משקפי Ray-Ban Stories בבדיקה: מי רוצה לשים את פייסבוק על הפרצוף שלו?

שיתוף הפעולה הראשון בין ריי-באן ופייסבוק מביא את ה-Ray-Ban Stories: משקפיים עם מצלמות, מיקרופונים ואפילו רמקולים – אבל האם מישהו באמת סומך עליהם?

תמונה: Ray Ban

אחרי שנים שבהן צרכנו טכנולוגיה בלי הכרה ובלי שום מחשבות על ההשלכות – בשנים האחרונות המגמה התהפכה כמעט לגמרי, ואנשים מתחילים להיות מודעים למחיר שהם משלמים, ולא רק זה שהם מוציאים מהארנק שלהם, אלא גם המידע שהם נותנים בתמורה לשימוש בשירותים ומוצרים. כמובן שאחת מהחברות שהרוויחו ביושר את התדמית הבעייתית בכל הנוגע לפרטיות של המשתמשים שלה היא פייסבוק. תאגיד הפרסום שהאמין פעם ב-Move fast and break things, כש-Things הכוונה כמובן לפרטים האישיים שלנו.

אבל מה אם אני אגיד לכם שבשבועות האחרונים הסתובבתי ברחבי תל אביב עם מצלמות ומיקרופונים שהונדסו על ידי פייסבוק? זה קרה עם משקפי ה-Ray-Ban Stories, שפייסבוק פיתחה עם Ray-Ban, וזה מה שחשבתי על הקונספט המאוד מוזר הזה.

במקום לשלוף סמארטפון ולבהות דרך המסך, פשוט “להיות ברגע”

נתחיל שנייה בשורה תחתונה: ה-Stories הם לא משקפיים עתידניים שיקרינו לכם את מסלול ההליכה שלכם, או יאפשרו לכם לקרוא את ההודעות שלכם ולקבל חוויות AR – אין להן אפילו תצוגה מינימלית כמו שהיתה ב-Google Glass זצ”ל. כלום. אלה פשוט משקפי שמש לכל דבר ועניין שמצוידים ברמקולים, מצלמות, מיקרופונים ומשטח מגע ומיועדות לתיעוד – סה טו. אין פה טכנולוגיות פורצות דרך, אין פה פיצ’רים שיעיפו לכם את המוח. זה פשוט מכשיר שנותן לכם לתעד את ה-IRL שלכם באופן קצת אחר.

ה-Ray-Ban Stories מצוידות בשתי מצלמות עם חיישן 5MP שמסוגלות לצלם תמונות ברזולוציית 2592X1944 וסרטונים של עד 30 שניות ברזולוציה של 1184X1184 ב-30 פריימים לשניה. איכות הצילום היא לא רעה, אבל לא משנה איזה סמארטפון אתם מחזיקים בימינו – גם מהזולים יותר – סביר להניח שהוא יצלם תמונות וסרטונים הרבה יותר מוצלחים מאלו שתקבלו במשקפיים האלו, בטח אם אתם בתנועה. אבל לסטוריז יש סוג של Use-Case יחסית ברור.

בפייסבוק ורייבאן רוצים לאפשר לכם “לחיות את הרגע” במקום להיות עסוקים בלתעד אותו מבעד למסך הסמארטפון שלכם. מה שאתם מסתכלים עליו, זה מה שאתם מצלמים. במהלך השבועיים שהסתובבתי איתם, לא נתקלתי ברגעים שאמרתי לעצמי “או! מזל שיש לי זוג מצלמות על הפרצוף”, במיוחד לאור העובדה שבשביל להתחיל לצלם סרטון או תמונה אתם צריכים ללחוץ על כפתור שעל זרועות המשקפיים (או להשתמש בקול שלכם). כלומר, זה לא באמת מכשיר ספונטני שמאפשר לכם לתעד את הרגעים הקטנים של החיים – מצד שני, בואו, אפשר לחשוב שהתכנים באינסטגרם הם אותנטיים ולא מבוימים.

אני חושב שהמשקפיים האלו היו יכולים להיות קצת יותר חכמים אם הם היו נכנסים איפה ש-Google Clips (זוכרים?) כשלה. שימו מנגנון AI כלשהו שיודע לזהות שיש התרחשות מעניינת, תאפשרו לי להפעיל אותו לזמן מוגבל, ובסיומו תקפיצו לי את מיטב הרגעים שתיעדתם. סביר להניח שזה עניין של הסוללה של הסטוריז שמוגבלת לעד 3 שעות בשימוש רציף – אבל זה היה יכול להיות פתרון די מגניב של “שגר ושכח” שהיה יכול להביא בשורה מעניינת לעולם הצילום במובייל.

גם בואו נזכור לרגע שמדובר בכל זאת במשקפי שמש. כלומר, אלא אם אתם היפסטרים, סביר להניח שאתם מסירים אותם ברגע שאתם נכנסים למבנים ולא משתמשים בהם בערב. כלומר, זה כלי תיעוד שיחסית מוגבל במקומות ובזמן שאתם יכולים להשתמש בו. גם דבר לקחת בחשבון.

מקריפ או לא מקריפ?

טוב, חפרנו מספיק על התיעוד. בואו נדבר על הפיל בחדר: איך ה-Ray-Ban Stories מנסות לא להפוך לכישלון התדמיתי ש-Google Glass הייתה. כשאתם מצלמים סרטון או תמונה עם הסטוריז, נורת LED לבנה קטנה תידלק גם בתוך המסגרת של המשקף כדי שאתם תראו שהם אכן מצלמים, וגם בצד השני, ממש ליד העדשה, תידלק נורה נוספת שאמורה להגיד לכולם “תראו. אני מתעד אתכם באופן די קריפי, אבל לפחות אתם יודעים את זה!”.

רואים את האור הקטן הלבן בצד שמאל? יופי, זה אומר שאני מצלם אתכם. מה עכשיו?

כן, זה יותר ממה שגוגל טרחה לעשות בזמנו, אבל לא, זה ממש, אבל ממש לא הרגיע את מי שהראתי לו את זה. אשתי, למשל, הטילה וטו מוחלט על המשקפיים בקירבתה, וטענה שמדובר בפיתוח שמיועד בעיקר לסוטים. אפשר להגיד שזה עניין של טעם או אפילו תגובה מוגזמת, אבל למען האמת, אני לא הייתי מרגיש בנוח אם מישהו היה מסתובב לידי עם משקפיים שאני מזהה כמעין מצלמה נסתרת עם מיקרופון נסתר. באפליקציה של המשקפיים פייסבוק מבקשת מכם לנהוג באחריות ולא לצלם במקומות שבהם הדבר עשוי להתפס לא ראוי, אבל בואו – אתם שמים טכנולוגיה בידיים של הציבור הרחב, ולא רק בקרב צדיקים שמחפשים “להיות ברגע”. תוסיפו לזה את העובדה שהמכשיר הזה פותח על ידי פייסבוק, וקיבלתם מכשיר שסביר להניח שלא יתקבל באהבה על ידי כל הסובבים אתכם.

המשקפיים, אגב, לא באמת מחוברים לאינטרנט אלא מתקשרים עם הסמארטפון שלכם באמצעות בלוטות’ ואפליקציה נלווית (שזמינה רק באפסטור ו-Google Play האמריקאי, קחו בחשבון) שבאמצעותה אתם מורידים את הסרטונים והתמונות שצילמתם, משתפים אותם ועורכים אותם למעין מונטאז’ים חביבים. אין כאן אפשרות לצילום לייבים ואין למשקפיים שום יכולת להתחבר לרשת אלחוטית – אז אתם יכולים לנשום לרווחה במובן מסוים.

נראים כמו משקפי ריי-באן לכל דבר ועניין

Safety First

הפלוס (או המינוס אם אתם בצד השני של המצלמה) הכי גדול ב-Ray-Ban Stories הוא שבניגוד ל-Glass של גוגל (זוכרים את הכינוי Glassholes?) הם לא נראים כמו גאדג’ט, אלא פשוט נראים כמו משקפיים רגילים לחלוטין. גם כשהרכבתי את המשקפיים ברחוב, בתחבורה הציבורית או בקניון לא קיבלתי מבטים מאף אחד – אוקי, אני נזכר עכשיו שזה היה קניון דיזינגוף סנטר ולכן סביר להניח שגם אם הייתי שם מערך של 16 מצלמות GoPro על הראש שלי, זה לא באמת היה בולט בהשוואה למה שחלק ממבקרי הקניון עוטים.

ה-Stories שאני בדקתי מגיעים בעיצוב המעוגל המאוד ותיק ויחסית מוכר של ריי-באן (ומגיעים ב-6 צבעים שונים ו-3 עיצובים: Round, Wayfarer ו-Meteor למתעניינים). למעט זוג העדשות שנמצאות בצידי המשקפיים, אין כמעט סיכוי שתבחינו בהבדל בין משקפיים סטנדרטיים לסטוריז, וזה דבר נהדר (עד שזה הופך למקריפ). ברגע שמערבבים אופנה וטכנולוגיה, צריך לשמור על איזון יחסית עדין. אני מכיר כמה וכמה אנשים שלא מוכנים לרכוש שעון חכם פשוט כי הוא לא נראה כמו שעון, אבל משתמשים שאוהבים את העיצובים של ריי באן ורוצים את הפונקציונליות של משקפיים חכמים? לא יהיו להם סיבות שלא ללכת על אלו – לפחות לא סיבות שקשורות למראה שלהם.

זה חיבור הטעינה

מאוד אהבתי שאת המשקפיים אתם לא צריכים לחבר לשום כבל לצורך טעינה, אלא לשים אותם בקייס היעודי שמגיע בקופסה. בצידי המשקף ישנו חיבור מגנטי די נסתר שנחשף כשאתם מקפלים אותם, והמשקפיים נכנסים בדיוק למקום בכל פעם. את הקייס עצמו אפשר להטעין באמצעות כל כבל USB-C, אבל לא באמצעות שום משטח טעינה אלחוטית. אמנם הקייס די שמן וגדול (כך שהוא לא יכנס לכל תיק אופנתי), אבל בסך הכל הייתי מרוצה ממנו.

סאונד דיסקרטי ונחמד

אני מודה שהופתעתי לטובה מאוד דווקא מהרמקולים של הסטוריז שממוקמים בשני צידי המשקפיים. עליתי ל-Bubble בדרכי למערכת כשאני די חושש שכל מי שיושב בספק-מונית-שירות-ספק-טיולית הזו ישתתף איתי בהאזנה ל”חווית הדור כאהן” או ל”טייכר וזרחוביץ'”, אבל לא רק שלא קיבלתי מבטים, אלא שהורדתי את המשקפיים תוך כדי האזנה בווליום די גבוה כדי לבדוק האם אפשר לשמוע את מה שאני שומע ודי הופתעתי שלא ממש. גם כשהתיישבתי במשרד במערכת גיקטיים, מקום שקט לרוב, ושמתי לעצמי מוזיקה בעוצמה החזקה ביותר (שבואו, היא לא באמת מפוצצת את האוזניים או מחליפה האזנה באוזניות נורמליות ואפילו זולות למדי), הקולגות לא התלוננו עליו, אבל כן ציינו שהם מסוגלים לשמוע את הסאונד בקטנה.

מה שכן, אל תצפו פה לניסים ונפלאות כי בכל זאת מדובר ברמקולים קטנטנים שיוצרים צליל מאוד שטוח וחסר עומק. במובן מסוים הרמקולים הללו נשמעים כמו רמקולים של סמארטפון חלש מאוד. הם בהחלט מספיקים להאזנה לפודקאסטים והאזנה סופר-קז’ואלית על הדרך למוזיקה – אבל אתם לא באמת תאזינו עכשיו ל-Donda או לחדש של בילי אייליש.

בצידי המשקפיים ישנו משטח מגע שמאפשר לכם להגביר ולהחליש את הווליום, להעביר שירים וגם לקבל או לדחות שיחות. איכות השיחה היא סבירה, וכאשר רק כשהגעתי לצומת סואן, הצד השני בשיחה אמר לי שהקול שלי הופך לקצת רובוטי ומקוטע (ככל הנראה בגלל מנגנון סינון הרעשים). בסך הכל זה פיתרון די מגניב לשיחה קז’ואלית על הדרך, ובאופן כללי כל מערך הסאונד כאן מאפשר לכם להאזין למשהו בלי להתנתק לגמרי מהסביבה – שגם זה לא רע.

פייסבוק ומיקרופון שהולך איתכם לכל מקום – מה יכול להשתבש?

אם לא הבנתם עד עכשיו – כן. למשקפיים של פייסבוק, שחלקכם חושב שהיא מאזינה לו, יש מיקרופונים. 3 מהם, למען האמת. מלבד שיחות, הם משמשים כמובן ללכידת סאונד בסרטונים שתצלמו, אבל גם לפקודות קוליות. אתם יכולים להגיד “היי, פייסבוק” (מקורי!), ולבקש מהמשקפיים לצלם סרטון או תמונה, אז גם אם אתם על אופניים, סקייטבורד או רכבת הרים, אתם יכולים להתחיל צילום.

אבל פה בעצם אנחנו מגיעים לאספקט הכי בעייתי של ה-Ray-Ban Stories: שיתוף הפעולה עם פייסבוק. אני אמנם לא מאלה שחושבים שפייסבוק מאזינה לנו ושהיא אויבת הציבור, אבל גם אני לא מרגיש בנוח לשים על הפרצוף שלי משהו שמקושר אליה לכל מקום שאני הולך, ובטח שלא מרגיש בנוח להשאיר את המיקרופון של האוזניות פתוח. נכון – פייסבוק מבטיחה שהיא “רק אוספת מידע הכרחי לפעילות המשקפיים והאפליקציה”, אבל בסוף של הסוף – זו פייסבוק.

זה פייסבוק על הפרצוף שלכם

זו אותה פייסבוק שבגלל שינוי קל לתנאי השימוש בוואטסאפ עוררה מהומה, אותה פייסבוק ששוב ושוב נופלת בדליפות מידע אדירות, אותה פייסבוק שהסתבכה בפרשת קיימברידג’ אנליטיקה, ואותה פייסבוק שלא משנה מאיזה צד של המתרס הפוליטי אתם, סביר להניח שאתם חושבים שהיא כר-פורה לקיצוניים מהצד השני. ובסוף, עם ה-Ray-Ban-Stories אתם בכל זאת שמים מצלמה דיסקרטית ומיקרופון בלתי נראה על הפרצוף שלכם ומסתובבים עימם כל היום, ולאן שאתם מסתכלים ולאן שאתם הולכים, הם שם.

זה לא שאני חושב שבצד השני של הקו יושב מארק צוקרברג ומסתכל על השידור החי מהמשקפיים שלכם (הן אפילו לא מסוגלות לעשות את זה כאמור), אבל בואו נגיד את זה ככה: פייסבוק צברה לעצמה במהלך השנים מוניטין רע מאוד בכל הנוגע לפרטיות, ניהול מידע פרטי והגנה על המשתמשים שלה, ובמקרה הזה מדובר במכשיר הרבה יותר רגיש והרבה יותר אינטימי. ממש מאותן סיבות שפייסבוק כושלת ושוב ושוב בניסיון שלה למקם אצלכם בתוך הבית רמקול עם מיקרופון (זוכרים את Portal? הם עדיין מנסים לגרום לזה לקרות), סביר להניח שגם הריי-באן סטוריז לא יצליחו לשכנע את הציבור הרחב, לפחות זה המודע טכנולוגית, להכניס את פייסבוק עוד יותר לחיי היומיום שלנו.

הרשימה של אנשים שה-Ray-Ban Stories מיועדים עבורם היא קטנה בצורה כמעט מוזרה. ואם לשאול מושגים מעולם התכנות, אין פה OR, יש פה רק AND: אנשים שמחפשים דרך לתעד את מה שהם רואים בלי להסתכל על מסך ובלי הסחות דעת; וגם חשוב להם שהמוצר הזה יהיה אופנתי; וגם העיצובים הספציפיים של ריי-באן עושים להם את זה; וגם לא אכפת להם עד כדי כך מאיכות הצילום; וגם לא מפריע להם שפייסבוק עומדת מאחורי המוצר הזה; וגם לא אכפת להם אם מישהו יוקרפ מהם; וגם מוכנים לשלם על כל זה 300 דולר (ואת התוספות שתצטרכו לשלם כדי לשלוח את המוצר לישראל, כיוון שהוא לא נמכר כאן באופן רשמי). בניגוד ללא מעט גאדג’טים, זו רשימה די משוגעת של דרישות. אם אתם עונים על כולן, תבלו, רק בבקשה – אל תסתובבו עם ה-Ray-Ban Stories לידי. זה קצת קריפי.

רוצים לשאול את הכתב עוד שאלות? רוצים לדבר על פייסבוק, פרטיות ומה שביניהם? בואו לדבר עם הכתבים שלנו ועוד אלפי גיקים בקבוצה הרשמית של גיקטיים

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

4 תגובות על "משקפי Ray-Ban Stories בבדיקה: מי רוצה לשים את פייסבוק על הפרצוף שלו?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
רונית
Guest

יכול להיות מעניין
אני מלמדת תפירה ולפעמים אני רוצה תיעוד של שיעור.
במיוחד אם אם כייפי, השיעור.

מיכאל
Guest


חובה שזאת תהיה אחת התגובות פה

חוליו טרטוב
Guest

אני מקווה בכל ליבי ומאודי שה-Ray-Ban Stories ייכשלו כישלון חרוץ גדול יותר מאשר אפילו ה-Google Glass. לצערי הרב אני יודע שיהיו מספיק אידיוטים שיקנו את הזוועה הזאת ויצלמו כל דבר שזז. נותר רק לקוות שהמשקפיים לא באמת מצלמות בזמן אמת ומעלות הכל לאינטרנט. בעצם הרי מדובר על חברת פייסבוק – החברה הכי אמינה בעולם בנושא הפרטיות של כולנו אז אין לנו מה לדאוג… :)

טולי
Guest

ראינו איך זה עבד לסנטפצ’ט

wpDiscuz

תגיות לכתבה: