שחקני צעצוע – איפה הכסף במשחקי הפנאי

עולם המשחקים נפתח לקהל חדש ועצום בגודלו – משתמשי הרשתות החברתיות. בעוד הרווחיות היא עצומה, האם עשוי תחום משחקי הפנאי לאיים על שוק הגיימינג המסורתי?

אחת הפעמים הראשונות שנחשפתי לתופעת פארמוויל ומשחקי פייסבוק בכלל הייתה בפרק של סאות’ פארק. באחד הקטעים קייל מתחנן בפני סטן שיבקר בחווה כדי שזו תגדל. כאשר סטן מסרב לבקר בחווה, קייל פורץ בבכי ומסביר שהחווה לא גדלה במשך שלושה ימים רצופים והוא חייב את עזרתו.

עד לפני תקופה כל אזכור למשחקי פייסבוק בכלל ומשחקי חווה בפרט, גררו ממני אנחה והתעלמות. אני לא מזלזל חלילה, אלא שתמיד העדפתי משחקים שנראים כמו סרט אקשן מושקע ולא כמו סדרה בערוץ הופ. הגישה שלי השתנתה כאשר קראתי ידיעות על כך שזינגה, החברה שאחראית על פארמוויל, מוערכת בשווי גבוהה יותר מחברת Electronic Arts הוותיקה. כיצד ייתכן שחברה שאת רוב הכסף שלה עושה ממכירות מוצרים וירטואליים, בסנטים או דולרים בודדים, שווה יותר מחברה ותיקה ומוצלחת (לפעמים יותר לפעמים פחות) כמו EA?

שמעתי פה ושם על קנייה ומכירה של מוצרים וירטואליים, לדוגמא ב-Second Life, אבל אף פעם לא חשבתי שמדובר על ענף כל כך רווחי.

מהר מאוד התברר לי שכנראה הייתי אדיש מדי לתופעה ושתחום המשחקים הוא אחד הפעילויות העיקריות ברשתות החברתיות. אם לדייק, אחת מכל שתי כניסות לרשת החברתית פייסבוק היא למטרת משחק. מכיוון שמדובר על מעל חצי מיליארד משתמשים, מדובר בכמות שחקנים גדולה, יותר מכל בעלי WII\PS3\XBOX360 יחד.

אז איך בדיוק זינגה שווה יותר מ EA? הפרסומים דיברו על כך שמחיר המניה שנסחרת באופן פרטי בין חברות (החברה עדיין לא ציבורית) משקף לחברה שווי שוק גבוהה משל EA.

בראיון שהעניק לא מכבר מנכ”ל Playdom, שמאז כבר הספיקה להירכש על ידי חברת דיסני בסכום של 563 מיליוני דולרים (לפני בונוסים), הוא הזכיר את הנתון שבממוצע 2 אחוזים מכלל המשתמשים במשחק, משקיעים בו 20 דולרים לחודש במהלך תקופה של בין 3-6 חודשים. אם לוקחים את 60 מיליון המשתמשים של פארמוויל ועושים הערכה גסה: המשחק מכניס בשנה בסביבות ה-240 מיליון.

מוצר וירטואלי, כסף אמיתי

מבין עשרת המשחקים המובילים שבעה מתוכם של חברת זינגה והם כוללים מעל 200 מיליון משתמשים חודשיים. הערכות אחרונות שהחברה מכניסה בין 500 ל-400 מיליון דולר בשנה ממכירת מוצרים וירטואליים ומכיוון שהמשחקים אינם יקרים לפיתוח לעומת משחקי וידאו מסורתיים, אז ההחזר על ההשקעה גבוה במיוחד. הבעיה היא שמדי יום נוספים עשרות משחקים, השוק מתחיל להיות רווי והאתגר, מלבד פיתוח של משחק מוצלח, הוא להגיע למשתמשים הפוטנציאליים. פרסום המשחק עולה לחברות בממוצע כחמישים סנט עבור משתמש ובמקרים מסוימים בין שניים לשלושה דולרים. עלות חדירה אגרסיבית יכולה להסתכם במיליוני דולרים.

בכל פעם שמפרסמים סטטיסטיקות הקשורות לפייסבוק הן מרשימות, על אחת כמה וכמה והסטטיסטיקות הקשורות למשחקי הפנאי (social gaming). במהלך השנה נערכו מספר סקרים רחבי היקף על ענף המשחקים ברשת החברתית. בין השאלות שנשאלו היו מי משחק יותר, נשים או גברים? התשובה היא שנשים משחקות יותר מגברים וכ-69 אחוזים משחקני הפנאי הן נשים. מתברר שגיל השחקן הממוצע הוא 43 ומעל למחצית השחקנים אמרו שמוטיבציה היא הסיבה לכך שהם ממשיכים לשחק. 19 אחוזים הודו שהם מכורים למשחקי פנאי, ומעל 20 מהנשאלים שילמו על טובין וירטואלי במשחקים אלו.

בין החווה לבנק

שאלה שנשאלת גם היא איפה ההכנסות של פייסבוק בכל הסיפור? החברה פיתחה פלטפורמת תשלום שניתנת לשילוב במשחקים וביישומים ברשת החברתית. הפלטפורמה נועדה לפשט את תהליך התשלום למוצרים וירטואליים וכך להקל על המשתמשים בתהליך הרכישה. המשתמש קונה Facebook Credits ויכול לממשם במשחקים ללא צורך לשלם לכל מפתח יישום בנפרד בממשק שונה. בתמורה לשימוש בפלטפורמה שמפשטת למשתמשים את תהליך התשלום, החברות מעבירות 30 אחוזים מההכנסות לפייסבוק. החברה גם דואגת לחתום עם חברות המשחקים על הסכמים בני 5 שנים שמבטיחים שימוש ב-Facebook Credits כאמצעי התשלום היחיד באתר. השבוע חתמה חברת EA על ההסכם והצטרפה לעוד ארבע חברות בינהן כמובן הענקית זינגה.

פרטיות אינה משחק

כמובן שלא הכל ורוד וישנו את נושא הפרטיות שלא יורד מהפרק. רק לפני כשבוע חסמה פייסבוק מפתחי משחקים שמכרו מידע משתמשים למפרסמים ומול חברות אחרות הוגשו תביעות חיצוניות על שימוש לא חוקי במידע. משתמשים רבים פותרים את הבעיה ומחזיקים בשני חשבונות (למרות שזה נוגד את הכללים של האתר), בין היתר, בשביל לא לחשוף פרטים אישיים לחברות המשחקים.

שוק משחקי הפנאי רותח וכמעט בכל יום מתפרסמת ידיעה חדשה על התפתחות או רכישה נוספת בענף. בארצות הברית לבדה מוערך שוק המוצרים הוירטואליים ב-1.6 מיליארד דולר וצפוי לעלות מעל ל-2 מיליארד דולר ב-2011.

ענף המשחקים עבר בשנה האחרונה שינוי לא קטן ופונה כעת גם לקהל יעד נוסף – משתמשי הרשתות החברתיות. הרי כולם אוהבים לשחק והשאלה היא רק איך.

רן גת

רן גת, מוביל תחום מיקרוסופט ובסיסי נתונים בחברת db@net, חובב גיימינג, אינטרנט וכל מה שקשור לטכנולוגיה. בעל XBOX360 ו PS3 (אוהב את שניהם באותה מידה.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: