בזמן שאפל נלחמת בפייסבוק למען הפרטיות של המשתמשים, היא נתבעת על… מעקב אחר משתמשים

ארגון למען פרטיות באירופה טוען כי מזהה המשתמשים (IDFA) במכשירי אפל מאפשר לה לעקוב אחר המשתמשים; באפל דוחים את הטענות ואומרים כי הן ”לא נכונות עובדתית”

תמונה: צילום מסך

בחודשים האחרונים עלה לכותרות המאבק של אפל במפרסמים כמו פייסבוק, שעוקבים אחר המשתמשים בעזרת מספר מזוהה ייחודי במכשירי האייפון (IDFA). אבל עכשיו מי שמואשמת באי שמירה על פרטיות המשתמשים היא אפל עצמה.

“ה-Cookie שנמצא בכיס של כל בעל אייפון”

מקס שרמס, פעיל למען פרטיות ומייסד ארגון NOYB (או None Of Your Business), הגיש דרך הארגון שהקים תלונות נגד אפל בגרמניה ובספרד בטענה שהענקית האמריקאית עוקבת אחרי הרגלי הצריכה של המשתמשים שלה מבלי ליידע אותם על כך.

בתלונות שהגיש שרמס הוא טוען כי באפל מתקינה על המכשירים שלה מזהי-משתמשים לטובת פרסום (IDFA) וכינה את המזהים האלו “ה-Cookie שנמצא בכיס של כל בעל אייפון”. לדברי שרמס, מזהי המשתמש שמתקינה אפל על המכשירים מסייעים לה ולאפליקציות לעקוב אחר ההתנהגות של משתמשים – מבלי שאישרו זאת.

עורך הדין של הארגון אמר כי התלונות שהוגשו נגד אפל לא חוסות תחת האסדרה של האיחוד האירופי להגנה על הדאטה (GDPR), אלא מבוססות על חוק ישן באיחוד שנועד להסדיר את השימוש של חברות בקוקיז ובאמצעי מעקב דומים.

הסיבה לכך שב-NOYB בחרו שלא להגיש את התלונות נגד אפל דרך המנגנון של ה-GDPR, נובעת מכך שתלונות GDPR דורשות שיתוף פעולה בין-מדינתי בתוך האיחוד. מכיוון שמדובר בתהליך ארוך יותר, בחור בארגון לעקוף אותו ולתקוף את מדיניות הפרטיות של אפל מכיוון אחר.

“דרך התלונות הללו אנחנו רוצים לאכוף עיקרון פשוט: אמצעי מעקב הם בלתי חוקיים, אלא אם כן המשתמש מסכים להתקנתם באופן חופשי”, אמר עורך הדין מטעם NOYB. הוא הוסיף כי “סמארטפונים הם המכשירים הכי ‘אינטימיים’ שיש לרוב האנשים והם חייבים להיות נטולי אמצעי מעקב כברירת מחדל”.

בארגון אומרים כי למרות שהתלונות הוגשו רק בשתי מדינות, להחלטה בנושא יכולה להיות השפעה גם מחוץ לאותן המדינות. ההערכה היא, שאם תיפול החלטה כנגד המדיניות של אפל, היא תקשה עליה מאוד להמשיך ולעקוב אחרי מיליוני משתמשים בכלל מדינות האיחוד.

בתגובה, נמסר מאפל כי התלונות “לא נכונות עובדתית”, וכי הם יוכיחו זאת לרגולטורים בתחומי הפרטיות, אם וכאשר יוחלט לבחון את התלונה. עוד אמרו באפל כי “החברה לא ניגשת או משתמשת במזהה המשתמש (IDFA) במכשירי המשתמשים. מטרתנו היא להגן על הפרטיות של משתמשינו, ו-iOS 14 ניתנה למשתמשים שליטה נרחבת יותר בכל הקשור למעקב אחריהם מצד אפליקציות והעברת המידע שלהם לצד ג’ לטובת פרסום”.

רוצים לקבל את כל הידיעות מהאירוע של אפל? רוצים לקבל את כל הידיעות מהאירוע של אפל? להצטרפות לערוץ הטלגרם שלנו לחץ כאן

השינוי שפגע במפרסמים

לזכות אפל ייאמר כי המעבר ל-iOS 14 והשינוי בהגדרות הפרטיות שלה, מאפשר למשתמשים לשלוט במידע שלהם שמגיע למפרסמים וסוחרי-הדאטה על ידי עצירת היכולת שלהם לקבל גישה למזהה המשתמש (IDFA). עוד לפני שעלתה לאוויר הגרסה של מערכת ההפעלה של אפל חברות כמו פייסבוק התלוננו כי המהלך יחתוך את הרווחים שלהן מפרסום במאות מיליוני דולרים.

אף גורם רשמי מטעם האיחוד האירופי, גרמניה או ספרד לא הגיב עדיין לתלונות החדשות של שרמס ו-noyb נגד אפל ויהיה מעניין לראות לאן זה ילך – במיוחד בהתחשב בשינוי החיובי שעשתה עם המעבר ל-iOS 14.

אושרי אלקסלסי

Your Friendly Neighborhood Geek. יש לכם סיפור טכנולוגי? דברו איתי: Oshry@geektime.co.il

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: