התחבורה הציבורית בישראל, ויזואלית ויעילה יותר [בצלאל]

פרויקט חדש ושאפתני פרי פיתוחו של בוגר בצלאל מעוניין לעזור לכם לנצל את התחבורה הציבורית בגוש דן בצורה יעילה יותר מאי פעם

מקור: בני שליק

מידי שנה מקיימת האקדמיה לאומנות ועיצוב בירושלים “בצלאל” תערוכת גמר הכוללת עבודות ממגוון המחלקות השונות במוסד הירושלמי הותיק שנמנה גם על אחד ממוסדות הלימוד הנחשבים בעולם. מידי שנה אנו פוקדים את התערוכה ובוחרים את העבודות הנבחרות הנוגעות לתחום הטכנולוגי ומעניקים במה לסטודנטים שהפרוייקטים שלהם הצליחו לפרוץ דרך או להציג חדשנות יוצאת דופן.

ויזואלית ויעילה הרבה יותר

לתחבורה הציבורית בישראל בכלל, ובגוש דן בפרט, יש עדיין מקום רב לשיפור אם בכוונתה להפוך לאלטרנטיבה ראויה לכלי רכב פרטיים. מחוץ לגוש דן, המצב כמובן גרוע אף יותר, כאשר ישנם מעט מידי קווי אוטובוס, בזמן שהרכבת עדיין לא מגיעה לכל חלקי הארץ, וגם בתחום התעופה האזרחית המגמה היום היא של צמצום קווי טיסה במקום הרחבתם.

במסגרת פרויקט הגמר שלו בחר אחד מבוגרי בצלאל הטריים, בני שליק, לקחת את התחבורה הציבורית של גוש דן במבט-על וניסה לשער בנפשו כיצד ניתן לשדרג ולשפר אותה, כך שתתאים יותר לצרכים המשתנים של הנוסעים. הבחינה הזאת הביאה אותו למספר תובנות, אותן הוא מציע לשלב באפליקציה ייעודית אחת: “הרעיון של הפרוייקט הוא בניית שפה גרפית חדשה לתחבורה הציבורית שתהווה מעין מתווך ומקרב בין המשתמש לתחבורה הציבורית בארץ. שפה שתארוג ביחד את התחבורה הציבורית עם העיר”.

זמינות וזמנים

“אחרי העברת שאלוני קהל וקריאה של מחקרים רבים הגעתי להבנה שהדבר העיקרי שמבדיל בין הרכב הפרטי לתחבורה הציבורית בעיר – היא הזמינות והיכולת לתכנן את הנסיעה מבחינת הזמנים. בעזרת הטכנולגיה שקיימת היום, יש באפשרותינו לספק את האינפורמציה הזו למשתמש. בשילוב של זמני אמת של האוטובוסים (אינפורמציה שכבר קיימת) ונתוני זמן אמת של עומסי התנועה (בדומה לוויז) במסלול הקו. האדם יכול לקבל זמן הגעה משוער ליעד”.

מקור: בני שליק

“האפליקצייה משתמשת בשפה הגרפית של האייקונים, ובנוסף לכך מייצרת פלטפורמת “חיים” של האדם בעיר, כלומר הוא יכול לבנות את העיר שלו. על ידי יצירת איזורי בילוי שלו, של החברים שלו וכו’ “.

בתוך מסלול הקו, ניתן לראות אייקונים של אתרים מוכרים, אתרים חשובים, או אתרים שהמשתמש הגדיר (“הבית של צביקה”). באמצעותם, המשתמש יכול לנווט בקלות בין היעדים השונים ולתכנן לעצמו את מסלול ההגעה האידיאלי אל היעד (ראו סרטון הדגמה).

מפת הקו

“הרעיון הוא ליצור שפה ויזואלית פשוטה וידידותית יותר למשתמש. פתאום כשרואים את מסלול הקו בצורה ויזואלית, הכל נראה פשוט ומזמין יותר. באמצעות השינוי בנראות ובתפיסה של הקווים ניתן להוריד את רמת החרדה של הציבור מהלא מודע – “התחבורה הציבורית”. הניווט הראשוני הוא ניווט ויזואלי בסיסי, הניווט המשני נכנס לפרטים. לדוגמא: אני רוצה להגיע לחבר שגר באיזור של הבימה ואני אדע שקו 5 רלוונטי. משם אכנס לניווט יותר פרטני של תחנות ספציפיות”.

“בסופו של דבר השימוש בתחבורה ציבורית הוא שינוי תפיסתי חברתי. ובמובן מסויים מתקשר גם למהפכה החברתית שקורת בארץ. שינוי בתפיסה שמתחיל אצלינו – הציבור. ויש לנו את היכולת להשפיע ולשנות בלי לחכות ל”פתרונות” גרנדיוזים מהממשלה”.

המנחה של הפרוייקט הוא פרופסור עדי שטרן, ראש המחלקה לתקשורת חזותית בצלאל.

וידאו: הדגמת שימוש באפליקציה של בני שליק

נדב דופמן-גור

עו”ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

1 תגובה on "התחבורה הציבורית בישראל, ויזואלית ויעילה יותר [בצלאל]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
חטיפי ידע
Guest

מעולה, עכשיו שישפרו את הקווים, כך שבאמת נוכל לוותר על המכונית ולהסתמך על התחבורה הציבורית.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: