אחרי 14 שנים: למה מספר 2 בפייסבוק עוזבת את Meta?

שריל סנדברג, מי שעזרה למארק צוקרברג להפוך חברת רשת חברתית לאחת מהחברות הגדולות בסיליקון וואלי עוזבת, אבל למה?

מתוך עמוד הפייסבוק של שריל סנדברג

רעידת אדמה בחברת האם של פייסבוק, וואטסאפ ואינסטגרם נרשמה הלילה כשהאישה החזקה בחברה ומספר 2 של מארק צוקרברג – שריל סנדברג – הודיעה כי היא עוזבת את החברה אחרי 14 שנה. סנדברג אמנם לא הפתיעה אף אחד והמהלך בוצע בתיאום עם צוקרברג והחברה, אך הוא עדיין מעלה שאלות בנוגע לעתיד החברה ומי שהייתה אחד השמות הכי מזוהים איתה אחרי צוקרברג.

הפכה עם צוקרברג את החברה לענקית טכנולוגיה

סנדברג מכהנת בתור ה-COO של מטא מאז 2008, אז העסיק אותה צוקרברג להיות יד ימינו בפייסבוק – חברה אחת קטנה שבכלל נעה סביב הקונספט של יצירת רשת חברתית. מאז השניים הפכו אותה לענקית  שהיא היום – עם רכישות ענק של חברות כמו אינסטגרם ו-וואטסאפ, שעזרו להפוך את פייסבוק לאחת מפלטפורמות הפרסום הגדולות ביותר ברשת לצד גוגל.

סנדברג הודיעה בפוסט בפייסבוק (לצד פוסטים של החברה ופוסט נפרד של צוקרברג) על העזיבה שלה, שתתפרס על פני כמה חודשים – כיאה למישהי במשרה בכירה כל כך. את סנדברג יחליף בתפקיד חאבייר אוליבן – המכהן כיום בתור Chief Growth Officer של מטא.

צוקרברג ציין כי מדובר ב"סופו של עידן" והבהיר בפוסט נפרד כי מחליפה של סנדברג אמנם מקבל את התואר שלה, אך הסמכויות שלו ככל הנראה יהיו שונות מעט. סנדברג עיצבה את התפקיד לאורך 14 השנים האחרונות בדמותה, לצד הגדילה המשמעותית של החברה עם צוקרברג, וכעת נראה שמנכ"ל מטא רוצה בעלי תפקידים יותר מצומצמים שיפעלו ישירות תחתיו.

צוקרברג, מנגד, טוען בפוסט שלו כי השינוי בהגדרת התפקיד מגיע כחלק מהניסיון של החברה לחבר בצורה טובה יותר חטיבות ספציפיות – כמו חטיבות המוצר וצד העסקי של החברה. אלו חיו בעבר תחת סנדברג, וכעת האיש שחולם על המטאברס ישלוט עליהן בקלות רבה יותר.

עזיבתה של סנדברג לא הפתיעה אף אחד מהעובדים במשרדי מטא במנלו פארק, או לפחות כך טוען בכיר לשעבר בצוות הדוברות של החברה – דרו פוסטארי. בציוץ שפרסם הוא הוסיף כי אין לו דעה מוצקה בנוגע לאופי של סנדברג כאישה או בכירה בחברה, אך הדגיש כי אינו מופתע – וכך גם כל שאר עובדי החברה.

על פי דיווחים בארה"ב, סנדברג הודיעה לצוקרברג בסוף השבוע שעבר כי היא מתכננת לעזוב את החברה. כתבת ניו יורק טיימס שירה פרנקל טענה בספר שפרסמה על פייסבוק עוד בשנה שעברה כי סנדברג בדרכה החוצה מהחברה, אך במטא (אז פייסבוק) דחו את הטענות. דובר החברה אנדי סטון אף צייץ בנושא וטען כי נכון לאותה התקופה זה לא היה נכון.

עוד סיפורים כאלו מחכים לכם עכשיו עוד סיפורים כאלו מחכים לכם עכשיו בערוץ העדכונים הרשמי של גיקטיים

פרשנות: הבייבי שנפגע אנושות והיעלמות מאור הזרקורים

סנדברג הפכה עם צוקרברג את מטא למה שהיא היום, וכפועל יוצא מכך שהייתה זמן כה רב בחברה – היא החזיקה על גבה חלק משמעותי מההצלחות והכישלונות של החברה. כך הפכה סנדברג את מטא לענקית פרסום, כפי שעשתה בגוגל רגע לפני שצוקרברג גייס אותה ב-2008. עם זאת, השינוי של אפל ב-iOS 14.5 המאפשר למשתמשים למנוע מחברות כמו מטא לייצר פרסום מטורגט למשתמשים לפני כשנה חתך מיליארדים מההכנסות של הבייבי של סנדברג – מכה אנושה לעסק שהקימה כמעט במו ידיה.

סנדברג גם לאט לאט נעלמה מאור הזרקורים כשדיברו על החברה שעזרה להרים לגבהים חדשים, כשעד אמצע העשור הקודם הייתה תמיד בקדמת הבמה לצד צוקרברג, יד ביד. אך עם כניסתן לחיינו של פרשיות הקשורות בשמה של מטא – דליפות מידע, היעדר הפיקוח בימים שלקראת בחירות 2016 וכמובן פרשת קיימברידג' אנליטיקה – האישה הבכירה במטא צמצמה עוד ועוד את הנוכחות שלה באור הזרקורים.

בחודש שעבר, במקרה או שלא במקרה, גם דווח כי סנדברג הובילה לחיסולן של שתי כתבות על מי שהיה בן הזוג שלה בין 2016 ל-2019 – מנכ"ל Activision-Blizzard בובי קוטיק. על פי וול סטריט ג'ורנל, סנדברג לחצה על ה"דיילי מייל" הבריטי בשני מקרים שונים שלא להעלות לאוויר כתבות על קוטיק – בין השאר על ידי איום בפגיעה ביחסים שבין החברה לעיתון. קוטיק, נזכיר, מואשם בכך שהוביל ליצירת תרבות ארגונית רעילה בחברה שלו – שנקנתה בתחילת השנה ע"י מיקרוסופט ב-68.7 מיליארד דולר. במטא הגנו על סנדברג וטענו כי זו לא איימה על ה"מייל", אך לא מן הנמנע שהלחץ שהגיע בעקבות הפרסום השפיע גם הוא במידה מסוימת על עזיבתה כעת.

רבים יתהו האם פשוט מדובר בעזיבה על רקע תחושת מיצוי או רצון לריענון, אבל ישנם כמה הקשרים נוספים שעשויים לשפוך אור על המהלך: פייסבוק איבדה את המומנטום שלה, בעיקר בקרב המשתמשים הצעירים והיחסית יוקרתיים עבור המפרסמים לטיקטוק, וכמות המשתמשים שלה בשוק הבית שלה החלה להתכווץ. במקביל, פרויקטים כמו Diem קרסו, בין היתר לאור העובדה שהרגולטורים ברחבי העולם החלו לכוון גם אליה את החיצים שלהם.

צוקרברג החל לקחת את החברה לכיוון אחר לגמרי עם המטאברס. אותו קונספט מעורפל ולא ברור שאמור להיות "העתיד של האינטרנט" שבו כולנו ניפגש במרחבים ויטואליים שונים ונעשה כל מה שאנחנו רק חושקים בו. אבל הקונספט של המטאברס סובב בעיקר סביב חלומות והבטחות דמיוניות, והרבה פחות סביב מעשים . דיווחים רבים טוענים כי צוקרברג אובססיבי סביב קונספט המטאברס ושזהו הדבר היחידי שהוא מוכן להתעסק בו, בעוד עובד מטא מעיד כי "לעובדים אין מושג על מה לעבוד כי אין אסטרטגיה קוהרנטית".

ההימור של מטא בינתיים גם לא משכנע את המשקיעים שלה, כאשר בראייה שנתית מטא איבדה כמעט 50% מערכה, והחברה נכנסה לתהליך של הקפאת גיוסי עובדים חדשים בלא מעט ורטיקלים, בעוד היא מתכננת להשקיע מיליארדים נוספים במטאברס – הימור שכרגע לא ברור האם ישתלם לה או אפילו יניב פירות אמיתיים. מטא היא במלוא מובן המילה לא אותה חברה שצוקרברג הקים לצד סנדברג, על כן לא נתפלא אם העזיבה שלה מגיעה בין היתר על רקע שינוי הפוקוס המעט משונה של הבוס שלה.

אושרי אלקסלסי

Your Friendly Neighborhood Geek. יש לכם סיפור טכנולוגי? דברו איתי: [email protected]

הגב

5 תגובות על "אחרי 14 שנים: למה מספר 2 בפייסבוק עוזבת את Meta?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
ASD
Guest

התשובה ללמה עזבה היא פשוטה יותר. שריל גלשה להנאתה בלינקדין ופתאום קיבלה הודעה פרטית ממגייסת של stealth startup. ההמשך ברור.

עובד לשעבר של Magic Leap
Guest
עובד לשעבר של Magic Leap

ההחלטה לשנות פוקוס ולעבוד על AR/VR מבורכת. זה השלב הבא בממשק בין אדם למכונה ולפייסבוק יש את הכסף והיכולת להביא את החזון הזה למציאות. כל הכבוד למארק שהחליט ללכת all in ולגוון את מקורות ההכנסה של החברה. להזכירכם, עברו שנים מאז הרכישה של oculus.

תמוס עמם
Guest

יש עוד שחקניות שחמות על התחום הזה ביניהן אפל. גם בכלל לא בטוח שמטה תצליח למשוך צעירים שחושבים שפייסבוק זה של בומרים ולא בטוח שתצליח למשוך את הקהל היותר מבוגר שלא כל כך סומך על צוקי. עדיין, במקום צוקי הייתי עושה את אותו הדבר – פייסבוק מייצרת מיליארדי דולרים אבל לא לעולם חוסן כשטיקטוק גונבת לה את הקהל שמייצר הכי הרבה כסף – בני נוער. פייסבוק ממציאה את עצמה מחדש, הפעם כשיש לה מילארדי דולרים בקופה אבל עדיין זו לא תהיה משימה קלה.

הרצל המקורי
Guest

אני באמת מקווה שלא נשמע ממנה יותר ומקווה שהעבודה הבאה שלה לא תהיה קשורה למשהו שיש לו נגיעה או השפעה על הציבור הרחב.
אישה רעה מאוד בתחפושת של ילדה טובה שאחראית לקידום הרבה מהעוולות שפייסבוק מעוללת, חדירה לפרטיות, ״סחר״ במידע משתמשים, אסטרטגיות שיווק חודרניות שהפכו את האינטרנט למקום הרבה פחות נסבל וחיובי לעולם ״בשם הטראפיק״, וקידום התפיסה שאנשים הם מוצרים.

אחד
Guest

מידיעה או ניחוש?

wpDiscuz

תגיות לכתבה: