שוק בצמיחה: המספרים מאחורי פוטנציאל הצמיחה בשוק הרוסי

מעל 100 מיליון משתמשים מחוברים לאינטרנט ברוסיה וב-2019 שוק האיקומרס גלגל לא פחות מ-23 מיליארד דולר. אמנם היא התקרבה למערב, אך לרוסים יש העדפות דיגיטליות אחרות שיעזרו למי שרוצה להיכנס לשוק הרוסי

תמונה: Pixabay

מאת עמית אדלר, מנהל תוכן

העולם חוזר אט אט לשגרה, ולמרות שהשמיים עדיין סגורים השווקים בכל רחבי העולם פתוחים וההזדמנויות העסקיות עבור חברות ישראליות רלוונטיות יותר מתמיד. סטארטאפים תמיד מחפשים שווקים חדשים לפרוץ אליהם, עדיף כאלה שלא סובלים מתחרות עזה או הבדלי תרבות עמוקים, ופה מתגלה הפוטנציאל האדיר שנמצא בשוק הרוסי.

מאז התפרקות ברית המועצות לשעבר הפכה רוסיה לאחד השווקים הגדולים בעולם, שממשיך לגדול בקצב מואץ. בעוד ששוקי העולם המערבי הפכו לרוויים, רוסיה ממצבת את עצמה כשוק מתפתח, המגלם בתוכו פוטנציאל לכל מי שמחפש קהלי יעד חדשים והזדמנויות עסקיות. איך בדיוק? תראו את המספרים:

ברוסיה יש כיום כ-146 מיליון תושבים, וברחבי העולם ישנם עוד מיליוני דוברי רוסית ברחבי העולם (1.2 מיליון מהם בישראל); מעל 100 מיליון משתמשים מחוברים לאינטרנט ברוסיה; ב-2019 כ-87 מיליון איש השתמשו בסמארטפונים, ומספר זה צפוי לגדול ל-93 מיליון עד שנת 2025.

מעל 40% מבני 16 עד 55 במדינה רכשו מוצרים ושירותים אונליין ב-2019, שליש מהם באמצעות מכשיר נייד. בחודש נובמבר 2019 לבדו בוצעו 424 מיליון עסקאות אונליין בשווי ממוצע של 3,800 רובל (55 דולר), ומחזור האיקומרס כולו הגיע לסכום של כ-23 מיליארד דולר.

לפי נתוני המועצה הרוסית ליחסי חוץ (RIAC), הכלכלה הדיגיטלית ברוסיה צפויה להגדיל את התוצר הלאומי לנפש ל-8.9 טריליון רובל עד 2025 (סכום השווה ל-127.6 מיליארד דולר). נתונים אלו מעמידים את רוסיה במקום ה-39 בעולם במדרג הדיגיטציה של הכלכלה, עם דנמרק במקום הראשון, בריטניה במקום השביעי וישראל במקום ה-36.

פתיחות גדולה מבעבר לשוק הבינלאומי

ככל שחולפות השנים, כך השוק הרוסי מתערה יותר ויותר עם גורמים מחוץ לגבולות המדינה. ברשימת 50 החברות הזרות הגדולות ביותר שהחליטו להשתקע גם ברוסיה, נכללים שמות כגון קיה מוטורס, טויוטה מוטורס, פיליפ מוריס, פפסיקו ואיקאה, וסך הכנסותיהן של 50 הגדולות נאמד ב-6.4 טריליון רובל בשנת 2018 (קצת מעל 91 מיליארד דולר).

תמונה: Pixabay

חדירת החברות הזרות לרוסיה לא מפליאה כלל, בהתחשב בעובדה שמעל 75% מתושבי רוסיה שקנו באינטרנט בסוף 2018 עשו זאת באתרים שמחוץ למדינה. שוק האיקומרס לכלל הצרכנים הרוסים בעולם נאמד בשווי של 5-3 מיליארד דולר ב-2018, עם כמות הזמנות הגדלה מדי שנה ב-30 אחוז.

אך שוק הקמעונאות ברוסיה לא נשלט על ידי חברות זרות בלבד. כמה מפלטפורמות המסחר המובילות במדינה – כגון Ozon ו- Wildberries – מדווחות על גידול בהכנסות בחודשים האחרונים. הסיבה העיקרית היא אמנם משבר הקורונה, אבל גם משום שפלטפורמות אלו מציעות למשתמשים חוויית קנייה נוחה, קלה ואחראית, שכן ניתן להשוות בהן מחירים ולקרוא ביקורות לפני כל רכישה.

המספרים והגידול האדיר בשוק הרוסי יכולים להזכיר שוק גדול נוסף, שנמצא בסמיכות גיאוגרפית לרוסיה. השוק הסיני הוא אחד הגדולים בעולם והוא מתפתח בקצב מבהיל. אבל מבט מעמיק יותר יגלה שמתחת לפני השטח רוחשות בו אינטריגות פוליטיות ושאיפות שלא תמיד עולות בקנה אחד עם הנהוג במערב (כמו מלחמת הסחר בין סין לארה”ב).

בעוד שהשוק הסיני עדיין מובל על ידי זרמים תת קרקעיים, שמכתיבים הרבה מהמתרחש גם בתחום הכלכלה – השוק הרוסי המודרני כבר מזמן חף מהתנהלויות דומות. מאז שיצאה מהבועה הקומוניסטית בתחילת שנות ה-90, הפכה רוסיה למעצמה כלכלית מובילה, עם יותר ערכים המקבילים לערכי המערב.

פחות גוגל ופייסבוק, יותר Yandex ו-VK

ייחודיותו של השוק הרוסי מתבטאת לא רק בהבדלי שפה ותרבות, אלא גם בהעדפותיהם של דוברי השפה. בדיוק כמו בישראל, דוברי רוסית מעדיפים שיפנו אליהם ברוסית – וזה מכתיב חלק ניכר גם מההתנהגות הצרכנית שלהם.

לדוגמה, בעוד שמבחינה גלובלית גוגל הוא מנוע החיפוש השולט בעולם, ברוסיה דווקא Yandex – מנוע החיפוש הרוסי – נמצא במקום הראשון, וזה נכון וגם עבור דוברי רוסית במדינות אחרות, בהן ישראל).

יאנדקס נהנה מ-3 מיליארד כניסות בחודש עם זמן שהייה ממוצע של 11 דקות, והוא מהווה את אחד משערי הכניסה הגדולים והיעילים ביותר לשוק הרוסי. לשוק הרוסי יש העדפות תרבותיות גם בכל הקשור לרשתות חברתיות. כ-100 מיליון רוסים נכנסים לרשתות חברתיות מדי יום, אך פייסבוק היא רק שנייה לרשת החברתית Vkontakte, שנהנית מיותר מ-90 מיליון כניסות חודשיות ברוסיה ומ-460 מיליון כניסות מרחבי העולם. חשוב לדעת זאת, כיוון שמי שמעוניין להיכנס לשוק הרוסי חייב לאמץ את הפלטפורמות השולטות ברוסיה כאסטרטגיית חדירה.

השוק הרוסי צמא לחדשנות ולישראל יש בה מוניטין טוב. הפוטנציאל במדינה גדול ומי שישכיל לחקור ולאמץ את התרבות המקומית יכול ליהנות מהזדמנות עסקית מוצלחת.

הכתבה בחסות אנגורה מדיה

Yandex ישראל מציעה לחברות בישראל פלטפורמה שתחשוף אותם לקהל הרוסי בצורה האפקטיבית ביותר, כולל ליווי מלא בתהליך בניית הקמפיין + 200$ מתנה בנוסף לסכום הראשוני שהמפרסם ישקיע לצורך התחלת הקמפיין הראשון. למידע נוסף צרו קשר עם נציגי Yandex בישראל >​>

Avatar

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

5 תגובות על "שוק בצמיחה: המספרים מאחורי פוטנציאל הצמיחה בשוק הרוסי"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
ויאצ׳סלב וילשנקו
Guest
ויאצ׳סלב וילשנקו

תשנו את הכותרת הגזענית מיד

JOHNNY
Guest

מה גזעני בכותרת?

ויאצ׳סלב וילשנקו
Guest
ויאצ׳סלב וילשנקו

הכותרת גזענית

יוסי
Guest

האוקראינים כועסים

Alex Pavtoulov
Member

כתבה ממומנת… בפועל יש המון שחיתות. בהצלחה לכבוש את השוק ולא לגעת בשחיתות או לקבל יום אחד הצעה מאוליגרך או גורם בממשלה שרוצה לקנות את החברה שלך בזיל הזול אחרת יסגרו לך את החגיגה

wpDiscuz

תגיות לכתבה: