עשר המכות : גרסת המדיה החברתית (2011)

המדיה החברתית שינתה את חיינו ללא הכר והביאה איתה גם עשר מכות משלה. מורן ועדי לשם-בר אומרות עליהן – דיינו!

בשנה שעברה עשר המכות התרכזו במגפה החברתית שהובלה ללא עוררין על ידי פייסבוק. השנה, המדיה החברתית המשיכה לפרוח עם טוויטר, גרופון ואחרים ועם פריחתה היא גם הציפה אותנו במידע לא רלוונטי ממקורות שונים. ואלה המכות :

1. והיא שעמדה

זה התחיל מ-Foursquare –  שבה נהנינו לשחק ולנסות לגנוב אחד לשני רשויות ערים כאלו ואחרות בלי שום סיבה ממשית והמשיך לתוך שאר הרשתות החברתיות ואפליקציות שונות.

היום כל אחד מאיתנו מודיע בכל שלב נתון איפה הוא נמצא ומה הוא עושה ומי נמצא איתו שם, גם אם זה אומר שכל החברים שלו והעוקבים שלו מיודעים שכרגע הוא יושב לו בנוחיות. אז תנו לנו לחדש לכם – זה לא מעניין אותנו. בין אם אתם בפקק בגהה או על הספה בסלון ועברתם כרגע למטבח, נשמח אם תפסיקו לעדכן אותנו.

2. וכאשר יענו אותו – כן ירבה וכן יפרוץ

אנחנו אוהבים קניות. אנחנו אוהבים הנחות. אנחנו אוהבים לספר את זה לכל העולם. שלושת העובדות הללו הביאו איתן גל עצום של אתרים המציעים לנו דילים של שונים ומשונים. החל מתמציות תה ב-20 ש”ח (רק היום!) וכלה בשמלת כלה ב50% הנחה ל-100 הקונות הראשונות.

כל זה מגיע עם שתי דרישות פשוטות “בלבד”- תנו לנו כתובת דואר אלקטרוני וספרו לחבריכם שיצטרפו לקניה. יותר מ-30 אתרים כאלו קמו רק בישראל, ואחריהם מיהרו להופיע אתרים המרכזים את האתרים הללו ואתרים המרכזים את האתרים המרכזים. די! הבנו! חצי מחיר זה יופי יופי – אבל צאו לנו מהכיס, מהמייל ומהפיד – גם חצי מחיר זה כסף  – והוא אזל!

3. הבא נתחכמה לו

“חפשו אותנו בפייסבוק!” – אז זהו, שלא. בשנה האחרונה עולם הפרסום גילה את עולם הרשתות החברתיות ובסופה של כל פרסומת אפשר לראות או לשמוע את המשפט ששולח אותנו מהטלויזיה והרדיו חזרה למסך המחשב – לתור אחר דף המעריצים הרשמי של המותג הנחשק.

פרסומאים נכבדים – אנחנו לא צריכים לרדוף אחריכם, המשימה למצוא אותנו היא שלכם. ולכם, מומחי המדיה החברתית, נוסיף – הלקוחות לא צריכים לעשות בשבילכם את העבודה. את הלייקים אתם צריכים להשיג.

4. #פסח #מצה #מרור

לכל איש יש שם ולכל אירוע יש מימ. מפליטת פה ועד אירוע רשמי – כל נושא שהרשת החברתית מזהה – זוכה לאין ספור ציוצים וסטטוסים, ואנחנו אומרים #דיינו – צריך לחזור על נושא רק פעם אחת יותר מדי כדי שזה יהפוך משנינות לעוד בדיחה לא מצחיקה. מאסנו במימים.

5. הלילה הזה כולנו מסובין

עד לא מזמן זה היה רק אתה את והחברים הקרובים. היום המשפחה כולה מסבה לכל סטטוס ולכל דודה יש מה להוסיף ולומר על כל תמונה. משפחות שלמות מתכננות את ארוחת השישי באמצעות אירוע בפייסבוק ובינינו, למי יש כוח לעשות קבוצות כדי להסיר את המשפחה מאלו שיכולים לראות את בוק העירום האחרון שלנו?

6. במצרים לייקו 40 מכות ועל הים לייקו 200 מכות

סופשבוע ביוון? 750 ש”ח לרכישת מזון לכלב? טיטולים במתנה? כל מותג והפרס שלו. והעבודה שלכם? לאסוף לייקים כמובן. מה זה משנה שתחרויות הלייקים כבר הפכו מזמן למסחרה בין משתתפים, העיקר שהממ”ח התורן יכול להראות עלייה דרסטית בכמות האוהדים בעמוד ושהפיד שלנו יהיה מוצף בתמונות פעוטות שוחים או כלבים מחייכים.

7. באותות ובמופתים

נכון שאתם מאוד מקפידים על חבריכם לפיד? ונכון שאתם בטוחים שכולם נורא אינטליגנטיים ולא מתעניינים בשטויות? אז תסבירו לנו איך כל יומיים עשרות מהם נופלים בפח עמודי הלייק החבויים ומתעקשים להזמין אתכם לראות איך בר רפאלי נראית בעירום או איך הילד בר מ”שמש” נראה עכשיו.

שננו היטב וספרו לחבריכם – על כל עמוד לא מזיק שכזה, מסתתרים 3 שבלחיצת like אחד קטן מקבלים גישה לכל האינפורמציה (הלא מעטה בכלל) שפייסבוק שמרה עליכם.

8. חכם – מה הוא אומר?

המון דברים. ואת כולם תוכלו לראות אם באמת תתחברו לרשתות ותסתכלו מדי פעם בפיד שלכם. לא נראה לנו שיש צורך ממשי לאסוף את כל הציוצים, הסטטוסים ואמירות השנונות של מיטב הטוויטרספירה לכתבות. ממילא מי שנכנס לקרוא את אותן כתבות הם בדיוק אותם אנשים שאמרו את הדברים הללו מלכתחילה.

9. וכל המרבה לספר ביציאת מצריים הרי זה משובח

אבל למה לומר את אותו דבר בשלושה מקומות שונים??? גם ככה אנחנו צריכים להתמודד עם פיד אינסופי, והודעות כפולות (או משולשות. או מרובעות) הופכות את כל עניין המעקב אחריכם לעמוס, מתיש ומייגע. אולי פשוט תשאלו רק את מי שרלוונטי, בפיד הרלוונטי?

10. אחד, מי יודע?

כולנו מכירים לפחות אחד כזה. זה שאין לו פייסבוק או טוויטר. זה שמבחינתו צ’ק אין עושים רק בשדה התעופה או במלון. וזה נורא עקרוני מבחינתו, והוא בכלל לא מבין למה אנחנו צריכים את כל המדיה החברתית הזאת. אבל מה? יש לו סמראטפון. דיינו.

הפוסט פורסם לראשונה בגרסה קצת אחרת ב-NRG

מורן ועדי לשם-בר

הגב

1 תגובה על "עשר המכות : גרסת המדיה החברתית (2011)"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
יוגי
Guest

פוסט כיפי

wpDiscuz

תגיות לכתבה: