איך סטארטאפים יכולים להשיג סיקור, כשכל מה שיש לכתבים בראש זה קורונה, קורונה וקורונה

אף פעם לא פשוט לסטארטאפים לקבל תשומת לב תקשורתית, אבל זה הופך להרבה יותר מורכב כשיש מגפה עולמית בחוץ. הנה כמה טיפים ודגשים

מאת מוטי פאר

התפרצות מגפת ה COVID-19 גרמה לחברות רבות לקצץ במה שמסתמן כ״מותרות״. בימים אלו, כאשר באוויר מרחפות תחושות של צמצום ודכדוך, צריך להיות מאוד מדויקים על מנת לא לעצור מומנטום קיים או לחסל פוטנציאל צמיחה. האופן בו אנו מתייחסים למשבר הנוכחי צריך לכלול את הגדרת רמת הסיכון של הוצאות החברה ומהם הצעדים להמשך במטרה להישאר עם הראש מעל המים. אז האם זה הזמן לקצץ ביחסי ציבור?

במהלך שנותיי הרבות בתעשייה, נוכחתי לגלות, כי בעת משבר כלכלי חמור, יחסי ציבור לחברה או לסטארטאפ הם קריטיים –  “עידן הקורונה”, היא תקופה מרתקת מבחינה תקשורתית המהווה מקרה בוחן חריג ומעניין עבור האקו סיסטם המקומי והעולמי.

כסטארטאפ אתה נדרש להתמודד לא רק מול הקשיים האובייקטיביים שנוצרו מהמשבר והשינוי בכלכלה, אלא גם מול התקשורת שהתגייסה לסקר את נושא סדר היום העיקרי – הקורונה והשלכותיה. במאמר הזה אנסה להתייחס לתקופה זו ולהתמודדות המיטבית איתה, כשעל השולחן מונחים שלושה אתגרים עיקריים.

התקציב

הראשון מבין האתגרים ודרך ההתמודדות מולו הוא הצורך בחשיבה מחדש – היכן שמים את הצ’ק? בימים אלו, כשהשגרה לא נראית באופק, למרות התקווה שהייתה עם סיום הגל הראשון לחזרה מהירה לשגרה עסקית, חברתית וכלכלית, אין מנוס אלא לבנות תוכנית אסטרטגית כלכלית חדשה שאינה כוללת נסיעות, טיסות, כנסים ואירועים. השינוי באסטרטגיה יוביל לחלוקה אחרת של תקציב החברה. לכן צריך לחשוב היכן להשקיע את הכסף. ההשקעה יכולה לבוא לידי מימוש בכל אחד מהמרכיבים של מודל ה-PESO כלומר, מדיה שכוללת פרסום ממומן, קידום דרך הערוצים החברתיים של המותג, קידום דרך הנכסים הדיגיטליים של החברה וקידום באמצעות יחסי ציבור, אשר מעצבים את דעת הקהל ופונים לקהל היעד הרלוונטי ביותר בימים משבריים.

הסיפור

באשר לסיפור והמסרים, אני מאמין גדול בקונספט שאין צורך להמציא את החדשות. החדשות קורות מעצמן על ידי כוחות חזקים מאיתנו. מטרת יחסי הציבור היא לדעת “לרכוב” על החדשות שכבר קורות ומפורסמות. לכן, אם לדוגמא הסטארטאפ שלכם פיתח אפליקצית ניטור שיכולה להוות אלטרנטיבה לאיכוני השב”כ, זה יעניין את הציבור. כך היה המקרה עם לקוח שלנו שהשכיל למצוא זווית שימושית לטכנולוגיה שלו, שיכולה לשמש בימי קורונה כאפליקציה לריחוק חברתי, או חברה אחרת שפיתחה מכשיר לבדיקות רנטגן, שמסוגל לאתר זיהום נגיף קורונה בבית החזה בסריקה מהירה בשדות תעופה. בנוסף, אם אתם מגייסים עובדים במהלך אחת התקופות הקשות שבו המשק סובל מעודף אבטלה, זה יעניין את הציבור. הדוגמאות הללו מתאימות ככפפה לחדשות שכבר מתרחשות בחוץ. אבל מה קורה כשאין לכם שום נגיעה לקורונה בפעילות הליבה? הסטארטאפ עוסק בעולמות ה-MedTech, לדוגמה, והפתרון שלכם מציל חיים? זה הסיפור שתוכלו לספר – ״לא רק בזמן הקורונה, הסטארטאפ הישראלי שמציל חיים כל השנה״.

הקשב התקשורתי

לא משנה מה אתם רוצים לומר – אלא מה אנשים רוצים לשמוע. בימים אלו, הקשב העיתונאי והתקשורתי רובו ככולו מתמקד בהתפתחויות הנוגעות ל-COVID-19, עם זאת, אין זה אומר שלא ניתן למשוך תשומת לב באמצעות הפיץ’ הנכון. עליכם להקפיד שהוא תואם את הסיפורים והחדשות שמעניינים את הצופים והקוראים. בימים של שגרת טרום קורונה, התקשורת חילקה את המשאבים שלה לסיקור תחומים שונים ומגוונים. עם זאת, בחודשים האחרונים הרבה מהסיקור החדשותי קשור בצורה זו או אחרת למשבר הקורונה, הטיסות שבוטלו, נתב״ג הריק, חיסון הקורונה שיגיע מרוסיה, אפליקציות לריחוק חברתי, משבר כלכלי ופוליטי בעקבות הנגיף ועוד. כלומר, תוודאו שהקוראים והצופים אשר מחפשים סיפורים רלוונטים לימי קורונה ימצאו את הסיפור שלכם ככזה. במטרה לספר את הסיפור שאנשים רוצים לשמוע אני ממליץ לכם להישאר מעודכנים, טיפ זה, אגב, תקף גם לימים רגילים – כשאתם בקיאים בשיח התקשורתי, המסרים שלכם מחודדים ומדויקים ויסייעו לכם להגיע לאוזנים קשובות.

אבל לא רק. חוץ מהטיפים האלו, עליכם להשתמש בכל הכלים שברשותכם.

אל תשכחו לעדכן

עכשיו, יותר מתמיד, חשוב לעדכן בתדירות גבוהה באתר הבית שלכם, הבלוג או הניוזלטר את לקוחותיכם בדבר השפעות הקורונה על החברה. זוהי דוגמה קלאסית לחשיבות למודל ה-OWNED MEDIA, עליו דיברנו קודם. הלקוחות והמשקיעים שלכם, הם הנכס הכי חשוב בימי משבר ואין ספק שהם מחפשים עכשיו ביטחון, אולי יותר מתמיד. זה המקום והזמן להפיג את חששותיהם, לשדר עסקים כרגיל ולהבהיר כי ברשותכם תכניות מגירה למקרי קיצון. אל תתביישו בהשפעות שליליות, בפרט אם הן מינוריות, היות והקורונה משפיעה על כלל המשק והכלכלה הגלובלית. הדבר יתקבל בהבנה מצד הלקוחות כמו גם הערכה לגבי הכנות שלכם.

אל תתביישו להשתמש במשפיענים

לא משנה מה אומרים עליכם, כל עוד האיש הנכון אומר את זה. בעידן בו התקשורת המסורתית נחלשת, והתקשורת הדיגיטלית מעלה על נס כוכבי רשת ומשפיענים, יש לדעת להשתמש בהם באופן נכון. טיפ זה רלוונטי לימי המשבר כמו גם בימים שבשגרה. ככל שיתאפשר לכם ליצור חיבור אפקטיבי עם משפיענים, אשר זמינים יותר בימים אלו (כמו כולם גם הם נפגעו כלכלית) תוכלו לייצר תוכן ייחודי ורלוונטי שיוכל להוסיף רבדים נוספים לחשיפה התקשורתית שלכם. מלבד שתי העובדות שציינתי: התקשורת המסורתית הנחלשת והקשב של המשפיענים, יש לזכור שבימים אלו, בהן רבים עובדים מהבית, הלקוחות, המשקיעים, והעובדים פוטנציאליים מבלים יותר בפלטפורמות הדיגיטליות, משמע – עם טרגוט נכון, תוכלו לזכות לזמן מסך חדש, אינטראקטיבי (הכולל לעיתים גם קריאה לפעולה) מול קהל היעד.

הכינו את עצמכם ליום שאחרי

אני ממליץ לכל סטארטאפ ישראלי לחשוב קריאטיבית ולייצר סיפור רלוונטי לתקופת הקורונה. אני מאמין שהדבר אפשרי, מאחר והמגפה הזו משפיעה עלינו באופן רחב בכל תחומי החיים. אם בכל זאת, אתם מקרה של אחד למיליון, ולא מצליחים למצוא זווית רלוונטית, אין המשמעות שיחסי הציבור מתייתרים, ההפך הוא הנכון. זה הזמן לחזק את הקשרים עם התקשורת, פגישות היכרות, רקע, שיחות חולין ובמילים אחרות לדאוג שזוכרים אותך לקראת היום שבו כן נגיע לשגרת הפוסט-קורונה. קשרי עיתונאים הוא דבר חיוני ואיש יחסי ציבור טוב ידע לשמר קשרים אלו בכל עת ובמיוחד בתקופה שכזו.

דווקא בעיתות משבר, הצורך בנוכחות חשוב מתמיד על מנת להמשיך ולהתקיים, להישאר רלוונטים, לחזק את תחושת השייכות בקרב העובדים מהבית, ולייצר הזדמנויות עסקיות חדשות. יחסי ציבור ואופי סיקורם מהווים את  אבן היסוד עבור התפתחות ועתיד החברה כגון גיוס השקעה, איתור לקוחות, מציאת שותפים, גיוס עובדים (שעד לאחרונה הציבו רף גבוה מאוד לחברות מבחינת רווחה ותנאים) שמירה על גאוות יחידה פנים ארגונית, שינוי דפוסי חשיבה, מציאת הזדמנויות וכניסה לשווקים חדשים. משבר אינו רק משבר, הוא גם הזדמנות- אבל רק אם יודעים לנהל אותו נכון ולתעל אותו לטובתכם.

אני מאמין שהטיפים האלו יכולים להוות דוגמא לניצול ההזדמנות הנדירה שמשבר הקורונה הביא עמו, וזה אפילו לא קצה הקרחון. ביום שיגיע לאחר חלוף המשבר, המטרה של סטארטאפים היא להמשיך לצמוח ולהצליח. אין לי ספק כי ליחסי ציבור תפקיד חשוב במיוחד עכשיו, בהצלחת החברה והמותג, וכמובן בשיח סביבה.

מקור: Pixabay

הכותב הוא מנכ״ל Reblonde

Avatar

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

2 תגובות על "איך סטארטאפים יכולים להשיג סיקור, כשכל מה שיש לכתבים בראש זה קורונה, קורונה וקורונה"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
משתמש אובונטו
Guest

יש מלא דרכים. אפשר לפרסם שהמצאת למשל אפליקציה שמוחקת את ביבי, ישר תזכה לכותרות בכל כלי התקשורת.

חצי מהכתבות פה הן פרסומת
Guest
חצי מהכתבות פה הן פרסומת

אפשר כמובן לפנות אליכם ולשלם לכם.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: