הבחירה של מיקרוסופט נכונה, עכשיו נותר לה להוכיח את זה [דעה]

רובנו לא ממש הכיר את סאטיה נאדללה, המנכ׳׳ל הטרי של מיקרוסופט, אבל הצצה אל מהלכים שהוביל בחברה מעידים על החלטה נבונה של הדירקטוריון. הכרות עם האיש ועם החברה שקיבל לידיו כפי שהיא היום.

מקור: Flickr, cc-by-Heisenberg Media

מקור: Flickr, cc-by-Heisenberg Media

קשה לקנא בסאטיה נאדללה (Satya Nadella) המנכ”ל החדש של מיקרוסופט. למרות חבילת ההטבות הנדיבה, הכוללת שכר שנתי של $1.2M ועוד מיליונים רבים בבונוסים, אופציות ומניות, המשימה העומדת בפניו הוא עצומה ומסובכת גם יחד.

הנתונים המספריים של החברה מהממים: שווי השוק של מיקרוסופט עומד על כ-300 מיליארד דולר, ההכנסות השנתיות שלה מתקרבות ל-80 מיליארד דולר והרווח, ללמעלה מ-20 מיליארד דולר. לחברה יש 16 מרכזי רווח שונים, כמו Windows, אופיס ו-Xbox – שכל אחד בפני עצמו מניב הכנסות של למעלה ממיליארד דולר בשנה וביחד עם חטיבת הסלולר של נוקיה, יש לחברה 130,000 עובדים, הפרוסים בעשרות אתרים גיאוגרפיים בכל רחבי העולם.

עבור נאדללה, זה אינו רק אתגר ענק, אלא גם עניין של מיקוד ואסטרטגיה. נאדללה, שהגיע למיקרוסופט בשנות ה-90 הזוהרות של Windows ו-Office, השקיע את מרצו דווקא בקבוצות מוצרים שלא תפסו כותרות רבות. מוצרי השרתים, כלי הפיתוח וסביבת הענן של מיקרוסופט בהם נאדללה התמחה, חשובים מאוד ללקוחות העיסקיים של החברה, אבל ברוב המקרים הם עומדים בצילם של מוצרים אחרים.

נבחר בקפידה

למרות שלאנשים מבחוץ תחומי עיסוק אלה נראים אפורים ואפילו משעממים, הצליח נאדללה לשנות ולהפוך אותם למקור הכנסה משמעותי למיקרוסופט. כך, רק ברבעון האחרון הוא הצליח להגדיל את הכנסות החטיבה ב-10% ולהכפיל את מספר הלקוחות העושים שימוש בגרסת ה-Online של Office המכונה Office 365.

עם כניסתו לתפקיד, פורסם ביוטיוב ראיון קצר (מופיע בסוף הפוסט) השופך אור על הכיוון אותו נאדללה עומד להתוות – “Mobile and Cloud First” – ויותר מפעם אחת הוא מדגיש שהעולם הופך להיות דיגיטלי ומונע על ידי תוכנה (Everything is becoming digital and software driven). הוא מציין שעבורו מיקרוסופט היא קודם כל חברת תוכנה ומכאן ברור שהאסטרטגיה שלו שונה מאוד מזו שסטיב באלמר, המנכ”ל היוצא, הוביל בתקופה האחרונה.

עבור באלמר מיקרוסופט היתה חברת התקנים ושירותים (Devices and Services) ועל בסיס תפיסה זו פותחו מוצרי ה-Surface ונרכשה חברת נוקיה. לעומת זאת, עבור נאדללה מיקרוסופט היא חברת תוכנה והמיקוד שלה צריך להיות בתחום הדיגיטל והענן. בשלב זה לא ברור עם השינוי שמוביל נאדללה יביא למכירת חטיבות המוצרים שאינם נופלות תחת הקטגוריה של “תוכנה”, אבל בהחלט יתכן שקבוצות כמו Xbox ושאר מוצרי החומרה יקבלו פחות פוקוס ניהולי.

בהקשר זה מעניין לקרוא את המייל ששלח נאדללה, עם כניסתו לתפקיד, לעובדי מיקרוסופט שם הוא מדגיש את הצורך בחדשנות וביצירתיות, אבל אינו מציין אפילו מוצר אחד של מיקרוסופט. בין השורות ניתן להבין שנאדללה מכיר בכך שהאתגר הגדול ביותר של מיקרוסופט הוא התמודדות עם המעבר המהיר ממחשוב מבוסס PC, לכיוון של טלפונים חכמים, טאבלטים ויישומי ענן. ההשפעה של שינוי זה על חברות גדולות וארגוני ענק היא עדיין בשלביה המוקדמים אבל מיקרוסופט, שמאוד דומיננטית בתחום זה, צריכה להיות מוכנה לכך באופן מלא.

יחזיר את החברה למסלול?

לרבים ברור היום שמיקרוסופט פיספסה בגדול את השינוי שהתחולל בתחום הצרכני ולכן היא אינה יכולה להרשות לעצמה לפספס גם את השוק הארגוני. הרקע של נאדללה, שמגיע מתחום הענן והמוצרים הארגוניים ומבין עובדה זאת לעומק, הוא זה שככל הנראה סלל את דרכו לכיסא המנכ”ל. בהקשר זה יהיה מעניין לראות את היחס שלו ל-Windows Phone ואת מידת הפתיחות שלו בהפיכת התוכנות והשירותים המרכזיים של מיקרוסופט לזמינים על הפלטפורומות המתחרות: iOS ו-Android.

לטעמי, את ההחלטות הקשות ביותר יהיה על נאדללה לקבל בתחום האופיס. המוצרים העיקריים המרכיבים את החבילה הזו – Word, Excel ו-Outlook, הם הנכס המשמעותי ביותר של מיקרוסופט אצל כל סוגי הלקוחות, בייתים וארגוניים, והם היחידים שעדיין מניעים צרכנים לרכוש מחשבי PC מבוססי Windows. יחד עם זאת, קבוצת הפיתוח של אופיס שרכה בתקופה האחרונה את רגליה ולא הצליחה להפוך את מוצר הדגל הזה לכלי זמין ושימושי מחוץ לעולם ה-PC.

מידת התאמתה של חבילת האופיס לטלפונים חכמים, טאבלטים ולסביבה של מסכי מגע היא אפסית ואפילו על מחשבי ה-Surface של מיקרוסופט עצמה, הכוללים מסך מגע, היא אינה מתפקדת באופן מושלם. העובדה שעד היום לא קם לאופיס מתחרה משמעותי בעולם הנייד היא הזדמנות פז עבור מיקרוסופט וראוי שנאדללה ישקיע מאמצים רבים בתחום זה.

הניסיון של נאדללה בתחום הענן צפוי גם להשפיע על חטיבות מוצרים צרכניים ברורים כמו Xbox ו-Skype. הצורך בשילוב הדוק יותר של קונסולת המשחקים עם שירותי ענן הוא ברור ונאדללה יצטרך להחליט אם לתת מענה להכרזה של סוני, במסגרת CES 2014, על שירות הזרמת הוידאו שהיא מתכננת עבור קונסולת ה-Playstation.

בתחום ה-Skype, שתי המתחרות של מיקרוספט: גוגל עם Hangouts ופייסבוק עם Facebook VideoCall – מציעות שירות אינטרנט שאינו מבוסס על תוכנה, עובדה המעמידה את השירות של מיקרוסופט באור בעייתי. גם כאן יצטרך נאדללה להחליט האם לנטוש את התוכנה היעודית ולהשקיע בשירות Skype מבוסס דפדפן נטו.

בשלב זה ברור שהאסטרטגיה שנאדללה מתווה עבור מיקרוסופט, אותה הוא מכנה Mobile and Cloud First, מהווה שינוי עמוק ומשמעותי והיא ככל הנראה תשנה את פני החברה. נושאת המטוסים עליה הוא קיבל, בשבוע שעבר, פיקוד היא גדולה ואיטית ועל מנת להציב אותה במסלול הנכון, סיבוב ההגאים שלו צריך להיות מדוד ומדוייק.

הפעם האחרונה בה מיקרוסופט נדרשה למאמץ כזה היה לפני כמעט 20 שנה, כאשר מיקרוסופט כמעט והחמיצה את מהפכת האינטרנט ש-Netscape הובילה. אז, רגע לפני שעלתה על שרטון, הצליח ביל גייטס לשנות את הכיוון של האוניה, שבזמנו היתה הרבה יותר קטנה, והציב את מיקרוסופט בכיוון הנכון. השאלה הנשאלת היום היא האם נאדללה, כמנכ”ל חדש, יצליח להזיז אוניה הרבה יותר גדולה.

הריאיון עם נאדללה

הפוסט פורסם לראשונה בבלוג NetCHEIF.

לביא שיפמן

לביא הוא המייסד והבעלים של "NetCHEIF Articles" – אתר תוכן הכולל עשרות מדריכים וסקירות על נתבים, חיבורים אלחוטיים ורשתות ביתיות. החיבה לטכנולוגיה וגאדג'טים מלווה אותו מאז היה ילד, ובשנים האחרונות הוא מנסה להדביק בה גם אחרים. לביא הוא בוגר הטכניון בהנדסת מחשבים וממקימי הסניף הישראלי של מיקרוסופט

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה:

נותרו עוד
00
ימים
:
00
שעות
:
00
דקות
:
00
שניות
לכנס המפתחים הגדול בישראל