פקקים, תאונות ובזבוז כסף: כך מתכננים הסטארטאפים הישראליים לפתור את בעיות התחבורה

דוח חדש של גיקטיים חושף את עתיד התחבורה וכיצד תל אביב יכולה להפוך לשחקנית מרכזית בתחום המוביליות

צילום: גיקטיים

בחודשים האחרונים התרכזה מחלקת המחקר של גיקטיים בחקר תחום הניידות החכמה (Smart Mobility) בישראל, שבוצע בשיתוף קמפוס החדשנות של קבוצת פולקסווגן, קונקט (Konnect), שנפתח לאחרונה בתל אביב. אופן עריכת המחקר, הנתונים שנבדקו והתוצאות רוכזו בדוח אשר הושק בתחילת השבוע באירוע החדשנות של קמפוס קונקט, בו השתתף ראש תחום החדשנות של קבוצת פולקסווגן, ד”ר אקסל היינריך, ונציגים ממרכזי חדשנות של הקבוצה ברחביי העולם.

העניין ההולך וגובר בפתרונות ניידות אלטרנטיביים ובחדשנות נובע מגידול האוכלוסייה ומגידול בביקוש לתחבורה, אשר מגדילים את העומסים על הכבישים ובתחבורה הציבורית, מה שפוגע ביעילות, יוצר עיכובים, ומזהם את האוויר שכולנו נושמים. בנוסף, לכל אלו מחירים כלכליים אדירים; לדוגמה, בשנת 2017, נזקים אלו עלו למדינות האיחוד האירופי יותר מטריליון יורו (!), כ-7% מהתמ”ג של האיחוד. 25% אחוז מההוצאות מסך סכום זה, כ-250 מיליארד יורו, נבעו מעומסי תנועה. בארה”ב, עומסי תנועה עולים לממשל סכום דומה, כ-300 מיליארד דולר, ומוערכים בכ-5.5 מיליארד שעות עבודה מבוזבזות בשנה.

פקקים: כמה זה עולה לנו?

בישראל, רובנו רגילים לבלות את שעות הבוקר המוקדמות בפקקים בדרך לעבודה, בדחיפות בכניסה לאוטובוס או בתהיות על מחלות מסתוריות התוקפות דווקא נהגי קטר אך מדלגות על בעלי מקצוע אחרים. כמה זה עולה לנו? כ-35 מיליארד ש״ח בשנה שהם כ-1.5% מהתמ”ג הישראלי. מעבר לכך, מצב התחבורה הציבורית הוביל לכך שהתלות בתחבורה הפרטית בישראל גבוהה בהרבה מהממוצע בקרב מדינות ה-OECD. ניתן לשער שמצב זה נוצר עקב ההשקעה הנמוכה מצד הממשלה בתחום התחבורה הציבורית, אשר ירדה מתחת ל-1% מהתל”ג במשך 6 השנים האחרונות. מצבו הגרוע של תחום התחבורה בישראל אף הוביל את מבקר המדינה לפרסם דוח חמור בתחילת מרץ 2019, אשר ביקר את הליקויים בתפקוד משרד התחבורה במגוון תחומים, ביניהם ניהול תחבורה ציבורית, הקמת תשתיות ועוד.

כל אלו הובילו אותנו לכתיבת דוח, המתבסס על שלל מקורות מידע גלויים ועל מאגר המידע של גיקטיים.
את הנתונים אשר אספנו, ניתחנו על פי שמונה סקטורים תעשיתיים ועל פי שישה סגמנטים הרלוונטיים לתחום הניידות.

לאחר ניתוח מאגר המידע, מצאנו כי ב-3 השנים האחרונות היו 108 סבבי גיוס בתחום הניידות, עם ירידה קלה של 6.8% במספר הסבבים בשנת 2018 לעומת קודמתה. מבחינת השקעות, מצאנו כי בשנים 2016-2018 הושקעו בתחום כ-1.96 מיליארד דולר עם ירידה משמעותית של 32.3% בסך הגיוסים בשנת 2018.

בנוסף, נמצא כי סגמנט הרכבים האוטונומיים, אשר חברות הפועלות בתחומו הגיעו ל-40 סבבי גיוס שהם 37% מסך סבבי הגיוס בסט הנתונים, הינו הסגמנט המוביל. כמו כן, מצאנו כי סקטור החומרה הינו הסקטור המוביל בקרב חברות הניידות הישראליות והוא כולל בתוכו כ-27% מהחברות במערך הנתונים.

אז איך ניידות חכמה תשנה את חיינו?

על מנת להבין את השוק בישראל ואת יכולותיו, חילקנו את התחום ל-6 סגמנטים, בהם כללנו הסבר מעמיק על התחום, פירוט על חברות מובילות מהאקוסיסטם הישראלי הפועלות בתחום, מידע על מיזוגים ורכישות ודוגמאות ליישום של סגמנטים אלו ברחביי העולם.

ניידות כשירות (Mobility-as-a-Service) – נשענת על 2 עקרונות; ראשית, הפיכת אמצעי התחבורה אשר בבעלותינו לשירות אותו ניתן להשכיר, ובכך לבטל את הצורך בבעלות על כלי תחבורה והתשלומים הנלווים אליו; שנית, שילוב אפשרויות התחבורה השונות לפלטפורמות המרכזות את כל הנתונים, מאפשרות להתאימן לצורכיי המשתמש ולשלם בעבורן במקום אחד.

ניידות עירונית חכמה (Urban Smart Mobility) – השילוב בין פתרונות תחבורה חדשים, העולים ביחד עם ערים חכמות, למארג העירוני הקיים והתאמת האחד לאחר בדרך היעילה והנוחה ביותר.

קישוריות (Connectivity) – ניתנת לתיאור -כ”IoT לניידות”. אמצעי ניידות חכמים יתקשרו בכל מיני דרכים שונות (המפורטות בדוח) ויאפשרו חיבור בין מכונית אחת לאחרת, בין מכונית לתשתיות ותמרורים, בין הולכי הרגל והכביש ועוד.

בדו”ח תוכלו לקרוא בהרחבה על סגמנטים אלו ועל שלושה סגמנטים נוספים: חישמול, רכב אוטונומי וסייבר.

מה עוד תמצאו בדוח

בנוסף, חקרנו הליכים מנהליים אשר ישפיעו ישירות על קידום ויישום ניידות חכמה בארץ. בחנו שינויים ברגולציה הישראלית, יוזמות המקודמות על ידי הממשלה וגורמים נוספים, תמריצים אשר יעזרו להפחית שימוש ברכב פרטי ועוד. בנוסף, הרחבנו מדוע לדעתנו, תל אביב יכולה לשמש כמרכז ניידות חכמה ודוגמא עולמית לערים אחרות. את הדוח חותמות מספר תחזיות כיצד יראה התחום בעוד מספר שנים, אילו טכנולוגיות יפותחו, מי יוביל את השינוי ועוד.

קריאה נעימה.


להורדת הדו׳׳ח

הטופס נשלח בהצלחה

להורדת הדו׳׳ח לחצו כאן

ירדן הלחמי

Ce n'est pas un Geek

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה:

נותרו עוד
00
ימים
:
00
שעות
:
00
דקות
:
00
שניות
לכנס המפתחים הגדול בישראל