נתיב האופניים הסולארי שהוקם בהולנד מפתיע בביצועיו

חברת SolaRoad יצאה לפיילוט במסגרתו נבנו כבישים ייעודים לרוכבי אופניים העשויים פאנלים סולארים, שמטרתם לספק חשמל לרמזורי ותאורת הרחוב. חצי שנה אחרי נראה כי הפרוייקט הצליח מעל למצופה

מקור: Solaroad

מקור: Solaroad

לפני כחצי שנה (נובמבר) חברת SolaRoad ההולנדית, יצאה עם מיזם יצירתי במיוחד, בו הקימה מסלול אופניים עשוי פאנלים סולאריים בפרברי אמסטרדם, שמטרתו ׳לנצל׳ את תרבות הרכיבה הפופולארית במדינה ביחד עם המשאבים הטבעיים הקיימים בעולם. המסלול עדיין נמצא בתוכנית הפיילוט שלו שתימשך כשלוש שנים, אך מאז פתיחתו כבר למעלה מ-150,000 רוכבים חצו אותו, זאת מבלי ששמו לב למשהו חריג.

המטרה תקדש את האמצעים?

הרעיון מאחורי SolaRoad הוא פשוט; אור השמש הנופל על הכביש נספג באמצעות תאים סולאריים, ואלו מומרים לאנרגיה חשמלית. בפועל, המסלול הסולארי מחליף את כבישי האספלט בשכבת זכוכית עבה, המגינה על תאים סולארים עשויים סיליקון גבישי. מתחת לפני השטח, אותם פאנלים מחוברים לרשת החשמל וייעודם הוא לספק חשמל לרמזורים ופנסי רחוב בעיר עד שנת 2016.

לטענת SolaRoad, תשואת האנרגיה של מסלול האופניים הסולארי היא הרבה מעבר למה שציפו; סטן דה ויט, דובר החברה, אמר כי בתוך חצי שנה שהכביש קיים נוצרו למעלה מ-3000 קוט״ש, כמות שמספיקה למשק בית של נפש אחת למשך שנה. בתרגום לתשואה שנתית, הצפי הוא לייצר למעלה מ-70 קוט״ש למ״ר לשנה. כאמור, מטרת אותו מסלול סולארי היא להפיק אנרגיה ובכך לצמצם את עלויות החשמל של התושבים, אך בסופו של דבר עלות התקנת שביל שכזה מסתכמת ב-3,750,000 דולר, מחיר חסר תקדים שיקח לא מעט זמן עד שיכוסה בשלמותו.

הכביש עצמו מורכב ממודולים של בטון בגודל של 2.5 על 3.5 מטרים, מכוסים שכבה שקופה של זכוכית חסומה בעובי של סנטימטר. מתחת לאותה זכוכית מצויים תאים סולאריים עשויי סיליקיון גבישי. מספיק מבט חטוף במסלול על מנת להבחין כי לא מדובר במשטח אספלט מסורתי. כדי שהכל יפעל כשורה, על המשטח העליון להיות שקוף וחשוף לאור השמש ונקי כמה שיותר, תוך כדי שמירה כי אינו חלק מידי ועמיד מספיק למשקל הרוכבים שיעשו בו שימוש.

למרות התלהבותם הרבה של היזמים מאחורי התוכנית, לא הכל מתנהל כמתוכנן; ציפוי הזכוכית שאמור להגן על התאים הסולארים נוטה להתקלף בשל תנאי מזג האוויר, מה שדורש תחזוקה מתמדת ועלות כספית לא קטנה. יחד עם זאת, אלו ממשיכים להיות אופטימיים ומבהירים כי הפיילוט ימשיך להתקיים בשנתיים וחצי הקרובות והתכנון הוא ליישם את הטכנולוגיה בעוד כבישים עירוניים קטנים בעתיד.

הילה חיימוביץ׳

גיקית, Deal With It

להגיב

2 תגובות

  1. גולי הגיב:

    רגע… כמעט 4 מיליון דולר לחיסכון של 2000 שקל בשנה?
    וזה לא כולל את התחזוקה….

  2. עידו הגיב:

    מה קורה עם פרוייקט Solar Roadways ?
    פטנט הרבה יותר יעיל וזול ממה שהם מיישמים.. חבל.
    https://www.youtube.com/watch?v=qlTA3rnpgzU

תגיות לכתבה: