המחיר היקר של האור הזול: כך משפיעה עלינו החשיפה לאור כחול

נורות הלד ומסכי הסמארטפונים, הטלוויזיה והמחשב הפכו חלק בלתי נפרד מחיינו. היום אנחנו מתחילים להבין את המחיר שאנחנו משלמים על החשיפה הממושכת אליהם

מקור: Pixabayמאת ד״ר מריה קורמן, פורבס ישראל

אחד ההבדלים המשמעותיים בינינו ובין דורות קדומים יותר במהלך האנושות היא העובדה שחיינו מתנהלים כיום בעיקר בתוך מבנים סגורים. הדבר מוביל לכך שאנחנו כמעט לא נחשפים לאור ולחושך טבעיים. הטכנולוגיה מיגרה את החשיכה באמצעות מקורות אור מלאכותי – תחילה בהתקני תאורה ובעשורים אחרונים גם במספר אינסופי של מסכים בכל הגדלים.

אין ספק שזה שינה את חיינו – הביא לפריחה כלכלית ולחופש פעולה מסביב לשעון, שלא נראו כמותם בהיסטוריה של האנושות. מחברה שפעילה ביום וחסרת פעילות בלילה הפכנו לחברה שפעילה ללא הפסקה.

לכאורה, הישג נוסף נרשם כשמהנדסים הצליחו להחליף את נורות הליבון וההלוגן הישנות והבזבזניות בטכנולוגיות מתקדמות וחסכוניות הרבה יותר באנרגיה.

התאורה החסכונית נמצאת היום בכל מקום: הן במרחב הציבורי והן במרחב הפרטי, והיא מבוססת על נורות לד המאירות באורכי גל קצרים – או במילים אחרות, אור כחול. לאורכי גל קצרים, המאפיינים גם אור יום טבעי בשעות הבוקר, תפקיד פיזיולוגי חשוב – הם מגבירים ערנות באמצעות דיכוי של הפרשת ההורמון מלטונין, הורמון חשוב בגופנו, שבין היתר, משרה שינה.

האור החסכוני והיעיל התקבל על ידינו בברכה, אבל, כמו מיתוס הסוס הטרויאני, הוא התגלה כמתנה שחבויה בה סכנה גדולה. עכשיו, לאחר עשור או שניים של שימוש אינטנסיבי בתאורה החדשה, אנו מגלים את הנזק שהוא גורם.

במערות מוארות

החשיפה הממושכת לאור של לדים ומסכים גורמת לנזקים בלתי הפיכים ברקמות העין. יתרה מכך, כתוצאה מחשיפה מאסיבית לאור קצר גל (המשבש הורמונים) בשעות הערב, העולם המערבי נקלע למצב שמכונה “ג’ט-לאג חברתי” ומתייחס לאובדן סנכרון עם הסביבה.

לעומת הג’ט-לאג המוכר, לאחר טיסה טרנס-אטלנטית, שהוא מצב חולף, ג’ט-לאג חברתי הוא מצב כרוני. תוצאה ישירה שלו, כמו בג’ט-לאג רגיל, היא ירידה דרמטית באורך ובאיכות השינה (אדם מודרני ישן בכל לילה כשעתיים פחות, בממוצע, ממה שהגוף צריך, גם ילדים בגיל בית הספר). אך ישנו גם אפקט מצטבר – בעיות רפואיות חמורות, כמו מחלות לב, הפרעות אכילה, ADHD, דיכאון וסרטן – כולן בעלות קשר הדוק לחוסר הסנכרון שלנו עם הסביבה והפרעות שינה לאורך זמן. גם טעויות אנוש, תפוקה ירודה בעבודה, לחץ, הרגלים תזונתיים רעים והתמכרויות הם תוצרים ישירים או עקיפים של ג’ט-לאג חברתי. כולנו, בכל גיל, מושפעים מאורח החיים החדש של האנושות – במערות מוארות 24 שעות ביממה.

החיסכון באנרגיה אינו יכול לבוא על חשבון בריאותנו. מדענים מצביעים על הצורך הדחוף לאמץ תקנים של תאורה מקיימת – תאורה שאינה מסכנת את בריאות הציבור במרחבים ציבוריים, כגון רחובות, בתי ספר, בתי חולים ועוד. במקביל יש לפתח ערוצי הסברה של שימוש נכון באור מלאכותי בחיינו הפרטיים בכל הקשור לתזמון ולמשך השימוש בתאורה ביתית, בצגי המחשב, בטלוויזיה ובטלפונים ניידים. לצד זאת, יש לעודד שימוש מושכל באור טבעי לתאורה. אחרי הכל, אור יום הוא משאב חינמי, בריא וגם זמין לאורך כל השנה בארצנו.

הכתבה פורסמה לראשונה בפורבס ישראל

פורבס ישראל

הגב

12 תגובות על "המחיר היקר של האור הזול: כך משפיעה עלינו החשיפה לאור כחול"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
מישהו
Guest

אבדתי אתכם בקטע שאור כחול גורם ל ADHD. פסבדו מדע

רפי
Guest

ADHD זה בדרך כלל גנטי(תורשתי), אבל יש אנשים שיכולים לחטוף אותו פתאום באמצע החיים כתוצאה ממשהו ולהעביר את זה לילדיהם גם.

מישהו
Guest

חחחח

המאבחן
Guest

מה קרה לך?? עדיף בהרבה לחטוף ADHD מאשר להדבק באוטיזם באמצע החיים!

אנשים שרוטים אש.

אהרון
Guest

יש אפליקציות שמסננות אור כחול. ביחוד לפני שינה

איציק
Guest

בדיוק בגלל זה מזמינים בזני משקפיים שמסננות אור כחול.

אאא
Guest

יש מצב לילה. מתרגלים למסך צהוב בלילה
מה שכן תמיד ישנתי טוב

יאיר
Guest

תודה על הכתבה!
היה טוב יותר אם הייתם כותבים על הפתרונות למצב הזה.
האם אור חם הוא טוב? וכו’

ברי
Guest

בולשיט.

גרשון
Guest

יש תוכנה בשם F.LUX שמאפשרת לשלוט על התאורה בכל מחשב

דניאל
Guest

היינו שמחים לקבל קצת טיפים או חלופות ראויות במקום רק להודיע מה הבעייה.

שפוי בע\'\'מ
Guest

חוסר סנכרון עם הסביבה להפרעות שינה לאורך זמן גורמות לסרטן?
יש לי הרגשה שאף אחד לא יכול לשים פה קישור למחקר מספיק אמין ומבוסס בעניין?
ד.א. אני סמוך בטוח שזה גורם לשינה גרועה שגורמת ללחץ חרדות וכו’..

wpDiscuz

תגיות לכתבה: