ערוץ Extra Geek


בחסות

לא רק רווחים: שוק העסקים החברתיים בישראל תופס תאוצה

בשנים האחרונות מספרם של העסקים החברתיים בעולם נמצא במגמת עלייה מתמדת. על אף הקושי הרב העומד בפני עסקים אלו, בישראל קיימת מגמת תמיכה במיזמים בעלי אופי עסקי-חברתי, “מינגה – הזירה לעסקים חברתיים” הוא אחד הגופים הבולטים והמובילים כיום באקו-סיסטם של העסקים החברתיים בישראל

עסקים חברתיים, שהם ארגונים בעלי שורת רווח כלכלית וחברתית, תופסים בשנים האחרונות תאוצה והופכים להיות חלק מעולם העסקים. בישראל ובמדינות נוספות, עולם העסקים הוא חלק בלתי נפרד מהחברה ובכך גוברת הציפייה שלעסקים רבים תהיה גם תרומה חברתית והשפעה על אוכלוסיות שונות. אך מלבד קרן “יוזמה”, שהוקמה על ידי הביטוח הלאומי ומנוהלת על ידי הקרנות החברתיות IVN ודואליס, בישראל בניגוד למדינות אחרות בעולם נכון להיום אין כמעט הכרה ממשלתית בעסקים חברתיים, דבר שמביא עסקים אלו אל “עמק המוות”. אולם בזכות ארגונים ועמותות בתחום העסקים החברתיים – הם לא לבד.

בשנים האחרונות מספרם של העסקים החברתיים בעולם נמצא במגמת עליה מתמדת. על פי נתונים שנאספו על ידי “מינגה – הזירה לעסקים חברתיים”, בבריטניה – שנחשבת כחוד החנית בתחום העסקים החברתיים בעולם – ישנם היום כ-70,000 עסקים חברתיים שמהווים כ-7% מכלל העסקים הקטנים במדינה, המחזור העסקי שלהם מסתכם ב-24 מיליארד פאונד בשנה והם מעסיקים קרוב למיליון איש. מגמת האצה זו החלה בשנת 2005 בה יושמה הרפורמה הממשלתית לעידוד עסקים מסוג זה ואחריה קמו 11,000 עסקים חברתיים בבריטניה המאוגדים כ-CIC – Community Interest Company, צורת התאגדות ייחודית לעסק חברתי.

בישראל, לעומת זאת, אין עדיין מחקרים מקיפים שמאפשרים לקבל אומדן מקצועי על כמות העסקים החברתיים ונתוני ההשפעה שלהם על השוק. שחקנים בתחום המתפתח מעריכים את מספרם בישראל במאות אחדות (פחות מאלף), ומרביתם הם עמותות המנסות לפתח לעצמן מנועי צמיחה עסקיים אך הן מוגבלות על ידי רשם העמותות בהכנסות שאותן הן יכולות להניב ביחס לפעילות הכוללת של העמותה. אחד הקשיים הגדולים הניצבים בפני עסקים אלו בישראל הוא היעדר כמעט מוחלט של תמיכה ממשלתית, ויתרה מזאת – בארץ לא התפתחו כלל כלים ממשלתיים לתמיכה בעסקים חברתיים.

על אף הקושי הרב העומד בפני עסקים אלו, בישראל קיימת מגמת תמיכה במיזמים בעלי אופי עסקי-חברתי. ביניהם הקמה של חממות פיתוח לעסקים חברתיים, כגון “360 – החממה לעסקים חברתיים” שהוקמה לאחרונה ונמצאת במחזור הפיתוח הראשון, חממת “טופז”, ארגונים התומכים בעסקים חברתיים כמו “פרזנטנס ישראל” ו”מינגה – הזירה לעסקים חברתיים” שפעילה בתחום ההכשרות, יזמות והקמה של עסקים מסוג זה. כל אלו ועוד מהווים תשתית משמעותית וקרקע לשוק העסקים החברתיים, שמבקשים למצוא את מקומם בחברה ובכלכלה הישראלית על אף הקושי הרב.

אז למה בכל זאת עסקים חברתיים?

מגמות שונות בחברה הישראלית הביאו להתפתחות זירת העסקים החברתיים בישראל. “יש שיגידו שהישראלים הם “שיתופיים”, אחרים יטענו שישראל היא מדינת הסטארט-אפ ושהאנשים בה מחפשים כל הזמן ליזום”, מסבירה ויקי בר, שותפה ב”מינגה”, “אפשר לומר שהפערים החברתיים מעוררים אצל אנשים רצון להקים מיזמים חברתיים”. ייתכן ואנשים בכל הגילאים, צעירים כמבוגרים “מחשבים מסלול מחדש”, מסבירה בר ומוסיפה, “בסופו של דבר הם רואים את החברה, את העוולות ומזהים את האפשרות לייצר איזון ושוויון”.

בנוסף, המנגנון העסקי שנמדד על בסיס קריטריון של רווחים וכספים בקרב כל אדם שחי בישראל משתנה. כיום קיימת מגמה מתרחבת של חיפוש אחר היכולת של הפרט להשפיע לחיוב על החברה ועל אוכלוסיות שונות בה, דבר שמביא אנשים וארגונים במשק הישראלי לפעול בצורה שתייצר רווח שהוא גם כלכלי אך גם בעל השפעה חברתית. דוגמה לכך ניתן לראות בארגונים כמו “מינגה”, שבהם יזמים מקבלים ליווי, תמיכה ותוכניות הכשרה ייעודיות בתחום העסקים החברתיים.

מערכת אקסטרה גיק

Great Minds think differently! www.extramind.co.il

הגב

הגב ראשון!

avatar

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: