מנהל שירותי הענן של גוגל: ”אנחנו סטארטאפ גדול בעצמנו ומבינים יזמים” [ראיון]

שאיילש ראו, מנהל פלטפורמת הענן של גוגל, מעניק מבט אל מאחורי הקלעים בחברה ומסביר במה הם שונים מהיתר ומה הוא חושב על סצנת הסטארטאפים בישראל

שאיילש ראו. מקור: יח״צ

שאיילש ראו. מקור: יח״צ

בתקופה האחרונה גוגל עושה ככל שביכולתה על מנת לקדם את שירותי הענן שלה. לאחרונה, החלה בתכנית במסגרתה מציעה לסטארטאפים 100 אלף דולרים לשימוש חופשי בשירותי הענן שלה, לצד הורדת מחירים משמעותית בנסיון ״לנגוס״ בנתח השוק של מתחרותיה.

שאיילש ראו (Shailesh Rao), מי שמנהל את הפעילות הגלובלית של פלטפורמת הענן בגוגל מציע לנו מעט תובנות ותשובות בכל הנוגע לתחום מחשוב הענן העולמי, עד כמה התחום פופולארי בישראל ואף הסבר כיצד, אם בכלל, יש מקום לכל המתחרות בשוק.

מה הם לדעתך היתרונות העיקריים שמציע Google Cloud ליזמים כיום?

ניתן להגיד כי בבסיס עבודתם, מה שהיזמים מנסים לעשות ומכוונים לבצע בצורה טובה יותר הוא לקחת פתרון שכבר קיים בשוק, אך אינו מצליח לענות על הדרישות של לקוחותיו ושל כלל המשתמשים, ולהפוך אותו למשהו טוב יותר מזה שמוצע על ידי השחקניות המבוססות בשוק. אני חושב שאין זה משנה באיזה תחום מתמקדים בעולם הסטארטאפים, ישנם כמה אלמנטים שכלל היזמים חולקים:

1. הם זריזים וגמישים. כלומר, הם לא צריכים לדעת מה יהיה בשנה, בחודש או בשבוע הבאים. יש להם רעיון, אך בניגוד לחברות גדולות ומבוססות הם יכולים להסתכל על העתיד בראייה רחבה יותר.

2. הם צריכים להגיב למצב בשוק בצורה שונה מאותן חברות מבוססות. מבחינתם, הם מתחילים משהו חדש, הם משנים את הסטטוס-קוו או עושים משהו בפעם הראשונה, כך שצפויים להתקל בהתנגדות, חוסר ידע או שוק שפשוט אינו מוכן.

לכן, על כלל היזמים לנסות ולהקטין את הסיכונים בארבעה תחומים עיקריים: שוק, סיכון טכנולוגי, סיכון פיננסי וכמובן, סיכון ביצועי. בעוד שקיימות דרכים רבות להקטנת כלל הסיכונים הללו, מטרתה של גוגל היא לעזור ליזמים בתחום הטכנולוגי – התחום שזז במהירות כה גבוהה שלעיתים לא מצליחים לעקוב אחריה בעצמם.

אם נסתכל על ההיסטוריה של גוגל ב-15 השנים האחרונות, ההצלחה שלה נבעה מכך שהייתה גמישה בעצמה. חלק רב מהדברים שאנו עושים, כגון פרוייקט Google X או מתן זמן פנוי לעובדים לפרוייקטים משלהם, הם חלק גדול מכך שאנו בעצמנו לא יודעים מה יהיה הדבר הגדול הבא. עם זאת, גוגל מאמינה שבמידה וניתנים למשתמשים הכלים להיות מצליחים וליצור בעצמם, הכוללים לא רק כלים טכנולוגיים אלא גם סביבה חדשנית, הם כבר יבינו מה הוא הדבר הגדול הבא ואף ייצרו אותו בעצמם.

כך נוצר דפדפן כרום, כך התרוממה מערכת ההפעלה אנדרואיד – גם כשהשווקים לא היו מוכנים לכך כשיצאו לראשונה. בשורה התחתונה, גוגל מגלמת בעצמה סוג של סטארטאפ, למרות שהיא לא, אך היא בהחלט מרגישה ככה. לכן, עבור יזמים וסטארטאפים העובדים איתנו, ה-DNA העסקי שלנו חופף עם החזון שלהם יותר מכל חברה אחרת בשוק.

הייתי בישראל מספר פעמים ואין ספק שמדובר באומת הסטארטאפים ומאחר וכך הסטארטאפים שם מעוניינים במוצרים טובים, שיתנו תוצאות, יהיו אמינים לאורך זמן וכמובן יגיעו במחיר שלא ישבור את חשבון הבנק שלהם.

Secret כ-Use Case

אחד מהדברים הקשים ביותר עבור סטארטאפ, הוא תהליך הגדילה (Scaling). דוגמה טובה לכך ניתן לראות באחת מהאפליקציות שתפסו פופולאריות בישראל: Secret. ביום שהחברה השיקה את אפליקציית האנדרואיד שלה היא חוותה גדילה אדירה בכמות ההרשמות ובמספר המשתמשים. עם זאת, החברה הייתה בשלב שעדיין לא יכלה להרשות לעצמה לשכור עוד מתכנתים, מה שעבור חברות רבות היה עלול לסמן את נפילתה של האפליקציה ועבודה של שעות ואף ימים בנסיון להחזיר אותה לאוויר.

הודות לשימוש של החברה בפלטפורמת הענן של גוגל, הם התעוררו לעוד יום רגיל וב-24 שעות שעברו מאתמול נוספו להם עוד משתמשים. השרתים הצליחו להתמודד עם המצב, האפליקציה המשיכה לתפקד כרגיל וכמובן, הם לא היו צריכים לשכור עוד כוח אדם או אפילו להשקיע בכך זמן עבודה נוסף.

גוגל מאמינה כי לא מדובר רק בטכנולוגיה והיא מעוניינת לאפשר לחברות להתמקד בשוק ובמוצר שלהן, ולהשאיר את כל שאר העבודה לגוגל עצמה.

מקור: צילום מסך

מקור: צילום מסך

תחום הענן מסתעף לכיוונים רבים כגון Private, Hybrid, SaaS וכדומה. כיצד יכול יזם להבין מה היא האסטרטגיה הטובה ביותר לצרכיו?

בין אם מדובר ביזמים, חברות גדולות, תחומי B2B, B2C וכדומה, אחת מדרישות הבסיס של כל תחום היא ההבנה של צרכי הלקוח שלו. עולם היזמות ברחבי העולם וכמובן בישראל נמצא בחוד החנית, הוא מבין את הטכנולוגיה ומבין את הלקוחות שלו, כך שאלא אם כן מוגבל על ידי אלמנטים כאלה ואחרים הדורשים ענן פרטי, שימוש ב-Firewall או שאר אלמנטים, סביר להניח שיבחר במודל הענן הפומבי.

אני מאמין שהיזמים יודעים מה הם צריכים וכמובן, יודעים מה הם רוצים כך שלא יתבלבלו בכל ההגדרות השונות הללו.

האם אתה רואה שינוי בשוק הענן הגלובלי או אפילו הישראלי? כיצד אתה חושב ששינוי זה התפתח במהלך השנים?

אין ספק שאנו רואים שינוי, אך זה תלוי היכן מסתכלים. עבור חברות תוכנה חדשות אני חייב להודות שאחוז מדהים פונה אל כיוון הענן, אך עדיין ישנם סכומים אדירים שחברות מוציאות על עננים פרטיים או היברידיים. גם בישראל ניתן לראות מעבר אל הענן, כשלחברה צריכה להיות סיבה מאוד מיוחדת מדוע תרצה להקים מרכז מידע בעצמה. גם במקרה זה, סביר להניח שתתחיל את פעילותה כשהמידע שלה מאוחסן בענן.

מה שמעניק לנו השראה ותקווה הוא שהשוק זז בצורה הרבה יותר מהירה היום לעומת לפני כמה שנים, כשקצב התזוזה אל עבר הענן מאיץ מידי שנה. בעוד שאני לא מאמין שבסופו של דבר כל הטכנולוגיה כולה בשווקים ברחבי העולם תהיה מבוססת רק על ענן, הטכנולוגיות הישנות יאבדו מנתח השוק שלהן בצורה משמעותית.

אנו רואים את התפקיד שלנו בתור הגשר לאותן חברות העוברות אל הענן, כשאנו מעוניינים לעזור לקחת אותן אל העתיד.

לאחרונה תחום הענן עלה לכותרות בעקבות פריצה לשרתי iCloud. מהם אמצעי האבטחה בהם אתם נוקטים בכל הנוגע למידע של לקוחותיכם?

בעוד שאינני מכיר את כל פרטי המקרה סביב הפריצה ל-iCloud, בגוגל אנו לוקחים את הפרטיות שלנו אל המשתמשים. כלומר, אנו מבינים שמדובר באפליקציה ובמידע שלהם, אותו יכולים להוציא או לקחת בכל שלב שרק ירצו, ועליו כמובן שרוצים להגן. לכן, כל המידע המועבר הינו מוצפן, כשלמשתמשים יש אפשרות להרחיב את הגדרות הפרטיות שלהם. כך לדוגמה, הם יכולים להגדיר שהמידע יהיה זמין רק עבור איזור גיאוגרפי מסויים.

אנו לוקחים את עניין האבטחה ברצינות, בשל העובדה שהפלטפורמה אינה רק עבור המשתמשים, אלא מדובר באותה אחת שמשמשת להרצתה של גוגל בעצמה. כלומר, כל עוד גוגל נשארת מאובטחת, ויש לנו צוות שכל תפקידו הוא לשמור על המידע, כך גם המשתמשים ישארו מאובטחים.

מקור: Shutterstock

מקור: Shutterstock

מוקדם יותר השנה פתחתם ״במלחמת מחירים״ מול אמזון. למרות שהמחיר שלכם נמוך יותר, מסתמן כי עדיין לא הצלחתם להשיג יותר מידי תשומת לב מצד היזמים והמפתחים. מדוע לדעתך?

הכל תלוי באיזה נקודה אנו מעוניינים להסתכל על השוק. אמזון קיימת זמן רב יותר ועד לאחרונה הם היו האפשרות המוכרת בשוק. כעת קיימת אפשרות נוספת ומשיחותי עם חברות ולקוחות, ניתן לראות כי חלק רב מהן מתחילות לבצע את המעבר, כשחברות חדשות מעדיפות לבחור בנו מלכתחילה. אנו נמצאים בתחום בסך הכל שנתיים ומדובר על קפיצה אדירה מבחינתנו, כשאנו רואים לקוחות מכל הסוגים ובכל הגדלים שעוברים להשתמש בפלטפורמה שלנו.

זה טוב שללקוחות בשוק יש אפשרות בחירה ומדובר בשוק כה גדול, כך שמבחינתנו אנו עדיין בשלבים המוקדמים. לכן, התרגשות או אכזבה אודות מיקומנו הנוכחי בשוק הוא ראייה מאוד צרה על העולם, ואין ספק שאנו נרגשים לקראת העתיד.

לצד תחום הענן מסתמן כי אמזון מנסה להתחרות בכם גם באיזורים נוספים, כשלאחרונה השיקה את Zocalo המציע תמיכה במסמכים לצד Amazon Sponsered Links. כיצד אתם רואים את התחרות באיזורים הללו?

אני מאמין שתחרות היא פקטור של כל שוק חופשי. הדרך שבה אני רואה את זה היא שבטווח הארוך, צריך לבדוק מה הוא היתרון שיש לי על פני המתחרים. אנו מאמינים שלגוגל יש את בסיס החדשנות העיקרי וכמובן, היא נעה בקצב מהיר בכל הנוגע לשדרוגים, התאמות והשקות.

למעשה, גוגל מוכנה להשקיע באיזורים שאינה בטוחה כיצד יתפתחו, מה שמשקף חלק רחב מהעבודה בפרוייקט Google X. במסגרתו אנו לוקחים בעיות ענקיות הזקוקות לפתרון, שיש להן פנייה רחבה בשוק, מתחילים לבנות את חתיכות הטכנולוגיה סביבן ויוצאים לשוק. יש לנו את הדרכים שלנו לקבוע האם מדובר בהצלחה או כשלון, אך אין ספק שזה תורם לבנייה של החברה כולה.

בשורה התחתונה, מתחרים יגיעו ומתחרים יעלמו מהשוק, וצריך להסתכל עליו לא נקודתית אלא בצורה הרבה יותר רחבה.

כיצד היית ממליץ לסטארטאפים, חברות מבוססות או אפילו חברות ענק למנף את שירותי הענן על מנת להצליח?

אנו לומדים מהניסיון האישי שלנו וכמובן מהלקוחות שלנו, שכן אנו משתמשים באותה הפלטפורמה. אני ממליץ למפתחים קודם כל להבין למה האפליקציה שלהם נועדה, ולא ללכת בעקבותיו של ההמון שבחר להשתמש ב-X ולכן גם הם ישתמשו בו. מפתח, יזם או סטארטאפיסט החליטו לשנות את העולם ומאמינים שיש סיבה עבורה הם מתעוררים בכל בוקר, ועליהם להסתכל על הפלטפורמה שבוחרים באותה הדרך.

לכן, עליהם למצוא את הפלטפורמה הטובה ביותר עבור הבעיה שמנסים לפתור. כמובן שאנו מאמינים שגוגל היא הפתרון הטוב ביותר, אך הודות לשוק החופשי הם יכולים לבחור בכל שירות שרק ירצו.

מקור תמונות: Shutterstock / Cloud computing – Cloud computing concept

חן אידן

אוהבת גאדג'טים, אפליקציות ואת עולם הטכנולוגיה בכלל. שלל עיסוקיה כוללים הריסת מכשירים סלולריים לצרכי בדיקה, התעסקות בלתי פוסקת ברשתות חברתיות, סקירת אפליקציות חדשות, סטארטאפים מבטיחים והתנסות עם (כמעט) כל מוצר חדש שיוצא לשוק.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: