עשה ואל תעשה: 10 דברים שלא ידעתם על ביצוע עסקים בצ׳ילה

צ’ילה נחשבת לכר נוח לעשיית עסקים ולכניסה לאמריקה הלטינית כולה. היא נכנסה ל-OECD באותה שנה כמו ישראל ומציגה הרבה מדדים דומים, ולמרות זאת יש פער תרבותי עצום. איך להתלבש לפגישה, למה לא יענו לכם למיילים מסוימים ואת מי תהיו חייבים לנשק?

 Jose Luis Stephens / EyeEm/ Getty Images Israel

צלם/תמונה: Jose Luis Stephens / EyeEm/ Getty Images Israel

מאת הדר שור

החלטתם שצריך להתרחב לאמריקה הלטינית ובחרתם בצ’ילה כקרש הקפיצה פנימה? קודם כל ברוכים הבאים, אבל אתם לא לבד. צ’ילה נחשבת למדינה המפותחת ביותר באמריקה הלטינית ומושכת אליה חברות בינלאומיות מכל הגלובוס, שמוצאות בה כר נוח לעשיית עסקים ונקודת גישה נוחה לכלל אמריקה הלטינית. היקף הסחר בין ישראל וצ’ילה עומד כיום על כ-240 מיליון דולר, שתי המדינות הפכו באותה שנה (2010) לחברות ב-OECD והן דומות במדדים רבים, למשל ברמת הטיפול במים, גישה לאינטרנט, תמ”ג נומינלי, מיסוי על טובין ומספר מנויי סלולר. אך פה מסתיים הדמיון – צ’ילה וישראל לא רק רחוקות גיאוגרפית זו מזו, גם יש ביניהן גם פער תרבותי לא קטן. איך מתגברים על הפערים ומצליחים לעשות עסקים בצ’ילה?

הכנו לכם רשימה של 10 הטיפים החשובים ביותר

1. הנימוס והעידון חשובים מאוד לצ’יליאנים והם עלולים להיעלב אפילו מאימייל שנכתב בלי יחס לפרטים. בכל תקשורת יש להקפיד על תארים ושמות משפחה נכונים, ולצ’יליאנים לרוב יש שני שמות פרטיים ושני שמות משפחה, ולהשתדל לכתוב בצורה פורמלית. למשל Señor/ Señora (אדון וגברת) הם תארים מחייבים, ועדיף להשתמש בגוף שלישי לפניהם (Utd) ולא בגוף שני (tú).

2. הפגישות תמיד יחלו בשיחת חולין של 5 עד 10 דקות, ואין לדלג עליה גם אם הזמן קצר כי שם אתם בונים את מערכת היחסים. נושאי כלכלה נחשבים כיום רגישים מעט (פנסיות, מחירי נחושת ורפורמות), ולכן כדאי להתרכז בנושאים קלילים יותר כמו היין המקומי, סקי בעונה או מזג האוויר המשתנה תכופות.

 Robin Smith/ Getty Images Israel

צלם/תמונה: Robin Smith/ Getty Images Israel

3. גם אם אתם יודעים שהמוצר שלכם הוא הטוב ביותר בשוק ושהפתרון שפיתחתם פשוט נהדר, נסו להשאיר את הגאווה בבית ולשדר צניעות וענווה. הצ’יליאנים גאים מאוד במעמדם וכל רמיזה לעדיפות על הקיים בצ’ילה נתפסת כעלבון או חוצפה.

4. אמנם רובנו כבר רגילים ללבוש חליפה בנסיעות לחו”ל, אבל בצ’ילה עדיין מקפידים על לבוש אלגנטי מלא של חליפה ועניבה ברוב הפגישות העסקיות. אם תגיעו בלי עניבה אתם יכולים לשדר שאתם בכירים או משוחררים, אך גם לשדר זלזול במעמד הצד השני והרגשת עליונות עליו. לנשים קוד הלבוש קצת יותר גמיש, אך עדיין מצופה הופעה עסקית מכובדת.

5. מושג הזמן באמריקה הלטינית כולה הוא מתמשך וארוך יותר ממה שאנו רגילים בארץ, ולכן יש להתכונן מראש לתהליכים איטיים יותר וארוכים. הצד השני ירצה להכיר אתכם לעומק לפני שתתחילו לעשות עסקים יחד, לארגן פגישה או לענות למייל וזה לא תמיד יתאפשר בטווח של ימים. הצ’יליאנים מאוד מעריכים תכנון מראש, ולכן ביטולים ושינויים של הרגע האחרון אינם מקובלים. עסקה לרוב לא תיסגר אחרי פחות מ-5 עד 10 פגישות בין הצדדים.

6. הצ’יליאני הממוצע צריך לטוס כ-9 שעות כדי לפגוש גרינגו (אדם זר שאינו ספרדי) שלא מדבר את שפת אמו, ולכן מחסום השפה הוא משמעותי גם בסקטור העסקי. ההתנהלות העסקית כולה היא בספרדית, ולכן אין להתפלא אם מייל ששלחתם באנגלית לא נענה. אגב, גם אם הצד השני דובר אנגלית היטב בטלפון, לעיתים החשש מכתיבה מונע את המשך התהליך.

 Insights/ Getty Images Israel

צלם/תמונה: Insights/ Getty Images Israel

7. אם יש לכם אפשרות לעבוד עם סוכן מקומי או נציג, מומלץ מאוד לעשות זאת לא רק בגלל מחסום השפה, אלא בעיקר בשל ההיכרות והערך שיש לצ’יליאנים לעבודה עם מקומיים, ולעיתים אפילו כדאי לעבוד עם נציגים שונים במחוזות שונים בגלל השוני התרבותי בין האזורים. עבודה עם נציג מקומי יכולה לחסוך בעתיד פתיחת חברה מקומית, שלעיתים נדרשת בשלבים מתקדמים.

8. אולי אתם רגילים לתת נשיקות רק לסבתא, אבל בצ’ילה נשיקה על הלחי לנשים היא שוות ערך ללחיצת יד. עם נשים שפגשתם בפעם הראשונה מקובל להפריח נשיקה על צד הלחי, כיוון שלחיצת יד נתפסת כמרוחקת וקרה.

9. צ’יליאנים הם לרוב שונאי סיכון, ולכן כל דיון על הצעה או מוצר צריך להדגיש כמה כסף ניתן לחסוך לעומת ההשקעה, וכמה שולי הוא הפיתוח שנדרש כדי להטמיע במערכת הקיימת. חדשנות מתקבלת באהבה בצ’ילה, אך את הדיון על סיכונים או חששות כדאי לשמור לשלבים מאוחרים יותר.

10. צ’יליאנים הזמינו אתכם לארוחת 11 (Once)? מצוין, רק תבינו שזה לא קשור לשעה. אונסה היא ארוחת בין ערביים בלי שעה קבועה (יכול להיות משלוש בצהריים ועד עשר בלילה), שמסמנת לרוב שנכנסתם למעגל הקרוב או המשפחתי. אם יש לכם מגבלות כשרות או דיאטה ציינו זאת מראש, כי לרוב יוגשו טעימות של בשר ודגים ויין מכל הסוגים והמינים.

הכתבה בחסות מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה

הדר שור הוא הנספח הכלכלי של משרד הכלכלה והתעשייה בצ'ילה. במסגרת תפקידו הוא אחראי על קידום היחסים הכלכליים בין ישראל לבין צ'ילה. הדר שור עומד בראש המשלחת הכלכלית של משרד הכלכלה והתעשייה שנמצאת בסנטיאגו ומטרתה עידוד יצוא ישראלי לצ'ילה, טיפוח מיזמים משותפים בין חברות ישראליות וצ'יליאניות, קידום השקעות בישראל וקידום הזדמנויות לשיתוף פעולה במחקר ופיתוח תעשייתי. למידע נוסף על פעילות מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה.

הגב

1 תגובה על "עשה ואל תעשה: 10 דברים שלא ידעתם על ביצוע עסקים בצ׳ילה"

avatar

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
Leonardo Chincol
Guest
מאוד מדויק, אך כדאי לשים לב לדברים כמו: – גוף שלישי (פנייה בכבוד) זה usted או הקיצור Ud. (ולא Utd.) – צ׳יליאנים או דוברי השפה הספרדית, אינם מזדהים כספרדים! ההגדרה העצמית שלהם (של לטינו אמריקנים) תהיה תלויה במדינה ממנה הם מגיעים. כלומר, צ׳יליאנים לא מחשיבים את עצמם לא כספרדים, כילידים, או כבני תערובת (למרות שרוב הצ׳יליאנים הם מסטיסוֹים מבחינה גנטית, ובכלל יש להם תסבוכת עם השורשים הילידיים), הם פשוט מחשיבים את עצמם צ׳יליאנים ותו לו. (נושא רגיש מאוד) – ההגדרה של המילה גרינגוֹ משתנה לפי המדינה באמל״ט. בצ׳ילה, מגדירים כגרינגוֹ כל מי שמגיע מארה״ב או לחלופין, שיש לו מראה אירופי… Read more »
wpDiscuz

תגיות לכתבה: