7 טיפים שיעזרו לכם להתקבל לאקסלרטור עם הסטארטאפ שלכם

לא מעט תוכניות האצה נפתחו בישראל ועדיין, על כל מקום פנוי יש עשרות ולעיתים מאות מתמודדים. איך תגדילו את הסיכויים שלכם להתקבל לתוכנית כזו?

shutterstock startup

הפוסט נכתב על ידי גיא קצוביץ’, מנהל תכנית ההאצה 8200EISP.

כבר מעל ל-4 שנים שאנחנו מריצים את תכנית היזמות מטעם עמותת בוגרי 8200 – 8200 EISP. התחלנו לעבוד ב-2011 והיינו מראשוני האקסלרטורים (תוכניות האצה) בישראל, ומאז הוקמו לא מעט אקסלרטורים נוספים – כל אחד מיוחד, מופלא ומכיל בידול משלו.

צמיחת תעשיית האקסלרטורים בישראל בשנים האחרונות – בקורלציה די הדוקה לצמיחת סצינת הסטארטאפים המקומית – והערך המוסף שהן מספקות זו לזו, הובילה לתופעה מעניינת: יזמים רבים מנסים להתקבל לאקסלרטור ממש בתחילת דרכם, ורואים בקבלתם לתוכנית האצה כזו או אחרת סוג של “ולידציה” חיצונית להיותם “בכיוון הנכון” עם הסטארטאפ שלהם – דבר המוביל, בצדק או שלא, למצב בו על כל מקום בודד באקסלרטור מתחרים עשרות ולעיתים אף מאות יזמים שונים.

ממש כמו בעולם ההון סיכון וההשקעות, ריבוי היזמים והתחרות מאפשרים גם למנהלי אקסלרטורים “להעלות את הרף” – ולהיות יותר בררנים לגבי הסטארטאפים שהם מקבלים. מהצד של היזמים, ניכרת מגמה של רבים מהם לבדל עצמם ממאות היזמים האחרים שמגישים מועמדות יחד איתם – ולנסות להבין מול הגורם הממיין, “מה בדיוק אתה מחפש בסטארטאפ או יזם?”.

אספתי כאן כמה נקודות שיסייעו ליזמים בשאלה מה מחפשים האקסלרטורים בסטארטאפים השונים. לא אוכל ואין בכוונתי לרשום כאן “מתכון מנצח” ובטוח לקבלה לאקסלרטורים – בטח לא לקבלת השקעה, קל וחומר להצלחה של הסטארטאפ והפיכתו לעסק – אולם, הכרת הנקודות הללו ועבודה קשה לטובת יישום מרבית העקרונות העולות מהן, יכולה רק לתת לכם נקודות במיונים, ובכלל – לסייע לכם להצליח עם הסטארטאפ שלכם – בין אם תתקבלו בסופו של דבר לאקסלרטור (כל אחד ודרישותיו הוא) ובין אם לאו.

<<< המדריך הישראלי המלא למאיצי סטארטאפים

אז הנה 7 טיפים שיעזרו לכם להתקבל לאקסלרטור עם הסטארטאפ שלכם.

1. רעיון

יזמים רבים מסיימים עם סטארטאפ שונה לגמרי מהרעיון המקורי שלהם, אז למה הרעיון עדיין כזה חשוב? תחילה יש לומר בכנות, כי זהו פרמטר שקשה לאמוד אותו בצורה אובייקטיבית. ישנם רעיונות מופרעים – שהצליחו, ורעיונות שנשמעו מבטיחים במיוחד – ונכשלו. ובכל זאת, אם הרעיון שלכם יתברר כ”רע”, לא משנה כמה תעבדו על המוצר או כמה הצוות שלכם יהיה מדהים – יש סיכוי גדול מאד שעדיין תיכשלו.

אז איך מבטיחים שהרעיון שלכם יהיה יותר “טוב” מ”רע”? סוגייה אחת היא וידוא כי הרעיון שלכם אכן פותר בעיה וצורך אמיתיים (ולא רק “נשמע מגניב” באופן קונספטואלי); עניין נוסף הוא לברר מול הלקוחות או ה-User-ים הפוטנציאליים שלכם אם הם מעוניינים ברעיון (ואם היו מוכנים לשלם עליו); וסוגיה חשובה לא פחות האם באמת ובתמים ניתן לבנות סביב הרעיון שלכם פיתרון, שיכול להצדיק בנייה של חברה שלמה סביבו. במידה ואתם נעים באי-נוחות בכיסא סביב אחת מהסוגיות, אולי כדאי לבחון שוב את הרעיון שלכם.

ומה אם יש לכם כמה רעיונות שאתם מתבלטים ביניהם? אז מצבכם לכאורה טוב יותר – אך גם כאן, נסו לשפוט את הרעיון לפי פרמטרים אובייקטיביים, בהשוואה לרעיונות האחרים – ולא רק לפי כמה הוא “מגניב” או “מדבר אליכם” ברמה הרגשית. אם אתם לא מצליחים לייצר השוואה אמינה, אז כן – לכו על הרעיון שהכי מרגש אתכם, או זה שאתם חושבים עליו הכי הרבה. בכל מקרה, בכל האקסלרטורים שאני מכיר, רעיון מגובש (לפחות, אם לא יותר) הוא תנאי קבלה בסיסי – ולא יקבלו אתכם לתוכנית בלעדיו, מרשימים ומוכשרים ככל שתהיו ברמה הפרסונלית והמקצועית.

2. חזון

סוגייה נוספת ומהותית לא פחות ברעיון שלכם, היא השליחות. אם הרעיון שלכם לא מספק חזון מספיק גדול, לא מעורר השראה ולא מתעתד לייצר שינוי מהותי לאורך זמן – סביר להניח שיהיה לכם קשה לשכנע ולרתום אנשים אחרים סביבו, בין אם מדובר בשותפים העתידיים שלכם, משקיעים פוטנציאליים, ובסופו של דבר – גם לקוחות.

שאלת החזון אינו רק שאלה רגשית, אלא פרקטית: היכולת שלכם כיזמים להסתכל לטווח הארוך – עם כל הקשיים וההטיות הקשורות בכך – עדיין מהווה איזושהי אינדיקציה ליכולתכם להסתכל קדימה, לנתח מהלכים, ולהיות נכונים להוביל ולגדל סטארטאפ לאורך שנים, בנסיבות ותנאים משתנים.

3. מוצר

כדי לבנות חברה נהדרת, צריך לא רק רעיון טוב – אלא גם ליישם את הרעיון באופן מוצלח, בדמות מוצר נהדר – כזה שאפשר וכדאי (כאמור, ע”ע סעיף “רעיון”) לבנות סביבו חברה שלמה. הסטארט-אפ שלכם. הדרך המהירה לעשות זאת היא פשוט להתחיל לאפיין את המוצר, ולאחר מכן – פשוט להתחיל לבנות אותו; ותוך כדי, לוודא שאתם עומדים בקשר כל הזמן עם הלקוחות או ה-User-ים הפוטנציאליים שלכם, ולראות שאתם בונים משהו שהם באמת צריכים.

יש לציין כי בחלק מהאקסלרטורים, לא חובה להגיע עם מוצר מושלם, או קרוב לכך. אצלנו באקסלרטור – אנו שואפים לסייע ליזמים בזיהוי, איפיון ובנייתו של מוצר נהדר – ולכן, מקבלים לתוכנית גם יזמים שמגיעים עם מוצר “לא בשל” או בלי מוצר כלל. מנגד, הגעה עם תפיסת מוצר מגובשת ו/או “פרוטו-טייפ”, גרסת אלפא או בטא של המוצר – מראה על כך יכולת הוצאה לפועל, שהיא פרמטר חשוב מאד.

לסיכום הנושא, אם יהיה לכם מוצר טוב שאנשים באמת צריכים, יהיה לכם קל מאד לבנות חברה סביבו. בתחילת דרככם בסטארט-אפ, עסקו רק בזה – ואם תעשו זאת בהצלחה, כל השאר (שיווק, פיתוח עסקי, הגדלת הצוות, ועוד) – יגיעו כבר בהמשך. ובכל מקרה, אל תחכו לקבלה לאקסלרטור כדי להתחיל לבנות את המוצר שלכם.

4. צוות

יזמים נוטים לזלזל בחלק הזה, ולבחור שותפים שלא מתאימים להם. אולם, אם הסטארטאפ שלכם יצליח – או לחלופין יחזיק מעמד מספר שנים – הנתון היחיד שכנראה יישאר קבוע בו, זה צוות השותפים. אל תיכנסו לשותפות עם מישהו רק בגלל שהוא אוהב את הרעיון שלכם (או אתם את שלו), או חמור מכך – רק כי שניכם רוצים “להיות יזמים”. כל מי שהקים בעבר סטארטאפ, יוכל להגיד לכם שבחירת השותפים שלכם היא אחד הדברים הכי חשובים בהקמת החברה, אם לא החשובה ביותר.

התייחסו לבחירת השותף שלכם באותה הרצינות והמקצועיות בה הייתם מתייחסים להעסקת העובד הראשון בחברה – הקשו עליו ועל עצמכם, שאלו שאלות, ביחנו אם הוא באמת לרוחכם. יותר מכך: אל תשאלו את עצמכם רק אם הייתם מוכנים להעסיק את השותף שלכם – שאלו את עצמכם אם הייתם מוכנים להתחתן איתו…

אקסלרטורים שונים מתייחסים שונה לסוגיית הצוות – בחלקם הוא אקוטי יותר וחובה עליכם לגשת כצוות מגובש, ובאחרים (כמו אצלנו) – היעדר צוות מייסדים לא מהווה Deal Breaker מבחינת הקבלה לתוכנית. כמובן, צוות מעולה ומוכשר תמיד מהווה יתרון – אולם מנגד יש לציין, כי צוות מייסדים לא מוכשר במידה מספקת או ללא כימיה מעולה ביניהם, הוא בהרבה מקרים גרוע יותר מיזם בודד ללא צוות.

5. “Get shit done”

התחילו לעבוד.

מעבר לרעיונות, האנשים, הדיבורים והאיפיונים – בסטארטאפ צריך אנשים שיודעים לגרום לדברים לקרות. “הוצאה לפועל”, רק בקונוטציה החיובית שלה. זה אומר שאתם צריכים להיות מאד מפוקסים כל הזמן על האתגרים שלכם והמשימות הנגזרות מהן – ובעיקר, לעבוד קשה וליישם אותן, משימה אחר משימה, צעד אחר צעד.

גם אם אתם לא עובדים 80 שעות בשבוע או יותר על הסטארטאפ שלכם – עדיין, מוטיבציה ויכולת הכוונה ועבודה עצמית חשובים מאד בשלבים הראשונים של הסטארטאפ – וישפיעו דרמטית על ההתקדמות שלכם לקראת הגשת המועמדות לאקסלרטור, וחשוב מכך – בהמשך החיים של הסטארטאפ שלכם, עד להצלחה או הכישלון.

כמובן, קשה מאד לאפיין לעומק את יכולת הביצוע וההוצאה לפועל של היזמים במהלך המיונים לאקסלרטור – ויש כאן לא מעט מקום לאינטואציה ורושם אישי, לצד הסטטוס הנוכחי של הסטארטאפ ובחינת ההתקדמות שלו לאורך התקופה בה הוא קיים. בכל מקרה, אכתוב זאת שוב: אל תחכו לאקסלרטור – התחילו לעבוד כבר עכשיו. אם אתם רוצים לקרוא עוד בנושא או פשוט להתחיל לעבוד, אני ממליץ מאד להתחיל כאן, כאן וכאן.

6. ייצוגיות ויכולת שיווקית

זה אמנם נשמע בנאלי, אך “הרושם הראשוני” שלכם במיונים לאקסלטור – משפיע מאד. מהאופן בו אתם עומדים, דרך הלבוש שלכם וכלה, כמובן, ביכולות הרטוריות, הכריזמה ואיכות הפרזנטציה שלכם – כל אלה ישפיעו ברמה כזו או אחרת על סיכויי הקבלה שלכם. אם אתם לא יודעים להסביר את הרעיון שלכם בצורה קוהרנטית לצוות הממיין, למה להאמין שתצליחו לעשות כן מול שותפים, לקוחות או משקיעים פוטנציאליים?

7. היו נחמדים

בסופו של דבר, אקסלרטורים מחפשים יזמים שהם בני אדם – אנשים נחמדים, שנרצה לעבוד איתם ולעזור להם בכיף. אם התייחסתם בזלזול למזכירה בדלפק, אם איחרתם ולא התקשרתם להודיע – זה מראה לנו משהו על מי שאתם, או על כמה אתם לוקחים ברצינות את עצמכם או את הסביבה שלכם.

איך עושים זאת? מפתחים מודעות לנושא, גם אם היא מכוונת או לא טבעית; או במילותיו של העיתונאי דייב בארי, שאמר את זה טוב ממני: “אדם שאדיב אליך, אבל גס רוח אל המלצר, הוא לא אדם נחמד”.

גיא קצוביץ’ הוא מנהל תכנית ההאצה מטעם עמותת בוגרי 8200 – 8200 EISP, שהינה אחד האקסלרטורים הראשונים בישראל. עד כה סיימה התכנית 4 מחזורים, עם 75 סטארטאפים ויזמים שגייסו מעל ל-50 מיליון דולר ומעסיקים כ-330 עובדים במצטבר. התכנית פותחת את המחזור החמישי שלה בפברואר 2015 וההרשמה אליה פתוחה כבר עכשיו באתר התכנית.

קרדיט תמונה: guy holds tablet via shutterstock

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: