סלבה רובין: לא רחוק היום בו אנשים יגייסו 100 מיליון דולר דרך האינטרנט [Geektime Conference]

סלבה רובין פתח את כנס הסטארטאפים הגדול, Geektime Conference, וסיפק מספר תובנות על כיצד מימון המונים משתלב בתעשיית הסטאטראפים העולמית.

סלבה רובין, מנכ"ל אינדיגוגו. צילום: רועי לטקה

סלבה רובין, מנכ”ל אינדיגוגו. צילום: רועי לטקה

כנס הסטארטאפים הגדול ביותר בישראל, Geektime Conference פתח את שעריו והשנה בחרנו להתמקד באחד מהנושאים המרכזיים שמעסיקים את המשק הישראלי ואת סצינת הסטארטאפים והטכנולוגיה בארץ: כיצד ניתן לבנות חברות היי-טק גדולות ומה דרוש כדי לעשות את זה בישראל.

פוטנציאל גדילה משמעותי

אחד מהנושאים החמים בעולם הטכנולוגיה במהלך השנים האחרונות, ואחד מהתחומים בעלי פוטנציאל הגדילה המשמעותי ביותר לפי כל מכוני המחקר הוא נושא גיוס ההמונים. אחד מהחלוצים בתחום הוא סלבה רובין, המייסד והמנכ”ל של פלטפורמת מימון ההמונים Indiegogo, שהייתה בשוק הרבה לפני קיקסטארטר.

Indiegogo נוסדה ב-2008 על ידי שלושה מייסדים בסן פרנסיסקו, ובמהלך השנים האחרונות אפשרה לחברות ויזמים רבים להפוך את הרעיונות שלהם למציאות בזכות קהל המשתמשים והלקוחות הפוטנציאלים, שהיו שותפים לחזון והסכימו להעניק את הכסף עוד לפני שהמוצר יצא לשוק.

סלבה רובין, מנכ”ל ומייסד אינדיגוגו, עלה על הבמה וסיפר לנוכחים בקהל מעט על ההיסטוריה של אינדיגוגו וסיפק מעט תובנות מהניסיון הרב שיש לו, מהם היתרונות של גיוס המונים ומה היזמים מצד אחד, והשוק מן הצד השני יכולים להרוויח מהשקת פרוייקט גיוס המונים.

ההשראה: פסל החירות

מקור: Flickr, cc-by-aherrero

מקור: Flickr, cc-by-aherrero

סלבה התחיל את דבריו בסיפור על “פרוייקט המימון המפורסם ביותר בעולם, פסל החירות.” כזכור, פסל החירות הוא מתנה של ממשלת צרפת לעם האמריקאי, אשר תוכנן על ידי אדריכל אמריקני ומומן בכספי תרומות של הציבור האמריקני. התוצאה: ג’וזף פוליצר הצליח לגייס כ-100 אלף דולרים שנאספו מקוראי העיתון.

“אם 100 אלף דולרים נאספו מהציבור האמריקני על ידי עיתון לפני 20 שנה, דמיינו לעצמכם איזה היקף מימון ניתן לאסוף באמצעות רשת האינטרנט. בשנות ה-80 וה-90, לא הייתה רגולציה מסודרת בנוגע לרשת האינטרנט ואנשים היו עסוקים בעיקר בלרמות ולהונות אחד את השני, וללכת עם הכסף לחופשה בבהאמאס”.

היום, לטענתו של סלבה, המצב טוב יותר בהרבה: “אנחנו מקדמים דמוקרטיזציה של כספים. אם פעם הייתם צריכים להיות מונפקים בבורסה או להיות אנשים ממש מקושרים בשביל לגייס כספים, היום, בזמן שבו הבנקים עסוקים בלדחות את האנשים כל מה שאתם צריכים זה פלטפורמה אינטרנטית, לא את הבנקים.” רובין טוען כי גם לאנשים חופש הבחירה למיזמים שהם אוהבים השתפר בהרבה: “אם האנשים רוצים לממן מיזם מסויים, הם מממנים אותו. אם לא, אז לא, פשוט כך.”

נתח גדול בשוק קטן – לא רלוונטי

לאחר מכן, סלבה התפנה לתת מספר טיפים ליזמים: “במידה ואתם רוצים שהמיזם שלכם יצליח, אתם צריכים תוכנית עסקית, צריכים שאנשים יאהבו את המוצר שלכם, צריכים ללכת לשווקים גדולים – אם יש לכם 0 אחוזים מנתח השוק בסין ו-100 אחוזים מנתח השוק בלוקסמבורג – אתם לא רלוונטיים. אתם חייבים לזכור: אם יש לכם רעיון טוב, כולם יעתיקו אותו, ישראלים במיוחד.”

“אינדיגוגו זו דרך נהדרת לבדוק את המוצר שלכם גם לפני היציאה לשוק וגם אחרי היציאה לשוק. אם משקיעים לא מתייחסים אליכם, פלטפורמת גיוס המונים זו הדרך האידיאלית להראות שיש עניין במוצר שלכם למרות חוסר העניין של המשקיעים ודרך מצויינת להכפיל את ערך השווי של החברה שלכם בעיניהם. כמו כן, אתם יכולים להגיע ללקוחות חדשים בשווקים חדשים שאפילו לא חשבתם עליהם לפני כן. גבול? השמיים הם הגבול, זה עניין של זמן עד שנגיע לפרוייקט מימון של 100 מיליון דולרים.”

<<< לתמונות מהאירוע

אבישי בר

מנהל מוצר. מפתח Web ו-React Native, חולה גאדג'טים, הולך נגד הזרם ואוהב את כל מה שקשור לגוגל, לאנדרואיד ולקוד פתוח. עיסוקו העיקרי הוא לפרק לחלקים כל צעצוע חדש שמגיע למשרד ואז לכתוב עליו מדריך.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: