ללמוד מ-Song Pop: כל מה שצריך על מנת לפתח את הלהיט הבא בפייסבוק

כיצד הגיעה אפליקציית Song Pop למיליוני משתמשים תוך פחות מחודש ואיך היא מצליחה לעשות מזה כסף. ניתוח לב פתוח של ההצלחה מאחורי הלהיט הנוכחי של פייסבוק.

אם יצא לכם לבקר בפייסבוק מתישהו בשבוע האחרון, סביר להניח שהיה לכם מאוד קשה לפספס את האזכורים של Song Pop בניוזפיד שלכם. האפליקציה החדשה והסופר-פופולארית מבית FreshPlanet הצליחה להחיות קונספט ישן שהיה קיים מאז ימי הרדיו, בו המשתתפים צריכים לזהות שירים מז’אנרים שונים תוך כדי האזנה למספר שניות מתוך השיר. הרעיון המרכזי של המשחק הוא להזמין את החברים שלכם (או סתם אנשים רנדומליים אחרים שמשחקים במשחק) לדו-קרב בזיהוי שירים, כאשר הקרב עצמו מתנהל בתורות (בדומה ל-Draw Something) ומבוסס על מהירות הזיהוי והתגובה של המשתמש.

בלשון המעטה, אני יכול להעיד על עצמי שאני לא מהטיפוסים שהחיים שלהם מחוברים בעירוי לתוך המוזיקה. אני לא מאלו ששומעים מוזיקה בחדר כושר או תוך כדי עבודה ורוב הידע המוזיקלי שלי מסתמך על הרדיו שאני שומע בדרך לעבודה וממנה. אף על פי כן, ועל אף הסלידה הפומבית שלי ממשחקי Casual למיניהם, איכשהו גם אני נפלתי שדוד (מבחינת כמות השעות שהאפליקציה הזאת שדדה ממני בסוף השבוע האחרון) לרגלי הלהיט החדש בפייסבוק.

אנחנו לא הראשונים ובטח לא האחרונים שכותבים על Song Pop, שהפך בחודש האחרון להצלחה היסטרית עם מיליוני משתמשים בפייסבוק ומאות אלפי משתמשים בגרסאות המובייל של המשחק, אך השאלה האמיתית היא מה עשה המשחק הפשוט הזה שהביא את כמות המשתמשים האדירה הזאת תוך זמן קצר ואפילו גרם למארק צוקרברג להמליץ בחום על המשחק החדש.

צילום מסך

היכן מתחיל נתיב ההצלחה?

בדומה ללא מעט חברות משחקים אחרות, גם Song Pop הוא לא המשחק הראשון של חברת המשחקים הצרפתית FreshPlanet, אך בניגוד לחברות אחרות כמו Rovio (שפיתחה את Angry Birds) או OMGPOP (החברה שמאחורי Draw Something, שנרכשה בעקבות ההצלחה תמורת 200 מיליון דולר על-ידי ענקית המשחקים Zynga), ההצלחה של Song Pop הגיעה קצת יותר מידי מהר.

מאחורי FreshPlanet עומדים האחים הצרפתים רומיין ומתיו נוזרת’ (Romain and Mathieu Nouzareth), שני יזמים סדרתיים שהתחילו את דרכם ב-1995 עם חברה לייעוץ בתחום ה-Web בשם WebConecpt. החברה שנרכשה ב-199 על-ידי IconMediaLab (אחת מחברות הייעוץ הגדולות בעולם בתחום ה-Web) הייתה רק הצעד הראשון של צמד האחים, שהספיקו מאז להקים ולמכור את Bootney.com (חברת הפצה למשחקים דיגיטליים) ולהנפיק את Cafe.com (אתר פופולארי למשחקי Casual) שלאחר מכן שינה את שמו והדומיין המקורי נמכר תמורת סכום בלתי ידוע.

את FreshPlanet הקימו האחים ב-2009 ומאז הקמת החברה, גייסו סכום משוער של כ-1.5 מיליון דולר מקרנות ההון Softech VC, קימה ונ’צרס ו-CAP ISF הצרפתית. מאז הקמתו הנפיק הסטודיו בסך הכל ארבעה משחקים, כאשר Song Pop הוא האחרון מביניהם ונחשב להצלחה הגדולה ביותר.

את המנגינה הזאת אי אפשר להפסיק, מוכרחים להמשיך לשחק

הקונספט שמאחורי Song Pop הוא לא חדש בכלל. שעשועוני Name the Tune למיניהם קיימים כבר שנים ברדיו ובטלוויזיה והיו גם כמה ניסיונות פחות מוצלחים להעביר את הפורמט לאינטרנט. אז מה עשו החברים ב-FreshPlanet כמו שצריך שאלו שהיו לפניהם פספסו? התשובה לשאלה הזאת נעוצה בחיבור העמוק לפלטפורמת הפייסבוק ובחיקוי המוצלח של המודל הויראלי של Draw Something.

כדי להתחיל ולשחק ב-Song Pop, הדבר הראשון שאתם צריכים לעשות הוא להזמין חבר לשחק איתכם. כמובן שאפשר להזמין גם שחקן רנדומלי אחר, אך הרבה יותר כיף לשחק מול החברים שלכם ולנצח אותם (או להפסיד במקרה שלי). אחרי כל סיבוב דו-קרב בין שני משתתפים, אתם מועברים בצורה אוטומטית לסיבוב הבא – בלי שמישהו באמת שואל אתכם אם אתם רוצים להמשיך או לא. כך לדוגמה, במקרה ומישהו הזמין אתכם לדו-קרב, לאחר ששיחקתם וניצחתם (או נוצחתם), תועברו באופן אוטומטי לבחון את שדה הדו-קרב הבא (במקרה של Song Pop מדובר בבחירת הז’אנר או הפלייליסט שעל בסיסו יתבצע הדו-קרב) שלכם ולאחריו תועברו באופן מיידי לדו-קרב עצמו.

בצורה הזאת, הצליחו למעשה יוצרי המשחק לפתח המשכיות מובנית בתוך המשחק, שגורמת לכם להמשיך לסיבוב הבא בין אם יש לכם או אין לכם כוח להמשיך ולשחק. אני באופן אישי מצאתי את עצמו עונה לעוד ועוד דו-קרבים מצד חברים למשחק (וסתם אנשים שאני לא מכיר) רק בגלל שהם ניצחו בסיבוב הקודם והזמינו אותי לדו-קרב מחדש.

צילום מסך

כי גם במשחקים אפשר להכניס Gamification

משחקיות (או Gamification) היא אחת ממילות המפתח החמות ביותר בעולם האפליקציות של היום. בין אם מדובר באפליקציית פייסבוק, סתם אפליקצית Web, או אפליקציית מובייל כזו או אחרת, כל מפתח משחקים מתחיל יודע שאם תוסיפו למשחק סוגים שונים של דרגות, פרסים, ניקוד ודירוג, הסיכוי שלכם לשפר את משך השימוש באפליקציה ואת כמות המשתמשים החוזרים תגדל משמעותית (בהנחה ותטמיעו את היכולות הללו בצורה נכונה).

ב-Song Pop חילקו את ה-Gamificaiton לשלושה חלקים בסיסים. החלק הראשון והברור ביותר הוא כמובן הדו-קרב עצמו, שבו אתם מתמודדים מול שחקנים אחרים וצוברים ניקוד בכל סיבוב.

האלמנט השני הוא המשחק מול עצמכם וההתקדמות בסולם הדרגות בז’אנרים השונים. במהלך המשחק עצמו, לאחר כל זיהוי רצוף של שלושה עד חמישה שירים בסיבוב בודד, תקבלו ניקוד שיאפשר לכם לצבור “כוכבים” באותו הז’אנר שבו נערך הדו-קרב. כך למשל, לאחר זיהוי של X שירים רצופים, תזכו בכוכב נוסף באותו ז’אנר, ש”יפתח” לכם שירים נוספים, אותם תוכלו לזהות. החלק המעניין בכל הנושא של השירים הנוספים הוא שמדובר על סוג של חרב פיפיות. מאחר ובכל אחד מהשלבים במשחק ובז’אנר קיים מבחר מוגבל של שירים, לאחר מספר משחקים קיים סיכוי גבוה יותר שתזהו את השירים הנכונים במהירות גדולה יותר וכך תגבירו את הסיכויים שלכם לזכות בדו-קרב מול המשתתפים האחרים. מצד שני, במידה ואתם בעלי כוכבים ו”פתחתם” שירים חדשים, כאשר תתמודדו כנגד משתמשים חדשים יותר בעלי מספר כוכבים נמוך יותר באותו הז’אנר, רוב הסיכויים הם שאתם תדעו לזהות את השירים מהר יותר מהם, כי הם עדיין לא נתקלו בהם (אלא אם הם בעלי ידע נרחב במוזיקה באותו הז’אנר).

האלמנט השלישי בתחום ה-Gamification שהוכנס ל-Song Pop הוא ה-Achievements (חלקכם אולי יכירו את הפיצ’ר הזה בתור Badges). לאחר ביצוע של מספר פעולות כגון נצחון ב-X קרבות רצוף, ניחוש X שירים רצוף, שימוש במספר מסוים של חיזוקים ועוד, תזכו ב-Achievements חדשים. מה נותנים לכם ה-Achievements? התשובה היא למעשה ששום דבר אמיתי למעט העובדה שהשגתם אותם. מסתבר שזה מספיק.

צילום מסך

האלמנט הרביעי של ה-Gamification מגיע לידי ביטוי בטורניר השבועי המובנה בתוך המשחק. במסגרת הטורניר המדובר, נמדדים המשתתפים לפי הניקוד הגבוה ביותר שצברו, אל מול כל המשתתפים האחרים מאותה המדינה. במידה וזכיתם במיקום גבוה בטורניר השבועי, תזכו במטבעות זהב נוספים שיאפשרו לכם לרכוש ז’אנרים חדשים או חיזוקים נוספים.

ככה בונים מודל עסקי

אז אחרי שבנינו אפליקציה ויראלית שגורמת למשתמשים להישאר בה הרבה זמן ולחזור לשחק בה שוב ושוב, צריך לראות איך עושים מזה כסף. גם במקרה הזה, בדומה לכל הנקודות עליהן דיברנו לפני כן, הביצוע של FreshPlanet שואף לשלמות.

נתחיל מהעובדה שהחברה שחררה את המשחק כמעט במקביל לכל הפלטפורמות. הגרסה לאייפון ולאנדרואיד הייתה זמינה במקביל לשחרור של אפליקציית הפייסבוק וגרסאות הטאבלטים הגיעו מעט לאחר מכן. בניגוד למה שעשתה OMGPOP עם Draw Something, ההשקעה באפליקציות המובייל של Song Pop מורגשת בהחלט, כאשר בכל אחת מהפלטפורמות בוצעה התאמה מלאה למכשיר ולמערכת ההפעלה, הממשקים נבנו בצורה אינטואטיבית על-מנת להתממשק עם אפליקצית הפייסבוק (במידה ואחת כזאת מותקנת על-גבי המכשיר הנייד) והתפעול של האפליקציות עצמן הוא ברור ופשוט.

אחרי שהחברה הרחיבה את פוטנציאל המשתמשים שלה לכל כיוון אפשרי, האתגר האמיתי היה לשלב בכל אחת מהפלטפורמות את אמצעי המוניטיזציה המתאים, וגם כאן הצליחה FreshPlanet לשלב יחדיו כמה אמצעי מוניטיזציה שונים, שהצליחו להפוך אותה לביצה של זהב.

אלמנט המוניטיזציה הבסיסי ביותר בכל אפליקציית פייסבוק בשנתיים האחרונות הוא סחורה וירטואלית וזהו גם הבסיס של Song Pop. כאשר תרשמו למשחק ותתחילו לשחק בפעם הראשונה, תקבלו מספר חיזוקים או “גלגלי הצלה” אשר יאפשרו לכם לצמצם את כמות התשובות במסגרת דו-קרב ספציפי או להחליף את הז’אנרים המוצעים לכם בתחילת הדו-קרב. לאחר שהשתמשתם בכל “גלגלי ההצלה” שלכם, במידה ותרצו לרכוש נוספים, תצטרכו לעשות זאת באמצעות מטבעות הזהב אותם אתם מרוויחים אחרי כל סיבוב של דו-קרב (מטבע אחד לאחר הפסד, או שלושה מטבעות לאחר ניצחון). אותם מטבעות יוכלו גם לשמש אתכם לצורך רכישת “ז’אנרים” חדשים בהם תוכלו להתמודד ולהזמין לדו-קרב משתתפים אחרים.

ב-Song Pop אף השכילו לבנות בצורה נכונה את גרף ההתקדמות והזכייה במטבעות כך שמצד אחד, אנשים שמשחקים הרבה במשחק יוכלו להרשות לעצמם לרכוש חיזוקים וז’אנרים חדשים בקלות יחסית ומצד שני, כל אותם אנשים שהשקיעו כסף ברכישת מטבעות הזהב הוירטואליים וקנו טרקטורים ב-Farmville, ימצאו את אותם האפשרויות להתקדם במשחק ולקבל יתרון על-גבי המתחרים שלהם בדו-קרב, אם הם רק יהיו מוכנים להשקיע כמה דולרים.

החנות של Songpop. צילום מסך

השלב השני, היה החיבור המתבקש לעולם המוזיקה. גם כאן השכילה FreshPlanet לעשות את העבודה מוצלחת במיוחד כאשר באפליקציית ה-Facebook והאייפון, מאפשרת האפליקציה להוריד את כל אחד מהשירים שהושמעו בדו-קרב ישירות מחנות ה-iTunes ובאפליקציית האנדרואיד, מאפשרת החברה להוריד את השירים מחנות המוזיקה של אמאזון. כך, בכל פלטפורמה שלא תשחקו, תמיד תהיה לכם את האפשרות להוריד את המוזיקה שאתם שומעים ו-FreshPlanet תמיד תקבל את ה-Affiliate Fee על כל אחד מהשירים שאתם מורידים.

אפשר לקנות שירים גם באייטונס וגם באמאזון. מה שבא לכם. צילום מסך

ואם כל זה עדיין לא מספיק לכם, באפליקציות המובייל של Song Pop שילבה החברה פרסומות במסך מלא במעברים בין המסכים. הפרסומות שאני נתקלתי בהם עד כה, מובילות בעיקר להורדת משחקים של זינגה, אך גם כאן נקטה החברה באסטרטגיה חכמה יותר מאשר סתם עוד פרסומת. בדומה לצורה שבה איפשרה זינגה לרכוש מטילי זהב נוספים ב-Farmville תמורת משימות שונות שתבצעו עבור המפרסמים השונים של החברה, כך ב-Song Pop תצ’ופרו במטבעות זהב נוספים במידה ותורידו, תתקינו ותפתחו לפחות פעם אחת את האפליקציה המוצעת לכם במסגרת הפרסומת. כמובן שאין צורך לציין ש-FreshPlanet מקבלת תשלום על כל אפליקציה שאתם מורידים ומפעילים.

כי לפעמים, אחד ועוד אחד שווה שלוש

בדרך כלל כשמפתחים אפליקציה או משחק, רצוי להימנע מהתפרסות על יותר מדי פיצ’רים ואלמנטים שונים במקום אחד, מאחר וחוסר פוקוס יגרום לרוב האנשים להתבלבל וללכת לאיבוד. FreshPlanet הצליחה לעשות מה שרבים לפניה לא הצליחו (ורבים אחרים ינסו לחקות) והוא לתפור ביחד מספר גדול של אלמנטים שהפכו משחקים אחרים ללהיטים מצליחים. זוהי בעצם התשובה האמיתית לפריצה המטאורית של Song Pop ועכשיו נותר רק לחכות ולראות האם גורלו של הלהיט הנוכחי יהיה כמו זה של Draw Something, שכמעט ונעלם אחרי הרכישה על-ידי זינגה (לא שלהירכש ב-200 מיליון דולר זה דבר רע, אבל בכל זאת) או שהחברים ב-FreshPlanet מחזיקים בשרוול עוד כמה אסים שרק מחכים לרגע הנכון.

יניב פלדמן

לשעבר העורך הראשי של גיקטיים ומייסד שותף של האתר. יזם, טכנולוג, כלכלן בהשכלה והיסטוריון חובב. התחביב האהוב עליו הוא מציאת פתרונות מסובכים לבעיות פשוטות במיוחד.

הגב

4 תגובות על "ללמוד מ-Song Pop: כל מה שצריך על מנת לפתח את הלהיט הבא בפייסבוק"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
Liron Jacobi Marcous
Guest

ניתוח מעולה. היתרון שלהם על Draw Something – היוזר נדרש להרבה פחות "עבודה", הסבבים הרבה יותר מהירים ומתאימים למדיום ולסיטואציית הצריכה (מובייל – און דה גו, מסך קטן וכו').

Yaniv Presler
Guest

היתרון על Draw Something זה שהחברים מתחרים זה מול זה ולא משחקים ביחד… Draw פתרה את האלמנט של הוויראליות אך לא פתרה את האורך חיים של המשחק (רואים את זה היום שאנשים מפסיקים לשחק במשחק).
בכל מקרה, מי שמכיר אותנו (PlayerDuel) יודע שזה בדיוק מה שאנחנו עושים – מאפשרים לכל משחק להוסיף את הפיצ'רים שהוזכרו בכתבה.
אנחנו מאמינים שכל משחק צריך לתת את האפשרויות הללו.

Nitzan Kukin
Guest

יניב כתבה מעולה!

Shay Lev Ary
Guest

לידיעתכם: ניתן לשחק במשחק Song Pop אונליין ברשת במחשב
באתר "קליק שלי משחקים":
http://www.myclick.co.il/lh/game/101603

wpDiscuz

תגיות לכתבה: