו שיכלול… הפנטזיה המצורפת לעיל סובלת מחולשה אחת פנטסתית: צריך להגיע למשאית כדי לקצור את החשמל. • אז יש לי דרך חלופית: קרן לייזר טעונה בחשמל תצא ישירות מהונטילטור שנמצא מעל המשאית. משאית אחרת שתמצא בין 10 ל 20 ק״מ – תיידע לקבל את הקרן המחושמלת ולספק חשמל במקום בו היא נמצאת. • מיותר לציין שיש מתג בקבינה של המשאית שיכול לשנות את היעוד של הקרן, מסתם קרן מחוּשׁמלת לקרן מוות – והחל מעת זו הפכנו את יעוד המשאית למשהו קצת שונה. עם הפעלת המתג – משתנה גם צבע המשאית (והווינטלטור שמרחף מעל המשאית) לצבעים התואמים את פני השטח.… Read more »
fad
Guest

כמה מאמץ בשביל בדיחה

ניר
Guest

כמה דברים: 1) חוקי שימור- רכב לא יכול לזוז מהאנרגיה של עצמו זו סתירה חייב להיות לו עוד מקור לפחות התחלתי כדי לנוע כי כרגע זה סותר את חוק שימור האנרגיה במובן הקלאסי ביותר.
2) לא הבנתי איך הטורבינה פשוט תרחף באוויר..
3) כמו תחנת רוח?, תחנות רוח הן דבר נהדר אם ורק אם הן ממקומות במקומות שיש הרבה רוח לא כל מקום אפקטיבי ליצור אנרגיה מרוח.

משה
Guest

••• יש לי תחושה שהפיזקה הבסיסית ביותר תסרב לשתפ פעולה עם המיזם הזה •••

שלמה
Guest

כרגיל בגיקטיים… האיש לא פיתח כלום, אפילו בוידאו יש דברים בלתי אפשריים ויש פה רעיון בלבד שמוצג בסרטון. לא חסרים כאלה.

* שימו לב כתבות חובבניות אשר מפרות את פנאי הקורא יביאו לפחות גולשים באתר, לרבות הגייה, דברי דעתו של הכתב (שאין בניהן קשר למציאות)

אריאל​
Guest

שאלה לגבי פרפוטום מובילה.
למה לפי הפיזיקה וחוק שימור האנרגיה אי אפשר לנצל אנרגיה שמופקת מהנסיעה כדי להמשיך לנסוע? מה יקרה אם מנסים?

fad
Guest

מה שיקרה זה שלא תיווצר מספיק אנרגיה. למשל, אם נסיעה של קילומטר תייצר אנרגיה לחצי קילומטר נוסף, ואז בחצי הקילומטר הנוסף תיווצר אנרגיה עבור רבע קילומטר… כך בצורה השואפת לאפס, עד שבעצם לא תוכל להפיק עוד אנרגיה ולהמשיך.

כמובן שבפועל המספרים יהיו הרבה יותר קטנים מאשר חצי קילומטר עבור כל קילומטר ולכן זה יהיה עוד הרבה פחות יעיל מהמתואר למעלה

חבר של חבר
Guest

היקום יקרוס לתןך עצמו

חבר של חבר
Guest

עקר האנרגיה בתנועה של רכב מתבזבז על חיכוך עם הקרקע ועם האוויר
רכבות שמרחפות על מגנט למשל כמו ביפן מנצלות את חוסר החיכוך כדי להגיע למהירות אדירות במינימום אנרגיה – הם גם בנויות בצורה אוירודינמית שתפחית חיכוך עם האויר
סתם רעיון- אולי צריך שכל הרכבים הפרטיים ירחפו על מגנט?
מממ… למישהו יש את הטלפון של אילון מאסק במקרה?

לא כל כך פשוט
Guest

צריך להפוך את כל הכבישים למתכתיים בשביל זה

רעיונות יש בלי סוף...
Guest
רעיונות יש בלי סוף...

אוקי אני מבין- זה לא ישים, אבל בא ניקח את זה הלאה לכיוון קצת שונה- דמיין – כביש מגנטי אחד ארוך במיוחד…
חיפשתי שניה בגוגל- מצאתי את זה
https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4063775,00.html
לא בטוח זה עד כמה זה ישים כי צריך לעשות שינויים ברכב
סתם רעיון יעול: אפשר אולי ליצור מסילות מיוחדות שבנויות מחומר שכמעט לא יותר חיכוך עם הגלגל( בניגוד לאספלט ) ולהטיס על המסילות את המכוניות בעזרת מגנט

אדי
Guest

יש את הרעיון של טסלה אם אני לא טועה, לבנות מסלולים “מטעינים” כל מרחק מסוים

מהנדס
Guest

בחיי כמה אנשים חסרי מעוף, אנשים לא שמים לב שהפרוייקט הזה הוא פרוייקט קונספט וגם אם מחר בבוקר יתחילו לייצר אותו ברור לכולם שיהיהו בו שינויים כאלה ואחרים, אבל הרעיון הכללי מעורר השראה. בתור מהנדס בתעשייה האווירית אנחנו מחפשים אנשים שיודעים לחלום בדיוק ככה.

דודו
Guest

אחד הדברים הכי מפגרים שראיתי בחיי, באמת נראה כמו ילד בן 4 חשב על הרעיון הזה
נו באמת!!!

עילום
Guest

איך אני יכול ליצור קשר עם הבחור? למה לא פרסמו את המייל שלו

Oer
Guest

זה לא פרטייקט אלא עיצוב פנטזיה.
חשבתי אז על משהו יותר פרקטי .
אבל זה לא פרקטי כי הליום לא מחזיק מעמד בבלון .

יצחק כהן
Guest

ב”ה

מדהים כמה קשה לפרגן, הרעיון באמת יפה ובר מימוש, מה כ”כ כואב לתת מילה יפה, אם גוגל או כל חברה אחרת היית מוציאה בדיוק את אותו מצגת אז סביר להניח שהתגובות היו “וואו איזה עתיד יפה”

גם כאן יש פרוייקט מרשים שיש לו רגליים שבהחלט מצריך בדיקת עומק לפרטים, ואין לי ספק שגם דרך זאת תיהיה אחת הדרכים לייצור חשמל ירוק בעתיד

כל הכבוד לסטודנט אלון בן דוד, אל תקח קשה מילים קשות של מהנדסים, זה נובע מיום מלא באגים, תמשיך להתעקש ותצליח

לא כל כך פשוט
Guest

הבעיה היא שחוקי הפיזיקה הכי בסיסיים (חוק שימור אנרגיה) לא מסכימים עם הרעיון הזה.

אמיר ליפסיקס
Guest
חברים יקרים, אתם גיבורים גדולים מאחורי המקלדות שלכם. חלק מהאמירות פה לא זכאיות להתייחסות בשל איכות תוכן שצללה מעבר למפלס ים המלח. שמי אמיר ואני מעצב תעשייתי מזה 15 שנה (ואגב המנחה של הפרוייקט). לידיעתכם, כמות האובייקטים בעולם שהחלו כפנטזיה פרועה ונתקלו בתגובות מזלזלות של מהנדסים יודעי כל ,עולה על מה שאתם בכלל מדמיינים. ללא ה’פנטזיות’ הללו לא הייתם משתמשים היום במיטב המוצרים – אייפון הוא רק דוגמה אחת מיני רבות. בקריירה המקצועית שלי נתקלתי ברבים מכם שאמרו “לא ייתכן” , “פנטזיה”, “זה נוגד את חוקי הפיזיקה” ועוד ועוד ביטויים כאלה ואחרים . בחלק מהמקרים אכן כך היה הדבר… פרוייקטים… Read more »
לא באים ממקום רע אלא מיקצועי
Guest
לא באים ממקום רע אלא מיקצועי
ההבדלה שלך בין “אנשי חזון” שהם לדעתך “מעצבי מוצר” לבין אנשי ישום שהם ה “מהנדסים”( סוג של יועצים ופועלים שחורים שעובדים בשביל אנשי החזון ) היא פשוט תלושה מהמציאות וניכר שמאד הושפעת מהסרט על סטיב ג’ובס( אחלה סרט אבל אני בספק כמה זה דומה למציאות ) מהנדס- חלק העבודה שלו היא לבדוק היתכנות יעילות ועלות של דרכים לפתרון בעיות גם בהשוואה תחרותית לשיטות אחרות – עד כמה שזה כואב שיטות לא יעילות נופלות בתחרות חוץ מסטיבן ג’ובס ועוד כמה בודדים – רב ההמצאות בטכנולוגיה באו ממוחם הקודח של מהנדסים כך שאתה ממש לא יכול להאשים מהנדסים בחוסר מעוף או בחשיבה… Read more »
revision 2.0
Guest
סבבה, עכשיו כשהוצאנו כל שעל ליבנו- בא נחזור לעבודה… החזון כפי שתואר זכה לשפע ביקורות שליליות רובן התמקדו בחסר פרקטיות( משאית+נהג לכל טורבינה והשימוש בבטריות לאגירת החשמל ) חסר ישימות(הסתמכות על טרנד חברתי אקולוגי ) וחסר יעילות אנרגטית- ז”א האנרגיה הדרושה לשנע את כל העסק( משאית שגומעת מרחקים עצומים ) בזמן הפסקת סיגריה במרפסת- מוח המהנדס שלי שאל את עצמו ללא הרף למה צריך בכלל משאית ונהג? בקיצור החזון המחודש הוא “צפלינים ממונעים אוטונומים” שיטיסו את עצמם לאיפה שיש רוח ולאחר שיגיעו לטעינה מקסמילית יטיסו את עצמם לנקודת פריקה כמובן שהאנרגיה לטיסה של הצפלין תבוא מהאנרגיה שהצפלין ייצר או מפנלים… Read more »
יגאל בור
Guest
אין כאן חידוש של טכנולוגיה לייצור אנרגיה. אין צורך להשקיע מיליונים כדי לבצע ניסוי יתכנות. כל מה שצריך זה לרכוש גנרטור להספק מתוכנן. לשכור צפלין בנפח-גז לקילו משא כפול משקל הגרטור. לחשב את משקל הצפלין ונפח המארז שלו כדי לחשב גודל המשאית שנושאת את הגנרטור והצפלין ובלוני הגז. יש לזכור שבלי יכולת לשאת גז ליותר מהפרחה אחת, אז כל התוכנית על שיווק חשמל נמסה ומתאדה מייד. התוכנית של “הממציא…” מתחילה ונגמרת בתכנון המשאית שנושאת את הציוד הנדרש. שכחנו עוד דבר חדש… איך האנרגיה החשמלית החדשה נאגרת…. בבטריות ענקיות? איך מוכרים לתעשייה אנרגיה חשמלית במתח 24 וולאט? אם הצרכן צריך מתח… Read more »
שי ד.
Guest

חברים דיון סוער מעניין למשועממים שלא מבינים כלום באנרגיה.
הרעיון העברית פשוטה הוא ליצר טורבינת רוח ניידת, שעולה לאוויר ע”י בלון.
פשוט, גוגל עשן את זה פני עשר שנים.
הסיבה שזה לא עוד היא המחיר.
עלות קוט”ש מיוצר גבוהה מידי.
לבנות שדה סולארית במדבר ולהוליך את החשמל על תשתית רגילה יהיה יותר זול. לפחות במחירים של היום.
בכל מקרה, שיהיה בהצלחה.

שמעון
Guest

מעניין
מזכיר את טורבינות הרוח שפרחו באויר בסרט אנימציה big hero 6
כל הכבוד על ההוצאה מהכח אל הפועל גם טם ברמת תכנון

wpDiscuz

תגיות לכתבה:

נותרו עוד
00
ימים
:
00
שעות
:
00
דקות
:
00
שניות
לכנס המפתחים הגדול בישראל