מתנות ראש השנה בהייטק הישראלי: אפקט הקורונה ומה העדפתם

מצעד המתנות לראש השנה בהייטק הישראלי: האם שווי המתנה עלה או ירד ולמה, ואילו מתנות העדפתם

תמונה: Pixabay

בין אם בזום או במשרד, הרמות הכוסית המשמימות של ראש השנה עוד רגע כאן, ואיתן הרגע שכולכם חיכיתם לו, המתנות לחג. אבל השנה, לצד התהיות המסורתיות של “כמה קיבלו אצל המתחרים” והאם נותנים יותר בסטארטאפים צומחים או חברות הייטק גדולות ומבוססות, מרחף משבר הקורונה שגרם ללא מעט חברות לקצץ ולהוציא עובדים לחל”ת.

עלייה בשווי, אבל תלוי לאן מסתכלים

במועדון הייטקזון חושפים נתונים מפתיעים אולי ומספרים שבעוד ששווי המתנות שקיבלו עובדי ההייטק לראש השנה 2019 עמד על כ-400 שקלים בממוצע, בשנת 2020, בעיצומו של משבר הקורונה, הממוצע הזה זינק ב-12.5 אחוזים ועומד על כ-450 שקלים. איך הנתון הזה הזה מתיישב עם מגמת הקיצוצים והצמצומים? על פי דגן רונן, מנכ”ל משותף בחברה, דווקא המשבר הכלכלי הגדול הוא זה שגרם בעקיפין לעלייה: “בשל ביטול אירועי הקיץ שמתקיימים באופן מסורתי לעובדי הענף, נותר תקציב פנוי, אותו ניתבו לא מעט חברות הייטק לטובת רכישת מתנות יקרות יותר לעובדים”. עם זאת, בעוד ש-18% מהחברות אכן העלו את התקציב המיועד למתנות בחג הקרוב, כ-7% דווקא קיצצו את תקציבן, כששאר החברות נצמדו לאותו תקציב אשר קבעו בתחילת השנה.

גם בחברת BuyMe מציגים עלייה בממוצע המתנות לחג בהייטק: בסטארטאפים הקטנים ובחברות ההייטק הגדולות עומד השנה ממוצע המתנות על 469 ו-537 שקלים בהתאמה, מה שמשקף על פי החברה, עליה של יותר מ-54% ו-76% בהתאמה. לתומר כהן, מנכ”ל החברה, יש הסבר שונה לעלייה בגובה השי. לדבריו, ישנן חברות מצד אחד שרוצות להראות הערכה לעובדים דווקא בימים כאלו של ניתוק מהמשרד, ומהצד השני תעשיות וחברות חלשות יותר שנפגעו מהמשבר בחרו שלא לתת מתנות כלל השנה, שני משתנים שגורמים לממוצע לעלות.

כל העדכונים מחכים לכם בערוץ הטלגרם של גיקטיים כל העדכונים מחכים לכם בערוץ הטלגרם של גיקטיים להצטרפות לערוץ הטלגרם שלנו לחץ כאן

עם זאת, חשוב לציין שהנתונים של BuyMe מתבססים על שיטת איסוף נתונים שונה של החברה. אם מסתכלים על הנתונים על פי השיטה הקודמת, מדובר בכלל בירידה של כ-6% בשווי המתנה בסטארטאפים, ובירידה של כמעט 3% בחברות הגדולות.

השיאנית: 1,200 ש”ח מתנה

ב-BuyMe מספרים כי שיאנית המתנות בהייטק העניקה מתנות בשווי ממוצע של 1,200 שקלים לעובדיה. בשנה שעברה לשם השוואה העניקה השיאנית לעובדיה נופש במלון יוקרתי בשווי 1,700 שקלים, מה שמסמן ירידה של כ-41% ב-2020. אם מסתכלים מעבר להייטק, אנחנו רואים שגם הפעם, עורכי הדין והבנקים עקפו את ההייטק הישראלי בשווי המתנות, ואלו יעניקו לעובדיהם מתנות בשווי ממוצע של 705 ו-660 שקלים בממוצע. אחרי ההייטק הישראלי, אם תהיתם, נמצא תחום השיווק והפירסום, ולאחריו נמצא דווקא תחום התיירות אחד הנפגעים הקשים ביותר של המגפה.

בהייטקזון מדווחים כי 27% מהחברות בענף הייטק מעניקות מתנות בשווי של עד 300 שקלים לעובד, 33% מספקות מתנות בשווי של 300-400 שקלים, ו-40% הנותרות מפנקות את העובדים עם מתנות בשווי של יותר מ-400 שקלים. בניגוד מוחלט לשנת 2019, בה 80% מהעובדים קיבלו את המתנה שלהם במשרד בהרמת הכוסית המסורתית, אנחנו עדיין נמצאים עמוק בתוך עולם העבודה מרחוק, והשנה רק 15% יצטרכו לכתת רגליהם אל המשרד כדי לאסוף את המתנות, בעוד 85% יקבלו אותה עד לפתח הבית.

מתברר ששידרגתם את הבית

נקודה נוספת השונה מחברה לחברה היא האם להעניק שובר כספי או מתנה מוחשית. בהייטקזון טוענים ש-73% מהחברות בענף ההייטק מעדיפות לתת מתנות מוחשיות, ולא שוברים או תווי רכישה, ואלו מציעות לרוב 20 מתנות שונות לבחירה, ו-10 מוצרים נוספים בהנחה תמורת תוספת כספית. על פי נתוני החברה, את המקום הראשון קטפו ולא במפתיע האוזניות האלחוטיות; במקום השני נמצא את שואבי האבק של דייסון; ובמקום ה-3 נמצא אולי הפתעה בדמות כיסאות גיימינג, שוודאי ישדרגו את עמדת העבודה שלכם… וגם את השעות שאחרי העבודה. בהמשך רשימת רבי המכר נמצאים גם מוצרים של המותג “נינג’ה”, שהפכו ללהיט די גדול השנה, כאשר גם מעבד המזון וגם הגריל של החברה התמקמו באמצע הטבלה.

מתנות פופולריות נוספות הם פופים, מצעים ואפילו מארזים של שמני זית תוצרת הארץ, כחלק מהאג’נדה של עידוד הכלכלה והתוצרת המקומית. כמו כן, החברה מדווחת על עליה משמעותית במספר העובדים שממירים את שווי המתנה שלהם לשובר למסעדות שף, ורבים נוספים בחרו השנה לשדרג את המתנה שלהם בתוספת תשלום כדי לרכוש טלוויזיות בגודל 65 אינץ’ ומעלה. אלו מכם שעשו זאת, הוציאו בממוצע 400 שקלים בנוסף למתנה שקיבלתם מהעבודה. לטענת גונן, רבים בענף ביטלו את הנופש המתוכנן בפסח וחודשי הקיץ, ובחרו להשתמש בכסף שנחסך לצורך שדרוג הבית.

רוצים לראות איפה החברים שלכם עובדים? רוצים לראות איפה החברים שלכם עובדים? ללוח מיתוג המעסיק גיקטיים אינסיידר לחצו כאן >

גם ב-BuyMe מדווחים שחלק גדול מההייטקיסטים השתמש בשוברים שקיבלו לחג לצורך שדרוג הבית: 34% מההייטקיסטים ניצלו את השוברים במסגרת שופינג לעצמם או לעיצוב הבית; 31% מימשו את השובר לטוב ארוחה במסעדת שף או חויה קולינרית; רק 16% מכם החליטו לפנק גם את הגוף והנפש באמצעות חופשה או ספא ו-10% מכם השתמשו בשוברים לצורכי ספורט או בריאות. 9% הנותרים השתמשו בשוברים לפעילויות פנאי וסדנאות בעולם האפיה, בישול, נגרות, צילום ועוד.

הנתונים של הייטקזון מבוססים על ניתוח של כ-150 אלף מתנות לראש השנה שסופקו לכ-140 חברות הייטק, וזאת בנוסף לסקר שערכה החברה בקרב 72 מנהלי HR שאחראים על המתנות לחג. הנתונים של BuyMe מבוססים על רכישות שבוצעו על ידי כ-250 חברות הייטק.

 

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

10 תגובות על "מתנות ראש השנה בהייטק הישראלי: אפקט הקורונה ומה העדפתם"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
Name
Guest

מנהלים, מנכ”לים, אנשי כוח אדם, בבקשה תפסיקו לחלק שוברים של ביימי, תהליך
המימוש שלהם הוא סיוט, לרב העובדים שלכם אין סבלנות לנסות אפילו לממש אותם וגם אם ינסו רב הסיכויים שהם לא יצליחו ויתייאשו.
ביימי זה פתרון קל למנהלים עצלנים, לא צריך לבחור מתנות וכל האינטרקציה מולם היא אונליין, קל ופשוט, אבל זה פשוט סתם בזבוז כסף, מעטים האנשים שאשכרה יעברו את כל התהליך בשביל לממש אותם, לא חבל על הכסף של החברה?…

שם כלשהו
Guest

לגמרי, כבר שנה יש לי שובר שלהם שלא הצלחתי לממש ולא היה לי כוח להמשיך להתעסק, עדיף פשוט להכניס את זה למשכורת או לתת תו קנייה יותר כללי כמו תו הזהב וכדומה

ג\'ימי
Guest

אמנם לא רלוונטי לתקופת הקורונה (-/+), אבל יש בביימי גם סוכנויות תיירות שאפשר לארגן דרכן מלון/טיסה.
אשתי ואני אגרנו את שוברי הביימי שקיבלנו (שנה וקצת) ועל חשבונתם יצאנו לחופשה בלי להוציא עוד כסף.

אורן
Guest

הייטק זון זה פח אשפה. במקום למנף את הכוח קנייה להנחות זה פשוט מחירי זאפ ומעלה. אולי משהו שם גוזר קופון שמן על חשבון החברים?

אולג ולדימונסקשביץ
Guest
אולג ולדימונסקשביץ

מה אתה מלכלך סתם? נכון, הם לא תמיד הכי זולים אבל זה בגלל שהם עובדים עם יבואניים רשמיים. במה שקדור ליבואן רשמי, הם נותנים כמעט תמיד בראש לכל האחרים. ואני בודק אותם טוב טוב לפני שאני יוצא פראייר

הייטקיסט
Guest

מסכים איתך אבל גם נכון שהם לא מנצלים את כוח הקנייה כמו למשל חבר.

nope
Guest

ירידה של השיאנית לא מייצג כלום, בקלות יכול להיות outlier עם הפרש משמעותי בין המקום הראשון לשני. אפילו יכול להיות שאותו מעסיק הגזים שוב, אך הפעם הדברים נלקחו יותר בפרופורציה

קרקר
Guest

שמו לנו בעו”ש, תכלס.

ספיר
Guest

היי,
אני מנהלת מוקד האושר של BUYME (:
אשמח אם תכתבו לי פרטים ליצירת קשר ואנו נדאג לחזור אליכם.

המענה המאושר
Guest

אנו עסוקים בפניות קודמות, אנא נסו שוב מאוחר יותר. תודה!

wpDiscuz

תגיות לכתבה: