איך לכתוב מצגת משקיעים ולתת להם 2.7 דקות שלא ישכחו לעולם

פרק חדש בסדרת הרשת The Next Exit, שתלמד אותך כל מה שצריך לדעת כדי להקים סטארטאפ

בסן פרנסיסקו לבדה נכתבים מדי יום מעל לאלף מצגות למשקיעים, עבורן מקדיש המשקיע בממוצע 2.7 דקות בלבד. מסמך זה יכול לקבוע את עתיד הסטארטאפ. הפרק החדש בסדרת סרטוני הרשת The Next Exit מדריך את היזמות והיזמים הצעירים איך לתת למשקיעים 2.7 דקות, שאותן הם לא ישכחו לעולם.

אז איך כותבים מצגת משקיעים

מצגת משקיעים, או Pitch Deck, אימתו של כל יזם, היא מסמך קצר של 10-20 שקופיות שמטרתו לגייס כסף ממשקיעים על מנת שהחברה תוכל לצמוח. יש ברשת אינסוף מידע על הנושא, טמפלייטים ואפילו דוגמאות של המצגות המקוריות של חברות כמו AirBNB ופייסבוק.

הסיפור היזמי הקלאסי מספר על מצגת שעברה שינויים גם במהלך הנסיעה לפגישה עם המשקיעים ועד לסיומה המוצלח עם הודעה על השקעה, אבל במציאות כדאי לבנות את המצגת באופן נכון, לדייק אותה ולהציג אותה רק כשבטוחים שהיא מציגה בצורה מיטבית את הסטארטאפ. מצגת טובה צריכה לכלול מספר חלקים מרכזיים.

מוצר

החלק העיקרי של המצגת מתפרש על פני מספר שקפים שמסביר על בעיה ענקית, ואתם היחידים שיכולים לפתור אותה. במסגרת החלק הזה הציגו את הכאב, הפיתרון, הדמו והארכיטקטורה. חשוב להבהיר בצורה כמה שיותר חדה את ה-value proposition, מה בעצם אתם מציעים ולמה זה נחוץ.

צוות

שקף הצגת הצוות הוא אחד השקפים הכי חשובים במצגת, במיוחד אם מדובר בגיוס הראשוני, בו מי שאתם, זה די כל מה שיש לכם לעבוד איתו. התרכזו בהצגת הרקע, הנסיון והיכולות שלכם. כדאי לגעת גם בנקודות רלוונטיות נוספות כמו איך הכרתם, כמה זמן אתם עובדים על הפרויקט ולציין במידה וזה במשרה מלאה.

ולידציית שוק

מספר שקפים שמראים שעשיתם את שיעורי הבית שלכם. במסגרת החלק הזה דברו על גודל השוק הפוטנציאלי בהסתמך על גרפים וסטטיסטיקות, אסגרטגיית go-to-market, תוכנית חדירה לשוק והכי הכי הכי חשוב לקוחות פוטנציאלים.

אם מדובר במוצר B2B שפונה לעסקים אז צריך מספר רפרנסים של קונים פוטנציאלים שמוכנים לעלות לשיחה עם המשקיעים ולספר להם למה הם מתעניינים במוצר. במידה ומדובר במוצר B2C שפונה לצרכנים פרטיים, צריך להראות הוכחה למסות של משתמשים שמעוניינים במוצר, על סמך סקר שוק שעשיתם.

תחרות

אחד השקפים המאתגרים את כל מי שהולך לגייס כספים ומבקש לחדד היתרונות הלא-בהכרח-קיימים שלו על פני שאר המתחרים. בגדול, יש שלוש גרסאות נפוצות לשקף: הטבלה – בה בוחנים את כל המתחרים לפי רשימת יתרונות, כאשר באופן מפתיע הסטארטאפ שלכם הוא היחיד שמקבל וי בכולם; הצירים – שם בוחרים למדוד את כל המתחרים על פני גרף דו מימדי של שני פרמטרים, כאשר באופן בלתי צפוי הסטארטאפ שלכם ממוקם בצד ימין למעלה; דיאגרמת וון – בה ממקמים את המתחרים על פני שניים ומעלה עולמות תוכן כאשר, מי היה מאמין, אתם היחידים שפותרים את הכל

 אספנו המלצות גם ממי שמאחוריהם הרבה שעות של צפיה והכנה של מצגות.

לדברי דקל פרסי שותף מייסד בקרן TPY: "ההמלצה המשמעותית בעת הזו למי שמבקשים לגייס הון היא להניח שגם לפני היציאה לגיוס הבא הכלכלה העולמית עדיין לא תשנה את כיוונה, ולהראות למשקיעים הפוטנציאלים שאתם מבינים את המשמעות של זה מבחינת המיזם – כמה זמן הגיוס קונה, למה לקוחות פוטנציאלים ירצו לקנות גם כשמקצצים תקציבים, ומה ההישגים שצריך להראות לפני הגיוס הבא.

בנוגע לתחרות, להראות שנעשה מחקר רציני והבנה מעמיקה של הסביבה התחרותית, לא להסתפק בשקף פשטני של 4 הרבעים ולהראות כמה אתם יותר טובים בשני צירים. גם לחברות לפני מוצר, להראות שנעשתה עבודה מעמיקה עם לקוחות פוטנציאלים. כמה קריטית הבעיה, מי מחליט, מי משלם, ומי משתמש."

לדברי דונה גריפית, סטוריטלר ומומחית פיצ׳ים: "משקיעים מאזינים ליזמים גם בין השורות ובעצם רוצים לשמוע שלושה דברים: Credibility – כמה אתם מבינים את התחום, השוק והמספרים; Likeability – כמה נעים לעבוד אתכם, כמה אתם פתוחים לראיונות, ביקורות, וכמה אתם יודעים להקשיב ולא רק לדבר או חלילה, להתווכח (וזה סוג של ספורט לאומי בישראל… שחררו את זה פליז); Momentum – כמה רחוק הגעתם עם המוצר? לקוחות? חוזים? הכנסות – זה ממש להראות שיש היתכנות וגם ביצוע בשטח.

אני דווקא אתמקד על כל הלא מובן מאליו ואתן לכם 3 טיפים חשובים שלא כולם טורחים לעשות, ויכולים לעשות את כל ההבדל, ומתיישרים עם הדברים שהם רוצים לשמוע: למה את זה? – מאוד חשוב שמשקיעים יבינו שאתם מטפלים בבעיה מהותית שדורשת פתרון, שאנשים מוכנים לשלם על פתרון, ושהפתרונות הקיימים פחות מסייעים. במיוחד בזמנים כאלה כשיש האטה בשוק, אתם חייבים לצייר את התמונה הברורה של הבעיה שלכם – תהיו מדויקים. לא כל משקיע הוא מפתח ולכן אם אתם פותרים משהו למשל בתחום הפיתוח, צריך להכניס אותם לעולם של המשתמש לרגע כדי שחוו את כאבם. צריך ״לצייר תמונה״ או לספר סיפור שימחיש את זה: סיפור כאב של לקוח שלכם, של משהו שאתם חוויתם, של מישהו קרוב אליכם. אבל הכי חשוב, להביא גם מספרים שמראים שזוהי בעיה גדולה ויקרה שעולה לתעשייה עשרות מיליארדים בהספד של זמן, לקוח, עובדים, תחרות, וכו; למה אתם? – זה לא רק להראות צוות חזק – למרות שזה חשוב – כי השקעה היא סוג של חתונה – הולכים לבלות אתכם הרבה עליות ומורדות בשנים הקרובות. מה שעוד יותר חשוב – להפגין את היתרון התחרותי Your Unfair Advantage – מה יש לכם שלאף אחד אחר אין? נסיון? ידע? הבנת עומק בשוק? מה מייחד את הצוות שלכם ומראה שאתם אכן האנשים הנכונים לבצע את המשימה הכה קשה שעומדת בפניכם; למה עכשיו? – זה ממש נותן לכם אדג׳ יפה – צריך לייצר מיידיות – Urgency – כלומר יש טרנדים בשוק שמצביעים על כך שממש צריך אתכם ואת הפתרון שלכם אתמול. זה יכול להיות טרנד התנהגותי – כמו נטישת עובדים, עליה בקניות אונליין, בלאגן מזוודות בשדות תעופה – כל דבר שמעצים את הבעיה והופך אותה לעוד יותר קשה. זה יכול להיות שינוי רגולטורי או חוקי שמצריך שימוש במוצר כמו שלכם – למשל כמו חוקים של קיימות או אבטחת מידע. הטרנד הכי יפה להראות זה שיש התחממות בתחום שלכם – השקעות, רכישות – גם אם זה מתחרה ישיר שלכם – אל תפחדו להזכיר אותם – להפך – זה מראה שאתם באמת מבינים בזה לעומק, ויודעים להגיד בבטחה מה הבידול התחרותי שלכם. אולי הטיפ הכי חשוב שיכולה לתת זה לא לחפש השקעה לפני שאתם חייבים ממש. תנסו להגיע כמה שיותר רחוק בלי לפנות למשקעים. ככל שהמומנטום שלכם גדל, כך יגדלו הסיכויים לגייס".

The Next Exit

סדרת הרשת The Next Exit מעבירה בצורה קלילה והומוריסטית את העקרונות המרכזיים להקמת סטארטאפ, החל מאיתור הרעיון ועד גיוס כספים ויצירת נטוורקינג. הסדרה נכתבה בשיתוף פעולה בין ICON, ארגון ללא כוונות רווח, שהקימה יסמין לוקץ' שמסייע ליזמי הייטק ישראליים בסיליקון ואלי; ונועה זילברמן, מייסדת שותפה ב-ODO Security, שנרכשה ע"י צ'ק פוינט. עוד שותפים בהפקת הסדרה הם Google for Startups ואתר גיקטיים

הגב

3 תגובות על "איך לכתוב מצגת משקיעים ולתת להם 2.7 דקות שלא ישכחו לעולם"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
תמוס עמם
Guest

זו לא ההיא מאת"א שעבדה בגוגל ומכרה איזה סטארט אפ בכמה מיליוני דולרים?

סתם פשוט סתם מיותר
Guest
סתם פשוט סתם מיותר

המדריך המלא מחזור 1983
*הגרסה המעודכנת – עכשיו עם מילים מפוצצות באנגלית!

סתם פשוט סתם מיותר
Guest
סתם פשוט סתם מיותר

המדריך המלא מחזור 1983
*הגרסה המעודכנת – עכשיו עם מילים מפוצצות באנגלית!

wpDiscuz

תגיות לכתבה: