E3: חידושים להם ציפינו והפתעות מרשימות

איך עובד תלת-המימד של נינטנדו והאם תוכל הפלייסטיישן להתחרות כעת ב-Wii הפופולרי עם שלט ה-Move? אלעד אברון מסכם את E3 לשנת 2010

אחרי שמיקרוסופט מהממים את כולם עוד משנה שעברה עם ה- Kinect (נטאל לשעבר), כולם ציפו שהמובילה הנוכחית בתחום הקונסולות, נינטנדו – תכריז על ה- Wii HD, קונסולה שתתן את הממשק, החדשנות והעממיות (לטוב ולרע) של קונסולת ה- Wii עם טכנולוגית HD שקיימת כבר אצל המתחרות ושחסרונה היה עקב האכילס של הקונסולה עד היום. הקונסולה הזאת אכן הוכרזה – אבל דווקא על ידי סוני, ושמה הוא Playstation3 Move.

FEED US!

מעריץ נינטנדו

מעריץ נינטנדו

מעריצי נינטנדו הם עם מוזר. מנכ”ל החברה יכול לקחת את מה שהכלב שלו השאיר בפארק, לצבוע את זה בלבן ולשים על זה סמל של נינטנדו – וזה יהיה אחד המוצרים הכי נמכרים בארצות הברית ובמזרח הרחוק. אם הוא ישחרר משחק שנקרא “מריו מצטרף לאל-קאידה”, זה עדיין יגרוף יותר מעריצים באמריקה מקבוצת פוטבול ממוצעת.

השנה בנינטנדו הכריזו לא על קונסולת Wii חדשה ואפילו לא על אביזר חדש ומיותר ל- Wii, אלא על גרסה חדשה לקונסולה הניידת והמצליחה באופן תמוה – Nintendo DS. החידוש הגדול: מסך תלת ממדי ללא צורך במשקפיים!

האמת, שממה שמספרים עליו – מדובר באביזר די מרשים. הוא מציג תלת ממד אמיתי ומלא בלי משקפיים, הוא מאפשר שליטה על עומק התלת ממד, הוא אפילו יכול להציג סרטי תלת ממד בהתאם לסטנדרטים ההוליוודים ולצלם סרטי תלת ממד! כל זה לא מחפה על העובדה שמדובר במכשיר Nintendo DS. בשביל קונסולה ניידת, מדובר במכשיר שתמיד סבל מסירבול יתר, חומרה נחותה, עיצוב בעייתי וחסר ארגונומיה וגרפיקה שהזכירה משהו משנות התשעים.

עם זאת, לא זה המצב ב- 3DS על פי ההתרשמויות הראשוניות. הגרפיקה התלת ממדית דומה לזו של ה- Wii (לא הישג בפני עצמו, אבל בהחלט שיפור – שלא לדבר על העובדה שמדובר במכשיר מאד קטן וקל), והתלת ממד פשוט עובד. המכשיר עבר מעט עיצוב מחדש, ולמרות שהוא עדיין מעט ‘פלסטיקי’ ונותן תחושה פשוטה, הוא כולל יכולות רשת, מולטימדיה, צילום ועוד – וכל זה בתלת ממד, דבר שאף קונסולת משחקים ניידת לא מציעה כיום.

תלת ממד בלי משקפיים? איך זה עובד?

3ds[1] תלת ממד ללא משקפיים הוא אתגר. כדי להשיג תמונה תלת ממדית בעלת עומק, צריך להביא לכך שכל עין תקבל תמונה מעט שונה. בשביל לקבל קצת רעיון של ההבדל בין דו ממד לתל ממד, החזיקו מולכם עט. עצמו עין אחת, ואז החליפו עין והביטו בו בעין השנייה. תוכלו לשים לב שבכל עין רואים את העט קצת אחרת. בעין שמאל רואים פרטים לשמאלו שעין ימין לא רואה, ובעין ימין רואים פרטים לימינו שעין שמאל לא קולטת. כך נוצר אפקט התלת ממד במוח (או במקרה הזה, תלת ממד ‘אמיתי’). לצורך השוואה לדו ממד, הביטו בתמונה כלשהי – כל תמונה, ונסו אותו דבר. לא משנה באיזה עין תסתכלו, תראו בדיוק את אותם פרטים.

טכנולוגית התלת ממד מימיה הראשונים והמוקדמים מאד השתמשה בטכנולוגיה של משקפיים על מנת ליצור אפקט תלת ממד. הרעיון הוא שהמסך מציג בו זמנית שתי תמונות – אחת לעין ימין ואחת לעין שמאל, כשהמשקפיים מסננות את התמונות כך שלכל עין מגיעה רק התמונה שמיועדת אליו. בעבר זה נעשה באמצעות צבעים: משקפיים שבהן כל עדשה מסננת צבעים אחרים מה שגורם לכך שכל עין מקבלת תמונה קצת שונה. טכנולוגיות מתקדמות יותר משתמשות בקיטוב שחוסם גלי אור בתווך מסוים, כשבכל עין התווך הוא שונה, והמכשירים המתמקדים ביותר בשוק פועלים בשיטה של הבהוב מהיר, כלומר – מציגים את שתי התמונות בזו אחר זו בקצב מסחרר של 120 פריימים בשנייה, והמשקפיים חוסמות בכל אחד מהפריימים את הצד הלא רלוונטי כך שהתמונה מגיעה בקצב של 60 פריימים בשניה, כשכל עין מקבלת תמונה שונה.

214520-1[1] טיפה מסובך להסבר, אבל ה- Nintendo 3DS עובד בשיטה אחרת שלא דורשת משקפיים והיא אפילו הרבה יותר פשוטה. המסך של ה- 3DS הוא מסך LCD רגיל לחלוטין, שבכל אחד מטורי ה- LCD שלו הוא יודע לחסום את האור לכיוון אחד. מה שקורה בעקבות כך הוא שהמסך יכול להציג שתי תמונות במקביל, שאחת רואה רק עין ימין והשניה רואה רק עין שמאל  – בדומה להולוגרמות מודפסות שעובדות באותה צורה, רק שהמסך הרבה יותר צפוף מה שגורם לתמונה להראות חיה ואמיתית. החיסרון כמובן הוא שניתן לראות את התלת ממד אך ורק כשעומדים מול המסך עצמו בצורה אופקית יחסית, אבל זאת לא בעיה גדולה מאחר ומדובר בקונסולה ניידת עם מסך יחסית קטן, כך שגם ככה לא סביר שיסתכלו עליו בו זמנית שני אנשים שונים (וגם אם כן, שניהם עדיין יראו תלת ממד, פשוט באיכות קצת שונה).

תלת ממד להמונים

פעם אחרונה שניסו להציג תלת ממד בלי משקפיים היה צריך לערב את באטמן

פעם אחרונה שניסו להציג תלת ממד בלי משקפיים היה צריך לערב את באטמן

עוד חברה שהחליטה לקחת את שוק התלת ממד צעד אחד קדימה השנה היא חברת סוני. סוני הכריזה כי כל מכשירי הפלייסטיישן 3 יקבלו עדכון חומרה שיאפשר להם לתמוך בתלת ממד באופן מובנה (כמובן עם הצורך במשקפיים ומסך מתאים). בכנס הוצגו מספר משחקים בתלת ממד, ומשתתפים שנכחו במקום היו חלוקים בדעותיהם.

בעוד שכולם ציינו שהתלת ממד נראה פשוט מדהים ומתקדם, חצי מהמבקרים טענו לכאב ראש ובחילה אחרי לא יותר מעשר דקות שימוש, בעוד אחרים (מעטים יותר) הצליחו להמשיך לשחק זמן רב. פה נמצא עקב אכילס הגדול ביותר של הטכנולוגיה הפסודו-חדשה והפופולארית באופן מפתיע: לכל אחד יש חוויה שונה משום שהטכנולוגיה מושתת באופן ישיר על האופן שבו העיניים שלנו מעבדות תמונה, דבר ששונה מאדם לאדם באופן קיצוני. לא כולם מצליחים בכלל לראות את התלת ממד, ואלה שכן לפעמים כל-כך סובלים מטשטוש וכאב ראש שהם לא מסוגלים ליהנות מזה. אולי מדובר בטרנד חם כרגע, אבל אני מאמין ומקווה שעם הזמן הוא יירגע ויחלוף מהעולם, ויפנה את מקומו לדברים אחרים וטובים יותר.

עם זאת, לסוני היו עוד כמה אסים ביד – השנה הציגה סוני גם את חיישן התנועה החדש עבור קונסולת המשחקים PS3: Playstation Move.

ה- Wii של סוני

img_213792_wiitomove_450x360[1] אחרי ההצלחה המסחררת של ה-Wii כולם רצו לקפוץ על העגלה. בכנס E3 הקודם היתה תקרית מביכה כשמיקרוסופט הציגו את האב-טיפוס של נטאל, ויום למחרת נציגי סוני היו צריכים להציג את האב-טיפוס של ה- Playstation Move, שעשה בדיוק אותו דבר (אפילו חלק מהאפליקציות שהוצגו היו זהות לחלוטין) – מלבד העובדה שהנטאל היה נטול בקרים לחלוטין, בעוד ה-Move דרש החזקה ונפנוף של מקלות עם כדור צבעוני מוזר בקצהו. המבוכה והתסכול על פניהם של המציגים, שרק חשבו לעצמם “איך נכנסו לבור הזה”, היה ברור לכל הצופים.

בשנה שחלפה סוני ניסתה לשווק את ה-Move כמשהו אחר מהנטאל בכך שהם ציינו שוב ושוב את חשיבותם של כפתורים, והעובדה שהוא הרבה יותר מתאים למשחקי Hard Core מאשר נטאל הגנרי והעממי. הם הצליחו קצת להרגיע את הסקפטים והמבקרים שטענו שסוני פשוט אכלו אותה בקרב הזה, במיוחד לאחר ששחררו סרטונים של מישהו משחק במשחק מלחמה כבד (SOCOM) ומשתמש ב- Move כאקדח וכרימון. כל זה טוב ויפה, אבל בסופו של דבר הצגתו הסופית והרשמית של ה- Move ב-E3 השנה סבלה מאותה צרה בדיוק: זה למעשה כמו גרסה מתקדמת יותר ויפה יותר של ה-Wii. ההרכב של השלטים זהה לחלוטין, השימוש בזיהוי התנועה זהה (בכל המשחקים שהוצגו הפעולות שהשחקן היה צריך לעשות היו זהות לאלה שעושים היום ב- Wii), והמשחקים כולם לא היו מתקדמים או ‘כבדים’ במיוחד. שוב הוצג בכנס Socom, שנכון לרגע זה הוא המשחק היחידי על הפלטפורמה שמראה איזשהי הבטחה, אבל גם שם מדובר בסך הכל במשהו שקיים כבר ב-Wii, רק באיכות גרפית של Playstation 3.

איך נשארים רלוונטים

ps3grill_2006-11-21[1] נינטנדו וסוני שתיהן בבעיה. סוני יותר מנינטנדו, האמת, מאחר ולנינטנדו יש קהל מעריצים עצום שילך אחריהם באש ובמים, בעוד סוני נמצאת בקשיים כלכליים בגלל ה-PS3 שרק לאחרונה החלו להפתר, וגם זה רק בזכות הבלוריי (תחום שהם לא יוכלו להחזיק בו לנצח, עם כניסתם של נגנים מתקדמים וזולים יותר לשוק). בשנה שעברה סוני חשבו שיש להם את הדבר הבא עם ה-Move, אבל מיקרוסופט הקדימו אותם בעשרים וארבע שעות עם משהו הרבה – אבל הרבה יותר מתקדם. השנה הטרנד החם הוא תלת ממד, וסוני הציגו משהו מרשים אבל לא חדש במיוחד – תלת ממד במשחקים נכנס לשוק הפרטי בחודשים האחרונים גם לתחום המחשבים הביתיים, ומדובר בטכנולוגיה שמעבר לראיה של 6:6 דורשת גם לא מעט תוספות טכנולוגיות לא זולות כגון משקפיים וטלויזייה מיוחדים, שמחיריהם נכון להיום די גבוהים. סוני תצטרך להשקיע המון בתוכן כדי להישאר במשחק, כי בעולם שבו לאף אחד לא אכפת יותר שהמכשיר שלהם חזק יותר פי תשעה משאר הקונסולות בשוק, חטיבת התוכן שלהם – שהיא ללא ספק אחת המוצלחות בתחום, היא הדבר היחיד שיכול להשאיר אותם רלוונטיים.

נינטנדו לעומתם לא צריכים לדאוג. הם הגיעו עם חידוש שאולי לא יעניין את אותה כמות אנשים כמו ה-Wii בשעתו, אבל מעריציהם כולם, כולל גם רוב שוק הקונסולות הניידות, יהיה שלהם עם ה- 3DS. מדובר במכשיר שכמה שהוא פשוט ככה הוא מהפכני, ולמעט איזשהו חידוש ברגע האחרון ב- PSP אין מי שיכול לקחת להם את כתר החדשנות באירוע. אם רק המכשיר לא היה נראה כמו איזה משחק צעצוע משנות התשעים המוקדמות, אולי הוא היה מצליח להתפרש גם מחוץ לשוק הסגור (אם כי לא קטן) של מעריצי נינטדנו.

אלעד אברון

עובד בחנות מחשבים מוכרת כמוכר ביום ובונה אתרים ואפליקציות בלילה. פנבוי גאה של מיקרוסופט וממגיניה הגדולים ביותר (גם בלי שהם אי פעם שילמו לו גרוש אחד שחוק). חובב לא קטן של משחקי מחשב ווידאו, ובעבר כתב במגזין משחקים ישראלי מפורסם. אלעד גם כותב באתר הבלוגים של מיקרוסופט ישראל, והתמחה בעבר בניהול רשתות.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: