האם הקורקינטים השיתופיים יכולים לגרום לתושבים לוותר על המכונית? מתברר שכן

מחקר ענק אשר בוצע על ידי עיריית פורטלנד קבע שלקורקינטים השיתופיים כמו של Bird, Lime ו-Wind יכולה להיות השפעה חיובית מאוד על האקוסיסטם הציבורי, ואפילו לגרום לחלק מהתושבים לוותר על נסיעות ברכב הפרטי

תמונה: Bloomberg, Gettyimages Israel

בשנתיים האחרונות תושבי ארצות הברית וברחבי העולם (ואפילו בתל אביב) נאלצו להתרגל למרחב עירוני שונה ממה שהם הכירו. המדרכות בעיירות מרכזיות התמלאו בקורקינטים חשמליים שיתופיים שרק ממתינים למשתמשים שיקחו אותם לנסיעה תמורת תשלום. חברות כמו Bird, Lime ו-Wind מנסות להראות לעולם שבשביל כמה קילומטרים לא צריך להוציא את האוטו מהבית, וחלקן אפילו טוענות שהן יצליחו לגרום למשתמשים לוותר על המכונית הפרטית ולעבור לכלכלה השיתופית. סקפטיים? גם אנחנו. אבל דו”ח חדש בארצות הברית הצליח להוכיח שאפילו בפרק הזמן הקצר שבו הם נמצאים בחיינו הקורקינטים השיתופיים הצליחו לעשות שינוי.

נתונים מיותר מ-700,000 נסיעות על גבי 1,300,000 קילומטרים

ערים רבות בארצות הברית נבהלו מכמות הקורקינטים והתאונות עם הולכי הרגל, ולכן הטילו הגבלות שונות ואף גירשו את חלק מהחברות משטחן, אבל בפורטלנד שבאורגון העדיפו לקבל את היוזמות החדשות וניסו לעבוד עם החברות במקום נגדן. מחלקת התחבורה של פורטלנד דרשה שהחברות השונות יעבירו אליה מידע במשך 120 ימי הפיילוט הראשונים שלהן בעיר. את המידע הזה צירפה למידע שנאסף בסקרים, קבוצות מיקוד, טופסי תלונה מקוונים ותגובות מהקהילה, ויצרה את הדו”ח הגדול ביותר שנערך עד כה על השפעתם של קורקינטים חשמליים שיתופיים על התושבים.

מעכשיו גיקטיים גם בטלגרם מעכשיו גיקטיים גם בטלגרם להצטרפות לערוץ הטלגרם שלנו לחץ כאן

הדו”ח גילה כי במהלך התקופה הקצרה בוצעו יותר מ-700,000 נסיעות שארכו כ-1,300,000 קילומטרים על גבי כ-2,000 קורקינטים שונים. רוב תושבי פורטלנד (62%) מתייחסים באופן חיובי לתופעה החדשה, והציונים אף משתפרים ככל שגיל הנשאל יורד או רמת ההכנסה נמוכה יותר. פרט זה עשוי להעיד על כך שהקורקינטים הללו מצליחים להתחבב על קהל היעד שלהם, שהם לא בהכרח אנשים ממעמד סוציו-אקונומי גבוה.

השימוש במכונית הפרטית יכול לרדת באמצעות השירותים הללו

אבל חשוב מכל, מהנתונים עולה כי 34% מהפורטלנדים ו-48% מהמבקרים בפוטרלנד העדיפו להשתמש בקורקינט חשמלי שיתופי על פני מכונית פרטית, שירות מכוניות כמו Uber, Lyft או מונית רגילה. זהו נתון מרשים למדי בפרק זמן קצר כל כך, שמעיד על כך שהתושבים המקומיים והמבקרים אימצו את הפלטפורמות החדשות וניצלו אותן כדי להוריד ולו במעט את התלות ברכב הפרטי. עם זאת, רק 6% הודיעו כי החליטו למכור את הרכב הפרטי ולעבור לקורקינטים השיתופיים ורק 16% מהמשתמשים שוקלים לעשות מהלך דרסטי שכזה.

במסקנות הדו״ח, מחלקת התחבורה של פורטלנד קובעת כי ״בעוד פורטלנד צומחת ועומסי התנועה נהיים חמורים יותר, קורקינטים חשמליים יכולים להניע אנשים בצורה בטוחה ויעילה באותו שטח. הדבר עוזר לצמצום התלות במכוניות והופך את הנסיעה ליעילה וכזו שעשויה להיות פחות מזהמת״. כותבי הדו״ח מסכמים כי מידע מקדים מראה כי הקורקינטים הם אופציה פחות מזהמת, אך מעידים כי יש צורך במחקר מקיף יותר על אופן התפעול שלהם ועלות תפעולם במהלך משך חייהם.

המחלקה הודיעה כי היא מתחילה בפיילוט נוסף וארוך יותר במהלך 2019, בו תאסוף יותר מידע ותנסה לבדוק אם אנחנו עומדים על סיפה של מהפכה שהעירייה צריכה לעודד, או שמא יתגלה שמדובר במטרד שלא מיטיב עם רוב הציבור.

ומה בתל אביב?

תמונה: בירד

לאחר השקת השירות של חברת Bird בישראל (שנחשף לראשונה בגיקטיים), אשר מאפשרת השכרה של קורקינטים חשמליים באמצעות אפליקציה בתל אביב וברמת גן, מנכ״ל החברה בישראל, יניב ריבלין, סיפר לגיקטיים בראיון בלעדי כי גם היא שואפת לגרום למשתמשים לוותר על הרכב הפרטי.

פנינו לחברת Bird כדי לנסות להבין את אופן השימוש של משתמשיה בשירות, כעת שהחברה כבר התבססה בתל אביב, ונראה שחלק נכבד מהנסיעות בשירות מתבצע בשעות ההגעה למקומות העבודה ובשעות החזרה: “מנתוני החברה עולה כי 30% מסך כל הנסיעות ב-Bird מתבצעות בין השעות 08:00-09:00 ובין 18:00-19:00”, אומר ריבלין בשיחה עם גיקטיים, “נתון זה מעיד על שימוש יומיומי בקרב קהילת רוכבים גדולה, מהבית אל מקום העבודה וחזרה. בשעות הבוקר אנחנו רואים נדידה של רוכבים לעבר מרכזי העסקים ברחבי הערים תל אביב ורמת גן, כאשר בשעות אחר הצהריים, עם סיום העבודה, ניתן לראות נדידה חזרה”.

בחודשים שעברו מאז, הספיק לנחות בארץ שירות פופולארי נוסף בשם Wind המציע בדיוק את אותה המתכונת. החברה מתכננת להגיע ל-1,200 קורקינטים פעילים ברחבי תל אביב ולהתרחב לפריסה של 3,000 קורקינטים ברחבי הארץ בהמשך. בנוסף, חברת Lime צפויה גם היא להתחיל פעילות בישראל בחודשים הקרובים, כך נראה שגם תל אביב העמוסה בפקקים הופכת למעצמת קורקינטים שיתופיים, ועל כן פנינו גם לעיריית תל אביב כדי לדעת מה דעתה על התופעה ההולכת וגוברת.

מהעירייה נמסר לנו כי כמו פורטלנד, גם היא מעודדת ותומכת בתחבורה שיתופית על כל גווניה כדי לקדם אמצעים חלופיים לרכב הפרטי, וכי נכון להיום ישנם כ-5,000 כלי תחבורה שיתופיים זעירים (כולל מיזמי אופניים). מהעירייה נמסר כי היא נמצאת בימים אלו בתהליך איסוף נתונים מסודר על מנת לקבל תמונת מצב מדויקת בנושא, וכן להסדרת הפעילות של הכלים השיתופיים.

נקווה כי גם עיריית תל אביב תחשוף את הנתונים הללו ותצליח להוכיח אם גם הישראלים מוכנים לוותר על ההתמכרות לרכב הפרטי בתוך העיר כאשר עומדות לרשותם חלופות שכאלו.

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

7 תגובות על "האם הקורקינטים השיתופיים יכולים לגרום לתושבים לוותר על המכונית? מתברר שכן"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
לורד זה לא טוש
Guest

תל אביב היא לא מדינת ישראל, ברוב הערים העבודה היא מחוצה להם, ככה שזו כתבה נחמדה אבל בתור קוריוז לא שינוי ממשי.

אני
Guest

אבל זה עושה את האפשרות לנסוע ברכבת לתל אביב ומשם להסתדר עם קורקינט חשמלי.

קורקי
Guest

בינתיים מה שעיריית תל אביב עושה זה לחלק דוחות לקורקינטים

משה
Guest

פורטלנד אינה דומה לשום עיר שראיתי עד היום.
(יצא לי לחיות שם כמה שנים, מקום מדהים)

מוטי בננה
Guest

תל אביב היא לא פורטלנד ולא תיהיה. תל אביב היא עיר מאוד קטנה. בן אדם שגר בתל אביב ומחזיק רכב, לא מחזיק אותו כדי לנסוע בתוך העיר אלא כדי לצאת מתל אביב, לכן כל מיזמי האופניים/קורקינטים/רכבים שיתופיים לא רלוונטיים לאנשים שגרים בתל אביב ורוצים לצאת מהעיר.

yaron
Guest

צודק מאה אחוז

מרקר זה כן טוש
Guest

בארץ אסור שזה יהיה. רק ערסים ועבריינים נוסעים על זה.
לא אנשים נורמטיבים, לא אנשים בוגרים שמכירים את חוקי התנועה ויודעים איך חוצים צומת ורמזור…. לאאאאאא רק ערסים נוסעים. כולם פושעים. כולם צריכים להכנס לכלא.

יחי הנפט הערבי!!!! קדימה לקנות עוד רכבים!!! עוד זיהום!!!

wpDiscuz

תגיות לכתבה: