לפייסבוק תוכניות גדולות עבור Paper [דעה]

שבוע וחצי אחרי שהבהירה למותגים שכדאי להם להשתמש בלינקים ותמונות אם הם רוצים לזכות לחשיפה, משיקה פייסבוק את Paper. מקריות?

paper by facebook

הפוסט נכתב על-ידי גידי אדלרסברג, מנהל תוכן וקהילות בבלונד 2.0.

רק לפני מספר ימים, פייסבוק הכריזה על “Paper“, אפליקציית מובייל שתהפוך את הניוזפיד שלכם לחוויה ויזואלית חדשה ומרעננת. לאלו מכם שטרם התעדכנו, מדובר באפליקציה ששמה דגש על תמונות וגרפיקה, ומציגה את תוכן הניוזפיד שלכם בדרך ויזואלית וצבעונית, להבדיל מהכחול-ובעיקר-לבן שנוכח באפליקציה המסורתית של פייסבוק.

מזווית ממשק המשתמש, אפשר לראות את Paper כהסתגלות מאוחרת של פייסבוק לסטנדרטים הגרפיים הגבוהים שכבר הוצבו ואומצו על-ידי רוב האפליקציות המובילות במובייל. חוויית השימוש בסמארטפון דורשת יכולת קליטה מהירה במיוחד של תוכן, ואין דרך טובה להשיג מטרה זו מאשר לערב הרבה יותר גרפיקה, תוך כדי צמצום משמעותי של תוכן מבוסס טקסט. יכולת הריכוז המוגבלת והפוחתת שלנו בטקסט ארוך, השתנות הממשקים שמסביבנו עם המעבר לטכנולוגיה לבישה – כל אלו הביאו את צרכני המובייל לצורך כמעט תת-הכרתי של סיכום גרפי קליט ונח לעיכול.

לא ממציאה את הגלגל

paper by facebook

אפליקציית Paper: המגרש החדש של פייסבוק למותגים

את מה שפייסבוק מוציאה לפועל היום במונחי ממשק משתמש, עשו כבר רבים וגדולים, לצערה, עוד לפניה. שלל שחקנים בעולם המדיה החברתית כבר נהנים מפירות האינטנסיביות של הגרפיקה, כמו פינטרסט שמציגה הישגים מרשימים ביותר מבחינת פעילות המשתמשים בפלטפורמה שלה, טאמבלר, וכמובן סנאפצ’אט שיכורת-ההצלחה שסירבה להצעת רכישה של מיליארדי דולרים מפייסבוק בכבודה ובעצמה. מענה גרפי מצד פייסבוק הוא דבר מתבקש אם לא נדרש, ו-Paper מספק התחלה מבטיחה במובן הזה.

כל זה טוב ויפה, אבל אפליקציית Paper היא הרבה יותר משדרוג UI. נראה שהאפליקציה תשמש את פייסבוק בעיקר כפתרון לבעיה ישנה וכואבת: מציאת היחס העדין והשברירי בין תוכן מיתוגי לתוכן אישי בניוזפיד שלנו. גם אנחנו כמשתמשי פייסבוק וגם פייסבוק בעצמה לא אוהבים במיוחד את השילוב הזה. משתמשים לא אוהבים לראות פרסומת למכללת עמק-כלשהו לצד סטטוס מהחברים הכי טובים שלהם. ופייסבוק מרגישה נבוכה (ובצדק) בבואה לנסות ולהצדיק עירוב כל-כך בוטה של עולמות תוכן. החבר’ה בפייסבוק היו מוכרחים לבוא עם פתרון לדיסוננס, ומה שאנו רואים היום הוא התוצאה.

בערך לפני שבוע, טרם ההכרזה על Paper, פייסבוק סיפרה לנו שמאחר ותוכן אישי נכתב כטקסט, ומתנהג טוב יותר במונחי מעורבות משתמשים שבאה לידי ביטוי בלייקים, תגובות ושיתופים, החשיפה של פוסטים מבוססי טקסט מטעם מותגים תוגבל משמעותית. במילים אחרות, פייסבוק אמרה למותגים להשתמש בתמונות ולינקים, או שאף אחד לא יראה את התוכן שלהם.

מקריות?

עכשיו כל מה שנשאר זה לעשות 1+1. פייסבוק מעודדת מותגים להשתמש ביותר גרפיקה ולינקים, וכמה ימים לאחר מכן (בסמיכות מאוד לא מקרית, אגב, לפרסום הדו”חות המוצלחים שלה לרבעון הרביעי של 2013), משיקה את Paper, אפליקציה שמבוססת על תמונות ולינקים. לא נותר אלא להסיק ש-Paper יהיה, קרוב לוודאי, המקום לתוכן של מותגים. משתמשים אישיים ברוב המוחלט של המקרים מפרסמים סטטוס בטקסט בלבד, ולכן יופיעו פחות ב-Paper בתור יצרני תוכן טהורים. מותגים, לעומת זאת, כבר קיבלו את תמרור האזהרה ומפרסמים כמה שיותר תכנים גרפיים. כשאתם רואים את וידאו ההשקה של Paper (למטה), תשאלו את עצמכם למה הדמויות בסרטון קוראות את ההאפינגטון פוסט או גולשות בפורטל מקצועי של אנשי אומנות.

באוברול, אנחנו מקבלים הפרדה מעניינת בין המימד האישי למימד הציבורי מבוסס-המותג של התוכן בפייסבוק. מה זה אומר מבחינת המותגים? זה אומר מה שכבר ידענו, רק הפעם בבירור – התחרות על החשיפה בפני המשתמש מתעצמת, השטח הפרסומי קטן (יותר גרפיקה=פחות מקום על המסך). מנהלי מותג יצטרכו לייצר יותר ויותר תכנים ויזואליים, תמונות או וידאו, אם הם רוצים להיות נוכחים. מנהלי אתרים ובלוגים ויצטרכו להקפיד יותר מאי-פעם על מראה הלינקים שלהם כלפי חוץ, החל מכותרות עמוד ועד לתמונת preview איכותית ברזולוציה גבוהה.

את החיים האישיים שלנו בפייסבוק נעשה מהאפליקציה המסורתית והמוכרת, ואת החשיפה שלנו לתכנים עסקיים, מקצועיים ונושאיים נקבל במקום אחר. מבחינת המשתמשים, ההפרדה הזו מבורכת. כשנרצה לראות מה קורה באמת עם החברים (להבדיל מאיזו כתבה הם קראו הבוקר) נלך למקום אחד, וכשנרצה לקרוא קצת חדשות, בלוגים או לשמוע על מבצעים שלא כדאי לפספס, נלך ל-Paper.

אז מה היה לנו פה?

פייסבוק אומרת לנו שמשתמשים אישיים מעדיפים תוכן מבוסס טקסט מהחברים שלהם. כתוצאה, פייסבוק רוצה שמותגים יפסיקו להשתמש בטקסט ויתחילו לעשות שימוש ביותר גרפיקה, תמונות ולינקים. פחות מ-10 ימים מאוחר יותר, פייסבוק משיקה את Paper, אפליקציה שנשענת בעיקר על גרפיקה, וידאו ולינקים.

מסקנה: מבחינתה של פייסבוק וככל שתוכל לשלוט בכך, החל משנת 2014, Paper יהיה (כך היא מקווה) המגרש החדש למותגים.

וידאו: הצצה ל-Paper

הפוסט נכתב על-ידי גידי אדלרסברג, מנהל תוכן וקהילות בבלונד 2.0

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: