חוקרים ממליצים ”להרעיל” את המידע שאוספות עליכם חברות הטכנולוגיה

חוקרים מאוניברסיטת נורת’ווסטרן מציעים לכם כמה דרכים שבהן תוכלו לנסות ולצמצם את האחיזה של החברות בדאטה שלכם

מקור: Unsplash

סוגיית המעקב של חברות הטכנולוגיה הגדולות אחרינו הוא חלק בלתי נפרד מחיינו בשנים האחרונות, כשפרשות כמו קיימברידג’ אנליטיקה או עדכון לתנאי השירות של אפליקציה מסוימת (היי, וואטסאפ) מדליקות נורות אדומות למשתמשים שחרדים לפרטיות שלהם. עתה מציעים חוקרים אמריקאים דרך מעניינת לנסות ולצמצם את המעקב הזה או לפחות לפגוע בו.

צאו לשביתת דאטה

חוקרים מאוניברסיטת נורת’ווסטרן שבארצות הברית פרסמו מאמר ובו הם מתייחסים לסוגיית המעקב של חברות הטכנולוגיה הגדולות אחרי המשתמשים, והדרכים שבהן אותם המשתמשים – אנחנו – יכולים לנסות ולהכשיל את אותן ענקיות בניסיון לקבל קצת פרטיות.

החוקרים מתייחסים לאי השיוויון המובנה במערכת הקיימת שבין ענקיות הטכנולוגיה לבין המשתמשים, ובעיקר על הניסיון לגשת מחדש לאי השיוויון הזה – כך שחלק מהכוח יחזור קצת לידיהם של האזרחים הקטנים. הדרך: לנסות ולהתחכם אל מול האלגוריתמים שמאחורי הכלים של אותן חברות.

במאמר של החוקרים מנורת’ווסטרן, שזכה לשם המאוד הולם “מנופי לחץ של דאטה: תשתית להעצמת הציבור במערכת היחסים שלו אל מול חברות הטכנולוגיה”, מציגים חמשת החוקרים שלוש דרכים מעניינות. הדרך הראשונה שמציגים החוקרים היא “שביתות דאטה” – משמע למנוע משיתוף או מחיקת המידע שחברות הטכנולוגיה מחזיקות עליכם כך שהן לא יכולות להשתמש בו. החוקרים מציעים עזיבת פלטפורמות מסוימות או שימוש בכלים שיכולים לעזור למשתמשים למחוק את המידע שלהם. הם אמנם לא מציינים אותם בשם, אבל נזכיר ש-Mine הישראלית עושה בדיוק את זה.

דרך נוספת שמציגים החוקרים למשתמשים היא “הרעלת הדאטה”. אבל מה זה אומר בפועל? להוסיף מידע לא שמיש או מידע שיכול לפגוע ביכולתן של חברות הטכנולוגיה לזהות אתכם כראוי – מה שיפגע במאמציהן לטרגט אתכן, בין השאר בפרסום. החוקרים מציגים כדוגמה את התוסף AdNauseam – הלוחץ עבור המשתמשים על כל פרסומת אפשרית המוצגת בפני המשתמשים בניסיון לבלבל את אלגוריתמי הפרסום של גוגל וחברות טכנולוגיה אחרות.

דרך שלישית שמציגים החוקרים היא “תרומה ליריב”, מהלך שבו המשתמשים מזהים חברות ככאלה שהם מעדיפים יותר ופחות – ובהתאם נותנים את הזכות על הדאטה שלהם בהתאם. למשל, שימוש ברשתות חברתיות מסוימות על פי מתחרותיהן על סמך מדיניות הפרטיות שלהן או האופן שבו עשו שימוש במידע של משתמשים בעבר.

הדרך לשינוי: מהלכים נרחבים

החוקרים, כמובן, לא בהכרח מציגים דרכים חדשות לחלוטין עבור חלק מהמשתמשים – אלו שעושים בחירות מודעות בכל הקשור למידע שלהם, בין אם על ידי שימוש בחוסמי פרסומות או בדפדפנים ומנועי חיפוש השמים דגש גדול יותר על פרטיות. עם זאת, עבור לא מעט משתמשים מדובר בפרקטיקות שיכולות לתת להם יותר כוח.

חשוב לציין שמהלכים מסוג זה אמנם נשמעים כמו דרך שיכולה להבטיח לנו קצת יותר פרטיות מהחברות הגדולות, אבל בלי התגייסות רבתי – נמוכים הסיכויים שמהלכים מסוג זה יובילו לשינוי משמעותי במדיניות מצד החברות.

מהלכים נרחבים של משתמשים, כמו המחאה הגדולה שפרצה נגד וואטסאפ בעקבות ההודעה שלה בינואר האחרון – שהובילה לנדידת משתמשים למתחרות הגדולות כמו טלגרם וסיגנל – הם הדרך לשינוי. כך מצאה את עצמה וואטסאפ (ופייסבוק, חברת האם שלה) במגננה – עם שלל מהלכים כמו הודעות הבהרה על השינוי שעליו הכריזה כרעם ביום בהיר, והדחייה בהוצאה לפועל של השינוי.

ניקולאס וינסנט, אחד מהחוקרים, אומר כי המהלך שעליו הכריזה גוגל לפני מספר שבועות – ובמסגרתו תפסיק לטרגט אותנו על סמך היסטוריית הגלישה – יכול להיות מהלך מוצלח בכל הקשור לפרטיות שלנו. עם זאת, לדבריו יכול להיות שמדובר אך ורק במהלך של מיתוג מחדש מצד הענקית האמריקאית. “הגורם היחיד שיכול לומר אם השימוש במנוף לחץ של דאטה עובד – הוא החברה עצמה”, אומר וינסנט – אמירה שמדגישה עד כמה קשה לדעת אם מהלכים כמו אלו שמציעים החוקרים יכולים להביא לשינוי אמיתי מול חברות הטכנולוגיה הגדולות.

רוצים לקבל את כל הידיעות הכי חמות לפני כולם? רוצים לקבל את כל הידיעות הכי חמות לפני כולם? הצטרפו לערוץ גיקטיים בטלגרם

אושרי אלקסלסי

Your Friendly Neighborhood Geek. יש לכם סיפור טכנולוגי? דברו איתי: Oshry@geektime.co.il

הגב

6 תגובות על "חוקרים ממליצים ”להרעיל” את המידע שאוספות עליכם חברות הטכנולוגיה"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
דיבידנדים מאז 2006
Guest
דיבידנדים מאז 2006

בעצם, הם לא אמרו שום דבר מועיל.

הדרך הכי טובה למנוע מהסיגריות לפגוע בך היא להפסיק לעשן.

יוני
Guest

שקול ל”בואו נשלם בכסף מזויף כי העשירים דופקים אותנו”. רעיון מטופש, והמפסידים הראשונים אם בכלל יהיו עסקים קטנים ויוצרי תוכן שרשתות חברתיות ופרסום ברשת הן הדרך היחידה שלהם להגיע למי שמתעניין בערך שלהם.

שם כלשהו
Guest

הדרך שלהם “להרעיל” את הנתונים לא נותנת כלום, אומנם החברות יאספו נתונים ולא יציעו לכם פרסומות רלוונטיות אבל ימשיכו לאסוף עליכם את אותו מידע כמו קודם, כך שאני מעדיף להמשיך לחסום את הפרסומות
לגבי תיעדוף המתחרים זה טוב ברמת הרעיון אבל אנו משתמשים בפלטפורמות מסויימות כמו ווטספ לא בגלל שמישהו רוצה לשטף מידע עם פייסבוק אלה בגלל שזה מה שנפוץ בישראל ומשתמשים בא מחוסר ברירה

אבי
Guest

מצטרף לכל התגובות המזלזלות.

למה אתם כלואים בידי החברות?
כי אתם הכנסתם את עצמכם לשם. נקודה.

באתם כמו עדר כלבים מורעבים, ועטתם על מוצרי החינם שזמינים בכל מקום.
המוצרים הללו נבנו בצורה מזמינה. מזמינה מדי. נוחה, ארגונומית.
[רפרנס לכתבה על פיתוח תהליך הרישום לפייסבוק]

עכשיו תשלמו, או תגמלו.
אין לאף אחד אפשרות אחרת.

להרעיל את המידע, זה נקמה מגוחכת.
מה חשבתם?
שזה בחינם פה?
תהליך הפיתוח עלה כסף. הרבה כסף.
אם אתם לא מוכנים לשלם – תשלמו בפרטיות שלכם.

לא מוכנים – תחזרו לשלם.

גיל
Guest

מי זה ה”אתם” הזה? פייסבוק נותנת אופציה לשלם? אני זקוק למידע שלצערי קיים רק שם. אני מוכן לשלם תמורת הפרטיות שלי. זה יעזור לי?

אורן
Guest

מה רע בשיתוף מידע? האם עדיף לקבל פרסומות לא רלוונטיות לחלוטין? אז מחשבים של כמה חברות יודעים איזה ספורט אני אוהב ואיזה אוכל. אז מה? זה לא שהמידע מרוכז במאמר שנשלח למכריי ומעסיקיי. זה במחשבים של גוגל ופייסבוק והם שולחים לי פרסומות שהם חושבים שרלוונטיים לי וזה לאו דווקא נכון. מה אכפת לי?

wpDiscuz

תגיות לכתבה: