Samsung NX100 – מצלמת הרגע המכריע? / סקירה

בניגוד לרוב המתחרות בקטגוריה כמו גם ל- NX10, ה- NX100 של סמסונג ממוצבת כמצלמה המיועדת לאו דווקא לצלמים מקצועיים שמחפשים מצלמה קטנה אלא כמתאימה גם לחובבי צילום שמחפשים איכות תמונה גבוהה לצד פשטות תפעולית (ומחיר מעט נמוך יותר). שחר דומאי לקח את המצלמה לסיבוב.

לפני כ- 5 שנים, פרסם הבלוגר מייק גוהנסטון, כיום בעל הבלוג המצויין The Online Photographerכתבה בבלוג מצויין אחר שם הוא פרט את הספציפיקציות למצלמת ה”חלומות” הדיגיטלית שלו – מצלמה שתהיה קטנה, קומפקטית, לא מפריעה, שקל לשאת אותה, שתגיב מהר, איכותית במגוון תנאי תאורה ובעלת איכות תמונה של DSLR (כלומר, חיישן תמונה גדול ויכולת להדפיס תמונה באיכות תצוגה בגלריה).

היו שקראו לסוג מצלמה זה גם EVIL (ראשי תיבות של Electronic Viewfinder Interchangeable Lens, ברור – לא?)

הצורך – איכות תמונה של DSLR בגוף של מצלמה קומפקטית

הסיבה לקריאתו של מייק היתה שהמצלמות הדיגיטליות עד אז (ועד לפני כשנה וחצי) נחלקו לשתי משפחות – מצלמות דיגיטליות קומפקטיות, ו- DSLR. הדיגיטליות הקומפקטיות הלכו וקטנו, היו ידידותיות למשתמש המתחיל ובמחיר סביר. אולם הן השתמשו בחיישן תמונה קטן (1/1.23” – 1/1.7” – חיישן בגודל קטן עד כדי 6.2 על 4.6 מ”מ).

חיישן בגודל כזה, ובמיוחד ברזולוציות גבוהות, מפיק תמונה בעלת יחס אות לרעש גרוע במיוחד – ובמלים פשוטות: איכות תמונה נמוכה והרבה “רעש”. המצלמות הועמסו באלגוריתמים לעיבוד תמונה לצורך “ניקוי” התמונה מרעש, מה שהפחית עוד יותר את איכות התמונה והרזולוציה המעשית.

לעומתן, היו מצלמות ה- DSLR שהיווו ועדיין מהוות את “דור הזהב” בתולדות הצילום. אלו מצלמות איכותיות, עמידות, בעלות איכות תמונה העולה על המקבילות האנלוגיות שלהן, בעלות רגישות שמאפשרת צילום איכותי ממש לאור חנוכיה, ובעלות תגובה כמעט מיידית – הדלקה, פוקוס, צילום, כיבוי. החיישן במצלמות אלו גדול בהרבה מזה של הקומפקטיות – בשטח של כ- 22.2 על 14.8 מ”מ, מה שמאפשר להן איכות תמונה ורגישות גבוהות בהרבה. עם זאת, ה- DSLR גדולות וכבדות, לא נוחות לנשיאה ובוודאי לא לנשיאה בכיס של מכנסיים או מעיל. מה גם שהעדשות שלהן גדולות ומסורבלות.

זעקתו של מייק היתה לקבל איכות תמונה של DSLR בגוף של מצלמה קומפקטית, מצלמה קטנה שמגיבה מהר ומאפשרת תפיסת “הרגע המכריע” בצילום רחוב – הילד בנדנדה, חיוך חטוף, ויכוח בין רוכלים. במהלך השנים הצטרפו לבקשה צלמים מקצועיים רבים שמצאו את עצמם מסתובבים ביום-יום עם מצלמות קומפקטיות כיוון שפשוט לא פרקטי לסחוב DSLR ועדשות לכל מקום.

באופן תמוה, החברות הגדולות (בעיקר קנון וניקון) לא שמעו לתחינה, ואת הכפפה הרימו דווקא היצרניות הקטנות – אולימפוס, פנסוניק וסמסונג. כיום, זהו הסגמנט בעל הצמיחה הגבוהה ביותר בשוק הצילום הדיגיטלי. על ידי ויתור על מנגנון פריזמה ומראה (ובדרך גם “הלך לאיבוד” מנגנון הפוקוס המהיר מסוג Phase Detect), ושימוש בחיישן להצגת התמונה על גבי המסך האחורי כתחליף לעינית, הצליחו חברות אלו ליצור מצלמות קטנות, קלות אך עם חיישן גדול יחסית (בפורמט APS או “שלושה רבעים”). קירוב העדשה לחיישן מאפשר גם שימוש בעדשות קטנות וקלות בהרבה מעדשות DSLR רגילות.

סמסונג מציגה – NX100

Samsung NX100 , אותה בדקנו, הוכרזה לפני כמה חודשים. היא “האחות הקטנה” של ה- NX10 בת השנה, ואלו המצלמות הראשונות של סמסונג מז’אנר המצלמה קומפקטית בעלת חיישן גדול (בגודל APS-C – כמו מצלמת DSLR חצי-מקצועית).

בניגוד לרוב המתחרות בקטגוריה כמו גם ל- NX10, ה- NX100 ממוצבת כמצלמה המיועדת לאו דווקא לצלמים מקצועיים שמחפשים מצלמה קטנה אלא כמתאימה גם לחובבי צילום שמחפשים איכות תמונה גבוהה לצד פשטות תפעולית (ומחיר מעט נמוך יותר).

מפרט

המצלמה בעלת חיישן בגודל APS-C (כלומר, “קרופ” של x1.5 ביחס לעדשת “חיישן מלא” בפורמט 35 מ”מ). יש לה יכולת צילום סטילס ברזולוציה של 14 מ”פ ברגישות המקסימלית של ISO 3200, וידאו באיכות HD 720p, שליטה ידנית מלאה ושמירת תמונה בפורמט RAW.

מבנה, שימוש

המצלמה אינה קטנה במונחים של מצלמות קומפקטיות. אפילו ללא עדשה היא בגבול היכולת לנשיאה בכיס (12 על 7 על 3.5 ס”מ). יחד עם עדשת הקיט הגדולה (זום 20-50 מ”מ) היא שוקלת לא מעט: כ- 400 גרם, וניתן להכניס אותה אולי לתיק קטן אך בוודאי לא לכיס – אפילו לא לכיס צד גדול במכנסי טיולים.

האחיזה מקנה תחושה של פלסטיק, בין היתר בשל גימור חלק למשטחי הפלסטיק ברוב גוף המצלמה. למרות הצורה המוזרה והקצוות החדים, אחיזת המצלמה נוחה יחסית ואין בעיה לצלם איתה בצורה יציבה.

תפעול

בהמשך למגמת הפשטות בתפעול, למצלמה אין שלל כפתורים וגלגלים בדומה למצלמות קלאסיות אלא מעט כפתורים ועיצוב יוצא דופן ואף פורץ גבולות. סמוך לכפתור המחשף (כפתור הצילום) ישנו גלגל גלילה אנכי קטן, המשמש לשינוי אופציות בתפריט או אופציות קבועות מראש לפי ההקשר.

תפעול הגלגל מתבצע עם אצבע המחשף בצורה נוחה מאוד. בנוסף, הוסיפו בסמסונג כפתור על גב העדשה, שלחיצה עליו ביד שמאל תוך כדי אחיזה, בצירוף תפעול הגלגלת ביד ימין תוך כדי אחיזה, מאפשרת החלפת אופציות מבלי להרפות מאחיזת הצילום.

מהירות העבודה של המצלמה טובה. אמנם, לא מדובר במהירות הברק כמו ב- DSLR, אולם מהירות מספיקה בהחלט לסיטואציות צילום רגילות. ממילא, לא מדובר במצלמה לצלמי ספורט מוטורי וכדומה. המצלמה נועלת פוקוס במהירות שדומה למצלמות הקומפקטיות מהשורה הראשונה.

תוכניות צילום

בורר תוכניות הצילום מאפשר בחירה בין המצבים הידניים השונים (M, A, S) כמו גם כמה תוכניות קבועות מראש. בנוסף, ישנה “תוכנית אינטיליגנטית” אשר מתאימה תוכנית חשיפה באופן דינמי בהתאם לתמונה עצמה ופרמטרי התמונה. הופתעתי למצוא תוכנית דינמית זו כמצויינת, והיא הצליחה להתמודד היטב עם מצבים מורכבים של תאורה אחורית, טווח דינמי רחב, גורמי תאורה נקודתיים וכו’. בהחלט ניתן להמליץ על תוכנית זו לאנשים שזקוקים למצב אוטומטי מלא במצלמה, והתוצאות טובות יותר מרוב תוכניות ה”Program” בהן נתקלתי.

איכות תמונה

ביחס למתחרות, איכות התמונה סבירה אולם לא בשורה הראשונה של DSLR ואף לא מצליחה להתחרות עם המובילות בסגמנט כגון האולימפוס וסוני. ניכר, שהמצלמה סובלת ממנגנון עיבוד תמונה שלא מצליח להוציא את הפרטים הקטנים מהחיישן, וכאשר בוחנים את התמונות בזום של 1:1 רואים בבירור את עקבות מנגנוני הסרת הרעשים.

כמובן, שאם נשווה למצלמות קומפקטיות “רגילות” (בעלות חיישן קטן), אזי מדובר באיכות תמונה טובה יותר בכל הפרמטרים. הנה לדוגמה הגדלה של אזור בתמונה המאתגרת את יכולת המצלמה להפיק רזולוציה גבוהה בתנאי תאורה טובים. התמונה נחתכה “כפי שהיא” ללא חידוד נוסף, וניתן לראות לדוגמה את החלקת הפרים בחלק העליון של הגזע וקיר הבניין, צלעות הקירור במזגן:

יש לזכור כי מדובר ברזולוציה של 14 מ”פ, וכי התמונות לא מיועדות להתבוננות במסך מחשב בזום של 1:1 אלא בהקטנה של 50% לפחות או להדפסה בגודל של עד A4. לצרכים אלו איכות התמונות מספיקה בהחלט ולא יהיה הבדל פרקטי גדול בינה לבין המתחרות.

אשר לטווח הדינמי – כמות הגוונים שהמצלמה מצליחה לתפוס בין החלקים הבהירים והכהים, הרי שגם בתחום זה מדובר בתוצאות בינוניות ביחס לקטגוריה, אך טובות הרבה יותר ממצלמות קומפקטיות “רגילות”. בדוגמה הבאה שצולמה ב- ISO 100 ניתן לראות עקבות ברורים של מנגנוני הסרת רעשים באזורים הכהים:

באופן כללי, החל מרמת רגישות של ISO 800 בהגדלה 1:1 קיים “רעש” ברור – יותר טוב מרוב הקומפקטיות, פחות טוב מרוב ה- DSLRs.

וידאו

הטרנד כיום הוא לצלם סרטוני וידאו תוך שימוש במצלמות DSLR או מצלמות חסרות מראה. בכך ניתן ליהנות מעדשות משובחות ואיכות של חיישן ברזולוציה גבוהה, אם כי למעט לשימושים ביתיים של ממש נדרשת חצובה כיוון שהמצלמה לא מתאימה לאחיזה לצורך צילום וידאו לאורך זמן. הסמסונג הקטנה מסוגלת לצלם וידאו באיכות HD 720p. איכות הוידאו טובה לשימושים ביתיים. הפורמט הוא h.264 (MP4), אולם היעדר מייצב התמונה פוגם באיכות הסופית.

סיכום

מדובר במצלמה שימושית ויעילה, עם מספר פתרונות עיצוביים/ממשקים יוצאי דופן ושימושיים במיוחד.

יתרונותיה העיקריים הם פשטות תפעול ויכולות חשיפה אוטומטית מצויינות (בין היתר בזכות תוכניות צילום אוטומטי משוכללות), לצד איכות תמונה טובה ממצלמות קומפקטיות רגילות.

חסרונותיה העיקריים הם הגודל והמשקל, שלא מאפשרים לה להיות באמת “מצלמת כיס”, כמו גם איכות תמונה סבירה אולם פחות טובה מהמתחרות העיקריות. עם זאת, כמעט בכל השימושים הצפויים איכות התמונה תספיק בהחלט.

שחר דומאי

עורך-דין, הי-טקיסט ויזם. צלם ועיתונאי לעת מצוא. בעל ניסיון עסקי חובק עולם: הן כעורך-דין בשוק ההון וההשקעות, והן כמנהל פיתוח עסקי ופרויקטים בחברות הזנק. גדל כילד קומודור, וכיום מתמקד בפיתוח עסקי וניהול מוצרי תוכנה. אתר הבית: www.sdumai.com

הגב

רוצה להיות הראשון להגיב?

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: