לראשונה: SpaceX שיגרה בהצלחה תיירים לחלל

הישג מרשים לאילון מאסק ו-SpaceX בקרב על תיירות החלל. לראשונה ישייטו במסלול מעל כדור הארץ 4 נוסעים שאינם אסטרונאוטים

רגע השיגור. מקור: SpaceX

בחודשים האחרונים אנחנו נמצאים בעיצומו של מסע שמערב הרבה כסף, טכנולוגיה ובעיקר אגו סביב השאלה איזה מיליארדר יביא ראשונה תיירים לחלל. אחרי ריצ’ארד ברנסון וג’ף בזוס, מגיע עכשיו תורם של אילון מאסק, שאולי עושים את זה אחרונים, אבל עושים את “הדבר האמיתי”.

יותר גבוה מתחנת החלל הבינלאומית

אתמול (ה’) בשעה 03:02 שעון ישראל המריא טיל Falcon 9 של SpaceX ועליו 4 אזרחים למשימת Inspiration4. הטיל המשגר, שהמריא מכן שיגור 39A במרכז החלל קנדי בפלורידה, נשא עליו את השלב השני ואת קפסולת הנוסעים Resilience המשודרגת, שהיא אותה קפסולת נוסעים מסוג Dragon, שהביאה בשנה האחרונה אסטרונאוטים לתחנתת החלל הבינלאומית – ועברה התאמות. בין היתר הותקן בקפסולה גג זכוכית פנורמי, שיאפשר לתיירי החלל ראות מרהיבה של כדור הארץ והחלל. כיפת הזכוכית הזו, שעברה כמובן מבחנים רבים לפני השיגור, החליפה את החלק שמיועד לעגינה על גבי תחנת החלל הבינלאומית.

חופת הזכוכית החדשה. מקור: SpaceX

בתוך תא הנוסעים ישבו מפקד המשימה, ג’ארד אייזקמן, טייס בן 38, והמייסד של חברת התשלומים Shift4 Payments ועוד 3 נוסעים שהוא בחר ומימן את השהות שלהם: היילי ארקנו, עוזרת רפואית בת 29 ומחלימה מסרטן; כריסטופר סמברוסקי, מהנדס-דאטה מלוקהיד-מרטין; וד”ר סיאן פרוקטור, שתהיה האישה האפרו-אמריקאית הרביעית שתטוס לחלל.

2:48 דקות לאחר השיגור נפרד השלב הראשון של הטיל וחזר לכדור הארץ לנחיתה מושלמת על גבי אסדת הנחיתה האוטונומית של SpaceX ששייטה במימי האוקיינוס האטלנטי; כ-9 דקות לאחר השיגור נפרדה קפסולת הנוסעים גם מהשלב השני, והחלה בתמרונים לסירוגין של הפעלת המנועים שלה, לקראת הכניסה למסלול סביב כדור הארץ.

 


בניגוד “לטיסה בשמי הארץ” של ברנסון ולמשימת הסלפי של בזוס, המשימה הפעם שונה. אמנם מדובר ב”תיירות חלל” במובן זה שאזרחים פרטיים, שלא עברו את המיונים וההכנות של נאס”א ושילמו על הטיסה מכיסם – אולם כאן בערך מסתיים הדימיון. בניגוד לטיסות הקודמות שהגיעו פחות או יותר לקו קרמן – קו דמיוני בגובה 100 ק”מ מעל כדור הארץ – שמסמן את הגבול התחתון של החלל – קפסולת הנוסעים של SpaceX תשייט בגובה 580 ק”מ מעל כדור הארץ. מדובר במסלול הגבוה כ-180 ק”מ מהמסלול שבו משייטת תחנת החלל הבינלאומית – והגבוה ביותר אליו הגיעו בני אדם מאז 2009, אז שלחה נאס”א אסטרונאוטים לתקן את טלסקופ החלל האבל. כדי להבין את הפרספקטיבה – כפי שמסביר האסטרופיזיקאי האמריקאי ניל דגראס טייסון, אם נתייחס לכדור הארץ כגלובוס, אז באופן יחסי, תחנת החלל היא בגובה של כ-1 ס”מ מעליו.

הנוסעים צפויים לשהות בחלל כשלושה ימים במהלכם ישייטו במהירות של 27 אלף קמ”ש וישלימו הקפה של כדור הארץ כל 90 דקות. המסע חזרה יחל כאשר מזג האוויר יאפשר זאת, ואז תתמרן החללית חזרה לכדור הארץ, ותעבור באטמוספירה לקראת השכשוך במימי האוקיינוס מול חופי פלורידה. במקרה של מזג אוויר לא ידידותי המשימה עלולה להתארך במספר ימים נוספים.

55 מיליון דולר לכרטיס

כאמור, מי שמימן את המשימה כולה מכיסו הוא אייזקמן, שמקווה להעלות כך מודעות למכון מחקר ולבית החולים St. Jude. אייזקמן עצמו תרם 100 מיליון דולר לעמותה ומקווה לגייס בעזרת המשימה עוד 100 מיליון דולר, כשכרגע נתרמו כבר קצת יותר מ-30 מיליון דולר. לא SpaceX ולא אייזקמן חשפו פרטים בנוגע לעלות המשימה, אולם מחיר כרטיס עומד על כ-55 מיליון דולר. בתמורה, תיהנו מהכנה ארוכה שכוללת אימונים מפרכים, חליפת חלל בהתאמה אישית וכן, גם שיגור לחלל.

אנחנו לא יודעים אם הנוסעים ארזו לבד, אבל אנחנו כן יודעים שסמבורסקי לקח איתו לחלל יוקולילי של חברת Martin Guitar, כחלק מהחסות המסחרית שלו; וד”ר פרוקטור הביאה איתה ספרי שירה ואמנות. חוץ מהחלק של הפאן, צפויים הארבעה להשתתף במחקר רפואי בנוגע להשפעות השהייה בחלל והמיקרו-גרביטציה על גוף האדם.

יניב אביטל

עורך אתר גיקטיים. יש לכם רעיון לכתבה? טיפ סודי? הדלפה? מחכה לכם ב-yaneev@geektime.co.il

הגב

רוצה להיות הראשון להגיב?

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: