על גאווה וקשרים – יזמות, מנטורינג וקורסים אחרים

למה עדיף לשמור את האגו מחוץ לעולם היזמות ומדוע לא צריך לפחד ללמוד וליצור קשרים חדשים. מורן בר מספרת על כמה מהקשיים שחוותה, ומספקת תובנות שלה מהדרך שלא נגמרת אף פעם.

יזמות מגיעה מהבטן. ככה אני חושבת. או שיש את התחושות האלו ואת הרעיונות שהולכים איתם לישון וקמים איתם בבוקר, אוכלים איתם צהריים, הם קופצים אפילו בזמן שיחה לחלוטין לא קשורה, או שאין, והשינה נעימה ושלוה. אני ואחרים רבים בסביבתי, מעולם לא התרגלנו לחיות עם התחושות האלו, בעיקר כי תמיד צריך לתת להם את הדרך לצאת.

אומנות וביטוי

יזמות, כמו כל סוג של אמנות, היא צורך ליצור, ליישם, לגלגל רעיון ולהתבטא. אז אני לא יודעת לצייר, אני יודעת לחשוב, והרבה יותר מדי ולפעמים יותר ממה שצריך. כמו באמנות, אני צריכה לבטא את המחשבות הללו – לפעמים זה פשוט יישום של רעיון חדש, לפעמים זה פוסט, ולפעמים זה בכלל מגיע בצורת שיחת טלפון או מייל שאני חייבת לשלוח למישהו אחר כי זה יתאים לו יותר.

יש דרכים רבות לקבל כלים על מנת להפוך ליזמים פעילים. חלקם מגיעים כקורסים תיאורטיים, חלקם קורסים המשלבים קבוצות אשר נותנות כסף ראשוני תמורת אחוזים מהרעיון אם יהיה מיושם, יש אפילו קבוצות שקמות מתוך צורך משותף ליצור, ועוד מודלים שונים שכל אחד מהם מתאים וסוחף אחריו סוג שונה של יזמים.

לא כל אחד חייב לבחור בדרכים הללו, אפשר תמיד לנסות לעבור את המהמורות הרבות שבדרך לבד – ליצור תכנית עסקית, להקים חברה, לנהל אנשים, לנהל לקוחות, לנהל גביה, לפתח, לרשום פטנטים, לשווק, לפרסם, למתג ועוד הרבה פעולות הנדרשות כשמחליטים להפוך רעיון למציאות. המציאות מראה לי וגם לאחרים שזה קל יותר לעבור את זה בליווי כלשהו מאשר לבד.

מיליון דרכים לאקזיט

הפוסט הזה נכתב בעקבות הדיון על הקמפיין של גו מיליון שספג ביקורת מעיתונאים אך מסתבר שקיבל תגובות חיוביות בשטח. אין ספק כי השם Go Million לא היתה בחירה מוצלחת לחברה שלא רוצה להיות מזוהה עם שרלטנים לא מעטים שיש בתחום הקורסים (דרך אגב, לא רק בקורסי יזמות יש את השרלטנות, גם בפסיכומטרי, בתארים ראשונים, שניים, בקורסים למנהלים ורבים נוספים), אך במבט נוסף גם באתר וגם בפרסומים הרבים והרעש סביב החברה, נראה שהחברה יכולה, כמו חברות אחרות בתחום, לאפשר לאנשים לנסות וליצור מהרעיונות שלהם סטארטאפים, בליווי של מנטור וייעוץ עסקי.

צילום: גיא מזרחי ואבי זפתי

מרוויחים על הגב שלנו. הקמפיין הפרובוקטיבי של גו-מליון ברמת החייל

היתרון שאני רואה בחברה זו או כמוה הוא שהידע לא נשאר תיאורטי אלא עובר גם לשלב יישום. היזמים מקבלים אחוזים, החברה במקרה זה מקבלת אחוזים (ולפני שמישהו קופץ עלי שהם לוקחים 40 אחוזים ומחלקים 10 אחוזים לכל יזם ולמנטור עוד 15%, אני יכולה לספר לכם שאם תלכו בשלב הרעיון לאנג’לים או לקרנות, אם מישהו יטרח לשמוע אתכם, אתם תאלצו להיפרד בודאי מיותר ממחצית מהמניות של החברה), והדרך מפה תלויה אך ורק בנכונות של האנשים המעורבים להשקיע זמן, מחשבה ואנרגיות בעסק שמוקם.

בלי קשר לחברת גו מיליון או כל חברה אחרת שמציעה שירותים דומים, כל יזם בסופו של דבר צריך להתאים לעצמו את המסגרת המתאימה לו. אם הוא מגיע מרקע טכנולוגי, עליו להשלים את החסר בתחום העסקי, ולהיפך. לכל יזם מתאימה מסגרת שונה, מתאים סוג מנטורינג אחר, וסביבת לימודים אחרת. כל המסגרות הללו יכולות לתת לנו מעבר לתמיכה ברעיון, הכסף או שיתוף הפעולה שנוצר גם את האפשרות ליצור קשרים – וזה שווה הרבה מאוד כסף, אולי יותר ממה שתשלמו על הקורסים, ואסור לזלזל בזה.

למי שיש קשרים לא צריך פרוטקציה

גם אירוע מינגלינג או אפילו שיחת מעלית יכולים לקדם אותנו עוד צעד בדרך אל הגשמת הרעיונות שלנו. אמנם פה משחק תפקיד במקרים רבים המזל , אבל עדיין – אל תתביישו לבקש, להשתלב בשיחה, לשאול, לשמוע ולשתף. האינטראקציה עם האנשים מסביבנו היא הבסיס לכל הצלחה או כשלון של יזם.

הכתוב בפוסט הזה הוא דעתי האישית. נסיוני לימד אותי שהביקורת על כל הקורסים ככלל מגיעה מתוך ציניות ישראלית וחוסר אומץ אמיתי להפוך את הרעיונות שלנו למציאות. מנטורינג הפך למילה גסה, ייעוץ הפך למושג נתעב, וחבל שכך. לבד הרבה יותר קשה (עד בלתי אפשרי לדעתי) להצליח בשוק תחרותי ותזזיתי כמו זה של היום. יזמים ישראלים מפספסים לא מעט הזדמנויות בגלל הגאווה והאגו שלהם. חברות ישראליות נופלות בשלבים מוקדמים כי היזמים חושבים שהם יודעים הכל ואף אחד לא יכול ללמד אותם.

העצה הכי טובה שלי, בתור יזמית ליזמים אחרים, היא לא לשלול הצעות של אחרים. אל תחסמו את עצמכם לביקורת, לשינוי וללמידה, אפילו לא לקורס זה או אחר. כל אדם – בין אם הוא מנטור כי הוא בעל נסיון ועשה את האקזיט המוצלח שלו או שהוא פשוט בעל אינטואיציה טובה וקשרים בתחום, יכול לעזור לכם לבצע את השינוי ולהניע את המחשבות שלכם קדימה, לפעמים בכיוון אחר לחלוטין ממה שחשבתם.

ולפני שקופצים עלי שמנטור עלול לקבע אתכם – הכיף במנטורינג מוצלח הוא ההפריה ההדדית – שיחה שבה עולים רעיונות חדשים ובעיות שלפעמים אינן קשורות כלל ברעיון המקורי. לעולם לא מדובר בהנחיה גורפת או בפקודה. הקיבעון המחשבתי לדעתי לא יהיה באשמת המנטור אלא בעיקר עלולים להיתקל בזה יזמים שלא יודעים לתרגם את השיחה לרעיונות חדשים ושיטות נוספות להגשים את המטרה.

אם נחליט להרשם לקורס זה, או לגייס לצידנו מנטור אחר, כל שנותר לנו הוא להאמין שנבחר בדרך שמתאימה לנו ולרעיון שפיתחנו כל כך יפה בראש ועל הנייר. אל תשללו אף דרך עד שטרחתם לבדוק אותה.

מורן בר

מייסדת ומנהלת החברה, יזמית בעלת נסיון רב שנים בתעשיית ההיי-טק עם רקע נרחב בתחום האחסון והתקשורת ובעולם המדיה החברתית. היתה שותפה למיזמי אינטרנט גדולים וביניהם אתר 2eat הישראלי. בוגרת ממר"מ ועו"ד העוסקת בתחום דיני הפרטיות וטכנולוגיה.

הגב

12 תגובות על "על גאווה וקשרים – יזמות, מנטורינג וקורסים אחרים"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
מאיה בוכניק
Guest

תודה מורן, על מאמר מענין ורלבנטי מאוד. מכל אחד אפשר ללמוד ולאגו ולגאווה בהחלט אין מקום כשאתה יזם.
אגב, לא חייבים להרשם לקורסים בתשלום כדי להיעזר באחרים שיש להם יותר נסיון. לעיתים נטוורקינג , מיתוג אישי, וקצת באזז ברשת הם התחלה לא רעה בכלל. והכי חשוב, להיות תמיד פתוחים לשיתופי פעולה וגם…לפרגן לאחרים, גם אם הם מתחרים ישירים שלכם.

מורן בר
Guest

תודה, את צודקת. אני חושבת שהדוגמא הטובה ביותר היא דווקא קהילת הבלוגים. אני יכולה להעיד על עצמנו – אנחנו משתתפים כל שבוע ידיעות מבלוגים אחרים ומנסים לעזור להם להתקדם גם עסקית, יושבים עם בלוגרים אחרים ומחליפים עצות. אני מאמינה שהצלחה של אחד תעזור גם לשאר.

Hagai Pipko
Guest

Great Post! Well Done!!

מורן בר
Guest

תודה.

N
Guest
כמה דברים ששכחת (אולי בגלל חוסר נסיון): 1. ה”מנטורים” בגו-מיליון, ברובם, חסרי נסיון בהייטק (ולא, הרמת אתר תוכן או שידוכים שפונה לשוק הישראלי זה לא הייטק. גם עבודה בנטויז’ן זו לא עבודה בהייטק). 2. לאחר שהם נשארו עם 10% מהחברה, היזמים צריכים לגייס כסף מאנג’לים וקרנות. זה לא במקום לגייס כסף, זה בנוסף. ואז באמת לא ישאר להם כלום. 3. כשמגייסים כסף מאינג’לים רציניים או קרנות או חממות, נחשפים לאנשים מאוד חכמים ומקבלים פידבק ועיצות מצוינות. אז מה כדאי ליזם לעשות? את מה שהוא יודע הכי טוב לעשות לבד, ולמצוא אנשים – במפגשים, כנסים או ברשת – שיודעים את מה… Read more »
מורן בר
Guest
היי N. תודה על תגובתך. לגיטימי שתטיל ספק בנסיון שלי, בדיוק בגלל זה כתבתי שיזמים צריכים לדעת לשמוע גם מיזמים אחרים, כפי שאם בהערות שלך היה משהו בונה הייתי מפנימה וחושבת גם עליהם, בעיקר אם לא היית כותב בעילום שם. עם הסעיף הראשון אני לא מסכימה. אני חושבת שאתה יכול ללמוד גם מיזם שהקים אתר תוכן וגם אתר שידוכים, וגם אם הוא בא בכלל משוק המזון, או כל תחום אחר. עצות לעסקים יכולות וצריכות להגיע מאנשים עם ראש יצירתי, ובעיקר מאנשים עם חזון. כל אחד שהתנסה ואפילו נכשל בהקמת סטארטאפים יכול להיות מנטור טוב, כי הוא בעל נסיון. העיקר לדעתי… Read more »
N
Guest
הערה: ההתייחסות היא להייטק בלבד. אין לי ענין להתייחס לתחומים בהם אין לי נסיון – ההבדל בין התחומים הוא משמעותי, גם מבחינת אופי המוצרים, מבחינת השוק, מבחינת ההתנהלות, מבחינת גיוס הכספים ומקורות המימון האפשריים ועוד. מי שלא מבין שיש הבדלים תהומיים בין התחומים, כנראה לא מכיר אותם מספיק טוב. בסטרטאפ טכנולוגי ממוצע יזם מגיע לאקזיט (אם בכלל) עם אחוזים בודדים מהמיזם שלו. אם הוא מתחיל מ-10%, הוא יסיים, אם בכלל, עם חצי אחוז בערך. לדעתי רוב המשקיעים ירתעו מהשקעה עם מיזם שזה מבנה ההון ההתחלתי שלו. הם לא יאהבו את העובדה שבחברה יש בעלי מניות משמעותיים שלא הזרימו כסף, אין… Read more »
ארז
Guest

אתה צודק לגמרי, מנסיוני האישי אני יכול לספר לך שמשקיעים נרתעים מחברה שריכוז משמעותי מהמניות שלה הם בידי “טרמפיסטים”.

אילן
Guest

פוסט שכל כולו פרסומת מהלכת לבית ספר “גו מיליון”. למען ההגינות היה עדיף לרשום כי מדובר בפרסומת ולא בפוסט שאמור להיות מקצועי.
התיאור שהיזם מקבל מעטפת שירותים והוא יכול לעבור לשלב “התכלס” ולעבור משלב הרעיון לשלב היישום דרך הקורס , הוא שגוי לגמרי. ואני בטוח שהכותבת יודעת זאת.
“גו מיליון” זה עוד בית ספר לגיטימי ליזמות וכל אחד צריך לעשות את השיקול שלו.
מן הראוי היה להכניס את האופציות הנוספות שעומדות לרשות היזם. כמו מט”י רעננה שבאמצעותו ניתן להגיע ליועצים עסקיים מעולים (מדבר מניסיון אישי) שיכולים לתת עצות מועילות במגוון התחומים.

מורן בר
Guest
היי אילן, תודה על תגובתך. הפוסט שכתבתי נבע מתוך דיון שהתנהל בטוויטר על גו מיליון שגם אני, נרתעתי כשהם קראו לי ולעובדי היי-טק אחרים, חמורים. בגלל זה הם מוזכרים שם, אם הפוסט היה פרסום תרשה לי להבטיח לך שזה היה מצויין בפוסט, בתחילתו ובסופו ואני מקוה שגם עם הנחה לקוראים :-) אני תיארתי בעיה – יזמים רבים מפחדים לגשת לקורסים כי הם חושבים מראש שמדובר בקנוניה שמטרתה לגנוב מהם עוד כסף, ומוותרים על ייעוץ – בין אם זה מחברה זו או אחרת, כולל מט”י או כולל ISEMI או ייעוץ של מנטורים או אחרים (אין לי דוגמאות אחרות בראש כרגע). בדוגמא… Read more »
חן לבקוביץ
Guest

שום קורס לא ילמד איך להיות יזם.
צריך פשוט להתנסות.

מורן בר
Guest

אתה לא חושב שההתנסות תהיה יעילה יותר אם יהיה רקע תיאורתי או שתזכה לליווי תוך כדי?

wpDiscuz

תגיות לכתבה: