דווקא בשנת הקורונה: סטארטאפ תכנון התחבורה הציבורית Optibus גייס 107 מיליון דולר

הסטארטאפ הישראלי אופטיבס, שמפתח פלטפורמה לניהול חכם של תחבורה ציבורית, גייס מאז הקמתו כ-160 מיליון דולר

מקור: Optibus

הסטארטאפ הישראלי Optibus, המפתח פלטפורמה מבוססת ענן לתכנון ותפעול תחבורה ציבורית, הודיע היום (ד’) על השלמת סבב גיוס של 107 מיליון דולר. את הסבב הובילו הקרנות Insight Partners ו-Bessemer Venture Partners. בסבב השתתפו גם משקיעים קיימים, בהם Verizon Ventures, Pitango, New Era Capital Partners, Dynamic Loop  ו- Blue Red Partners.

השנה המשוגעת שדווקא שיחקה לטובתם

Optibus (אופטיבס) מפתחת שירות לאופטימיזציה של מערכות תחבורה ציבורית ולייעול לוחות זמנים. האלגוריתם והמערכת של החברה, שפועלים במסגרת SaaS (תוכנה כשירות) מאפשרים למפעילי תחבורה ציבורית, בעיקר חברות אוטובוסים ושירותי תחבורה ציבורית של ערים, לחסוך בהוצאות ולשפר את השירות לנוסעים. האלגוריתם שפיתחה מקצה בצורה אוטומטית אוטובוסים ונהגים למסלולים הנדרשים, כשהוא משקלל אילוצי תפעול, כללי רגולציה, תנאי עובדים, מצב הכבישים, מצב התנועה והעדפות שונות. בעצם מדובר בתוכנה שמאפשרת לערים להתנהל באופן חכם יותר, באמצעות תצפית מפורטת “ממבט ציפור” על כל המתרחש במערך התחבורה הציבורית בעיר בכל רגע נתון.

במקביל, המערכת מקבלת נתונים בזמן אמת, בזכות ה-GPS שממוקם בכל אוטובוס, כך שגם עיכובים מתעדכנים ישירות במערכת. הפתרון שלה מבוסס על אלגוריתמי אופטימיזציה ובינה מלאכותית אשר אמורים להפוך את התחבורה הציבורית למדוייקת יותר עבור הנוסעים, ולדברי החברה, לספק חסכון של עשרות מיליוני דולרים (עד 15%) למפעילים. על מנת להתאים את עצמה לעולם המודרני, הפלטפורמה כוללת גם תמיכה במערך של רכבים חשמליים, הדורשים תכנונים ותזמונים ייעודיים עבורם הכוללים בין היתר זמני טעינה, מיקום העמדות ואחוז הסוללה שיש להם – עובדות שמשפיעות בסופו של דבר על מסלול הנסיעה שלהם.

באופטיבס אומרים כי הגיוס מגיע על רקע שנה שבה הכנסות החברה זינקו בכ-250% – נתון מעניין בהתחשב בשנת הקורונה. בשיחה עם גיקטיים אומר עמוס חג’אג’, מנכ”ל החברה ואחד ממייסדיה, כי “בתחילת המגיפה לא היה לנו מושג איך אופטיבס תושפע לרעה, אך ידענו שזה לא נראה טוב עבור תחבורה ציבורית”.

לדבריו, החברה ראתה צניחה של 80% בנסיעות באזורים מסוימים, כשחלק מלקוחות החברה – חברות תחבורה ציבורית, נזכיר – אמרו לאנשים שלא להשתמש בשירותים שלהן כל עוד אינם עובדים חיוניים. “ואז ראינו שהלקוחות דווקא משתמשים במוצר שלנו יותר מבעבר, נכנסים בלילות ובסופי השבוע להכניס שינויים”. חג’אג’ אומר כי משיחה עם הלקוחות גילו באופטיבס כי השינויים התכופים בהנחיות ואופן פעולת התחבורה הציבורית הביאה את המפעילים להשתמש יותר במערכת כדי להתאים את עצמם בכל פעם מחדש.

ויש גם מוצר חדש

לצד הגיוס, אופטיבס השיקה מוצר חדש – Geospatial Suite – ממשק מיפוי חדש שנועד לשפר את תכנון רשתות תחבורה ומיצוי תשתיות התחבורה, באמצעות תכנון מבוסס נתונים. הממשק החדש אמור לעזור לערים ברחבי העולם לתכנן תחבורה ציבורית שמותאמת לצרכי הנוסעים, דרך מיפוי המידע הגיאוגרפי הנחוץ לתכנון קווי תחבורה – כמו שבילי אופניים, אזורי קניות, בתי ספר, מרפאות ומרכזי עסקים. חג’אג’ אומר בשיחה איתנו כי המוצר יהיה זמין עבור כל הלקוחות שמחזיקים ברישיון למערכת של החברה.

אופטיבס הוקמה ב-2014 על ידי חג’אג’ ואיתן ינובסקי – ה-CTO שלה, וגייסה מאז הקמתה כ-160 מיליון דולר – כשבסבב הגיוס הקודם של החברה ב-2018 השתתפה גם עליבאבא הסינית. בעקבות הגיוס מתכננים באופטיבס להתרחב למדינות נוספות, כמו גם להמשיך ולפתח את הפלטפורמה שלהם והכפלת מספר העובדים בחברה עד סוף 2021. כספי הגיוס עתידים לשמש גם להאצת הפריסה של כלי רכב חשמליים בתחבורה ציבורית, על ידי אופטימיזציה של מיקום וזמני טעינות הרכבים, סוגי הסוללות והמטענים, סוגי הרכבים וכן התאמת רשת התחבורה לאוטובוסים חשמליים.

אושרי אלקסלסי

Your Friendly Neighborhood Geek. יש לכם סיפור טכנולוגי? דברו איתי: Oshry@geektime.co.il

הגב

1 תגובה על "דווקא בשנת הקורונה: סטארטאפ תכנון התחבורה הציבורית Optibus גייס 107 מיליון דולר"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אחד שלא יודע
Guest

כל הכבוד! עושים עבודה נהדרת וחשובה.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: