פתרון יצירתי יעודד תלמידי תיכון בישראל ללמוד מדעי המחשב

מדעי המחשב, הנדסת תוכנת וסייבר הם מקצועות מבוקשים בארץ ובעולם. תחרות חדשה לתלמידים מחפשת בימים אלה אחר מנטורים מקהילת הסטארטאפים הישראלית על מנת ללוות תלמידי תיכון בארץ. הנה הפרטים

פיראטים

איך גורמים לתלמידי תיכון בכיתות י״א, י״ב להתעניין בלימודי מדעי המחשב, הנדסת תוכנה וסייבר? יוזמה חדשה של משרד החינוך בשיתוף מטה הסייבר הצה״לי וקרן רש״י פועלת כבר ב-70 בתי ספר בכל הארץ ומציעה לנערים ולנערות לפתח תוכנה שתנצח במשחק מחשב שיצרו.

המשחק עצמו בנוי כמו לוח דמקה של 40×40, כאשר בכל תור, שחקן יכול להזיז את כל החיילים שלו (ספינות הפיראטים שלו) צעד אחד בלבד שמאלה, ימינה, למטה או למעלה. לעומת משחק דמקה שבו בכל תור רק שחקן אחד משחק, במשחק הזה שני השחקנים משחקים ביחד ומזיזים את כל ספינות הפיראטים שלהם בבת אחת.

על המפה יש כמה איים, ברגע שששחקן משתלט על אי הוא מתחיל לייצר נקודות עבור השחקן. המטרה היא להגיע ל-1,000 נקודות לפני השחקן השני. כדי לכבוש אי, שחקן צריך להגיע אליו עם אחת הספינות שלו ולעמוד עליו כ-20 תורות. כמובן שזה לא כל כך פשוט, מכיוון שצריך לזכור שאתה לא הפיראט היחיד בים ואם לא תיזהר ספינות האויב עלולות להטביע אותך.

לתוכנה שמשחקת אנחנו קוראים בוט, וכדי לכתוב בוט כל מה שהילדים צריכים לעשות זה לכתוב פונקציה אחת שנקראת do_turn שרצה בכל תור במשחק, בכל תור הפונקציה מקבלת דרך api את כל מה שאפשר לראות על המפה – של מי האיים, איפה הפיראטים נמצאים, מצב הנקודות וכו׳.

עד כה פעלה היוזמה כסדנא של יום אחד בבתי הספר השונים בעזרת מתנדבים מהתעשייה שהגיעו לבתי הספר והריצו את הסדנא, כשביום הזה הילדים נחשפו בפעם הראשונה למשחק ושיחקו בו כדי להבין איך החוקים עובדים ומה צריך לעשות כדי לנצח.

כעת נמצאת היוזמה לקראת השלב הבא של התחרות בה כל בית ספר ישלח נבחרת של 7 ילדים שתכתוב בוט במשך 4 שבועות שלבסוף יתחרה בתחרות ארצית בהאנגר 11 בנמל תל אביב.

יש לכם את הרקע הדרוש להפוך למנטורים?

בסוף ינואר התקיים החלק הראשון של התחרות בכ-70 בתי ספר והתחרו בו מעל ל-2,200 תלמידים. בסוף אפריל תתקיים התחרות הארצית אליה יגיעו נבחרות מבתי הספר אשר יתאמנו במשך חודש לקראת התחרות. מאחר ורשימת המנטורים עתידה להסגר באופן רשמי בימים הקרובים, אלו מכם שמביעים עניין, צריכים להזדרז ולהציע את מועמדותם.

מהו תפקיד המנטור?

המנטור ישמש ראש הצוות של התלמידים, יכווין אותם כיצד כדאי לחלק ביניהם את המשימות, לעזור בבעיות טכניות קלות שיתקלו בהן, וליידע את צוות הפיתוח של התחרות אם מתגלות בעיות טכניות קשות.

חשוב לציין שעבור התלמידים זו הפעם הראשונה שהם עובדים על פרויקט תוכנה גדול, ועובדים בצוות גדול. המשמעות היא שאין להם ניסיון בחלוקת עבודה, חלוקת משימות, שמירת גיבוי וגרסאות של הקוד שלהם וכדומה.

לכן, התפקיד של המנטור הוא לדאוג שהתלמידים יהיו בכיוון הנכון ויהיו ממוקדים בעבודתם. הפגישות השבועיות יאפשרו לפקח על עבודת התלמידים, וכן לדווח על התקדמותם לצוות הפיתוח של התחרות.

דרישות טכניות

להכיר את כללי המשחק – על המנטור להכיר את כללי המשחק ברמה סבירה (קריאה של כשני עמודים), כך שיוכל לנהל עם התלמידים שיח על אסטרטגיות למשחק.

לדווח לצוות הפיתוח על מצב הקבוצה – לפני כל פגישה עם התלמידים יקבל המנטור מסמך קצר שכתב צוות הפיתוח של התחרות, שידריך אותו לקראת הפגישה הקרובה, ובו גם מספר שאלות של צוות הפיתוח עליהן יתבקש להשיב לאחר הפגישה.

לסייע בפתרון בעיות טכניות קלות – הכוונה לבעיות שעלולות לצוץ לתלמידים שאפשר למצוא להן פתרון באינטרנט בקלות, גם אם המנטור אינו מכיר את שפת התכנות בה הם משתמשים.

חשוב לציין: למנטור אסור לכתוב קוד! ניתן להסתכל על עבודת התלמידים ולהעיר הערות על הקוד, אבל לא לכתוב קוד בעצמו.

והשמיים הם הגבול… מנטור שירצה יוכל לקחת את הקבוצה רחוק יותר, למשל: להפנות אותם אל אתרים מעניינים עם תכנים שיעשירו אותם, לשתף אותם ברעיונות לאסטרטגיות למשחק, וכדומה.

רוצים לקחת חלק בתוכנית ולהשתתף כמנטורים? (פנו במייל ליוזמי התוכנית)

64000

מערכת גיקטיים

גיקטיים, שהוקם בגלגולו הקודם כניוזגיק במרץ 2009, פונה לאנשי טכנולוגיה ואינטרנט בארץ הרוצים לקבל חדשות, עדכונים וכתבות בתחומים אלה בעברית. בנוסף לסיקור טכנולוגי לקח על עצמו גיקטיים לקדם את תעשיית ההיי טק בארץ.

הגב

10 תגובות על "פתרון יצירתי יעודד תלמידי תיכון בישראל ללמוד מדעי המחשב"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
מקרית מוצקין
Guest

השתתפתי בשלב הראשון של התחרות והיא ממש טובה ומלמדת. מה שעוד יותר טוב זה שהקבוצה שלי ניצחה XD

Felder Maus
Guest

יוזמה ברוכה

Shlomi Saad
Guest
כתלמיד מדעי המחשב בתיכון החומר רע ואי אפשר להגיד שאחרי שלוש שנות לימוד הם מתכנתים. במיוחד 3 שעות שבועיות שמתפרסות על שנתיים כל מה שהם למודים זה לולאות, התניות, מערכים ומערכים דו מימדים. בשפה כמו Java או C# יש חשיבות לעוד דברים כמו למשל מחלקות והורשה. דברים שהם בסיסים. בנוסף על אף שיש פרוייקט לחלק מהתלמידים בVB6 בגרפיקה (אני יודע שיש עוד פרויקטים אני פשוט לא מכיר אותם) זה לא מספיק הם חייבים לכתוב בשפה קוד! לא הגיוני שתלמיד לא מסוגל לכתוב קוד שהוא חשב עליו, ולא משהו פשוט כמו לחבר שלושה מספרים אלא משהו קצת יותר רציני מערכות קטנות… Read more »
Max_White
Guest

מסכים בהחלט.

תכנית הלימודים במדעי המחשב שווה לזבל, ותלמיד ירוויח יותר אם ילמד לבד חומר באתרים כמו code academy

המנצח
Guest

קצת הגזמת במה שכתבת… בתיכון לומדים הרבה יותר נושאים ממה שאתה הצגת כאן!(כבר באמצע כיתה י’ למדתי יותר)

שלמה שוורץ
Guest

זה מאכזב מאוד לשמוע. בתקופתי (סיימתי תיכון ב97′) ב5 יח’ למדנו רקורסיה, מבני נתונים כולל מימושים של רשימות מקושרות, עצים בינארים, מחסנית, תור, אוטומטיים ושפות פורמליות ותורת הגרפים.

למען האמת זה הבסיס שלי לתכנות עד עצם היום הזה. אני חושב שהרבה יותר חשוב ללמוד תאוריה ועקרונות תכנות (כמו למשל הנושאים שציינת) מאשר דברים כמו גרפיקה בVB6.

גיימר
Guest

קוראים לרעיון הזה של גירוי ללמידה באמצעות משחק – מישחוק:
http://www.matar.ac.il/eureka/newspaper37/docs/05.pdf

זיו בירר
Guest

השתתפתי כמנטור בשלב הראשון לעליי לציין את הארגון וההכנה למופת של הצוות
המארגן !

רועי
Guest

יוזמה מבורכת! אבל זה לא מה שיעודד אנשים לבוא ללמוד מדעי המחשב וכדומה.
צריך לעורר אותם לפני שהם בכלל לומדים תכנות..התחרות הזו פונה לילדים שכבר לומדים תכנות..לדעתי דווקא צריך ללמד את מי שלא לומד תכנות

יהונתן
Guest

מישהו יודע אם יש אתר לתחרות?
איך אפשר להתחיל?

wpDiscuz

תגיות לכתבה: