עדכון פנדה 4.1 של גוגל – כיצד הוא משפיע על דירוג האתר שלכם

מהי משמעות עדכון האלגוריתם של גוגל לדירוג האתר שלכם במנוע החיפוש הפופולארי בעולם? הנה כל מה שצריך לדעת על פנדה 4.1

panda shutterstock

לפני מספר שנים החליטה גוגל להילחם באתרים המתאפיינים בתוכן דל ונטול ערך. בזמן שאנחנו חגגנו את השנה החדשה (סוף ספטמבר 2014) השיקה גוגל תוספת חדשה לעדכון פנדה – פנדה 4.1, שעל פי ההערכות תשפיע על התוצאות של 3% עד 5% מהמוני השאילתות המבוצעות מדי יום. העדכון החדש של האלגוריתם לפיו מדרגת גוגל את טריליוני דפי האינטרנט הוא ה-27 במספר, וזאת לאחר שבמאי 2014 הושק עדכון פנדה 4.0.

מה מייחד את העדכון החדש?

פנדה 4.1 מוסיף אינדיקציות חדשות לזיהוי תוכן דל ונחות, וזאת כתוצאה ממשובים שסיפקו גולשים ומנהלי אתרים (Webmasters). כמו כן גדלה חשיבות התאמת מבנה האתרים לדרישות של גוגל כמו למשל יצירת מפת אתר המבוססת על XML. בניגוד לעדכונים שעיקר השפעתם שלילית, כלומר ענישת אתרים “סוררים”, הרי שהעדכון החדש ישפר את הדירוג של אתרים קטנים ובינוניים שהשקיעו בתוכן (גם פנדה 4.0, אגב, נולד בין השאר מתוך הצורך לרכך את הפגיעה בדפים איכותיים שמשום מה גוגל פספסה).

כמו כן דואג פנדה 4.1 לאתרים שעדכונים קודמים פגעו בדירוג שלהם (מאחר שהם לא היו איכותיים מספיק), וזאת בתנאי שבעליהם או מנהליהם הפנימו את המדיניות החדשה של גוגל: אתרים שנענשו בעבר וכעת מציעים תוכן בעל ערך מוסף אמיתי עשויים ליהנות מגידול בתנועה אליהם בעקבות עדכון פנדה החדש.

לפי נתונים שפורסמו באתר searchmetrics דוגמה טובה לאתר שנפגע בשל פנדה 4.0 וכעת רשם התאוששות מרשימה הוא babble.com – אתר המציע תכנים בנושאי הורות, לייפסטייל, תזונה, כושר, בריאות ועוד, ושנפח הגלישה האורגנית, כלומר מספר הגולשים שהגיעו בעקבות תוצאות חיפוש ולא דרך מודעות, זינק פלאים ב- 379% (!). אתרים נוספים שמסתמנים כמרוויחים, ובגדול, מפנדה 4.1, הם rd.com (אתר האינטרנט של המגזין לענייני משפחה (Reader’s Digest, מדריך המלונות Hotelguides.com (עם כ-33,000 גולשים “אורגניים” ביום אחרי העדכון לעומת סביב ה- 10,000 לפני) ו- yourtango.com – אתר שמציע מגוון מאמרים ועצות בנושאי אהבה ויחסים שלפני פנדה 4.1 הגיעו אליו כ-15-30 אלף גולשים ביום וביום שלאחר העדכון: קרוב ל-110,000(!)

אילו אתרים עלולים להינזק כתוצאה מפנדה 4.1?

מצד שני, ישנם לא מעט אתרים שייפגעו מפנדה 4.1. מדובר בעיקר אתרים שהצליחו לחמוק מעדכוני הפנדה הקודמים אולם כעת “נתפסו” ובהתאם יגלו כי הדירוג שלהם הפך נמוך יותר ומספר הגולשים המגיעים אליהם צנח.

על פי מסקנות ראשוניות, מספר ימים לאחר השקת העדכון החדש, האתרים שנפגעו בצורה המשמעותית ביותר, כלומר אלה שחוו צניחה של ממש בתנועה אליהם, הם אתרים המבוססים על אגירת תוכן ממקורות אחרים (aggregators) ולא ייצור תוכן בעצמם.
הדוגמאות המובהקות ביותר לפוטנציאל הנזק של פנדה 4.1 הן האתרים yellow.com (מעין דפי זהב) ו- similarsites.com (אתר שמצהיר על עצמו כמי שנועד לשפר את חווית הגלישה על ידי הצעת אתרים דומים לאלה שאנחנו גולשים אליהם) – בשני אתרים אלה נרשמה ירידה של 79% (!) מבחינת מספר הגולשים המגיעים בעקבות חיפוש. אל similarsites.com, למשל, נכנסו ביום שלאחר השקת פנדה 4.1 כ-25,000 גולשים וזאת לעומת כ 120,000 משתמשים ביום טרם העדכון.

גם האתר free-coloring-pages.com, שכפי שניתן להבין משמו מציע דפי צביעה חינם, חווה קריסה של ממש כשמלמעלה מ- 12,000 כניסות ביום הוא ירד לפחות מ-300, וכמוהו ישנן עוד דוגמאות רבות ובפרט פורטלים ואתרים שכאמור לא מייצרים תוכן אלא רק אוגרים.

בכל מקרה חשוב לציין כי על פי הפרסום הרשמי של גוגל, את מלוא ההשפעה של העדכון החדש ניתן יהיה להרגיש החל מתחילת אוקטובר, כך שחשוב להיות עם אצבע על הדופק ולעקוב אחר הנתונים.

ההיסטוריה של עדכוני פנדה: איך הם שינו את עולם קידום האתרים?

עדכון פנדה הראשון הושק בראשית שנת 2011, ומאז, כאמור, השתנה האלגוריתם של גוגל עוד פעמים רבות, כשחלק מהעדכונים הם משמעותיים מאוד ואחרים הובילו לשינוי צנוע יחסית.

מטרתם של עדכוני הפנדה היא להפחית את סיכוייהם של אתרים בעלי תוכן דל להסתנן אל צמרת תוצאות הדירוג בשאילתות שונות – ובמידת האפשר אף לדחוק אותם הרחק לאחור כך שהגולשים לא יבזבזו זמן יקר על הגעה אליהם.

גוגל מקפידה לשמור על עמימות באשר לסוגייה מהו “תוכן דל” וכיצד היא מגדירה אתרים כאלה, אולם על פי מומחי SEO מדובר בדפי אינטרנט שהתוכן בהם מועט, דפים מרובי פרסומות או דפים שהיחס בין פרסומות לבין תוכן “אמיתי” אינו מעיד על ערך של ממש לגולשים, דפי אינטרנט המבוססים על אגירת תכנים ממקורות אחרים ולא על יצירת תוכן בעצמם, אתרים שהתוכן בהם משוכפל וכו’.

בסך הכל, על פי ההערכות, אחד מכל 8 אתרים הושפע ומושפע מעדכוני פנדה השונים, ומאחר שכבר ברור לחלוטין כי גוגל משקיעה משאבים רבים במלחמה באתרים שלא מספקים לגולשים ערך אמיתי, ותמשיך לעשות זאת גם בעתיד (על מנת להישאר רלוונטית עבור הגולשים) – אין ספק שבעלי אתרים וכל מי שעוסק בקידום אתרים חייבים להפנים כי אין תחליף לתוכן מקורי, מעניין, מקיף ועדכני.

הפוסט נכתב על ידי און יבין, מנכ”ל משותף וראש תחום אינטרנט במשרד הפרסום Exactive, מומחה בקידום אתרים ובעל ניסיון רב שנים בשיווק באינטרנט.

קרדיט תמונה: origami panda via shutterstock

 

און יבין

און יבין הוא מייסד ומנכ"ל חברת Cointelligence המספקת שירותי מידע וניתוח שוק לכלכלת הקריפטו

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: