משבר? Optibus גייסה עכשיו 100 מיליון דולר והפכה לחד קרן

הסטארטאפ שרוצה לשפר את תנועת האוטובוסים מגייס 100 מיליון דולר, והמנכ"ל מסביר לנו מה תוקע את שיפור תנועת האוטובוסים פה – בשוק הביתי

מקור: Optibus

משבר? אולי. בינתיים מודיעה חברת הסטארטאפ הישראלית Optibus, שמפתחת פלטפורמה מבוססת ענן לתכנון ותפעול תחבורה ציבורית, על השלמת סבב גיוס D בסך 100 מיליון דולר. בסבב הגיוס השתתפו משקיעים חדשים וקיימים, בהם קרן אינסייט Bessemer Venture Partners, פיטנגו, Verizon Ventures, הענקית הסינית Tencent, קרן הצמיחה SOMV Momentum ועוד.

לשפר את תנועת האוטובוסים

Optibus (אופטיבס) מפתחת שירות לאופטימיזציה של מערכות תחבורה ציבורית ולייעול לוחות זמנים. האלגוריתם והמערכת של החברה, שפועלים במסגרת SaaS מאפשרים למפעילי תחבורה ציבורית, בעיקר חברות אוטובוסים ושירותי תחבורה ציבורית של ערים, לחסוך בהוצאות ולשפר את השירות לנוסעים. האלגוריתם שפיתחה מקצה בצורה אוטומטית אוטובוסים ונהגים למסלולים הנדרשים, כשהוא משקלל אילוצי תפעול, כללי רגולציה, תנאי עובדים, מצב הכבישים, מצב התנועה והעדפות שונות. בעצם מדובר בתוכנה שמאפשרת לערים להתנהל באופן חכם יותר, באמצעות תצפית מפורטת "ממבט ציפור" על כל המתרחש במערך התחבורה הציבורית בעיר בכל רגע נתון.

במקביל, המערכת מקבלת נתונים בזמן אמת, בזכות ה-GPS שממוקם בכל אוטובוס, כך שגם עיכובים מתעדכנים ישירות במערכת. הפתרון שלה מבוסס על אלגוריתמי אופטימיזציה ובינה מלאכותית אשר אמורים להפוך את התחבורה הציבורית למדוייקת יותר עבור הנוסעים, ולדברי החברה, לספק חסכון של עשרות מיליוני דולרים (עד 15%) למפעילים. על מנת להתאים את עצמה לעולם המודרני, הפלטפורמה כוללת גם תמיכה במערך של רכבים חשמליים, הדורשים תכנונים ותזמונים ייעודיים עבורם הכוללים בין היתר זמני טעינה, מיקום העמדות ואחוז הסוללה שיש להם – עובדות שמשפיעות בסופו של דבר על מסלול הנסיעה שלהם.

מי תוקע את השיפור בישראל?

אחד מהשווקים שבהם עובדת אופטיבס הוא ישראל, אז שאלנו את מנכ"ל החברה ואחד מהמייסדים עמוס חג'אג' איך הם מנסים לשפר את התחבורה הציבורית פה. "תכנון התחבורה הציבורית בישראל שונה מבמדינות אחרות בעולם. משרד התחבורה הוא האחראי לפעילות הקווים ומחליט על המסלולים והתדירויות. כתוצאה מכך הלקוחות שלנו בישראל, שהם מפעילי התחבורה הציבורית המובילים בארץ כמו אגד, מטרופולין וקווים, מתמודדים עם אתגרים רגולטוריים משמעותיים שלעיתים לא מאפשרים להם לשפר את מערכי התחבורה כפי שהיו רוצים", אומר חג'אג'.

לעומת זאת, הוא מוסיף, כי האחריות לתכנון במקומות אחרים בעולם נמצאת אצל הערים – כך למשל בלוס אנג'לס, האחראית גם לתכנון וגם לתפעול ולכן יכולים להשתמש בפלטפורמה כדי ליצור קווים
חדשים, לשנות זמנים ולהוסיף תחנות, להגביר את התדירויות ועוד. "בגלל ההבדלים האלו, העבודה שלנו עם מפעילי התחבורה הציבורית בארץ נראית אחרת", הוא מסייג.

העבודה הבאה שלכם מחכה לכם בגיקטיים אינסיידר העבודה הבאה שלכם מחכה לכם בגיקטיים אינסיידר כנסו לראות את כל המשרות השוות בהייטק

אנחנו שומעים מכל עבר על "חורף" של השקעות, עם נפילות משמעותיות של שהונפקו לאחרונה ואיומים על השקעות – בייחוד בחברות צמיחה. האם לא העדפתם לגייס אפילו יותר בשביל לייצר עבורכם עוד קצת runway? 

"הגיוס שאנחנו משלימים עכשיו מתווסף לגיוס הקודם שלנו (107 מיליון דולר שגויסו ב-2021, א.א.), שעדיין נמצא ברובו בקופת החברה. גייסנו לפי הסכומים והשוויים אליהם שאפנו, בין היתר כדי לייצר לנו runway להמשך. בנוסף, אנחנו נמצאים כבר עכשיו בשיח על הרחבה עם משקיעים נוספים. באופן טבעי ובכל תעשייה יש תקופות של גאות ושפל. יחד עם זאת, אני חושב שחברה שיש לה מודל עסקי מוכח, מוצר חזק, מאגר לקוחות והכנסות משמעותיות יכולה לרוץ קדימה גם בתקופות שבהן התעשייה לא משגשגת. אי אפשר לומר שאנחנו לא מוטרדים מהמתרחש בשוק, אבל אנחנו גם מאמינים שאנחנו חברה כזו".

אופטיבס הוקמה ב-2014 על ידי חג'אג' ואיתן ינובסקי – ה-CTO שלה, וגייסה מאז הקמתה כ-260 מיליון דולר. נכון להיות מציעה החברה את שירותיה ביותר מ-1,000 ערים ברחבי העולם, ועובדת עם חברות התחבורה הציבורית המובילות בישראל, בהן אגד, קווים, מטרופולין ודן. אופטיבס מעסיקה למעלה מ-300 עובדים ברחבי העולם – מטה החברה ממוקם בתל אביב ובו מתרכזת מרבית פעילות המחקר והפיתוח, לצד מספר משרדים בארה"ב, אנגליה, ברזיל, צ'ילה, צרפת וגרמניה.

אושרי אלקסלסי

Your Friendly Neighborhood Geek. יש לכם סיפור טכנולוגי? דברו איתי: [email protected]

הגב

רוצה להיות הראשון להגיב?

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: