תל אביב נערכת: תחבורה ציבורית עילית ומהפכנית במהירות 240 קמ”ש

התעשייה האווירית וחברת skyTran האמריקאית הודיעו על התחלת פיילוט לבדיקת מערכת ההסעה העילית הפועלת בטכנולוגיית רחיפה מגנטית. אם הכל יילך כשורה, החברה האמריקאית מאמינה שמהר מאוד נוכל להזמין קרונית נסיעה פרטית עם הסמארטפון ולצאת לדרך במהירות עד 240 קמ”ש.

בקרוב בתל אביב? מקור: Skytran

בקרוב בתל אביב? מקור: Skytran

אתם יוצאים מהבית ברמת אביב, שולפים את הטלפון ומסמנים את היעד אליו אתם רוצים להגיע. אתם עולים לתחנת ההסעה הממוקמת ממש מעל ראשכם והנה נעצרת קרונית מוזרה בעלת צורה של קליע. אתם נכנסים אליה, הדלת נסגרת והמסע מתחיל. מעוצמת התאוצה, אתם נדבקים קצת למושב, אבל תוך פחות מ-4 דקות קול נעים מבשר לכם כי הגעתם ליעד. ותודה שנסעתם ב-skyTran.

עד 240 קמ”ש בתוך תל אביב

ה-skyTran אינו רעיון חדש. כבר סיפרנו לכם בעבר שבשקט בשקט מתגבשת לה תוכנית לתחבורה עילית מהירה בתל אביב. והנה מקץ 10 חודשים, מודיעות רשמית התעשיה האווירית וחברת skyTran על חתימה של הסכם שיתוף פעולה, במסגרתו ייבנה קטע פיילוט לצורך בדיקות ההיתכנות והיישום של הפרויקט.

הטכנולוגיה בה משתמשת החברה היא מגלב (Maglev) – טכנולוגיית רחיפה מגנטית – כלומר, הן בקרון והן במסילה מותקנים מגנטים ואלקטרומגנטים, שמשנים את מצבם ויוצרים כוחות שהודפים ומושכים את הקרון (כדי לנוע וכדי לעצור). הנסיעה ברכבת או בקרון הפועלים בטכנולוגיה זו חלקה יותר ומהירה יותר: החל מ-70 קמ”ש בשלב הראשון ועד 240 קמ”ש בשלבים המאוחרים יותר. כל קרון אמנם יכול להכיל רק 2 אנשים, אולם ריבוי הקרונות יאפשר למערכת להסיע בשעה עד 12,000 איש. החידוש העיקרי, ואחד היתרונות הגדולים של המערכת, מול מערכות הסעת המונים אחרות, הוא היותה זמינה על פי דרישה. כלומר, אין לה לוחות זמנים ואין צורך להמתין לה או לנסוע בקו מסויים ולעצור בתחנות שבדרך. פשוט מזמינים את הקרון באפליקציה והוא עוצר בתחנה הרצויה, ללא עצירות מיותרות בדרך.

המסלול המתוכנן

המסלול המתוכנן

בשלב הראשון תבנה החברה יחד עם התעשיה האווירית קטע פיילוט באורך של כחצי קילומטר במטה החברה בלוד; אם יוכתר הניסוי בהצלחה, תחל החברה בבניית המסלול הראשון שצפוי לצאת מקריית עתידים ורמת החייל, לעבור דרך מרכז הירידים, האוניברסיטה ופארק הירקון ולהסתיים בקרבת הים, היכן שממוקם כיום שדה דב. החברה צופה שאם לא יהיו עיכובים רגולטוריים, ה-skyTran תהיה זמינה לנסיעה לציבור הרחב ברבעון האחרון של 2016. מחיר כרטיס נסיעה בודד אגב צפוי לעמוד על כ-17 שקלים, אם כי מדובר כמובן בהערכה למחיר הראשוני, ואוכולסיות זכאיות ובעלי מנויים (כמו רב-קו) ייהנו כמובן ממחיר נמוך יותר. עלות הבנייה של הקטע הראשון היא כ-275 מיליון ש”ח והוא צפוי להיות השלב הראשון בדרך למסלולים נוספים בגוש דן.

שיתוף הפעולה עם התעשייה האווירית יכול להתגלות כמועיל ל-2 הצדדים; מצד אחד, החברה האמריקאית, הממוקמת בפארק המחקר של נאסא בקליפורניה, תוכל להתגאות בפיילוט פעיל, ובהמשך בקו המסחרי הראשון הפעיל. התעשייה האווירית מצד שני, תוכל להביא את המומחיות שלה בפיתוח כלי טיס, רובוטיקה ואוויוניקה ולהתמחות בבניית תשתיות אזרחיות.

צפו: האם כך ייראה בקרוב קו הרקיע של תל אביב?

יניב אביטל

עורך אתר גיקטיים, ובזמנו החופשי גיק, קופירייטר, אבא, חולה על גאדג'טים וקוד, לא בהכרח בסדר הזה

הגב

8 תגובות על "תל אביב נערכת: תחבורה ציבורית עילית ומהפכנית במהירות 240 קמ”ש"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
IdoL
Guest

אם מדובר במערכת להסעה פרטית ולא המונית – האם לא ייתכן מצב של פקקים ואי-סדרים? האחד מתעכב בעלייה ומעכב אחרים בתחנה, האחר רב עם האחד על העלייה. האלגוריתם של זה מורכב בהרבה מרכבת אחת שמגיעה בשעות קבועות ומסיעה מספר רב של אנשים.

חוץ מזה, לא זכורות לי ערים רבות שהקימו מערך תחבורה ציבורי עילי שלא התחרטו על זה.

שני
Guest

בוונקובר זה עובד מעולה!

asd
Guest

לא היה איזה משהו עם נאסא שאמרו שגם ייצא לדרך?

נמאס לי כבר מהכתבות האלו. תכתבו כשיש משהו ריאלי ושיעלה מחר.

דוד
Guest

די לבלבל את המוח, תפסיקו לזהם לי את הנוף בשטויות שעפים באוויר. רכבת תחתית זה הפתרון ואין דרך לברוח מזה.

דוד
Guest

די לבלבל את המוח, תפסיקו לזהם לי את הנוף בדברים שעפים באוויר. רכבת תחתית זה הפתרון ואין דרך לברוח מזה.

אני
Guest

שיהיה גם 1000 קמ”ש. לא שווה כלום כל עוד אין תחבורה ציבורית בשישי-שבת-חגים

אני
Guest

אני אתקן כדי להתאים לרוח האתר –
שיהיה גם 300K קמ”ש. לא שווה כלום כל עוד אין תחבורה ציבורית בשישי-שבת-חגים

רם
Guest

כי זה בדיוק מה שחסר:
תחבורה ציבורית לתושבי שיכון ל’ שיוכלו להגיע במהירות לרמת החייל…

wpDiscuz

תגיות לכתבה: