מדיה חברתית ונבחרי ציבור

במהלך הסופה שהשתוללה בחוף המזרחי בשבוע האחרון, ראש העיר של ניוארק השתמש בטוויטר כדי לשמור על קשר עם האזרחים הכלואים בבתיהם. על שימוש מושכל במדיה חברתית.

הסופה שסחפה את החוף המזרחי של ארצות הברית בשבוע האחרון הכתה קשות בלא מעט ערים לאורך החוף. עם הרגע הרוחות, תושבי הערים התעוררו למרבד צח ולבן שכיסה את כל הגוונים הצבעוניים והאפרוריים של עירם, כאחד.

בעוד עבור הילדים באותן ערים, כיסוי העיר בלבן הוא אולי סיבה למסיבה או תירוץ לצאת ולבנות איש שלג, אך עבור יתר האנשים הסופה יצרה לא מעט בעיות. כבישים חסומים מעודף שלג וקרח; המדרכות חסומות, והיכן שפונו המדרכות יש לרוב שכבת קרח מסוכנת ומחליקה.

קשר עם הציבור

הימשכות הסופה יצרה בעיות נוספות, וברמה העירונית התחילו להצטבר בעיות. עם הבלגן שנוצר היה צריך להתמודד קורי בוקר (Cory Booker), ראש העיר של ניוארק (Newark), ניו-ג’רזי.

בוקר, נבחר ציבור צעיר מהמפלגה הדמוקרטית, אימץ את הרשתות החברתיות כאמצעי קשר בינו לבין תושבי העיר. במהלך הימים בהם הסופה הכתה בעיר, בוקר שמר על קשר באמצעות הרשת החברתית טוויטר, ואמצעים נוספים (למשל ערוץ היוטיוב שלו).

באמצעות טוויטר, ברוקר העביר לנבחריו הודעות על מיקום כוחות העזרה ומה הם עושים באותו רגע. הוא קיבל גם עדכונים מהתושבים על תושבים ברחבי העיר הזקוקים לעזרה. בין היתר, בוקר הסתובב בעיר וחילק טיטולים לאמהות שנתקעו בלי טיטולים ובלי יכולת לצאת מהבית בגלל הסופה. הוא גם סייע לנשים בהריון שצייצו לו שהן כורעות ללדת וצריכות להגיע לבית החולים.

זה לא עניין של מה בכך שנבחר ציבור משתמש בצורה מושכלת ברשתות החברתיות. למעשה, הדוגמא של ברוקר יכולה להיות דוגמא טובה גם לנבחרי הציבור שלנו.

לא אחת אנחנו שומעים שלקראת מערכת בחירות כזאת או אחרת, מאמצים נבחרים כאלה ואחרים את הרשתות החברתיות, כדי “להיות בקשר עם המצביעים”. בפועל, אנחנו שומעים פעמים רבות כי מי שמפעיל לאותו נבחר ציבור את חשבון הטוויטר/יוטיוב/פייסבוק הוא משרד פרסום או יחצנות, אשר פועל ברשתות החברתיות כדי להעביר מסרים לזכותו של אותו נבחר. שימוש זה ברשתות החברתיות כצינור חד-צדדי עושה עוול לא רק לרשת החברתית ולפוטנציאל הטמון בה, אלא לנבחר עצמו.

נבחרי ציבור יכולים וצריכים למצוא דרכים כדי לשמור על קשר עם האזרחים. אזרחים, ולא רק בוחרים או בוחריהם. הרשתות החברתיות מציאות היום אפשרויות רבות לביצוע המשימה, ואמנם, כפי שאחד מנבחרי הציבור, אהוד ברק, העיד על עצמו בעבר במהלך ראיון בערוץ 2 שהוא לא מבין בענייני טכנולוגיה ולא יודע לבדוק מיילים, בכל זאת אפשר לנסות ולגשר על הפער הטכנולוגי. בין אם זה באמצעות עוזר צמוד שיעביר מסרים, למשל לראש עיר, ויוכל לכתוב מייל את התגובה, כלשונה, בשם ראש העיר, ובין אם זה באמצעים אחרים.

אל תתבלבלו – אין מדובר על מצב בו מעבירים לדובר את השליטה על חשבון הטוויטר, אלא על אדם שנמצא צמוד לנבחר. אדם אשר קרוב לאזנו של הנבחר ויכול להעביר לו מסרים מיידית, ולקבל משוב. זה הרי חלק בלתי-נפרד מעידן המידע שבו אנו חיים.

מסרים אפקטיביים או פרסום?

דוגמא הפוכה לזו של בוקר ניתן למצוא בערוץ הטוויטר של משרד ראש העיר ניו-יורק. בניו-יורק העדיף ראש העיר לנצל את ערוץ הטוויטר כדי להעביר לתושבים מסרים חשובים במהלך הסופה, כגון פטור מפיקוח על חנייה ליממה. מדובר אמנם בעדכון חשוב, אך כאשר ברוב העיר ניו-יורק הרחובות משותקים ממילא ואנשים כלואים בבתיהם, דומה שניתן היה להשתמש בערוץ התקשרות הזה בצורה אפקטיבית יותר, להעברת מסרים ספציפיים יותר ומעודכנים יותר.

האם בעקבות הדוגמא של בוקר נראה את כל נבחרי הציבור בישראל קופצים לטוויטר ושומרים על קשר עם האזרחים? אני לא בטוח שזה יקרה מייד, אבל אין ספק שאלה מהם שיאזרו אומץ ויקפצו לקלחת הרשתות החברתיות, ויעזו לשמור על קשר אמיתי עם האזרחים, עשויים להרוויח דיווידנדים שמתחריהם רק יכולים לחלום עליהם.

מה אתם חושבים על נבחרי הציבור והמדיה החברתית? האם אתם חושבים שבארץ זה יכול לעבוד? האם אתם חושבים שישנם נבחרים שיכולים להרוויח מזה בצורה מיוחדת? נשמח אם תשתפו אותנו בתגובות.

נדב דופמן-גור

עו"ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

3 תגובות על "מדיה חברתית ונבחרי ציבור"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
עמית
Guest

יופי על הטוויטים, אבל ממה שאני קורא, זה לא יעזור לו: הם לא הכין את העיר כראוי לקראת הסופה, וההתקעויות האלה לא היו מחויבות המציאות, ולא קרו בסופות דומות בשנים שעברו. מרוב וירטואליות, שכחו שחיים בעולם אמיתי?

יוסי
Guest

זה התקדמות שהיא מאוד “מגניבה” . זה מצטלם טוב , זה מתפרסם טוב , אבל כמה מהאנשים בניו ג’רזי משתמשים בטוויטר? ומהם , כמה עוקבים אחרי החשבון של ראש העיר? כמה מהאימהות-משוללות-הטיטולים התעדכנו להן בטוויטר שראש העיר מגיע עם טיטולים-מוביל?
יש לי תחושה שיש פתרונות הרבה יותר Low-tech שיגיעו לכולם.

והפינה הנודניקית : נשים כורעות ללדת . הן לא “קורעות ללדת”.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: