מהפכת הרכב הבאה תגרום לרכב שלכם להתנהג בדיוק כמו סמארטפון. איך זה יקרה?

מהפכת SDV משנה את הארכיטקטורה של רכבי העתיד, והיצרניות התחילו לעבוד אחרת לגמרי. אז איך יתנהג האוטו שלכם בעוד כמה שנים ואילו טכנולוגיות יעבדו מתחת למכסה המנוע?

לשנות את הדרך בה עושים רכבים

מאת משה אנשל, מנהל ארכיטקטורת המחשוב ברכב ב-General Motors

רובנו נוהגים או נוסעים ברכבים שהוגדרו לפני עשור – רכבים בעלי מערכת בידור שגם אם הייתה שיא הטכנולוגיה בימי הפיתוח שלה, היום היא כבר מיושנת וקצת מזכירה את הימים (הלא כל כך רחוקים, אבל מי כבר זוכר) שבהם היו לנו מערכות שלא התעדכנו בצורה תכופה. זה קצת מתסכל לנהוג ברכב כזה בזמן שהנייד שלנו מאפשר לנו לשמור על קדמה וכל האפליקציות עליו עודכנו ממש לאחרונה. העולם של היום דורש עדכונים תכופים, אנחנו מחפשים כל הזמן להיות בקצה הטכנולוגיה ורוצים מערכות שמאפשרות פרסונליזציה. תעשיית הרכב עוברת בימים אלה מהפכה שקטה, והיא הולכת לשנות את החוויה הזאת.

בשנים האחרונות חברות הרכב הבינו שצריך לשנות את הדרך בה עושים רכבים. מי שהעירה את התעשייה היא חברה קטנה שהתחילה בסילקון ואלי ועברה לאוסטין, טקסס. הכוונה היא כמובן לטסלה, ששווה היום יותר מכל חברות הרכב בארה"ב יחדיו. מה שמיצב אותה בעמדת הכוח הזאת הוא העובדה שהיא פורצת דרך בתחום הרכבים החשמליים, אבל זאת לא הסיבה היחידה.

בעבר, אחד השיקולים החשובים בבחירת רכב היה העיצוב, אולם מהבחינה הזו טסלה שלוש לא שונה בהרבה ממאזדה שלוש (מעניין מאיפה הגיע שם הדגם של הראשונה). אז מה בכל זאת ההבדל בין השתיים? חוץ מהעובדה שטסלה היא חשמלית, חוויית המשתמש בה דומה לזו של הנייד שלכם – ולא לזו של מאזדה שלוש – וזה ההבדל המהותי שמשפיע על חוויית המשתמש ועל הבחירות של הנהגים. זאת כיוון שכיום בעלי רכבים מצפים לחוויית הסמארטפון (העדכונים המהירים, הפרסונליציה, להיות תמיד בשיא הקדמה הטכנולוגית) גם מהרכב שלהם. במילים אחרות, אנחנו רוצים להתרגש מהרכב שלנו בדיוק כפי שאנחנו מתרגשים מהסלולר שלנו, גם כמה שנים אחרי שרכשנו אותו.

כדי לייצר את השינוי, חברות הרכב עוברות טרנספורמציה לחברות הייטק מודרניות. המטרה היא לפתח תוכנה מהר, לעבוד בשיטה אג'ילית; לקחת את שיטות הפיתוח המתקדמות של CI/CD; לפתח אפליקציות שיעבדו גם בענן וגם בנייד; ועוד. קחו לדוגמה את הפונקציה של הפעלת המזגן ועדכון טמפרטורה – כיום היא מותקנת ברכב בלוח המרכזי והנהגת או הנוסע יכולים לעדכן אותה. עכשיו תארו לעצמכם שאתם יכולים לכוון אותה מהנייד מהמושב האחורי או לכוון אותה כך שהמזגן יידלק אוטומטית בבוקר בטמפרטורה שאתם אוהבים. נחמד, לא?

בעלי רכבים מצפים לחוויית הסמארטפון גם מהרכב שלהם (צילום: GM)

הכירו את מהפכת ה-SDV

Software Define Vehicles – רכב מוגדר תוכנה, ובקיצור SDV – הוא מונח המתאר רכב שתכונותיו ותפקודיו מתאפשרים בעיקר באמצעות תוכנה, וזו תוצאה של השינוי המתמשך של הרכב ממוצר המבוסס בעיקרו על חומרה למכשיר אלקטרוני ממוקד תוכנה על גלגלים, או מחשב על גלגלים.

אם בעבר חברות הרכב עסקו באינטגרציה (ECU) של מערכות שהגיעו מספקים חיצוניים, היום הן נמצאות בתהליכי שינוי שיובילו לכך שהן יפתחו את מערכות המחשוב. הגישה הזאת יכולה למנוע מקרים שבהם ענקיות תוכנה כגון גוגל ייכנסו עם תוכנות לשוק הרכב, מה שעלול להפוך את חברות הרכב לחברות חומרה, כפי שקרה בשוק המחשבים האישיים.

מכשיר אלקטרוני ממוקד תוכנה על גלגלים (צילום: GM)

החשש הזה כבר גרם לשינויים בחברות הרכב והוליד חברות חדשות בשוק – פולקסווגן לדוגמה איגדה את כל קבוצות פיתוח התוכנה של הברנדים השונים שלה תחת חברה אחת שנקראת CARIAD; אפילו החברות פיאט, קרייזלר, פז'ו וסיטרואן – חברות שבדנ"א שלהן אין פיתוח תוכנה פנימי – התאגדו לחברה אחת בינלאומית בשם Stellantis.

מה המשמעות של SDV על הארכיטקטורה של הרכב?

כדי להצליח במשימה, הרכבים יעברו שינוי משמעותי. הרכב העתידי יהיה תמיד מחובר לענן כדי לאפשר אפליקציות שרצות עליו וחיבור לנייד של המשתמש. הוא יורכב ממחשב מרכזי בודד או כמה מחשבים, במקום עשרות ECU שכל אחד ממלא פונקציה אחת במערכת. ברכבי הדור הישן לדוגמה היה ECU שלם שהיה אחראי על בלימה אוטומטית של הרכב.

הרכב העתידי יהיה תמיד מחובר לענן (איור: GM)

המחשב או המחשבים המרכזיים ברכבי העתיד צריכים לשרת את פיתוחי התוכנה המהירים, ובשביל שמחשב כזה יהיה קל לפיתוח הוא צריך להיות יותר גנרי – כמו הנייד או הלפטופ שלכם. ובאמת, המעבדים של המחשבים האלה מגיעים מעולם הניידים והדאטה סנטר – והופכים למחשב על גלגלים, עם שינויים כמובן.

Killer application היא אפליקציה שמובילה לשינוי מערכתי בטכנולוגיה, וכזה הוא רכב אוטונומי מ-Level 3 ומעלה, שדורש כוח חישוב שלא היה מוכר קודם עם הספק נמוך. דרישה זו גורמת לכל תעשיית המוליכים למחצה ליצור מעבדים חדשים עם יכולות חדשות – כפי שקרה לפני שני עשורים בתעשיית הטלפונים. מחשב של רכב אוטונמי דורש אלפי TOPs – Tera Operations Per Second. לשם השוואה, הנייד הכי משוכלל היום בשוק מגיע עם עשרות בודדות במקרה הטוב.

למרכוז התוכנה במחשב על גלגלים יש משמעויות נוספות, בהן פחות חיווט ותעבורה גדולה יותר של דאטה, וכתוצאה מכך פחות חומרה ויותר פונקציות מובנות בתוכנה. תופעות כאלה ראינו בעבר בסמארטפונים עם היעלמותן של מקלדות פיזיות, ובקרוב נראה אלמנטים פיזיים אחרים במכונית נעלמים באותו אופן.

לתהליך של הורדת חומרה מהרכבים יש השלכות משמחות נוספות: הרכב הולך ונהיה זול יותר וזמן ההשקה ליישומים חדשים מבוססי תוכנה הולך ומצטמצם. בנוסף, עלויות החומרה של הגרסאות השונות שחברת רכב צריכה עבור כל שוק יורדות, משום שעיקר הרכב העתידי הוא בעצם תוכנה.

ברגע שעברנו למערכת מבוססת תוכנה, כל חברה תנסה לבנות את "מערכת הפעלה" שלה לשוק זה, בדומה לגוגל ואפל. הכוונה היא לשכבה שמעל מערכת הפעלה, זו שמאפשרת להתקין אפליקציות כאלה. אך האילוצים של תעשיית הרכב שונים מאלה של סלולריים, וזה מה שהופך את הנושא לכל כך מעניין.

הנה אחד מהם: בתוכנה של רכב ישנם שיקולי בטיחות. לדוגמה, תקן ISO262626 הוא תקן בטיחות תפקודית בתעשיית הרכב, המספק הנחיות לייצור מערכות אלקטרוניות הניתנות לתכנות ומותקנות על רכבים. זהו תקן בטיחות מבוסס סיכון בו ניתן להעריך את המצב ולהגדיר אמצעי בטיחות כדי למנוע או להפחית את השפעות הסיכונים. במעבר לרכבים מבוססי תוכנה צריך להעריך את הסיכון בכל קטע תוכנה ואת הדרך להתמודד עם טעויות ותקלות בקטע תוכנה זה. לא הייתם רוצים לקבל מסך כחול ברכב האוטונומי שלכם ולהרגיש שחלון השליטה בהגה לא מגיב לכם יותר.

בתוכנה של רכב ישנו גם נושא הדיאגנוסטיקה, המוכר לנו מעולם הרפואה: יש לנו בעיה, אנחנו פונים לרופא מומחה שיבצע דיאגנוסטיקה ויאתר את המחלה. דיאגנוסטיקה לרכב מתבססת על אותו עיקרון בדיוק – איתור תקלה ברכב באמצעות ציוד מתקדם. בדרך כלל יש ברכב מכלולים מכניים שמתקלקלים, והדיאגנוסטיקה עוזרת לגלות אותם. אולם בעולם החדש יש לעשות דיאגנוסטיקה גם לחלקי התוכנה ולוודא שאין לדוגמה בעיות כיול (Calibration) של התוכנה למכניקה של הרכב הספציפי שלכם.

ישנם גם שיקולי סייבר ואבטחה, עדכון התוכנה (OTA) ושיקולים וממדים נוספים שקצרה היריעה מלהכיל אותם, אבל השירותים ש-SDV ייתן לנו עולים על כל דמיון – ערים חכמות, מערכות ביטחון (כל רכב מכיל הרבה מצלמות), VR לנוסעים ברכב ועוד. כאשר הרכבים באמת יהיו אוטונומיים, נוכל להשתמש במרבית זמן התנועה שלנו לבילוי, לשינה, למשחק ואפילו כדי לראות סרט או סדרה.

העתיד הזה לא רחוק – המהפכה מתרחשת בימים אלה בחברות הרכב השונות. מהפכת הטלפונים הניידים התחילה בסוף המאה שעברה וזינקה לפני כ-15 שנה עם הגעת האייפון, ובתעשיית הרכב מהפכה דומה קורמת עור וגידים ממש בימים אלה.

הכתבה בחסות ג'נרל מוטורס

מרכז הפיתוח של ג'נרל מוטורס ישראל אחראי על לא מעט יכולות תוכנה מתקדמות של רכבי החברה. החברה, שגדלה בצורה אינטנסיבית בשנים האחרונות מונה כיום מעל 700 מהנדסות ומהנדסים שעוסקים בחוד החנית של טכנולוגיות לרכבי העתיד – רכבים חשמליים, אוטונומיים ומקושרים. רוצים לקחת חלק במהפכת התחבורה? המרכז מגייס גם בימים אלו לתפקידי פיתוח אלגוריתמים, תוכנה ולתפקידים מגוונים נוספים.
>> לאתר המשרות של החברה הקליקו כאן.
>> לעמוד של GM בגיקטיים הקליקו כאן.

לעמוד הפייסבוק של החברה הקליקו כאן.



כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

5 תגובות על "מהפכת הרכב הבאה תגרום לרכב שלכם להתנהג בדיוק כמו סמארטפון. איך זה יקרה?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
יותם
Guest

ה IOT הוותיק ישויך גם לרכב, קיביצר, טכנולוגיה ותיקה בעלת שם חדש

פסטיבל מספרי סיפורים
Guest
פסטיבל מספרי סיפורים

כשמסגריות מנסות להפוך להיות הייטק….

GALAXY
Guest

מה עם הפרטיות? מה עם הווירוסים? דולפין נדפק מילא אבל שרכב ידפוק אז???

אליעזר ב\'י
Guest

לא רוקמים עור וגידים

דרור
Guest

כתבה מצוינת! תודה

wpDiscuz

תגיות לכתבה: