עם 100 מיליון דולר בארנק, אורון אפק רוצה לתקן את מערכת הבריאות האמריקאית

אורון אפק, מנכ”ל ומייסד חברת הסטארטאפ VIM, מספר כיצד הגיע לתחום, מערכת הבריאות האמריקאית החולה, כיצד הוא מנסה להבריא אותה ואיך זה לנהל עובדים במשרד בישראל ובבית בארה”ב

יש לא מעט עיוותים במערכת הבריאות האמריקאית.

רוב האוכלוסייה הבוגרת בארה”ב מכוסה בריאותית על ידי ביטוח של המעסיקים, שכן המדינה מעניקה סבסוד לאזרחים עד רמה מסוימת. “ברגע שהייתה רגולציה על שכר, הדרך של מעסיקים ליצור בידול בעיני מועמדים הייתה באמצעות ביטוחי בריאות עשירים מאוד” אומר אורון אפק, מנכ”ל ומייסד חברת VIM.

אבל בפועל, התיק הרפואי של העובדים עובר בכל פעם לחברת ביטוח אחרת, דבר המקשה ביצירת היסטוריה רפואית רציפה. האינטרס של המעסיק בבריאות העובד מוגבל לזמן, שבו הוא עובד בחברה, ולכן גם הרפואה אינה מונעת, וגם אינה מסתכלת על המטופלים לטווח הארוך. גורם נוסף המוביל לניגוד אינטרסים הוא שהרופאים והרופאות בארה”ב מקבלים תשלום לפי כל ביקור וטיפול, מה שמעוות את המערכת וגורם לרופאים לעיתים לקדם טיפולים יקרים, “באמריקה יש פי 3 לידות מוקדמות וניתוחים קיסריים כי הרופאים מקבלים פי 4 על ניתוח קיסרי” מסביר אפק, “למעסיקים לא אכפת אז העובדים מתנהגים בצורה חסרת אחריות והולכים לבתי חולים הכי יקרים, המקומות עם המותג החזק כמו אלו המקושרים לאוניברסיטאות מובילות, גובים הרבה יותר כסף על כל טיפול, ונוצר לופ שלילי. בתי החולים עושים יותר ויותר כסף, קונים קליניקות פרטיות, הרופאים מפנים את הטיפול לאותם בתי החולים וחוזר חלילה”. התוצאה בשטח היא שמערכת הבריאות בארה”ב יקרה פי 3 משאר מדינות ה-OECD.

אפק מוסיף כי “לחברות הביטוח והמעסיקים נמאס לשלם בכל שנה 7%-8% יותר מבשנה הקודמת, ולכן הם רוצים לאלץ את המערכת להתייעל. כדי שהמערכת תוכל להפוך את האינטרסים למשותפים, על כל רופא לקבל את ההיסטוריה הרפואית המלאה של המטופלים. הטכנולוגיה של VIM מאפשרת לרופאים לקחת אחריות על בריאות המטופלים, שכן יש בידיהם את כל המידע. אנחנו בונים תשתית שלא הייתה קיימת לפני כן, כזו שעושה מהפכה באופן הטיפול באמריקה”.

הלקוח הראשון: דיסני

VIM הוקמה לפני כ-6 שנים מתוך ההבנה שלא לכל רופא יש בלחיצת כפתור את כל המידע הרפואי שלנו. החברה מנסה ליצור שוק, שבו המטופלים מקבלים את הטיפול הנכון שהם צריכים, באמצעות יצירת תשתית שתחבר בין המערכות של חברות הביטוח ונותני שירותי הבריאות.

בימים אלו VIM מקימה משרד בניו יורק, שיצטרף למשרד בסן פרנסיסקו, למרות שרוב הפעילות שלה נמצאת עדיין בישראל. עד היום גייסה החברה למעלה מ-100 מיליון דולר ממשקיעים גדולים בארה”ב וישראל בהם גם חברות ביטוח ובריאות אמריקאיות. בפרק של “עוד פודקאסט לסטארטאפים” מספר אפק על החברה והפעילות בשוק המאתגר ביותר.

איך הצלחתם לשכנע את הצדדים להכיר בעיה שהם לא הכירו בה עד שהגעתם?

“אנחנו עובדים עם חברות הביטוח הגדולות ביותר בארה”ב, אבל עדיין מדובר במאמצים המוקדמים (Early Adopter), השוק הזה הוא אינסופי ולכן אי אפשר ליצור שינוי מהר. הלקוח הראשון שלנו היה דיסני, הגענו אליהם דרך בן הזוג של יעל, אחת השותפות. לקח לנו שנה או שנתיים אבל בסוף הצלחנו, ואחר כך חברות הביטוח החלו לפנות אלינו” מספר אפק, ומוסיף: “חלק מהחזון שלנו הוא לאפשר לכל מי שרוצה להגיע לשוק הבריאות האמריקאי, להיכנס דרך פלטפורמה טכנולוגית ולא לעבור את מה שאנחנו עברנו. מרבית הכסף בטיפול בארה”ב לדוגמה, מקורו בהפניות שהרופאים נותנים – כל רופא אחראי על כ-10 מיליון דולר בשנה לערך, אם אני יכול לשלוט בכיוון ההפניות דרך המלצות אני יכול ליצור שוק אמיתי”.

בסוף יש פה פתרון טכנולוגי מאוד מורכב, לא מדובר במשאבים מטורפים?

“השקענו הרבה מאמצים, חלקם ירדו לטמיון, וחלקם נשארו עד היום והם גדולים משמעותית. הדברים האלו קרו גם בתעשיות אחרות, כמו תעשיית הבנקאות האמריקאית שחברה בנתה בה תשתית שהיום נמצאת בבסיס כל התקשורת עם הבנקים. החזון שלנו הוא להיות התשתית של המידע הרפואי בארה”ב”.

איפה פוגשת אתכם בעיית כוח האדם בשוק?

“אנחנו קצת יותר מ-100 עובדים ואנחנו מנסים לשמור על העובדים שלנו, התחרות בשוק היא גדולה אבל הסיפור של המוצר שלנו והחזון מבדל אותנו מאחרים. יש לנו שקיפות ותרבות ארגונית חזקות, ברגע ש-VIM תהפוך לגדולה אנשים גם יעשו הרבה כסף, אבל זו לא הסיבה שהם מצטרפים”.

איך מייצרים ניהול מבוזר של חברת סטארטאפ?

“האנשים בישראל הם כמו משפחה ובאמריקה כל אחד עובד מהבית, זה מורכב. אנחנו לומדים כל יום ובאיזשהו מקום אנחנו חוזרים לשלבים הראשון של הטמעת ערכים בחברה, ליצור את היכולת לדבר עם אנשים באותה השפה. בסוף היכולת שלנו להעסיק אנשים מכל רחבי ארה”ב עוזרת לנו להביא את האנשים הכי נכונים”.

הקטעים האלו הם רק חלק מהפרק המלא של הפודקאסט שזמין ממש פה:

עוד פודקאסט לסטארטאפים

"עוד פודקאסט" הוא הפודקאסט המוביל בישראל לסטארטאפיסטים ולמתעניינים ביזמות. אנו מארחים דמויות מובילות בתעשייה – יזמים סדרתיים, משקיעי הון-סיכון ואנשי מקצוע מובילים - בכדי לאפשר לכל מי שמקים סטארטאפ או חושב להקים אחד, לשמוע את סיפורם וללמוד מהם. הפודקאסט נעשה בשיתוף פעולה עם גיקטיים. הפודקאסט הינו בתמיכת מערכת גיקטיים ו-Google for Startups. את "עוד פודקאסט" מנחים תומי בר-אב, מייסד תחום Supertools (עוזרים לאנשים וחברות להפוך לעל-אנושיים של סביבת העבודה המודרנית), וגיא קצוביץ', מייסד-שותף ב-Fusion LA (תוכנית האצה לסטארטאפים ישראלים בלוס אנג'לס).

הגב

5 תגובות על "עם 100 מיליון דולר בארנק, אורון אפק רוצה לתקן את מערכת הבריאות האמריקאית"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
יוכי
Guest

סליחה, אם אני זקוק למומחה עבור הילד שלי, ברור שאלך לבי”ח של סטנפורד ואני משלם מראש על ביטוח מתאים.
מי אתה שתקרא לי חסר אחריות?
חוץ מזה תעבוד על הפיץ’, הפתרון שלך לא קשור לבעיות שהצגת ויש כבר שחקנים גדולים בתחום, אין פה תשתית חדשה ולא מהפכה.

אבי
Guest

יש משהו שאנחנו יותר טובים מארץ הזהב.
תכירו בזה…

וכן, מר בחור, אתה פותר סעיף מאוד מסויים בכאוס של ביטוחי הבריאות בארה”ב, שים לב.

ועדיין. יש כר פורה לפעילות, כדי להגיע למצב שההיסטוריה של מטופל, תנדוד איתו בין מבטחים.
בהצלחה.

צא!
Guest

צא!

סטארטאפיסט
Guest

לי יש 100 ש”ח בכיס ואני רוצה להביא שלום עולמי. יפתור את בעיית המלחמות בעולם.

חמוץ נווה חמוצים
Guest
חמוץ נווה חמוצים

כשכסף זול פוגש חברה שאין לה סיכוי להצליח.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: