6 שאלות שיעזרו לכם להבין אם אתם יכולים להיות מנהלי מוצר

מנהל מוצר הפך לתפקיד נחשק ויוקרתי ואנשים רבים שואלים את עצמם אם גם הם יוכלו לעשותו אותו בהצלחה ובהנאה. אספנו עבורכם 6 שאלות שיעזרו לכם להחליט

 Hero Images/ Getty Images Israel

צלם/תמונה: Hero Images/ Getty Images Israel

מאת דוד בלסם

בשנים האחרונות תפקידו של מנהל המוצר הפך לתפקיד “חם” בשוק. הביקוש צמח, יש המון הצעות עבודה ויחד עם היוקרה והשכר אנשים רבים שואפים להיות מנהלי מוצר. במקביל קמו בתי ספר לניהול מוצר, פודקאסטים ובלוגים שמדברים על איך לפצח את ראיון העבודה ואיך למלא את התפקיד בהצלחה.

כמו עבודות רבות אחרות, להיות מנהל מוצר זו לא עבודה קלה. זה תפקיד שכולל המון עליות ומורדות; מחד הוא מאוד תובעני, מאידך הוא מתגמל מאוד. הקסם שבו הוא שאתם חלק מצוות שעובד על יצירת משהו עבור העולם שלנו, ומנהלי המוצר הם הכוח שמחזיק הכל ביחד כדי שבסוף יגיע מוצר מצוין למשתמש הקצה.

מה דרוש כדי להפוך למנהל מוצר ואילו תכונות או מאפיינים צריך כדי להצליח בתפקיד? בתור מנהל מוצר בעצמי, אלו שתי שאלות שאני עונה עליהן הרבה לאחרונה. החלטתי לחלוק מניסיוני, ובעיקר מהכישלונות שלי, כדי לעזור למי שמתלבט אם להיכנס לתחום וגם למי שכבר נמצא שם ולא בטוח במקומו.

אז מה בדיוק צריך מנהל מוצר כדי להיות טוב? הנה רשימה של 6 שאלות שכדאי לשאול את עצמכם.

1. האם אתם יודעים להכיל ולקבל ביקורת?

תפקידים רבים דורשים קבלת ביקורת. בתפקידי שירות לקוחות או מכירות לקוחות צועקים פעמים רבות; מתמחים מקבלים ביקורת מכל כיוון ומרגישים לפעמים שהם בעצם לא מבינים כלום; והרשימה עוד ארוכה. חשוב לדעת שעבור מנהל מוצר חלק גדול מהיום הוא לקבל משוב וביקורת. אנשים יגיבו על מסמכי האפיון שלכם, בעלי עניין פנימיים יגידו שיש באגים, ראש צוות הפיתוח יגיד שהמשימות שהכנתם לג’ירה לא מוכנות וצוות ההנהלה ישאל למה אנחנו לא פוגעים במטרות שהגדרנו.

לקבל ביקורת זה לא תמיד קל ולפעמים אפילו מרגיש כמו אגרוף בבטן, ולכן חשוב שיהיה לכם עור עבה, ובעיקר לזכור כי כל ביקורת היא בעצם סוג של משוב שאפשר וצריך לקחת כנקודה ללמידה. אני רואה זאת כך: אם מישהו משקיע את הזמן שלו כדי לבקר אותי, אז כנראה שאכפת לו מספיק ממני או מהמוצר, כך שכדאי להקשיב לביקורת וללמוד ממנה.

 KTSDESIGN/SCIENCE PHOTO LIBRARY/ Getty Images Israel

צלם/תמונה: KTSDESIGN/SCIENCE PHOTO LIBRARY/ Getty Images Israel

2. האם אמא שלכם תמיד אמרה “נולדתם למנהיגות”?

נכון, לא חסרים בתי ספר למנהיגות והם טוענים שניתן ללמוד את התכונה הזו. מניסיון חיי, האנשים שהערכתי וראיתי בהם מנהיגים, היו אלה שתפסו את המנהיגות באופן טבעי, ולא מכוח או היררכיה. למה זה חשוב עבור מנהל מוצר? כי למרות שבתפקיד יש את המילה “מנהל”, רוב הזמן לא מנהלים אנשים (מלבד כמה מנהלי מוצר אחרים לפעמים) אבל כן צריך לוודא שכולם מתנהלים בכיוון הנכון כדי שהמוצר יקבל לחיים.

אז איך מובילים בעולם המוצר? לדעתי האישית, צריך לוודא שכל אחד בצוות מרגיש שההצלחות הן תוצאה של עבודה מצוינת של כולם. ללא העבודה המדהימה שמעצב ה-UX עשה, הלקוח לא היה מצליח להשתמש במוצר, ובלי הפיתוח לא היינו רואים את המוצר; צוותי המכירות מוכרים בטירוף, אנשי השיווק מפיצים את הבשורה ולכל אחד יש חלק מהותי בשרשרת. המילים האלה נכונות פי כמה גם עבור מנהל המוצר – לא רק הוא הצליח או הוביל את ההצלחה, אלא עשה את החלק שלו בעבודה המשותפת, וזוהי המשמעות האמיתית של עבודת צוות.

ובצד השני – כאשר דברים משתבשים (והם משתבשים) התפקיד של מנהל המוצר הוא לקחת אחריות. זו תמיד תהיה אשמתו של מנהל המוצר שצריך להגן על הצוות שלו מכל “הרעשים” שבחוץ. לקיחת האחריות על שגיאות הצוות מראה מנהיגות אמיתית. הצוות יזכור זאת ויעבוד קשה יותר כדי לוודא שבפעם הבאה אין סיכוי שאתם או הצוות כולו לא תיראו טוב. ועם זאת, חשוב כמובן גם לדבר עם חבר הצוות ששגה בשיחת אחד על אחד ורטרוספקטיב.

אנשים אוהבים להשוות את מנהלי המוצר לרכז, קפטן או מאמן – המשותף לשלושתם הוא תפקיד שבו אי אפשר להצליח לבד, ובלי הצוות בעצם אין כלום. פריצות הדרך והרעיונות הטובים ביותר באים משיתוף פעולה, ויותר מכך – הרבה יותר כיף להרגיש שיש הצלחה משותפת.

3. האם אתם מפוצצים באנרגיה חיובית?

כבר הזכרנו שמתוקף התפקיד תצטרכו לגרום לאנשים לעשות את מה שאתם צריכים שהם יעשו מבלי לנהל אותם. המשמעות היא שתאם צריכים להיות הכוח שדוחף את הרכבת קדימה – לא משנה אם הצוות שלך באווירה חיובית או שלילית, אתם אלה שצריכים לשדר אנרגיה חיובית ואמונה בצוות.

 Eugenio Marongi/ Getty Images Israel

צלם/תמונה: Eugenio Marongi/ Getty Images Israel

4. האם אתם יודעים לגרום לדברים לקרות?

מנהלי מוצר צריכים לעשות דברים רבים בבת אחת: כתיבת מסמכי אפיון, שיחות או ביקורים אצל לקוחות, מענה לשאלות של צוות הפיתוח, הכנת תוכנית לשחרור הגרסה ועוד. אני אוהב לומר שבכל רגע נתון עובדים בשלוש רמות שונות:

א. אסטרטגיה – חשיבה על חזון המוצר כמה שבועות, רבעונים או שנים קדימה.

ב. הספרינט הבא – האם הצוות עובד על מה שנמצא בעדיפות העליונה ומה יהיה הדבר הבא שצריך לעבוד עליו? אלה נמצאים באחריותם של מנהלי המוצר, שגם צריכים להכין מסמך אפיון מעולה ולוודא כי העיצוב מוגדר בצורה מדויקת כדי לוודא שצוות הפיתוח לא מבזבז זמן, אלא מתמקד בפיתוח עצמו.

ג. הספרינט הנוכחי – לא משנה כמה אתם טובים וכמה הכנתם את הצוות לספרינט, מעולם לא פגשתי צוות פיתוח שלא פנה אל מנהל המוצר עם שאלות לאורך כל הספרינט. הם שואלים, הם מדגימים, QA שואל ולפעמים אתם דוחפים משהו לתוך ספרינט. יש כל כך הרבה מה לעשות, העבודה לא נגמרת ואיכשהו אתם צריכים לגרום לכל זה לקרות, וגם לעשות את זה בזמן כדי שצוות הפיתוח אף פעם לא יחכה לכם. אז כמו שאמרנו, ודאו שאתם מסוג האנשים שגורמים לדברים לקרות.

5. האם אתם יצירתיים?

זו נקודה די ברורה, על מנת ליצור מוצר צריך להיות יצירתי. למרות שמדובר בצוות ועבודת צוות, פעמים רבות מנהלי המוצר נדרשים להיות אלה בעלי הפתרון, ולא פעם צריך למצוא דרכים לגרום לדברים לקרות גם כאשר נראה כאילו אין שום דרך אפשרית (או כפי שאוהבים לקרוא לזה – לחשוב מחוץ לקופסה). לרוב זה קשה, אבל כך מגיעים הפתרונות הטובים ביותר; ממעצב יצירתי או מעצבת שלא רק מצאה דרך לפצח בעיה, אלא גם שמרה שהפוקוס על הלקוח לא נעלם בדרך.

6. האם אתם יודעים לגלות אמפתיה?

מנהל מוצר מבלים חלק ניכר מהזמן בהתמודדות עם הצד הרגשי של אנשים. עד עכשיו עסקנו בעבודה עם אנשי הצוות אבל יש גם עוד אנשים בסיפור – הלקוחות. כל הזמן שהשקעתם בבניית המוצר יהיה שווה את זה רק אם תצליחו לגרום למשתמש שלכם להשתמש בו. איך עושים זאת? ההחלטה שהמשתמש לוקח היא החלטה רגשית, זה לוקח לו כמה שניות ובשניות אלו אתם צריכים לוודא שהם חווים תחושות של נוחות, חמימות וסקרנות. לכן חשוב להבין את רגשות הלקוחות ולתת להם תשומת לב.

הכותב הוא Lead Product Manager ב-Freightos


Geektime Insider שם את חברות הטכנולוגיה במרכז. בעמוד של כל חברה תוכלו להיחשף לאחורי הקלעים: להתרשם מהמשרדים, לצפות בראיונות וידאו, לקרוא על החברה, על העובדים ועל החוויות שלהם ביומיום ורק אז להחליט אם מדובר במקום שתרצו לעבוד בו.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

2 תגובות על "6 שאלות שיעזרו לכם להבין אם אתם יכולים להיות מנהלי מוצר"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
OnZi
Guest

תודה דוד, טיפים מצוינים!

קייזר סוזה
Guest

אחי. זה מוציא אותך מהזה רע.. טיפים שמתאימים למורה לנהיגה.
לא יודע אם יש לך אפשרות לערוך את הכתבה, אבל מומלץ בחום

wpDiscuz

תגיות לכתבה: