למה כל העולם מדבר על Roblox, ואיך בדיוק זה שווה 38 מיליארד דולר?

כל מה שאתם צריכים לדעת על רובלוקס, פלטפורמת המשחקים והתוכן שצמחה בצורה אדירה בזכות מגיפה אחת

תמונה: Roblox

אם יש בקרבתכם ילדים, סביר להניח שכבר שמעתם על רובלוקס, אבל בשבועות האחרונים, גם אנשים מנותקים לחלוטין מעולמות הגיימינג, הילדים ואפילו הטכנולוגיה, לא יכולים שלא להיתקל בשם שמאיים עכשיו לכבוש את וול-סטריט. אז מה זה רובלוקס ולמה זה לא סתם משחק.

לא סתם משחק: פלטפורמה ליצירת תוכן

הסיפור של רובלוקס מתחיל ב-1989. אז אריק קאסל ודיוויד בזוקי יצרו תוכנת מעבדה וירטואלית בשם Interactive Physics, שכשמה, איפשרה לכם לצייר מכוניות, בתים ועצמים שונים, ולשחק עם האפקטים הפיזיקליים שלהם. אחרי שהשניים עשו אקזיט צנוע של 20 מיליון דולר ומכרו את החברה שלהם, הם שיחררו ב-2004 את DynaBlocks בגירסת בטא, ולאחר שנתיים המשחק שוחרר מחדש תחת השם Roblox.

הקונספט של רובלוקס הוא פשוט ומורכב בו זמנית: המשחק מוצע בחינם, אבל במקום להיות עוד משחק מקובע, הוא בעצם פלטפורמה ליצירת תוכן של משחקים, שמי שיוצר אותו הם משתמשים אחרים. המנוע שלו מאפשר למשתמשים לבנות עולמות, דמויות, ומשחקים שלמים ששחקנים אחרים יוכלו לשחק בהם ביחד. אם זה נשמע לכם קצת כמו Minecraft, אתם לא רחוקים מהמציאות. שני המשחקים הם פלטפורמות ענק שקורצות בעיקר לילדים, ומאפשרות להם להפסיק להיות השחקנים הפאסיביים שרק סופגים תוכן, והופכת אותם ליוצרי תוכן. כדי להוסיף על הבלבול, יוצרים פיתחו עולמות שלמים דמויי מיינקראפט בתוך רובלוקס.


מה שאיפשר לרובלוקס להגיע לכל-כך הרבה משתמשים (וילדים) ברחבי העולם הוא כמובן התפוצה של הסמארטפונים, וב-2012 וב-2014 שוחררו גירסאות המובייל של המשחק ל-iOS ולאנדרואיד בהתאמה, שכעת הפכו את העולם האינסופי של רובלוקס לכזה שזמין בכל מקום ובכל מצב. בתחילה המשחק היה נראה כמו סוג של משחק לגו, אך עם השנים המנוע הגרפי שלו השתנה והפך אותו להרבה יותר ייחודי ועדכני. קאסל, חצי מצמד היוצרים, נפטר ב-2013 לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן.

רוצים לקבל את כל הידיעות הכי חמות לפני כולם? רוצים לקבל את כל הידיעות הכי חמות לפני כולם? הצטרפו לערוץ גיקטיים בטלגרם

גם היוצרים יכולים להרוויח כסף

פלטפורמת משחק לבניית משחקים היא לא האלמנט היחידי שהפך את רובלוקס ללהיט המטורף שהוא, אלא המודל הכלכלי שלו: בעוד המשחק הבסיסי הוא חינמי, רובלוקס מאפשרת ליוצרי התוכן שבעולם שלה להתפרנס כאילו היו מפתחי אפליקציות. משתמשים יכולים להציע חפצים, תלבושות, משחקים ודמויות שהם יצרו תמורת מטבע וירטואלי בשם Robux, אותו צריך לרכוש בכסף אמיתי. החברה גם מציעה שירות פרימיום שנותן לילדים מעין דמי-כיס חודשיים קבועים ומאפשרים להם להתחיל למכור, לקנות ולהחליף מוצרים בתוך המשחק. בהמשך הדרך החברה אף השיקה דרך להמיר את מטבעות ה-Robux בחזרה לכסף אמיתי, מה שמאפשר ליוצרי תוכן להתפרנס מהיצירות שלהם בעולם של רובלוקס, ולרובולוקס לגזור קופון על כל רכישה של כסף וירטואלי ועסקאות שמתרחשות ביקום שבנתה.

אחרי שפורטנייט הפכה ליותר מתופעה בעולם בגיימינג, אלא לתופעה תרבותית, גם רובלוקס התחילה לארח הופעות וקידומים לסרטים ותכנים אחרים, כאשר אחד הבולטים בהם הייתה ההופעה של הראפר Lil Nas X (שמוכר לכם בתור ה-One Hit Wonder שהביא לכם את “Old Town Road”). בהופעה הוירטואלית הזו צפו 33 מיליון משתמשים.

מה שעזר לרובלוקס לצמוח כל-כך היא מגיפת הקורונה, שהותירה ילדים ברחבי העולם ללא מסגרות חינוכיות עקביות, ללא אמצעי בידור מעבר לאלו שיש להם בתוך הבית ועם רצון עז לחוויות חברתיות וירטואליות, כיאה למאה ה-21. רובלוקס הוסיפה לכל פלטפורמת התוכן הענקית שלה את Party Place, שאיפשרה לכל משתמש ליצור אירועים וירטואליים כמו למשל מסיבות יום הולדת, קבוצות לימוד מרחוק ועוד.

בחודש יולי של שנת 2020 דיווחה רובלוקס ל-The Verge על מספרים פנומנליים: יותר מחצי מהילדים האמריקאים מתחת לגיל 16 משחקים במשחק. את שנת 2020 רובלוקס חתמה עם כמעט 33 מיליון משתמשים פעילים ברמה יומיומית, עליה של כ-85% בהשוואה לשנה שעברה, ושעות המשחק בפלטפורמה הכפילו את עצמן ל-31 מיליארד שעות. עוד דיווחה החברה על רווחים של 588.7 מיליון דולר ב-9 החודשים הראשונים של 2020. רובלוקס גם שילשה את היקף הסכומים שהיא משלמת ליוצרי תוכן, ולדבריה יותר מ-1,250 “מפתחים” הרוויחו יותר מ-10,000 דולר במהלך שנה שעברה.

הנפקה לא שגרתית לפלטפורמה לא שגרתית

דיוויד בזוקי, מנכ”ל רובלוקס

בחודש נובמבר הודיעה רובלוקס כי היא תצא בהנפקה, ואמש (ד’) היא עשתה זאת בצורה קצת שונה. החברה בחרה שלא לייצר מניות חדשות של החברה, אלא ללכת במסלול הרישום הישיר למסחר. בכך, בעלי המניות הקיימים בחברה הם אלה שמציעים את המניות שלהם לציבור הרחב. את היום הראשון למסחר פתחה החברה עם מחיר של 45 דולר למניה (תחת הרישום RBLX), וסיימה את יום המסחר במחיר של 69.5 דולר למניה. אם במגזר הפרטי שווי השוק של רובלוקס עמד על 29.5 מיליארד דולר בחודש ינואר, הרי שאמש הוא כבר הגיע ל-38.26 מיליארד דולר.

רובלוקס צופה גידול ענק בהכנסות של שנת 2021, ולפחות לפי היום הראשון למסחר, נראה שוול סטריט מסכימה עם ההערכות הללו. אבל במקביל למסלול המסורתי של הסוחרים בבורסה, רבים תוהים הם גם היא תעלה על הראדר המסוכן של הסאברדיט הידוע Wallstreetbets, שמצליחה לערער את הבורסה בייחוד לאחר פרשת Gamestop שמסרבת לרדת מהכותרות. כבר נשמעו הערכות שהקבוצה תהפוך גם את רובלוקס ל”מניית Meme”, מה שעשוי להזניק אותה אל-על או לרסק אותה, בהתאם למה שיחליטו חברי הקבוצה.

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

2 תגובות על "למה כל העולם מדבר על Roblox, ואיך בדיוק זה שווה 38 מיליארד דולר?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אלון
Guest

מנופח כמו Zynga לפני עשור

מיקו
Guest

“עוד דיווחה החברה על רווחים של 588.7 מיליון דולר ב-9 החודשים הראשונים של 2020, והפסדים של 203.2 מיליון דולר”

wpDiscuz

תגיות לכתבה: