זמן מסך או זמן ספר? תיעוד ראשון מציג הבדלים בהתפתחות מוחית של ילדים

מחקר חדש בחן את ההבדלים במוחם של ׳ילדי מסך׳ לבין ילדים שהוריהם קוראים להם ספרים באופן קבוע

מקור: Unsplash

מחקר חדש מספק הוכחה נוספת למה שכולנו כבר ידענו; מסכי הסמארטפון והטלוויזיה מזיקים באופן משמעותי להתפתחות הילדים. נכון, אנחנו כנראה לא מגלים לכם כאן משהו חדש, אבל אחרי שתראו את התמונות של תצלומי מוחם של ילדים המבלים קצת יותר מידי שעות מול הסמארטפון, יתכן שתרצו להגביל את שעות המסך של הילדים שלכם.

כנראה שהגיע זמן סיפור

במחקר השתתפו 47 ילדים בריאים – 27 בנים ו-20 בנות בגילאים 3-5 שמוחם נסרק באמצעות בדיקת MRI מיוחדת הדוגמת את החומר הלבן במוח; מדובר ברקמת עצב של מערכת העצבים המרכזית, שתפקודה קריטי ליכולת של המוח לתקשר בין חלקיו השונים. כמו כן, היא מגבירה את הפונקציונליות של המוח ואת יכולתו ללמוד ולקלוט מידע באופן מהיר יותר.

החוקרים גילו כי בילוי זמן רב (יותר משעתיים) בצפייה במסכים מכל הגדלים השפיע על החומר הלבן במוח, וזה הופיע במוחם של הילדים באופן מבולגן והתפרש בכל חלקי המוח. מנגד, החוקרים בדקו את מוחם של ילדים שהוריהם קראו להם ספרים באופן תדיר; החומר הלבן במוחם הופיע באופן הרבה יותר מסודר, והתמקד באיזורים האחראיים על פיתוח השפה והאוריינות – איזורים האחראים על כישורים רלוונטיים במיוחד עבור תלמידים בבית ספר.

היי-טק, סטארטאפים וטכנולוגיה - רוצים להקדים את כולם? היי-טק, סטארטאפים וטכנולוגיה - רוצים להקדים את כולם? להורדת אפליקציית גיקטיים לאייפון ולאנדרואיד לחצו כאן

התמונות הבאות הן חלק מהתיעוד הראשון שמציג את היתרונות הפוטנציאליים של קריאה, ומנגד – את החסרונות של שימוש מוגבר בסמארטפון בכל הנוגע להתפתחות מוחם של ילדים קטנים.

אופן התפשטות החומר הלבן במוחו של ילד שצופה במסך באופן תדיר

אופן התפשטות החומר הלבן במוחו של ילד שהוריו קוראים לו ספרים באופן תדיר

לצד סריקת המוח, הילדים השתתפו גם במבחנים קוגניטיביים כדי לאמת את התוצאות. גם כאן התוצאות היו די דומות, וכישורי האוריינות וההתבטאות המילולית של ילדים – שבילו יותר משעה מול המסך מידי יום –  היו פחות מפותחים. לעומתם, אותם ילדים שהוריהם (או המטפלים שלהם) קראו להם ספרים באופן תדיר, קיבלו ציונים גבוהים יותר במבחנים.

כמובן שפחות מ-50 ילדים לא יכולים להוות מדגם מייצג ולכן יש לקחת את התוצאות בערבון מוגבל. עם זאת, ארגון הבריאות העולמי (WHO) מצטרף להמלצות, וקובע כי יש למנוע מסכים מילדים מתחת לגיל שנה באופן מוחלט, ולהגביל את החשיפה של ילדים עד גיל 4 לשעה אחת בלבד לכל היותר.

Avatar

הילה חיימוביץ׳

גיקית, Deal With It

הגב

30 תגובות על "זמן מסך או זמן ספר? תיעוד ראשון מציג הבדלים בהתפתחות מוחית של ילדים"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
מקס
Guest

נראה שהתמונה עם ההדמיה הכחולה דווקא מצביעה על התפתחות רבה ומגוונת יותר – שלא כמו ההדמיה האדומה שהיא מצומצמת יותר ונוטה רק להמיספרה אחת- כלומר אינה סימטרית.
תוודאו בבקשה שלא טעיתם בהצבת הכותרות, אחרת נראה שזמן מסך הוא דווקא רעיון לא כל כך גרוע….

מקס
Guest

תקרא שוב. אתה לא רוצה את החומר הלבן של המוח מפוזר בכל חלקי המוח באופן שאינו מסודר.

סטודנטית למדעי המוח
Guest
סטודנטית למדעי המוח

החומר הלבן הוא (באופן פשטני) הקשרים בין חלקים במוח. לכן, אין משמעות למסודר או מבולגן, ולהפך – דווקא מבולגן ורחב אומר קישוריות רחבה יותר, אסוציאציות רבות, ולכן זה דווקא יותר חיובי מקשרים מעטים וספציפיים בלבד.

כלומר, התוצאות דווקא מצדדות בהורים שמציגים לילדים שלהם הרבה סדרות איכותיות, על פני אלה שמקריאים להם ספר.

-סטודנטית שנה ג’ למדעי המוח

אני
Guest

ראיתי את אותה כתבה בגלובס (מילה במילה) אבל שם הכיתוב מתחת לתמונות היה הפוך. אז נראה לי שזה פשוט טעות.

מישו שמקריא
Guest

כתוב מבולגן, פעם משווים לילדים שרואים מסך שעה, פעם שעתיים. ומה זה אומר בדיוק קוראים להם באופן סדיר? מה אם הבנים שלי רואים שעתיים ביום מסכים אבל כל ערב שעה קוראים סיפור?

עתידן מתלמד
Guest

אז אתה מחרבש להם את כל הלבן המח, והם יצאו מסטולים. :)

ג\'ון
Guest

זה אומר שהם קוראים לאט מאד. אם לוקח להם שעה לקרא סיפור

גזען
Guest

לכל מי שהיו בהלם, לא התמונות הן לא של כורדי :)

חוקר מח
Guest

עכשיו הבנתי למה יש לאנשים ראש כחול

רון הנושי
Guest

מחקר כמותני עם פחות מ50 משתתפים. התוצאות הן בגדר רעש וכל אנומליה תפורש בצורה שהחוקרים מאמינים שיקדם את ההיפותזה שלהם. ראו confirmation bias.

אני נוטה להאמין שחשיפה ממושכת למסכים בגיל מאד קטן כנראה לא מטיבה עם הילדים אבל בשביל לנהל על כך דיון מושכל יש צורך בנתונים בעלי משמעות ולא ״מחקר״ שתפקידו היחיד לספק כותרת

המגיב החד פעמי
Guest
המגיב החד פעמי

אכן.
חדי העין בטח גם שמו לב לכותרת קליק בייט שיש בכתבה המעמיקה הזו..

בניה
Guest

באמת לא מובן מה הערך המחקרי של מחקר ככ מצומצם.
בעיניים של הדיוט – הפיזור הכחול נראה הרבה יותר טוב יצירתי ומתקשר עם חלקים של המוח..

דור
Guest
חסר דבר אחד במאמר כדי שהוא יהיה נכון. כתוב מה התפקיד של החומר הלבן אבל לא מצויין באיזה צורה הוא מזיק או מועיל. במאמר הזה: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3201847/ מצויין שבעת למידה או רכישה של יכולות חדשות דווקא יש יותר חומר לבן והוא מפוזר יותר בחלקי המוח (כמו שרואים בתמונה הכחולה) ולמי שעדיין לא הבין אולי כי הקריאו לו יותר מידי ספרים כשהיה קטן, המאמר מראה בדיוק ההפך. ועוד דבר, נאמר שהצורה הממוקדת והמסודרת יותר נמצאים באיזורים האחראים על כישורים רלוונטיים במיוחד עבור תלמידים בבית ספר. למה לא לחשוב שצריך להתאים את עצמנו לעולם משתנה? מי קבע שאלו היכולות שתלמיד בבית ספר צריך?… Read more »
קבוס
Guest

ובכן דור, מתוך מעקב אחרי עשרות רבות של בני נוער מגילאי
חטיבה עד י”ב (אשתי עוסקת בהוראה פרטית באנגלית ועל הדרך מנסה קצת להחדיר השכלה כללית),יש להם קושי רציני
בחשיבה יצירתית, להבין דבר מתוך דבר ובכלל לגייס את המאמץ
לצורך זה. המשותף לכל המצטיינים בתחומים האלה,זה הורים
איכפתים ומשקיענים. בן העשרה הטיפוסי מאפיין בהכללה כמובן,בעצלות מנטלית (ופיסית) קשה. כך שגם אם המחקר
הזה הוא לא רציני ,אני נוטה להאמין למסקנות שלו.

נרקיס
Guest

לא. ..

התמונות לא נראות כמו תמונות של MRI אלא כמו תמונות של FMRI!!!

תחזרו בבקשה למקור ותתקנו כי זה פשוט לא בכיוון…

ערן
Guest

מה אם יש קורלוציה בין הקבוצות לנתונים גנטיים. הרי הורים שקוראים לילדים שלהם יכולים להיות בעלי יכולות שכליות אחרון והדבר עובר בירושה לילדים.

שמיל
Guest
מדהים שאתר שנקרא גיקטיים מתנגד לטכנולוגיה. רוצים השוואה מעולה? הבן שלי בן שנתיים ושלושה חודשים. בהתחלה כשניסינו לקרוא לו ספרים…מצא את עצמו משועמם מידי וחיפש ריגושים אחרים כל הזמן. אז נתתי לו לצפות בסרטונים חינוכיים בשפה האנגלית ובספרדית. אז הוא בן שנתיים…יודע היום לספור עד 50 בשלוש שפות,מכיר את כל האותיות של שלושת השפות בעל פה,ופותר פאזלים שיש מצב שאני אתקשה איתם. ויש לו אחיין גדול ממנו בשלושה חודשים שההורים שלו מונעים ממנו עד היום צפייה. הוא עדיין מנסה להגיד אבא ואמא נכון ולגרום לו לשבת 5 דקות בלי לפרוץ בבכי כי הוא לא מצליח להתרכז במשהו…זו משימה רצינית. אז… Read more »
ג\'ון
Guest

וואו אתה עוד יותר טמבל מהחוקרים, להם היו 50 אנשים “במחקר” לך 2

Asaf
Guest

אולי אם החושרים היו רואים טלויזיה לא היו מדברים שטויות

יעלה
Guest
חייבת לשאול: למה זה דחוף לילד בן שנתיים לדעת לספור עד 50 בשלוש שפות, 2 מהן שאין איש בסביבתו שמדבר אותן? למה הורים חושבים שזה נורא מרשים שילד יודע לשיים את הצבעים באנגלית? (בעיקר אצל ילדים שאפילו לא יודעים את זה בעברית…) שואלת באמת, לא בביקורת, כי אני באמת לא מבינה למה דחוף להורים לתת לילדים לצפות במסך עם תכנים שלא רלוונטים לגילם בשום צורה. לא מרשים בעיני בכלל… הייתי מתרשמת אם היית מספר שהוא מצליח מאוד במיומנויות שבאמת נדרשות לגילו: משחק עם עצמו ועם אחרים, אינטראקציה, פתרון בעיות, יצירתיות, הבעת שפה, שמירה על קשב מתאים לגיל, מוטוריקה עדינה וגסה,… Read more »
משה
Guest

בתכלס אנחנו יודעים מעט מאוד על דרך העבודה של המוח.
למעשה אנחנו יודעים כל-כך מעט, שכל פריצות הדרך שקרו בשנים האחרונות באו בזכות בינה מלאכותית (wtf).
לצערי, הידע שלי הוא דל ומדולדל (שלא לומר רפ ומרופרפ) אבל, מהמעט שקראתי בנושא זה יצא לי להבין דבר אחד: אם נרצה לעשות מחקר מהסוג הנ״ל – רצוי שנבצע אותו על גבי מחשבים (איכשהו) ולא על ראשם של ילדים.
התוצאות יהיו ״סטריליות״ יותר וללא ספק ״נכונות״ (אם יש דבר כזה במקרה הזה).
——–
חוץ מזה, אנחנו באמת רוצים את הילד שלנו גאון, אבל משהו צריך לשטוף מדרגות.

רומן
Guest

“חוץ מזה, אנחנו באמת רוצים את הילד שלנו גאון, אבל משהו צריך לשטוף מדרגות”
בשביל זה יש את אולגה

גייק
Guest

כאילו בסה”כ זה הגיוני
שילד מסתכל במסך אז הדימיון שלו עף לכל מיני כיוונים וזה מנצל את כל האזורים במוח
שאנחנו מספרים להם סיפורים אז אנחנו סוג של “צוואר בקבוק” שמעביר להם באמצעות הטונציה את הסיפור

זה כמו דמיון מודרך מול לתת לדמיון להתפזר לכל עבר

צריכים להשוות אנשים מבוגרים ולראות אם להם יש יותר סדר שהם צופים בטלוויזיה ואז זה גם יאמת את הכיוון שכתבתי .

איתמר
Guest
לסיכום החורים ב-“מחקר”: 1. כמות זניחה של ילדים במחקר. 2. לא מבודד שום אספקט: נדמה ששאלו הורים אם הילדים שלהם קוראים הרבה או רואים טלוויזיה הרבה ולפי מה שהם ענו מיינו אותם. התשובה של ההורים לא אומרת שום דבר בנוגע להרגלים האמתיים שלהם. מה גם שיש תחום אפור רחב בין רק קוראים לרק רואים טלוויזיה. מעבר לזה יש גם דברים אחרים כמו תזונה, השעות שהוא מבלה בגן, גנטיקה. כולם משפיעים על המוח. 3. מי אמר ש”חומר לבן” מרוכז עדיף על מפוזר? עבור אילו כישורים? 4. מי אמר שכישורים שחשובים לבית ספר הם הכישורים החשובים? בטח כשלא מדברים על מה היתרונות… Read more »
מישהו
Guest

בדיוק. גם אם נניח שחומר לבן מפוזר זה רע, אולי הורים שמראים לילדים טלוויזיה פחות משקיעים בהם מסיבות אחרות, וזה מתבטא בדברים נוספים

ידלו
Guest

ילדי מסך יותר מפוזרים במשימות, פחות מרוכזים, מהר מאבדים עניין בפעילות אינטלקטואלית. לכן תוצאותיהם פחות מוצלחות.

צחי
Guest

קראתם את המחקר בכלל לפני הכותרת ההזויה הזו?? אני קשר בין הכתבה למחקר האמיתי.
יש לינק, מי שמסוגל לשרוד את השעמום הזה יראה שזה בכלל לא מה שבדקו.
שורה תחתונה (גם של החוקרים) כדאי להקריא לילדים לפני גיל בית ספר ספרים. אין אזכור של מסכים וכל עוד זה לא בא על חשבון הקריאה אז כל הכתבה הזו היא קשקוש מוחלט ומי שכתב אותה שרלטן וחפפן.

אני
Guest
זה לא רק שהמחקר מאוד קטן. 20 בקבוצה אחת ו27 בקבוצה השניה. זה ממש כלום. ממה שאני זוכר מקורס סטטיסטיקה אי אפשר להתייחס ברצינות למדגם של פחות מ30 גם זה מינימום של המינימום. בנוסף לילדים בגילאים האלו יש שונות מאוד גבוהה בהתפתחות. הרבה יותר גדולה נגיד משל מבוגרים, כי כל ילד מתפתח בקצב שונה. לכן היה צריך מדגם גדול בכמה סידרי גודל בשביל תוצאה מובהקת. ולסיום התמונות לדוגמה, זה כבר בכלל מראה על חוסר רצינות. זה ברור שלקחו תמונה הכי קיצונית מכל קבוצה. על ילדים בגיל הזה כל אחד יכול לקחת 50 ילדים לחלק לשתי קבוצות ולעשות לכולם הדמיה של… Read more »
Danpop
Guest

OK BOOMER

נו באמת
Guest

קישקוש פסאודו מדעי.
בוא נחשוב רגע על ההבדל בין הקבוצות המאוד זעירות של הניסוי. מצד אחד, ילדים שצורכים הרבה זמן מסך ושלא מקבלים כנראה זמן איכות הורי. מצד שני, ילדים שהנורים שלהם אשכרה מוצאים שעה ביום להקריא להם ספרים. יודעים מה ההבדל בין הקבוצות? השקעה בחינוך, טריוויאלי ואף בנאלי. השימוש בסמרטפון הוא שולי ביחס לשאר הייתרונות של הורים שמשקיעים בילדים שלהם.
( אבל אז זה לא יהיה כ”כ פופולרי…)

wpDiscuz

תגיות לכתבה: