בגלל הקורונה: עלייה של 50 אחוז במידע הפרטי שאנחנו משאירים אצל חברות

העבודה מהבית, הלימודים מרחוק, והרצון לא להשתעמם בימים הארוכים בבית – כל אלו גרמו לנו להירשם לעוד ועוד שירותי רשת שונים. התוצאה: הרבה יותר מידע שלנו נשאר אצל החברות, חשוף למניפולציות, לדליפות מידע ולמתקפות של האקרים

מקור: Pixabay

מאת גל רינגל, מנכ”ל ומייסד הסטארטאפ הישראלי Mine

השבועות האחרונים נדמים לפעמים כמו פרק ממש ארוך של מראה שחורה. הנגיף, ששמענו עליו לראשונה לפני מספר חודשים בלבד, גרם כבר למיליוני חולים מסביב לעולם ומכה קשה לכלכלה העולמית. במקביל, אנחנו עדים למעבר חד לעבודה מרחוק, לימודים מהבית ושינוי דפוסי הפנאי שלנו.

הרעיון של עבודה מרחוק אינו דבר חדש, וחברות רבות ברחבי העולם מיישמות אותו גם בימי שגרה כדי לחסוך בעלויות, להגדיל את היצע העובדים ולשפר את האיזון הנחשק בין עבודה לחיים (work-life balance). אבל עכשיו, אנשים מבלים הרבה יותר זמן בבית בגלל הוראות הבידוד, הם מזמינים באינטרנט במקום לצאת מהבית, מתקינים אפליקציות ושירותים חדשים, שמאפשרים להם עבודה מהבית ואפשרויות בידור חדשות, ולכן הם גם חשופים יותר לסיכון שאיסוף הנתונים עליהם ישמש את התאגידים והאקרים כאחד.

אבל איפה המידע הפרטי שלנו מסתובב מאז פרוץ הקורונה? האם באמת יש עלייה בכמות המידע שאנחנו משאירים באחור? ומה אנחנו יכולים לעשות בנידון כדי לשמור עליו?

50 אחוז יותר הרשמות

אמ;לק: הנתונים שאספנו ב-Mine מצביעים על עלייה ברורה וחד משמעית במידע הפרטי שאנחנו משאירים אצל החברות השונות.

התובנות מתמקדות בישראל, ארה״ב ושלוש מדינות מרכזיות באירופה: בריטניה, איטליה וגרמניה. בממוצע זיהינו עלייה חדה של יותר מ-50% בכמות ההרשמות לשירותים חדשים, והמידע הפרטי שאנחנו משאירים באינטרנט מאז התפשטות הקורונה בעולם.

בגרמניה נרשמה העלייה הקטנה ביותר עם 36% – ובצרפת, הגדולה ביותר עם 66%, כאשר ארה״ב במקום השני עם 60%. ישראל נותרה עם עלייה של 46% בלבד, כנראה בגלל שמספר האפשרויות שלנו בתור ישראלים לבצע דברים אונליין, היא עדיין מצומצמת יחסית לשאר המדינות המערביות

אז אלו היו הנתונים הכלליים. עכשיו בואו נצלול פנימה לתוך התחומים השונים, שהכי מושפעים מהקורונה, לטוב ולרע.

הקטגוריה הראשונה שנפגעה יותר מכולן היא קטגוריית התיירות, שלמעשה כמעט נעלמה לגמרי. בנתונים שלנו ניתן לראות ירידה של 7% בממוצע בהרשמות לשירותים חדשים. למה אין ירידה גדולה יותר? לרוב המשתמשים יש כבר חשבון פעיל בהרבה מהשירותים הפופולריים בתעשייה הזו, ולכן הירידה בעיקר מתבצעת בהרשמה לשירותים פחות פופולריים. בישראל וגרמניה, נרשמה הירידה התלולה ביותר של 12% ו-11% בהרשמה לשירותים חדשים, וידוע שישראלים אוהבים לטייל.

חברות בתחומי התיירות מחזיקות מידע אישי ומאד רגיש כמו כתובת מגורים, תאריך לידה, צילום דרכון, ומידע פיננסי כגון כרטיסי אשראי וכו׳. אז אם אתם לא משתמשים בשירותים השונים, עכשיו זה זמן מעולה למחוק את כל המידע האישי מהחשבונות שאינם אקטיביים, ושאין לכם שום סטטוס או נקודות רלוונטיות. פשוט להישאר רק עם מה שאתם באמת צריכים.

המרוויחה הגדולה: זום | מקור: Zoom

תחום שהיה עד היום רדום יחסית מבחינת ההרשמות החדשות והחשבונות הפעילים הוא תחום הבריאות ואתרי ממשלה, שרשם עלייה של 8.4% בממוצע בהרשמות חדשות. בשגרה, לרוב האנשים אין יותר מדי סיבה לשוטט באתרים האלו או לצרוך מהם מידע, אך מאז פרוץ המשבר, הרבה אנשים בעולם נדרשים להירשם לעדכונים על הקורונה, אפליקציות למעקב אפידמיולוגי (הכולל מעקב מיקום), מצב הבריאות, שירותי תעסוקה, אבטלה, שירותי ממשלה שונים וכו. בישראל למשל, השירות השני הכי נפוץ הוא ביטוח לאומי, שנובע מהדרישה של דורשי דמי אבטלה, עובדים שהוצאו לחל”ת, עצמאיים וכו׳. אך חשוב לזכור, לאחר שהמשבר ייגמר, לא נצטרך כנראה רבים מהחשבונות האלו, ולכן מומלץ למחוק את השירותים שכבר לא רלוונטיים.

תחום נוסף שרשם עלייה יפה מאד הוא אוכל וקניות ואונליין – קטגוריה שרשמה עלייה של 15% בממוצע. הסיבה ברורה, כולנו נדרשים להישאר בבית בעוצר או בהסגר על מנת לצמצם את החשיפה לנגיף, ורובנו מזמינים כל מה שאנחנו יכולים באינטרנט. מאד מעניין לראות שדווקא בארה״ב, שם ניתן לעשות כמעט הכל באינטרנט, רשמה את העלייה הגדולה ביותר של 28%; בעוד שבגרמניה ובאיטליה נרשמו העליות הכי צנועות – 8% ו-9% בהתאמה. חשוב לזכור שתחום זה הוא מטרה שכיחה בקרב האקרים, שצמאים למידע פיננסי, העדפות קנייה ומיקום. לכן, כמות החשבונות החדשים שאנחנו פותחים וכמות ההזמנות החדשות שאנחנו עושים מאתרים חדשים, שמעולם לא קנינו בהם, מעצימה את הבעיה.

ואיך אפשר כמובן, בלי קטגוריית המדיה והבידור, שרשמה את העלייה הגבוהה ביותר – 17.6% בממוצע – בהרשמה לשירותים חדשים. גם פה, הסיבה ברורה, כולנו נדרשים להעביר שעות על גבי שעות בבית, עם הילדים, ואין מה לעשות, כולם מקבלים הרבה יותר זמן מסך מהשגרה, וצריך לגוון בתכנים.

שינוי בהעדפות פושעי סייבר והאקרים

השינויים האדירים בטביעת הרגל הדיגיטלית שלנו, והעובדה שאנחנו משתפים את המידע שלנו יותר היא ברורה. אבל התובנה החשובה היא שההעדפות שלנו כצרכנים משתנות. ניתן לראות עליה משמעותית בשימוש בעולמות התוכן והבידור, אוכל והזמנות אונליין, רפואה, שירותים ממשלתיים וכו’, ופחות בשירותי אחרים כגון: אמנות ותרבות, IT, שינויי קריירה, מעברי דירה, אירועים, חתונות, טיול בחו״ל וכו’.

מעבר לעניין הכללי או הכלכלי, השינוי בהעדפות שלנו גורר גם שינוי מיידי בפוקוס ובמטרות של האקרים. מאז פרוץ הקורונה, כמות אירוע הסייבר והפריצות בעולם מרקיעה שחקים, וגם את זה ראינו אצל המשתמשים שלנו, כאשר זיהינו לפחות 3 שירותים שנפרצו בממוצע לכל משתמש. לרוב נגנבו פרטים אישיים מזהים ופרטים ופיננסיים.

זום על זום

לסיום, בדקנו מהם השירותים הכי פופולריים במדינות השונות, מבחינת הרשמות חדשות, כדי לנסות להבין מה עלולות להיות המטרות הבאות של האקרים. במקום הראשון בעולם ואופן לא מפתיע בכלל, ניצבת Zoom. לפי פרסומים, החברה גדלה תוך זמן קצר מ-10 מיליון משתמשים ל-200 מיליון בכל העולם, אך לאחרונה כיכבה בכותרות בהקשרים לא מחמיאים של בעיות אבטחה ופרטיות, והפכה בכך למטרה עיקרית בקרב האקרים, שלאחרונה אף הציעו יותר מחצי מיליון חשבונות זום בדארקנט.

מעניין כמה צרכנים עדיין ימשיכו להשתמש בזום אחרי המשבר, אבל אם תחליט שלא – אל תשכחו למחוק את האפליקציה מהטלפון ומהלפטופ. מקסימופ, תוכלו תמיד להתקין שוב מתי שתרצו.

במקום השני והשלישי בעולם במספר ההרשמות החדשות בכל המדינות שבדקנו, ניצבות Netflix ו-Spotify. דיברנו כבר על הרצון לשמור על שפיות בבית, נכון? אגב, במקום השני בישראל, ניצב בכלל הביטוח הלאומי, עם העלייה הכי משמעותית במספר ההרשמות. מפתיע או לא, לרבים מאתנו לא היה לנו חשבון כלל, וכעת נדרשים רבים לפתוח חשבון על מנת לטפל ולדווח על תעסוקה, אבטלה, חל”ת, מיסים ועוד. אולי כל אלו יהיו המטרות הבאות? נחכה ונראה.

ישנן המון דוגמאות נוספות, מפתיעות יותר ומפתיעות פחות, אבל השורה התחתונה היא שאנחנו מפזרים את המידע שלנו יותר ויותר בתקופה הזו. מידע אישי רגיש, מידע פיננסי ומידע רפואי. חשוב שנזכור לסגור ולמחוק את החשבונות האלו לאחר שסיימנו להשתמש בהם, ולצמצם את הטביעה הדיגיטלית שלנו באינטרנט. לצערנו כמעט כל אנחנו שומעים על פריצה חדשה או שערוריית פרטיות חדשה, ואין סיבה שנהיה חלק מהן.

גרפיקה ונתונים: Mine

 

Avatar

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

5 תגובות על "בגלל הקורונה: עלייה של 50 אחוז במידע הפרטי שאנחנו משאירים אצל חברות"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
ירון
Guest

כתבה מטעם. בכל מקרה מעניין, תודה!

נדב
Guest

מה העלייה ביחס לצפי שהיה אמור להיות?

https://sites.google.com/view/magahkesem
Guest
https://sites.google.com/view/magahkesem

איכשהו נטפליקס ממשיכה להישאר חזקה, למרות כל המתחרים שלה.

יזם
Guest

שטויות במיץ עגבניות, אחרי המשבר הזה הבועה תחזור לגודלה המקורי וכל עסקי הכלום האלו יעלמו מחיינו ויצטרכו לחפש עבודה אמיתית…

אחד שיודע
Guest

עוד חברה ישראלית שמנתחת ושומרת את המידע מתוך האימיילים שלנו..
אתם שוכחים איזן סכנה אתם מהווים עבור המשתמשים שלכם.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: