עבדות מודרנית: קידום אתרים עם תשלום מבוסס תוצאות [אורח]

הייתם מסכימים לקבל תשלום על עבודה סזיפית בתחום שאינו שייך למדעים המדויקים רק לאחר שהלקוח יהיה מרוצה? מסתבר שבתחום קידום האתרים הצעה זו אינה נחשבת לנדירה במיוחד

programer startup getty images

קרדיט תמונה: Getty Images Israel

מאת נתן ליכטר המתמחה בקידום אתרים וכתיבת תוכן

לפחות פעם בחודש מתגלה מודעה באתרי פרילנסרים או באחת מקבוצות הפייסבוק בנושא השיווק באינטרנט שדרכה מוצע “ג’וב” לא הוגן. ההצעה היא קידום אתר על בסיס תוצאות. מה זה אומר? שבעל האתר ישלם למקדם רק לאחר שהאתר יגיע לדף הראשון ואין זה משנה כמה זמן יעבור עד אז. קשה מאוד למצוא מקדם אתרים שלא ייעלב מהצעה זו. מצד שני, בעקבות ניסיונם המר, בעלי אתרים רבים מרגישים שהם משלמים אלפי שקלים בחודש לטובת קידום אתרים אורגני (בחלק מהמקרים למקדמים שמתגלים כחובבנים או רמאים) מבלי לראות תוצאות ולכן הם רוצים לעבוד בשיטת ה-PPR) Pay Per Results). אציג את הדברים הן מצד המקדמים והן מצד בעל האתרים ואתייחס גם לכמה פתרונות שיכולים למצוא חן בעיניי שני הצדדים.

צד המקדמים ומדוע ההצעה כל-כך מעליבה אותם

מקדמים רבים מרגישים שבעלי אתרים לא מבינים את מהות השירות. הם לא מבינים שלא מדובר במוצר אלא בשירות שהוא למעשה השקעה לטווח ארוך. כמו כן, הרי בניגוד ל-PPC, אי אפשר להתחייב לתוצאות, שכן גוגל הוא מנוע חיפוש שעובר שינויים וישנם המון גורמים שמשפיעים על הקידום. מקדם האתר יכול להוציא את המיטב מעצמו למען קידום האתר, אבל הוא לא יכול להתחייב למיקומים מכיוון שלא מדובר במדע מדויק.

נסו להיכנס לראשו של המקדם ולענות בכנות על השאלות הבאות:

האם הייתם מוכנים לשלם ליועץ השקעות רק במידה וההשקעה שלכם תניב רווחים גדולים? אם הייתם רוצים להגיע לאולימפיאדה ולזכות במדליית זהב, האם הייתם מציעים למאמן ריצה לקבל מכם תשלום רק לאחר שתשיגו את אחת משלוש המדליות? אז נכון, ישנם עורכי דין שעובדים תמורת אחוזים במידה והם מנצחים במשפט ויש גם חברות להפסקת עישון שמתחייבים להחזיר את הכסף אם התהליך נכשל, אבל ההצעה הזו באה מצד ספק השירות עצמו. אגב, יש סיכוי גדול יותר להפסיק לעשן מאשר להגיע למקום ראשון בגוגל בנושא מאוד תחרותי.

דרכי העבודה בשיטת ה-PPR

אף אחד לא אוהב לעבוד בחינם ובטוח לא כשמדובר בעבודה סזיפית כמו SEO. יחד עם זאת, גיליתי לא אחת מקדמים שאין להם כל בעיה לעבוד בשיטה זו. לרוב מדובר במקדמי אתרים שזאת לא ההכנסה המרכזית שלכם. ישנם גם חברות שיסכימו לקבל לקוחות כאלה כי יש להם מספיק עובדים שכירים לתת להם את העבודה.

בכל מקרה, כאשר לקוח מציע למקדם לעבוד בשיטת ה-PPR, בדרך כלל הוא יציע לו לעשות זאת באחת הדרכים הבאות:

  1. תשלום פר כל מילה שמגיעה לדף הראשון מהרגע שהיא מגיעה לשם.
  2. תשלום רטרואקטיבי לאחר שהאתר מגיע עם מספר מילים לדף הראשון.

בעלי אתרים רבים לא מבינים מה כוללת עבודת קידום האתר. מה שלא תמיד ברור לבעלי אתרים הוא שאם למשל המקדם מקבל תקציב מהלקוח בסדר גודל של 3,000 ₪ לחודש, יש לו גם הוצאות כי לא מלוא סכום הריטיינר החודשי הוא הרווח הנקי שלו. למשל עליו לרכוש מאמרים. כמו כן, בחודש הראשון, על המקדם לעבוד הכי קשה מכיוון שעליו לעשות גם את הפעולות הבאות:

חקר מילות מפתח – התהליך יכול להימשך יותר משבוע כאשר מדובר באתר רב נושאי.

אופטימיזציה – לבדוק את האתר לעומק ולהפיק דו”ח עם כל הבעיות שלו.

יישום האופטימיזציה – תיקון כל הבעיות שהמקדם יכול לטפל בהן. למשל באתר עם מאות דפים שאין לאף אחד מהם נתוני מטא (כותרות, תיאורים ואלטים) עליו לעדכן עמוד אחר עמוד את הנתונים. מדובר בעבודה שיכולה להימשך חודשים.

אלה הם דברים מאוד בסיסיים שעלות כל אחד מהם היא לכל הפחות 250 ₪ לשעת עבודה. כאשר המקדם לוקח פרויקט, הוא יכול להחליט לגבות תשלום נפרד או לא על עבודות של חקר מילים ואופטימיזציה. על כל פנים, ביצוע עבודה זו ללא תשלום בטווח הקצר, היא עלבון צורב בעבור המקדם.

מדוע שמקדם יעבוד חצי שנה או שנה מבלי שיראה אגורה?

ישנם תחומים בהם במשך השנה הראשונה סביר להניח שלא יהיו תוצאות. מדובר בתחומים תחרותיים כמו בעלי מקצוע מסוימים, השכרת רכבים, צימרים ועוד. אם היה אפשר לקחת כל אתר תוך חודש לדף הראשון, הייתם רואים בכל יום תוצאות אחרות בדף הראשון של גוגל. ככל שהתחום תחרותי יותר, כך לוקח יותר זמן להגיע לתוצאות. על המקדם לבצע החלפות קישורים, לנתח את תנועת הגולשים, לרכוש תוכן ולעבוד קשה מאוד במשך תקופה זו. במקרים רבים אפילו מדובר בעבודה יומיומית של כמה שעות על האתר. העסקה של מקדם ללא תשלום היא לא מוסרית. האם אתם הייתם מסכימים לעבוד בשביל משהו בחינם ולקבל את התשלום רק לאחר שנה? לכן מקדמי אתרים תמיד יעדיפו לעבוד עם לקוח משלם מאשר עם לקוח שהדרך היחידה בה הוא מוכן לעבוד היא בשיטת ה-PPR.

startup PD

צד בעלי האתרים ומדוע הם מרגישים שהם זורקים כסף לפח

את הלקוחות של מקדמי האתרים אפשר לחלק ל-2:

למודי ניסיון רע – הם עברו ממקדם למקדם ואף אחד מהם לא סיפק להם את התוצאות שהם רצו לראות בזמן המתאים. לפעמים זה קורה משום שהם עבדו עם מקדם לא מקצועי. לפעמים זה קורה מפני שהם פשוט לא נתנו מספיק זמן לתהליך הקידום ובעיקר לא עשו תיאום ציפיות.

נקיים – בעלי אתרים שיש להם ניסיון טוב עם מקדם או כאלה שמעולם לא עבדו עם מקדם אתרים.

2 סוגי הלקוחות האלה יכולים להעסיק מקדם במשרה מלאה או לשלם לו ריטיינר חודש כפרילנסר. מצד שני, חלק מבעלי האתרים מעלים את השאלות הבאות מול המקדם: “מדוע אני צריך לשלם לך עכשיו, כל חודש, 2,000 או 3,000 ₪ אם את התוצאות אני אראה רק בעוד כמה חודשים או בעוד שנה? מדוע שאשלם לך אם אתה בכלל לא יכול להבטיח לי תוצאות?

כן – יש גם חברות שלא מספקות עבודה טובה

לא אחת יצא לי לטפל בנפגעי קידום אתרים. מדובר בבעלי אתרים שהיו חתומים על חוזים שנתיים או חצי שנתיים אצל חברות או פרילנסרים שלכאורה לא עשו את העבודה כמו שצריך. חלקם היו באמת בתנאי PPR, אחרים שילמו 2,000 ₪ ויותר בחודש ולא השיגו שום תוצאות. מכאן אפשר להבין מדוע לקוח ששילם מעל 20 אלף ₪ במשך שנה ולא ראה תוצאות, מרגיש שהוא משלם על כלום.

כאמור, ישנם תחומים שאין טעם לצפות במסגרתם לתוצאות רציניות בפרק זמן של פחות משנה. כמו כן ישנן חברות שפשוט לוקחות את העבודה, גם במחירים נמוכים או בשיטת ה-PPR, ומעבירות אותה לפרילנסר. לפעמים אותו הפרילנסר מעביר את האתר לפרילנסר אחר וכך קורה שאו שעושים עבודת קידום גרועה על האתר, או שפשוט לא מקדמים אותו בכלל. כבר ראיתי לא אחת אתרים שלא עשו במסגרת תקופת הקידום שלהם את הדברים הכי בסיסיים. כבר ראיתי אתרים שלא עלה בהם תוכן חדש במשך חצי שנה וכל מה שנעשה לטובת קידומם הוא בניית קישורים מאתרי תמיכה.

כך קורה שמקדמים וחברות קידום מנצלות את תמימותם של הלקוחות ובגדול משתינות לבאר ממנה שותים אנשי ה-SEO. כך נוצרים לקוחות שמרגישים מרומים. כן, יש מקדמי אתרים שייקחו עבודה שמראש הם יודעים שהם לא יכולים או לא רוצים לספק במסגרתה תוצאות טובות, כל זה מבלי לתאם ציפיות. הם יחתימו את הלקוח לחצי שנה, יגבו תשלום חודשי ומראש יצפו שהוא יעזוב.

מהו הסיכון בעבודה על מקדם בשיטת PPR – כאמור, בעלי האתרים לוקחים סיכון שהאתר יטופל על ידי גורם שני או אפילו שלישי, או שהם יקבלו עבודה דלה וחובבנית. לבעלי אתרים יהיה קשה מאוד למצוא מקדם שיספק עבודה איכותית בשיטת עבודה זו. לרוב יהיה מדובר בשיטת עבודה על הדרך.

אז מה עושים?

איך מוצאים את שביל הזהב בין הלקוחות ולבין מקדמי האתרים?

קודם כל חשוב להבין שקידום אתרים הוא לא מדע מדויק ולכן אף מקדם לא באמת יכול להתחייב לתוצאות. הוא יכול לשער, לנחש או להניח אבל התחייבות היא לא מושג הוגן לתחום שלא מוגדר כמדע מדויק. כמו כן העובדה שישנם מקדמים רמאים, לא מקצועיים, מקדמים שפשוט לא מתאים ציפיות או כאלה שמתחייבים לתוצאות כאשר למען ההגינות אסור לעשות את זה, אינה צריכה לפגוע באחרים. כלומר הדבר לא צריך להוביל לכך שמקדמי אתרים יעבדו בחינם. אני מציע את אחת הדרכים הבאות כך ששני הצדדים יהיו מרוצים:

1. תשלום בסיס + בונוסים – על המקדם לקבל בכל מקרה תשלום בסיס הוגן על העבודה שלו. כשהוא מזמין תוכן, עושה אופטימיזציה, יושב שעות על בניית קישורים לאתר כל זה מבלי להביא תוצאות מהיום למחר, בכל זאת הוא הרי עובד. בכל מקרה מגיע לו תשלום בדיוק כמו עובד מפעל או עובד ניקיון. איך תדעו שהוא באמת עובד? התעקשו על דו”ח חודשי שמציין כל פעולה שהוא עושה. תדרשו לדעת מאיפה הגיע כל קישור, לאיזה דפים הוא עשה אופטימיזציה במהלך החודש ועוד.

בשביל מה הבונוסים? בעלי אתרים רבים סבורים שהמקדמים פשוט לוקחים כסף ולא עושים את המקסימום גם כי יש להם עוד לקוחות. הם חושבים שלא ממש אכפת להם מהתוצאות כי בסוף הם מקבלים את התשלום בכל מקרה. הם מאמינים שאם התשלום יהיה על בסיס תוצאות – רק אז הם יעשו את המקסימום. אז באמת יש מקדמים כאלה ומצד שני יש מקדמים שהתוצאות מאוד חשובות להם כי הן משפיעות על שמם הטוב וגם על עתידם כמומחים ובעלי עסקים מצליחים.

בעלי אתרים מרגישים שאם הם יתנו תמריץ בתור בונוס על תוצאות – זה יגביר את המוטיבציה של המקדם. זאת שיטה הרבה יותר הוגנת מ PPR. יחד עם זאת, חשוב לי להבהיר: מקדם אתרים איכותי לא צריך תמריץ . הוא יעשה את המקסימום בעבור הלקוחות שלו בכל מקרה.

2. תשלום פר שעות – גם את התהליך הזה צריך לעשות על בסיס דוח שמתעדכנות בו כל הפעולה של המקדם. כמה עולה שעת מקדם? תלוי מה ניסיונו ורמת המומחיות שלו. טווח המחירים נע בין 200-300 ₪ לשעת עבודה בדומה למתכנת.

3. עבודה עם חוזים נטולי התחייבות בזמן – זכותו של כל בעל אתר לא להרגיש כבול למקדם או לחברת SEO. אם נוצרת תחושה שהמקדם לא עושה כלום, כלומר הדוחות לא מגיעים אלא רק התירוצים, בפעם הבאה לא כדאי לחתום חוזה עם פרק זמן קצוב של חצי שנה עד שנה. עדיף לחתום על חוזה ללא מגבלת זמן אלא עם אפשרות לצאת מהחוזה בסוף כל חודש כאשר אף אחד לא חייב דבר לצד השני.

4. למצוא שותף מומחה לקידום – אפשר מראש לפרסם מודעה או פשוט לבחור שותף לעסק שיהיה אחראי רק על עבודת הקידום. יש להחליט כמה אחוזים מהרווחים כל אחד יקבל ביחס להשקעה שלו בעסק.

5. השכרת אתר – מקדמי אתרים לא רק מקדמים אתרים של לקוחות אלא גם בונים אתרים לעצמם ומשכירים אותם. כאשר האתרים מגיעים לדף הראשון, או לכל הפחות מייצרים לידים על בסיס יומיומי, הם משכירים את האתרים לבעלי עסקים. כך הלקוח מקבל אתר שמייצר פניות. כך הלקוח מגיע למקום שהוא רוצה להיות בו מראש. הוא מגיע לתוצאות עצמן ללא צורך בתהליך קידום שמתחיל מאפס.

6. לוותר על קידום אתרים אורגני או לעשות זאת בשיטת עשה זאת בעצמך – כיום אפשר לקחת כמה שיעורים ממומחה או ללמוד כמה חודשים בקורס ולצאת עם כל הידע הדרוש לקידום האתר. הבעיה היא שלרובם המוחלט של בעלי העסקים אין את הזמן לקדם את האתר שלהם בעצמם. אם אף אחד מהפתרונות שציינתי כאן אינו נשמע הוגן פרקטי, אולי SEO אינו צריך להיות אפיק ההשקעה של אותם בעלי האתרים. אולי כדאי יותר שינסו PPC או דרכים אחרות לשיווק באינטרנט.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

7 Comments on "עבדות מודרנית: קידום אתרים עם תשלום מבוסס תוצאות [אורח]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
suhs
Guest

גם בPPC יש לקוחות שמבקשים לעבוד על בסיס תוצאה…מנפנפים אותם וממשיכים הלאה. ככה זה בישראל עם של קקות. מצד שני יש מלא “אנשי קידום” שלא עשים כלום חוץ מלהוציא חשבונית..אז זה מתאזן

נתן ליכטר
Guest

מי שמחפש מקדם צריך לחקר קצר את התחום ולקבל מהמקדם תוכנית עבודה + דו”ח חודשי מפורט. כל אחד צריך להיות אחראי על בחירת המקדם. אומר לך את האמר, פעם מישהו הסכים להיות לקוח שלי מבלי לקבל פירוט עבודה או אפילו חוזה, אחרי שיחה של חצי קרה בטלפון. הייתי בהלם. הייתי צריך לשכנע אותו לשמוע מה אני מספק. אם הוא היה פונה למישהו אחר, הוא היה יכול לנצל אותו בקלות. בקיצור – בעלי האתרים צריכים לדאוג למצוא מקדם שעובד קשה.

אלדד
Guest
הכל מתחיל בתיאום ציפיות אל מול הלקוח……… לעבוד על פי תוצאות …. לא ניראה לי ….. ( לפי דעתי אנחנו מפספסים כאן משהו… ) תשלום על פי תוצאות איפה ??? לונג טייל ? ביטויים עם תחרותיות זניחה שבתור מקדם עם ניסיון אתה יודע שעם אופטימיזציה נכונה וקישורים רלוונטיים כן יביאו אותך לדף הראשון כי אתה עדיף על מתחרים שלך או על אתרים שאינם מקודמים ….. ובוא לא נשכח את וותק הדומיין ….. פרט מאוד מאוד חשוב …. אני מאמין שמי שעובד בצורת PPR עובד בצורה כזאת …. לעבוד בביטויים גנרים זה טירוף ! ומי שעושה את זה וואלה או שאני… Read more »
עמית
Guest

כל מי שתומך בתשלום למקדמים לפי תוצאות – שיעביר גם את המשכורת/ההכנסות שלו לפי תוצאות. אולי אז יהיה ברור מה גודל הטמטום.

טל ליאור
Guest
אם התשלום בהכרח לגבי עמוד ראשון אין ספק שזאת עבדות. יש כאלה שמציעים תשלום עבור התקדמות, כלשהי שזה כבר משהו שמקדמים שיודעים את העבודה אמורים להיות יותר מסוגלים לקבל. אני מכירה טוב מאוד את שני הצדגים, באתי ממשרד דיגיטל וכיום אני מנהלת שיווק, זו סוגיה מסובכת אבל אם ביחד יושבים ומחליטים על יעדים הגיוניים, יש מצב שהמקדמים יקבלו אפילו הרבה יותר כסף כי כל התקדמות שביטויים עושים מקבלים על זה תשלום, גם רטרואקטיבית. זה נכון שקיסום מושפע מהמון דברים אבל אם יש קביעת יעדים משותפת, אולי עלינו כאן על משהו. יש תיאום ציפיות מלא והשרלטנים יעלמו מהענף
א,ח.
Guest

לדעתי בכל תחום בפרט בהתחלה צריך שכל הצדדים יהיה בהם רמת אימון מה שיותר ואז על פי הצרכיים האישיים יבנו את הבסיס …..ואם רמת האימון תהיה גדולה כך ההסכם בין הצדדים יהיה רחב ועמוק יותר …זה סוג של קשר הרבה יותר מטכני גרידא

אחד שקונה טרפיק
Guest
אחד שקונה טרפיק

חרטא ברטא קידום אורגני היום הוא נעלם גדול מבחינת טובי המוחות באסאיאו אז לטעון שכל מיני מקדמי אתרים בשקל מגיע להם רייטיינרים זה מגוחך זה עולם של פרפורמנס לא מתאים לכם? חפשו עוד פרייאר שיממן אותכם עד שיבין שזה חירטוט או לחילופין הגיע הזמן לחפש מקצוע חדש
גם ככה מי שמבטל את זמנו בקידום כל מיני פלאפלים בצומת בשביל שלושת אלפים שקל בחודש כנראה לא בדיוק טוב באסאיאו
לבריאות לכולם

wpDiscuz

תגיות לכתבה: