התפוצצות של בועה? "המשקיעים לא רוצים שזה יקרה כי הם מורידים את השווי של הפורטפוליו שלהם"

על המהלכים שעשתה קלטורה מאז פרוץ משבר הקורונה והצמיחה המטורפת בשימוש בווידאו, המעבר משוק פרטי לציבורי ולמה לדעתו לא נראה התפוצצות של הבועה בקרוב? ישבנו לשיחה צפופה עם רון יקותיאל, מנכ"ל ומייסד חברת קלטורה בפרק חדש של "עוד פודקאסט לסטארטאפים"

רון יקותיאל

בעוד מספר שבועות ימלאו שנה להנפקה של חברת הוידאו הישראלית Kaltura בנאסד"ק – על פי שווי של 1.2 מיליארד דולר. מאז זרמו הרבה ביטים במערכות המחשוב של החברה, וגם השווי שלה כמו של חברות ישראליות רבות נחתך בעשרות אחוזים. בשיחה עם "עוד פודקאסט לסטארטאפים" מספר רון יקותיאל, מנכ"ל קאלטורה ואחד המייסדים, על הדרך, החברה והאם התפוצצה "הבועה".

בוא נדבר על הפיל שבחדר. אנחנו בתקופת מאקרו רוויית שינויים, מאז 2019 כל השווקים שנגעתם בהם חוו שינויים טקטוניים, יצאתם להנפקה ולפחות בנקודת זמן שאנחנו מדברים בה יש גם תנועות לא תמיד חיוביות במניות הטכנולוגיה. איך אתה כמנכ"ל מתמודד עם התקופה הזו?

"אני חושב שכן נכון, אם פותחים את השיח הזה, קודם כל לקבל פרספקטיבה על מה קרה בעצם בשוק ובקלטורה בתקופה הזו, ואולי להפוך את הסדר, כי אז זה יותר קל לדבר על התחושות, רגשות, מחשבות תובנות. כי באמת לדברים פה יש חשיבה רב שנתית שחלקה התחילה הרבה לפני הקורונה וגם הרבה לפני ההנפקה. בעצם, התהליך שאנחנו מוצאים את עצמנו בתוכו הוא תוצר לא רק של קורונה או הנפקה, אלא תוצר של ה-multiyear move של החברה. לפני זה אני אגיד מילה על תכונות היזם ועל חמשת הE'S", כך פותח יקותיאל ומסביר: "הנושא של ה-Evolution וה-Evolve מתחבר למה שקרה ב-2019. אתה לא יכול לשבת על השמרים, ואתה צריך כל הזמן לחשוב מה קורה בעולם ומה השלב הבא של הגידול. חברת קלטורה יצאה עם מטרה ותזה שהוידאו יאכל את העולם, וזה מדיום שייכנס מאוד עמוק להרבה מאוד תהליכי עבודה בעולם התאגידים, כאמצעי. כלומר שישתמשו בוידאו ללימוד ולהוראה ולמכירות".

הנהלת Kaltura. מקור: NASDAQ

חשוב לציין כי החזון שמתאר יקותיאל היה חלק מההקמה של החברה כבר בשנת 2006, כשוידאו עוד היה טריטוריה לא מוכרת. "ראינו את יו-טיוב, ראינו את השימוש הראשון של הצרכן לטובת בידור ואמרנו שהטרנד הזה ימשיך והוידאו ייכנס לעולם התאגידים". קלטורה, שהוקמה על ידי רון יקותיאל, מיכל צור, שי דוד וערן איטם, היא מובילה עולמית בתחום טכנולוגית וידיאו, ניהול הוידיאו בארגונים, כולל תקשורת פנימית בין מנהלים ועובדים, הדרכה, שיווק ואירועים וירטואליים, מכירות ושירות לקוחות. לחברה מעל לאלף לקוחות, מתוכם 25 חברות ב-US Fortune 100 ו-51% ממוסדות החינוך ה-R1 בארצות הברית. החברה מעסיקה כ-800 עובדים, כמחציתם בישראל, כולל מרכז הפיתוח הפועל ממשרדיה ברמת גן, והשאר במשרדים בלונדון, ניו יורק וסינגפור.

במעבר לשנת 2019, מספר יקותיאל כי עד לאותה שנה הטכנולוגיה של החברה לא כללה Real Time. "בגדול, עולם הוידאו עד אז התפצל לשני סוגי טכנולוגיות – טכנולוגיות של ועידות (Conferences) וטכנולוגיות של ניהול התוכן בוידאו". אומר יקותיאל, "ב-2019 הרגשנו שאנחנו מוכנים להיכנס לעולם של הוועידות". בתחילת 2020 רכשה קלטורה חברה ישראלית בתחום, העסקה נחתמה במרץ במקביל לתחילה של מגפת הקורונה.

"לחברת קלטורה היה שינוי אסטרטגי מהותי בתחילת 2020. השינוי האסטרטגי הזה הכניס אותנו לסט חדש של טכנולוגיות, לסט חדש של מוצרים, לעולם חדש של שווקים ועכשיו אני אוסיף על זה – היות ואתה מוסיף את ה-Real Time, הרף של החברות שנכנסות ומשתמשות בהם יורד". אומר יקותיאל, "אנחנו לא מדברים כבר רק על הטופ. היה לנו 1000 לקוחות וכולם גלובל 2000, פתאום אתה רלוונטי ואפליקפילי לחברות הרבה יותר קטנות. פתאום אתה במוצרים שהם הרבה יותר Low Touch, עד כדי Self-Serve בפוטנציה, פתאום אתה נכנס לעולם שיווק ומכירות שהוא אחר. לכן מימין לשמאל, כל החברה עוברת Evolution".

תוך פחות מרבעון לתוך משבר הקורונה, גילתה החברה שהביקוש למוצרים עולה, בעיקר בתחום התאגידים והחינוך. "למעשה התמודדנו עם שני דברים בו-זמנית, האחד גידול בביקוש והשני כניסה לתוך השווקים החדשים" מסביר יקותיאל. "היו כמה דברים שהיה צריך לעשות מהר. אחד זה נושא האירועים, גילינו שכל החברות צריכות מוצר שהוא מהר מאוד נותן מענה לעבודה בשלט רחוק ושלא היה משהו מספיק טוב, חזק ויפה".

יקותיאל מספר כי בשלב זה עלתה סוגיית ההנפקה. "מניות הוידאו היו בהיי בסוף 2020 מסיבות ברורות, באותה נקודת זמן החלטנו שגם ככה אנחנו מתכוונים לגייס עוד כסף אין מה לגייס בסקטור הפרטי אם אפשר בסקטור הציבורי".

עצור. מה זאת אומרת? למה?

"הוליואציות בשוק הפרטי היו טובות אבל החברה כבר הייתה בסקייל, חברה שמכרה כבר או אז בדרך למכור מה שהיה 165 מיליון דולר Revenue. אם מסתכלים על הסוגיה של הנפקות, היסטורית הקו שהיה לנאסד"ק היה בוא תחצה את ה-100 מיליון, דרך אגב אני לא מדבר על ספאקים למיניהם שנכנסים באפס, בעשר או בעשרים". עונה יקותיאל, "החברה הגיעה לרווחיות תוך כדי שהאיצה קצבי גידול". הוא מתאר כי באמת הכל היה אפשרי, ממיזוג למכירה, אך זה לא מה שהתאים לקלטורה באותו שלב.

"צריך להבין את היתרונות של חברה ציבורית. אתה נחשף יותר, זאת אומרת שברמת המיתוג יש לך אפשרות להיות במקום יותר טוב. עצם זה שאתה פתוח לגמרי, עם הקימונו פתוח, מאפשר לעיתים ללקוחות ושותפים להרגיש יותר נוח לבחור בחברה" טוען יקותיאל, "דבר שני זה מדיניות ואפשרויות רכישות. אנחנו רכשנו שלוש חברות לאורך ההיסטוריה, היכולת להשתמש באקוויטי של החברה כדי לקנות חברות ומהירות הסייקל היא הרבה הרבה יותר גבוהה וכי המניות סחירות, וגם היכולת והנגישות לגייס כסף בזמן קצר".

איך אתה מוודא שאתה עומד בקצב ואיזה שינויים נדרשו ממך כמנכ"ל?

"אני חושב שקודם כל יש משהו מאוד מנקה בלהיות בסיטואציה שבה אתה לא חי כל היום בלה-לה לנד של ספין. כי לפעמים יש תקופות יותר טובות ופחות טובות, הן אם זה ברמה המסחרית והן אם זה ברמה של העולם והמשמעויות שלו" אומר יקותיאל, "בעולם הפרטי אתה חי כל הזמן באיזשהו מקום של 'אני אספר שהכל נהדר והכל מקסים' ואתה לא צריך לדבר אם היה רבעון טוב או לא רבעון טוב כי מי מדבר על רבעונים בעולם החיצון? לכן יש איזשהו מעטה עמימות מאחורי מה באמת קורה בחברה, למציאות. יש משהו מאוד מנקה ב-Sunshine Policy שהשמש מסנוורת על הכל ואתה רואה את הדברים הטובים והפחות טובים, הזמניים והלא זמניים, הארוכי טווח והקצרי טווח". יקותיאל מבקש לציין כי ישנם גם אתגרים בשוק הציבורי. "יש דברים בעולם הציבורי שהם פחות מגניבים. פה כן צריך איזושהי הסתגלות של אופי, כי זה כתלות מאיפה הגעת. אם התפיסה שלך היא של אדם מאוד שקוף שהוא מאמין מאוד בלהגיד את הדברים כמו שהם, דווקא בשוק הציבורי אתה לא יכול להיות כי החוקים הנוקשים מחייבים אותך לא להיות".

מה זאת אומרת?

"יש את ה-Earnings Call שבה אתה מספר לכל העולם מה קרה, ומיד לאחר מכן כל עוד אתה לא יוצא בהצהרה פומבית רשמית על משהו שקורה, אתה לא יכול לדבר על זה ברמה האינדיווידואלית עם אף אחד. למעשה יש שלושה חודשים עד ה-Earnings Call הבא שבהם יש התפתחויות – טובות, לא טובות, נחמדות פחות נחמדות – בעולם רגיל היית יכול לשבת עם המשקיעים שלך ולדבר" אומר יקותיאל, "בעולם הציבורי אתה לא יכול כי אסור לך לספר לחלקם, ואתה לא מספר לכולם באמצע ולכן אתה מחכה. יש מצבים שאתה יושב עם משקיעים והם רוצים שיחת עדכון, אתה מנוע חוקית מלהגיד להם".

בתור מי שעבר מהשוק הפרטי לציבורי, מה יקרה בסוף עם הערכות היתר של חברות?

"יש סיבה שהמון המון חברות נתקעות ב-20 מיליון, 50 מיליון, 100 מיליון ו-120 מיליון ובוודאי לכולן יש הרבה יותר כוח כבידה ככל שהן גדלות וזה מאט את קצב הגידול. זה לא בלון פורח שרק ממריא ומאיץ ועולה עם הליום" אומר יקותיאל ומוסיף, "יש הרבה דברים ידועים שקורים ואני חושב שהיום בחברות הקטנות קורים שני דברים. אחד זה הספקולציה של להיות בפנטזיה וברומנטיות כי הם עוד לא הוכיחו כלום. השני, זה מה שדיברתי קודם על הדיסוננס של המשקיעים הפרטיים שתקועים וחייבים להשקיע. יש להם כסף בקרן – הם חייבים להשקיע את זה בפרק זמן נתון, כולם רבים על אותן חברות, כולם יודעים שהן Over Valued, אין להם דרך לא להשקיע כי אז הם יישארו בלי כלום, הם לוקחים את הרע במיעוטו ומשקיעים".

אז לא נראה התפוצצות של הבועה?

"המשקיעים לא רוצים שזה יקרה כי הם מורידים את השווי של הפורטפוליו שלהם, אך אחד לא רוצה בזה. לכן אני לא צופה שיהיה פה שינוי בטווח המיידי והקצר, אני צופה שיהיה שינוי איטי. עכשיו למה כולם מקווים ומייחלים? שהגל שעכשיו נמוך יחזור ויהיה גבוה עד לפעם שהם כבר צריכים להתייחס לזה". יקותיאל מוסיף כי הוא כן צופה בטווח הקצר האטה בגיוס העובדים ושימוש יותר זהיר בתזרים של חברות כמו גם ירידה בסכומי ההשקעה של קרנות.

הפרק המלא מחכה לכם כאן:

עוד פודקאסט לסטארטאפים

"עוד פודקאסט" הוא הפודקאסט המוביל בישראל לסטארטאפיסטים ולמתעניינים ביזמות. אנו מארחים דמויות מובילות בתעשייה – יזמים סדרתיים, משקיעי הון-סיכון ואנשי מקצוע מובילים - בכדי לאפשר לכל מי שמקים סטארטאפ או חושב להקים אחד, לשמוע את סיפורם וללמוד מהם. הפודקאסט נעשה בשיתוף פעולה עם גיקטיים. הפודקאסט הינו בתמיכת מערכת גיקטיים ו-Google for Startups. את "עוד פודקאסט" מנחים תומי בר-אב, מייסד תחום Supertools (עוזרים לאנשים וחברות להפוך לעל-אנושיים של סביבת העבודה המודרנית), וגיא קצוביץ', מייסד-שותף ב-Fusion LA (תוכנית האצה לסטארטאפים ישראלים בלוס אנג'לס).

הגב

2 תגובות על "התפוצצות של בועה? "המשקיעים לא רוצים שזה יקרה כי הם מורידים את השווי של הפורטפוליו שלהם""

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
Avi
Guest

אוף, שוב לא הבנתי מילה.
וחבל כי זה נראה מעניין.

אריה
Guest

איך יודעים שאין בועה? כשהבנאדם שאומר שאין בועה פתח חברה בשווי של מליארד דולר וקרא לה "חלטורה"…

wpDiscuz

תגיות לכתבה: