PlayBuzz מגייסת 3 מיליון דולר: ראיון בלעדי עם שאול אולמרט, מנכ”ל החברה [גיוס]

פלייבאז (PlayBuzz) מודיעה היום על גיוס של 3 מיליון דולרים מקרן ההון סיכון כרמל. תפסנו לשיחה בין-יבשתית את שאול אולמרט, מנכ”ל החברה ובעל החזון לאתר שנהנה מ-5 מיליון גולשים ביום, חצי שנה בלבד לאחר שעלה לראשונה לאוויר. על ויראליות, החשיבות של הצוות, הרתמות לחזון, טכנולוגיה וציונות

logo

חברת הסטארטאפ הישראלית PlayBuzz הודיעה לפני זמן קצר (ב׳) על השלמת סבב גיוס בגובה 3 מיליון דולרים בהובלת קרן ההון סיכון כרמל ונצ׳רס מקבוצת ויולה. כחלק מהמהלך, דניאל כהן, שותף כללי בכרמל, הצטרף לדירקטוריון החברה.

פלייבאז אחראית לפיתוח פלטפורמה שמאפשרת לאלפי אתרי תוכן ברחבי העולם ליצור חידונים, סקרים, רשימות וצורות נוספות של תוכן אטרקטיבי שניתן להטמיע בכל אתר או אפליקצייית מובייל. חצי שנה בלבד לאחר השקת השירות הצהירה הישראלית על 40 מיליון משתמשים ייחודים מידי חודש. החברה נוסדה ב-2012 על ידי שאול אולמרט, ירון בוזנח ותום פחיס ומעסיקה 14 עובדים במשרדיה הממוקמים בתל אביב.

שאול אולמרט, המכהן כמנכ”ל החברה, הוא אישיות מוכרת בתחום ההיי-טק הישראלי. בעבר ייסד אולמרט רשת חברתית לגיימרים בשם GameGround, שנסגרה לאחר 4 שנות פעילות וכיהן גם כמנהל בחברת סרגלי הכלים “קונדואיט” וכסגן נשיא למוצרים דיגיטליים ב-MTV. את החברה החדשה הקים עם השותף תום פחיס, שתפס את כיסא ה-CTO, ואליהם הצטרפו במהרה חן סלומון, מהנדס המערכת, ארז רוזנבלום, מתכנת ה-Front End וחווית המשתמש ושחר אורן, עורכת התוכן באתר.

הכל זה אנשים

אולמרט הסכים להתראיין בלעדית לגיקטיים, כדי לספר על הדרך והאנשים שאחראיים לאחד המוצרים הויראליים של התקופה האחרונה. נכון להיום, אתר PlayBuzz הוא אחד האתרים הפופולאריים בארה״ב. אולמרט מספר כי ״לפי הדירוג אנחנו ניצבים במקום ה-39 בארה”ב ובמקום 8 במובייל, על פי דירוג Quantcast. כל זה קורה אחרי חצי שנה מאז שהמוצר הושק, עוד לפני ההשקעה המשמעותית״.

למי שעדיין לא יצא להכיר, PlayBuzz עלה לאוויר בשנת 2013 ותוך חודשים ספורים כבר הפך ללהיט. השירות מאפשר לכל בלוגר, אתר או כל גורם משפיע אחר ברשת, להציע תוכן שיהפוך במהרה לויראלי. לצורך כך יצרו בחברה מספר תבניות במטרה להגיש את התוכן בצורה אינטרקטיבית ומהנה יותר, כזו שקל יהיה לשתף עם חברים. התוצאות לא איחרו לבוא ועוד לפני ההשקעה בשיווק, נחשף תוכן האתר למעל למאה מיליון משתמשים ייחודיים.

אי אפשר לדעת מה יהיה ויראלי, אבל אפשר לנתח מה שעבד

תמונה: שאול אולמרט, מנכ״ל PlayBuzz

תמונה: שאול אולמרט, מנכ״ל PlayBuzz

״החזון שלנו הוא לייצר תוכן שהוא משחקי (playfull content) – האתר משתמש בתכנים ומאפשר לחלוק אותם בצורה חוויתית כמו במשחק. זה משהו אינטראקטיבי ומהיר. אנחנו חושבים שהיום גדל דור של אנשים בלי סבלנות, שמחפשים חוויה נגישה ומהירה. אנחנו מייצרים משהו שיגרום לך לחלוק אותו. הצריכה הפאסיבית היא רק חלק מהעניין. התוכן נחווה במלואו אחרי שחולקים אותו״.

אולמרט מסביר, שכמובן לא יכל לדעת שהדברים יהפכו לויראליים, אבל בחברה הם ידעו לנתח בכל שלב למה משתמשים בוחרים בפורמט מסויים, עונים על השאלונים ומשתפים: ״בתחום התוכן אי אפשר באמת לדעת אם דבר מה יהפוך ללהיט או לא. התפיסה שלנו היתה לייצר פורמט של תוכן שאנחנו מרגישים שאנחנו מבינים את הפסיכולוגיה שעומדת מאחוריו – וזה הערך של השותפים בחברה. אנחנו לא אמרנו לעצמנו “בוא נעשה כמו” אלא החלטנו להבין באמת, כשמשתמש עושה פעולה על מה הוא חושב ומה הדברים שמשפיעים עליו ומה המוטיבציה להנאה? זה לא שכל דבר שאנחנו עושים מצליח, אבל יצרנו 4 פורמטים: טרוייה, שאלוני אישיות, רשימות, והפורמט הרביעי הוא שאלון שלדוגמא בו השקענו בהתחלה וראינו שהוא לא מצליח כמו האחרים ועכשיו אנחנו משיקים אותו מחדש כדי להבין איך משתמשים בו״. הוא מסכם ״כל מה שאנחנו עושים נובע מהתפיסה הזו והמקומות שזה כן מצליח אלו המקומות שהבנו שמניעים את המשתמשים״.

סוד ההצלחה: אנשים טובים מתחילת הדרך

לאורך כל הראיון אולמרט מקפיד לחזור ולספר על האנשים שאיתם הקים את החברה ומסביר ש״הרבה מאוד קרדיט מגיע ל-CTO שלנו, תום, שהוא היה הכוח המניע מאחורי המוצר. אני באתי עם התובנה העסקית אבל הוא ידע לארוז את הדברים למוצר ולהלחם ולכוון כדי שנשאר מפוקסים במה שחשוב״.

הוא חוזר ואמר ״סוד ההצלחה הוא האנשים: הם אלו שהתחברו לחזון, באו מתוך תובנה מלאה והרגישו בעצמות שלהם בדיוק מה שאנחנו מנסים להשיג, הם הרגישו חלק בלתי נפרד״.

״אנחנו חברה מונחית מטרה, משמע, כל הדיונים בינינו גם ברמה האסטרטגית והטקסטואלית היו מונחי מטרה. היום אנחנו צוות של 16 אנשים בסך הכל, ועד חודש מרץ, הייינו צוות קטן מאוד של שישה אנשים. לכן, העצה הכי חשובה שאני יכול לתת לסטארטאפים שקמים, היא שהצוות הראשוני שאתם מגייסים הוא הדבר הכי חשוב. מאוד מהר מרגישים שהאנשים מחוברים ומבינים לא פחות ממך, היזם, לאן רוצים להגיע. לגבי האיך נגיע לשם, זה נושא לדיונים ופגישות רבות שאנחנו מקיימים כצוות״.

״אי אפשר להקים חברה בשלט רחוק״

המשקיעים הראשונים בחברה היו TheTime (גילוי נאות: גיקטיים יושב בחממת TheTime וזכה גם הוא להשקעה מטעמה) שבבעלותו של אילן שילוח, והכסף שקיבלו בתחילת הדרך הספיק ליזמים עד היום בשנתיים בהן החברה קיימת. אולמרט מסביר מדוע לא דיבר עד היום עם התקשורת ״לא היה עד היום PR או מרקטינג, כי היינו מרוכזים לעשות מוצר ולצאת לשוק ואנחנו מגיעים עכשיו לשלב שבו אנחנו גדולים ויש מה לספר. עד עכשיו היינו מרוכזים בעבודה״.

התמיהה הגדולה היתה בחירה במשקיע נוסף ישראלי, למרות הנטיה הטבעית של חברות בשלב זה לחפש משקיע אסטרטגי, בעל שם בשוק היעד ובעולם. אולמרט מחזק את החלטתו לגייס כסף ממשקיעים ישראלים, לא רק בשם הציונות: ״אחרי הדרך שעברנו, הבנו שלב החברה הוא בישראל. אמנם בהמשך אנחנו מתכוונים לפתוח משרדים בניו יורק, אבל אני, כמנכ״ל, אשב בישראל, צוותי המוצר והפיתוח נמצאים בישראל, והיה חשוב לנו שיהיה מישהו זמין וקרוב אלינו. אנחנו חברה שגדלה מאוד מהר והיה ברור לנו שיהיה קשה לנהל את זה כשהשותפים נמצאים רחוק. בסופו של דבר אנחנו קודם כל חברה ישראלית״.

״יכול להיות שבהמשך הדרך, ברמה מסויימת של בשלות נצטרך להביא השקעות נוספות מהאמריקאים, כי שם השוק שלנו, אבל חשוב להדגיש שכשבוחנים ממי לגייס, פורטפוליו נוצץ זה לא הכל – בראש ובראשונה חשוב החיבור האישי. בעבר גייסתי מכרמל ואני מכיר את דני הרבה שנים ולכן מרגיש מחובר ברמה האישית וחשבתי שזה יתן לי הרבה, להתחבר עם פרטנר אמיתי מפה״.

״חשוב להזכיר כי בישראל לא קמו עד היום חברות תוכן שהצליחו ברמה הבינלאומית בתחום הכתוב. בטלויזיה יש הצלחות, אבל לא בתחום התוכן המילולי. הרבה מהמשקיעים שפנו אלינו אמרו אלינו שלא הגיוני שתקימו חברת תוכן מישראל ואנחנו הרגשנו שיהיה נכון יותר לבנות חברת תוכן פה בישראל״.

45 מליון משתמשים בחודש

״לפני שחזרתי לישראל התפקיד האחרון היה ב-MTV Networks . כשהייתי שם עבדתי כל הזמן עם תכנים ונסיון להפוך תכנים לחוויה, אבל כל פעם שהיינו רוצים לעשות משהו בתחום התוכן, הרגשתי שצריך להמציא את הגלגל מחדש ולהשקיע המון כסף. כל פעם שרצינו לעשות משהו יותר ויראלי היינו צריכים להתחיל מאפס. ולאורך כל הקריירה הבנתי ששיחקתי על התפר בין תוכן לחוויה״.

חשבת לרגע שזה יקרה כל כך מהר? ״אנחנו קיימים כי הצלחנו לגעת בצורך שלא היה לו מענה כבר תקופה ארוכה מצד הרבה מאוד גורמים ומהרגע שיצרנו את הפתרון (לפני כשנה וחצי), עברנו המון תפניות עד שהגענו למה שאנחנו עושים היום. המוצר היה אמור להיות שונה אבל החזון היה דומה והמטרה נותרה. אבל מהר מאוד התחילה המולה סביב המוצר, וכל יום המספרים הם מדהימים בעינינו מחדש. העליה פשוט מטורפת. בחודש הקודם היינו עם 24 מיליון וחשבנו שזה יספיק, והחודש אנחנו על 45 מליון ואנחנו רק באמצע החודש״ הוא מוסיף בחיוך.

אולמרט מכיר את המגבלות שמאפיינות אתרים, ונשאר מציאותי לאורך כל השיחה. ״אני לא חושב שנגיע לגודל של פייסבוק אבל הגדילה ממשיכה, והפעולות שאנחנו עושים: אנחנו האמנו בגישת ה-MVP, מוצר מינימלי וממוקד, מתחילת הדרך, אבל מצד שני, כדי שהמוצר הזה יוכל להיות בלון ניסוי שמאפשר לצבור מידע ״ולטייב״ אותו לפי השימושיות של המשתמשים, חשוב שתהיה מערכת שיודעת לאסוף את הנתונים ולנתח אותם. לאגור מידע ולטייב – זה שם המשחק. הקמנו לצורך כך מערכת שהיא שמטפלת בכמויות מידע אדירות (Bid Data) אשר קולטת מיליארדים של פריטים כל חודש, ויצרנו כלים שהם מספיק טובים כדי לכוון אותנו למה ללמוד ומה היוזרים רוצים ובמה מתמקדים. מה תופס מהר ומה פחות מהר. המוצר עכשיו כבר מורכב ורבגוני בזכות זה שיכלנו לקחת את הדבר הבסיסי ולהפוך אותו למשהו טוב״.

״לאורך הדרך עשינו פיבוט אחד מהותי, נקודה שבה זזנו לרשת יותר distributed, כתוצאה מעבודה פנימית בעקבותיה הבנו שהתכנית הראשונית צריכה להשתנות. חשוב להבין שלבאז פיד יש מאות אנשי תוכן – לנו יש שניים. הסיבה שיכלנו להתחרות באתרים הגדולים בעולם היתה בזכות החזון הכל כך ממוקד והעובדה שמעט האנשים שעשו זאת היו מחוברים אליו במאה אחוז״.

מה מודל הרווח של אתר מהסוג הזה?

אולמרט מסביר שבשלב מסויים הם פשוט התחילו להכניס פרסומות  ״לא תכננו להכניס פרסומות אבל בגלל מספר הכניסות זה היה טריויאלי וכך הגענו למצב בו החברה מחזיקה את עצמה כרגע, אבל הרשת שהקמנו מורכבת מאלפי Publishers מהעולם,  huffington post, usa today,boston globe, אתרים כמו digg ופוקס ניוז״

״ההשקה התחילה מתוך פגישות אישיות, מקשרים אישיים, אבל הצמיחה הגדולה הגיעה מהמערכת עצמה, כי בקלי קלות כל יוצר תוכן או בלוגר יכול להשתמש במערכת. מה שהיה מדהים הוא שהרוב הגיעו למערכת בעצמם: מרתה סטיוארט, מייגור ליג בייסבול – מהגדולים בעולם בכל השפות והמדינות. זה לא רק ויראלי בשבילם, אלא חשוב להבין שהתכנים שלהם נמצאים אצלנו באתר ולכן יש לנו את התכנים הטובים בעולם״

״כל הדינמיקה היא אמנם ללמוד מאחרים אבל אנחנו לעולם לא עושים משהו רק כי מישהו אחר עושה אותו אלא שואלים מה קורה, מה הפיצ’ר הזה נותן וכך יצא שעשינו אינספור שינויים שנבעו מזה שלמרות שהאינסטינקט הצביע לכיוון אחד, המידע, ה-data הצביע על כיוון אחר ולכן הלכנו איתו. תמיד המחשבה היא סביב מה השינוי יגרום וכמה הוא יצליח ולמה הוא מצליח? אנחנו כל הזמן מנסים להתחבר לנשמה של המשתמש״.

המערכת הטכנולוגיות מאחורי האתר מטפלת היום במספר ענק של פניות, מה היתרונות שהצלחתם למנף מכמות המידע שיש במערכת?

״הקמנו מערכת עם טכנולוגיה המבוססת על Data. אחד הדברים שהכי הקפדנו עליהם מתחילת הדרך היא העובדה שאנחנו אוגרים כל פרט מידע במערכת ובגלל ש-92 אחוזים מהאנשים שמתחילים לענות על שאלונים גם מסיימים זה אומר שיש המון שאלות שמאפיינות גם את הגולשים״.

״ברור שבעזרת המידע הזה אפשר להשתמש במגוון צורות, כמו לעשות retargeting ולהבין לעומק את הקהל שלך. המידע היום לא איכותי באתרים אחרים כמו שהיינו רוצים שיהיה, אבל אצלנו באתר הרבה עונים כי המשתמשים סקרנים מה תהיה תוצאת השאלון והכמות של המידע היא עצומה. תחשבו שעם 5 מיליון משתמשים ייחודיים ביום שכל אחד מהם עונה על 2-3 שאלונים, יוצא שממלאים אצלנו עשרות עד מאות מיליונים של שאלות – המשימה החשובה כאן היא לאגור את הכל, לסנן ולייצר רעיונות חדשים״.

איך נראה העתיד של playbuzz?

אנחנו מרחיבים את המוצר כל הזמן לעוד פורמטים: מבחינתנו התפיסה של המושג פורמט זה כמו בטלויזיה, מבנה תוכן חדש שיכול לייצר עוד תכנים (מעבר לארבעה שציינתי קודם). כדי לשתף, אני אזרוק כמה כיוונים חדשים: סיפורים אינטראקטיביים, קומיקס ועוד אפשרויות. אנחנו גם מייצרים גלריית מוצרים כדי שמפיצי תוכן יוכלו להעשיר את האתרים שלהם.

חוץ מאתרים גדולים, החברה עובדת גם עם מותגים כמו דומינוס והולו. אולמרט מרחיב ש״מפרסמים משתמשים במערכת כדי לייצר תכנים פרסומיים, וזה הפך להיות אחד מהמודלים העסקיים שלנו: לייצר תוכן בתשלום במקום display ads שם רמת ה-engagement נמוכה. אם אנחנו נייצר לאדידס לדוגמא חידון על איך להשאר בכושר ונכניס שאלות הקשורות בכושר ובריאות כאשר התמונות שנוסיף שם יהיו כאלו של נעלי אדידס, הערך של זה הוא גדול. הרי מישהו העביר בממוצע 5 דקות לענות על שאלות, לזה יש ערך הרבה יותר גדול מאשר עוד פרסומת״.

מסר לאומה לסיום?

״ישראל אמנם מלאה מהנדסים ואנשי ניהול מעולים, אבל לא רק. בישראל יש גם אנשי תוכן ומוצר ברמה הגבוהה ביותר. ואחרי הנסיון שצברתי בחברות הרבות שניהלתי אני באמת מרגיש שאין לישראל מה להתבייש. יש פה אנשים שהם לא פחות טובים. ישראל היא לגמרי האב לחדשנות ויצירתיות, וחשוב שנזכור את זה״. לנו נותר רק להסכים ולאחל לצוות PlayBuzz בהצלחה.

מורן בר

מייסדת ומנהלת החברה, יזמית בעלת נסיון רב שנים בתעשיית ההיי-טק עם רקע נרחב בתחום האחסון והתקשורת ובעולם המדיה החברתית. היתה שותפה למיזמי אינטרנט גדולים וביניהם אתר 2eat הישראלי. בוגרת ממר"מ ועו"ד העוסקת בתחום דיני הפרטיות וטכנולוגיה.

הגב

7 תגובות על "PlayBuzz מגייסת 3 מיליון דולר: ראיון בלעדי עם שאול אולמרט, מנכ”ל החברה [גיוס]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
יותם
Guest

“אנחנו לא אמרנו לעצמנו “בוא נעשה כמו” …”

אז יצרנו buzzfeed clone

אחד שכן שואל שאלות
Guest
אחד שכן שואל שאלות

ואף מילה על ה- ‘ פיל שבחדר ‘ באז – פיד ?
http://www.buzzfeed.com

דניאל
Guest

באזפיד זה אתר לצרכנים. החברה האלה פיתחו פלטפורמה שמשרתת אלפי אתרים, אין דמיון רב מדי

shmeel
Guest

” אנחנו לא אמרנו לעצמנו ‘בוא נעשה כמו’ ” – בדיחה טובה!
האתר הזה הוא העתק בוטה של BuzzFeed, אין שם פיצ’ר אחד מקורי על מה הם מקשקשים?!

Liran Gavish
Guest

כן לגמרי. וזו גם הביקורת החריפה עליהם ברחבי הרשת. אומרים שממש העתיקו עיצוב וקוד. אבל בכל מקרה זה לא אומר שזה טוב או רע, שיהיה להם באמת בהצלחה.

קשקשנים
Guest

לפחות הלוגו מאוד מקורי.

בכלל לא מזכיר את יוטיוב – לא בצבעים ולא בעיצוב.

אני מניח גם שכל התנועה מגיעה בצורה אורגנית…

אודי
Guest

קיבל חינוך טוב בבית איך להעתיק ואז להשתמש בקשרים של אבא לעשות שתפ עם כל העולם ב10 חודשים .למישהו בלי קשרים רק פגישה הייתה לוקחת שנים …

wpDiscuz

תגיות לכתבה: