ערים חכמות ורכבים אוטונומיים: העתיד קרוב יותר ממה שאנחנו חושבים

בתוך עשור עד שני עשורים, המכוניות יהיו אוטונומיות והערים יהיו חכמות. מה זה בעצם אומר? איך זה ייראה? ואיזה חברות ישראליות משחקות תפקיד מרכזי במעבר הזה?

צילום / תמונה: geralt /pixabay

מאת גיא עמר, מייסד ושותף בחברת ISRAEL IT CENTER

העיר כפי שאנחנו מכירים אותה היום, תהיה שונה לגמרי כבר בעוד עשור, במיוחד אם אתם חיים בערים גדולות כמו ניו יורק, לוס אנג’לס, שיקאגו או מתחברים לשינויים שעוברת היום תל אביב-יפו – העיר ללא הפסקה. השינויים הטכנולוגיים הצפויים לנו בזכות פיתוחים של חברות ישראליות ואמריקאיות ישנו את הדרך בה מערכת הרמזורים שלנו תעבוד, הדרך בה ננהג (אם בכלל) ואפילו את מבנה העיר. קבלו הצצה קטנה לעתיד.

העולם עובר כיום שינוי משמעותי, כאשר מרבית האוכלוסייה מעדיפה להתגורר במתחמים אורבניים מרכזיים תוך נטישת הפרברים. חברת סימנס הדגישה באתר הבית שלה נתון מעניין: הערים הגדולות בעולם גדלות בשיעור של 1.5 מיליון תושבים חדשים מדי שבוע ולפי הקצב הזה שיעור האוכלוסיה המתגוררת בערים בעולם יעלה בקרוב משליש מהאוכלוסיה לשני שלישים. אם נקח בחשבון שבמרבית העולם מדינות מורכבות מישובים וכפרים קטנים יותר (במיוחד בארצות הברית) מדובר בשיעור עצום.

איסוף מידע באמצעות חיישנים

לצד הנהירה אל הערים, בעשור האחרון בולטת מגמה טכנולוגית שמתחילה להתפשט בארצות הברית מעיר לעיר – ניסיון להפוך את הערים לחכמות יותר על ידי שימוש בחיישנים מיוחדים. החיישנים מסוגלים להזהיר את התושבים מפני תאונה ברחוב מסוים, לעדכן לגבי עומסים צפויים בעקבות יציאה של ילדים מבית ספר או לגבי קיום פסטיבל או אירוע גדול שגורם לסגירת כבישים.

המידע הזה, שבעבר התגלה רק באמצעות אפליקציית ה-GPS, מתחיל להשתלב עם מידע עירוני שמתקבל ממצלמות וחיישנים מיוחדים. שילוב המידע יכול לסייע בחיזוי, למשל, של כמות אנשים שיעברו ברחוב מסוים בשעה מסוימת. החיישנים מזהים את התנועה הערה ומתחילים לעבוד, ומערכת הרמזורים משנה את פעילותה בהתאם. בשעות העומס, תוכנת בינה מלאכותית מחשבת מתי הכי נכון שידלק אור ירוק. תארו לכם את כל זה קורה ברחוב אבן גבירול או בדרך נמיר בתל אביב בשעות העומס.

יש גם מובילה ישראלית

אחת השחקניות המובילות בשוק הערים החכמות היא חברה ישראלית וותיקה, המוכרת יותר דווקא בשוק הבינלאומי, חברת IPGallery. מנכ”ל החברה, אביחי דגני, מסנה להסביר כיצד הפתרונות הישראליים החדשניים משתלבים בערים החכמות בעולם.

“לאחר תקופה ארוכה של שנים שבה בעיקר דיברו על הנושא”, מספר דגני, “אנחנו מתחילים לראות גם בשוק הישראלי התקדמות בתחום הערים החכמות. כיום יש תקציבים גבוהים יותר לתחום והעיריות דוחפות קדימה את הנושא. מתחילים להתקין חיישנים (סנסורים) לאיסוף כמות גדולה של מידע. ירידת מחירי הסנסורים מאפשרת פרישה רחבה יותר בערים. עכשיו נותר רק להשתמש במידע בצורה נכונה”.

דגני מספר, שהקפיצה הגדולה בתחום הערים החכמות תהיה כניסת רשתות ה-5G לשימוש. רשתות אלה מתאפיינות בזמן שיהוי (Latency) נמוך משמעותית וברוחב פס גבוה, כך שהן מאפשרות הזרמת מידע רב יותר בזמן אמת. ״רשתות ה-5G יאפשרו שליחת מידע חזותי כמו שידור חי של מצלמות או שיתוף של מידע מהתושבים בתוך שניות”, אומר דגני.

כעת מתחילה IPGallery לעבוד על השלב הבא. החברה, שמנוהלת על ידי יזמים בעלי שלושים וחמש שנות ניסיון במציאת פתרונות בתחום התקשורת, הקדישה שש שנים לפיתוח פתרונות IoT המשלבים בינה מלאכותית בתחום הערים החכמות. כעת החברה מתחילה לסייע לערים להשתמש במידע הרב שצברו ולהפיק ממנו נתונים בעלי משמעותית.

“המצלמות המותקנות בערים משמשות כסנסורים אם משכילים לעבד את המידע בצורה נכונה״, אומר דגני. באמצעות ניתוח קצה של מספר האנשים העוברים ברחוב, אפשר לתכנן נכון את תשתיות התחבורה הציבורית ולפתח שירותים מתקדמים לאזרח.

אחת הדאגות שמעלה המעבר לערים חכמות, היא השמירה על פרטיות האזרח. במדינות אירופה השונות ובארצות הברית, זהו נושא בוער, אז כיצד אפשר לשמור על הפרטיות ועדיין להמשיך לצבור נתונים? באמצעות ההבחנה בין ׳עיר בטוחה׳ ל-׳עיר חכמה׳. בעבר, ערים רושתו במצלמות מטעמים בטחוניים, אך כיום מתגבשת ההבנה שעיר חכמה דואגת לאיכות החיים של התושבים בהיבטים רבים נוספים. לכן, המידע הנאסף כיום מהמצלמות הוא אנונימי, ונעשה טשטוש של פני המצולמים.

מידע בריאותי על נתוני זיהום האוויר

אחד היישומים החשובים של הפתרונות המשלבים בין הערים החכמות לרווחת התושבים קשור לנתוני זיהום האוויר, הרלוונטיים במיוחד לסובלים ממחלות נשימה החל מאסטמה וכלה בסיסטיק פיברוזיס. בין הפתרונות המוצעים אפשר למצוא חיבור לאפליקציה עירונית המזהה שינוי ברמת זיהום האוויר בחלקים שונים של העיר. השינוי יכול להיות תוצאה של פליטת גזים מוגזמת ממפעלים שונים או של עומס תנועה וגזים הנפלטים ממכוניות.

על מנת להבין עד כמה מידע בזמן אמת על זיהום אוויר יכול לשפר את חיינו כדאי להכיר את המספרים. כיום, שיעור חולי האסטמה בעולם גבוה. בארה”ב הוא עומד על 1:13, אחד מכל שלושה עשר אנשים חולה באסטמה – כאשר 8.3% מהילדים בארה”ב סובלים מסימפטומים של המחלה בדרך זו או אחרת. בארצות הברית לבדה, יישום זה יכול להשפיע על חייהם של 23 מיליון אנשים.

“חיישני זיהום האוויר קיימים היום”, מסביר דגני, “אך הישום בפועל של קבלת המידע, ניתוח שלו בזמן אמת והעברת המסר באמצעות אפליקציה של תושבי העיר הוא החלק המשמעותי שיכול גם להציל חיים”.

מכונית חכמה. צילום/ תמונה: Pixabay

החיישנים ילשינו לחברות הביטוח

בין ההיבטים הנוספים בהם עיר חכמה דואגת לתושביה, נמצא גם נושא התחבורה, המובל על ידי חברות הביטוח. חיישנים שיותקנו ברכבים עצמם, יבחנו את דפוסי הנהיגה שלכם, ויבדקו האם אתם נוהגים ללחוץ על הבלמים בחוזקה או בפתאומיות? האם אתם נוהגים בצורה רגועה? האם אתם שומרים על המהירות המותרת? ועוד. החיישנים יעבירו את המידע לחברת הביטוח שלכם, וזו תוזיל או תעלה את פרמיית הביטוח שלכם בהתאם למידע הנאסף.

חיישנים אלה בנויים בטכנולוגיות חדשניות שהפכו לפטנט עולמי. בין החברות הבולטות בתחום הזה ניתן לציין את Mobileye הישראלית, שהחלה את דרכה כבר בשנת 1999. החברה התחילה לפתח עזרים לנהגי הרכב (ADAS (Advanced Driver Assistance Systems, המבוססים על קבלת מידע מ-4 סוגים: שטח חופשי (Freespace) – בחינה של השטח המיועד לנהיגה וגבולותיו, אובייקטים בתנועה – זיהוי תנועת הולכי רגל ורכבים, נתיבי תנועה – זיהוי הגיאומטריה של הנתיבים בתוך שטח התנועה, והגדרת האובייקטים הנוספים בדרך, באמצעות סמנטיקה קבועה של: צבעי רמזורים, תמרורים, סימנים שונים על הכביש וזיהוי כיוון המבט וההליכה של הולכי הרגל.

זהו הבסיס להתפתחות הטכנולוגיה העתידנית שנראה בערי העולם בעוד כשני עשורים – כניסת הרכבים האוטונומיים. רכבים אלה ידברו עם מערכות השליטה של הערים החכמות ויישלטו על ידי אפליקציה מיוחדת. הם יהיו מסוגלים להביא את הנוסעים ליעדם, ולהמשיך בעצמם לחניון גדול שם הם ימתינו עד שיקראו להם באמצעות האפליקציה.

זמן פנוי וכבישים רחבים

אחת התוכניות המפתיעות של חברות הרכבים האוטונומיים קשורה לניהול הזמן של היושבים ברכב. הנהג, שהיום יושב ומביט קדימה בהמתנה לאור הירוק – או ברכב שעומד לפניו בפקק, יישב, לפי התוכניות, עם הגב לכיוון הנסיעה כשפניו פונים ליושבים במושב האחורי. יתכן ושולחן עבודה יהיה ביניהם ועליו לפטופ או אפילו ארוחת הצהריים שלנו. הזמן שיתפנה כשלא נצטרך להיות נהגים אקטיביים, הוא אולי היתרון הגדול ביותר של המעבר לטכנולוגיה הזו. כמובן, גם העיר סביבנו עומדת להשתנות עם עידן הרכבים האוטונומיים.

כאשר לא מתכננים את העיר לנהגים אקטיביים, יש צורך בהרבה פחות מקומות חנייה. אם הרכב שלנו יכול לנסוע בעצמו לחניון, מדוע שלא יהיו חניונים רבי קומות בפינות הרחובות ואת צדי המדרכות שלנו נוכל לנצל בצורה הרבה יותר טובה? כבישים רחבים יותר, מסלולי אופניים וסאגווי והרבה יותר פינות ירוקות בעיר, שיחליפו את מקומות החנייה הרבים שצורך המטרופולין החדשני כיום.

הולכי הרגל לא יצטרכו ללכת עד למעבר החצייה הקרוב על מנת לעבור את הכביש – הם יוכלו להשתמש בנקודות מעבר ידועות מראש לרכבים האוטונומיים ולסמן להם באמצעות אפליקציה מיוחדת כי היו רוצים לעבור עכשיו. תארו לכם שהייתם יכולים לקבוע בעצמכם מתי תנועת הרכבים תפסיק ולעבור את הכביש בצורה הרבה יותר בטוחה.

המלצות תחבורה אישיות

כאמור, המידע המופק כיום בזמן אמת באמצעות חיישנים ומצלמות יכול לעבור במהירות רבה בין מערכות. ניתן לשער כי ככל שתעלה רמת הדיוק של זיהוי דפוסי התנועה, ניתן יהיה לנבא בצורה מדויקת יותר תקלות ועיכובים שעשויים להתרחש במקומות שונים בעולם.

לדוגמה: אם היום אפשר להניח כי ביום ראשון בבוקר יהיה פקק באיילון לכיוון ערי המרכז, ניתן לתכנן להגדיל את כמות הרכבות בכיוון זה. איך מתרגמים את הידע הזה לרמת המיקרו?

באמצעות אפליקציה מיוחדת ניתן לזהות כי “ישראל ישראלי” שעובד במגדלי עזריאלי יוצא מביתו שבנתניה. באותו הרגע האפליקציה מזהה כי גם “שרון שרוני” יוצא מביתו שבהרצליה לכיוון נתיבי איילון, יחד איתם עוד אלפי אנשים עומדים להתחיל את יום העבודה.

האם ניתן היה לשלוח להם הודעה אוטומטית המציעה להחנות את הרכבים בחניון אחד בהרצליה פיתוח ולנסוע ברכבת כך שזמן הנסיעה שלהם יצטמצם מ-45 דקות ל-10 דקות בלבד? נכון, נדרש שינוי תודעתי עמוק על מנת שנתרגל לשינוי, אך אם נבחן את הדרך בה מתנייד רוב שוק העבודה היום בניו יורק – עיר שגדלה בתוך מאה אחת בשלושה וחצי מיליון אנשים, מ 5.5 מליוני אנשים למעל שמונה מיליון ומתניידית בעיקר בסאבווי ובתחבורה ציבורית, נוכל לזהות את המגמה שעשויה להגיע גם לארץ עם שינוי תודעה ושימוש בנתונים בזמן אמת.

אלה רק חלק מהשינויים שצופן לנו העתיד הקרוב מאד. אם התמזל מזלכם להיות בקרוב בקליפורניה, תוכלו לגלות כיצד חלק מרחובות הערים בה הוסבו על מנת להתחיל מבחנים לרכבים האוטונומיים ולמערכות הערים החכמות. מוכנים לשינוי?

הכתבה בחסות ISRAEL IT

ISRAEL IT הוא מרכז ה-IT הישראלי הראשון מסוגו, בו תמצאו מהנדסי תוכנה, מעצבים, מנהלי פרויקטים ועוד מגוון רחב של מומחים מכל קצוות ה-IT. המרכז הוקם בכדי לגייס צוותי פיתוח לחברות קטנות וגדולות, סטארטאפים רבים תחת ליווי צמוד של אנשי המרכז וניהול מקצועי של החברה המגייסת. העובדים במרכז זוכים לסביבה צעירה וכיפית, פעילויות העשרה וסדנאות, ערבי חברה בכל שבוע והערכות שוטפות על ידי צוות ייחודי וכל זה בכדי לשמור על יציבותו של הצוות עבור החברה המגייסת.
אם גם לכם יש צוואר בקבוק בגיוס עובדים, אנו מזמינים אתכם להצטרף למרכז ולבנות את הצוות הטוב ביותר ולאורך זמן, עם אנשים איכותיים וליווי שלנו משם. לפרטים נוספים, לחצו כאן.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

3 תגובות על "ערים חכמות ורכבים אוטונומיים: העתיד קרוב יותר ממה שאנחנו חושבים"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
שחר
Guest

קצת סוריאליסטי לדבר על ערים חכמות כשיש לנו תחבורה ציבורית טיפשה וירודה. הדרך לקידמה היא לא דרך חיישנים אלא דרך היפטרות מהוועדים ומשרי תחבורה כושלים כמו ישראל כץ.

אלון
Guest

להבין איך עושים טוב יותר ולדעת מה הכיוון הנכון יעזור לצאת מהמצב שאתה מתאר, לא לחשוב בקטן..

יוסי
Guest

נדמה לי שראיתי אותם Eyeway.io בכנס התחבורה החכמה ממש מדליק מה שהם פיתחו.

כל הכבוד!!

wpDiscuz

תגיות לכתבה:

נותרו עוד
00
ימים
:
00
שעות
:
00
דקות
:
00
שניות
לכנס המפתחים הגדול בישראל