Oculus מכרה את התומכים שלה לפייסבוק תמורת 2 מיליארד דולר [דעה]

OculusVR חייבת הרבה מאוד למשתמשים שלה אשר תמכו בה לאורך כל הדרך עד האקזיט המפתיע, וגם קיקסטארטר לא תראה דולר אחד מהאקזיט של החברה שנבנתה צעד אחר צעד תחת הפלטפורמה שלה

קרדיט תמונה: חשבון הפייסבוק של RiftVR

קרדיט תמונה: חשבון הפייסבוק של RiftVR

הרשת געשה אתמול בלילה לאחר שמארק צוקרברג הודיע כי פייסבוק תרכוש את חברת OculusVR, המפתחת את משקפי המציאות הוירטואלית Oculus Rift, המאפשרים למשתמשים להיכנס אל תוך העולם הממוחשב ולהרגיש כאילו אתם נמצאים בתוך המשחק, או האפליקציה אותה המחשב שלכם מריץ באותו הרגע. בעוד משתמשים רבים בירכו על העסקה ואיחלו בהצלחה למסע החדש והמעניין אותו הולכות לעבור שתי החברות יחדיו בשנים הקרובות, משתמשים רבים ובעיקר אלו שתמכו בחברה לאורך כל הדרך, עוד בזמן שעלתה כפרוייקט קיקסטארטר מוצלח התעצבנו, כאשר הרשת החברתית לקחה להם מהידיים את הבייבי אותו הם גידלו ותמכו בו מההתחלה.

״פגיעה במוניטין של מימון ההמונים״

דף התגובות בפרוייקט הקיקסטארטר של Oculus Rift התמלא ברגשותיהם של אותם התומכים: “אני מרגיש מרומה״, הסביר תומך אחד. ״השקעתי את כספי ותמכתי בחזון שרציתי עבור עתיד המשחקים. עכשיו כל מה שאני רוצה זה את הכסף שלי בחזרה.״ תומך אחר הסביר: ״למכור לפייסבוק זו בושה וחרפה. זה לא פוגע רק במוניטין שלכם, אלא במוניטין של כל מימון ההמונים. אני לא יכול לתאר במילים כמה אני מרגיש נבגד בעקבות העסקה הזו״. עוד תומך הצהיר: ״תמכתי בקונספט הזה בתקווה שהם ייצרו משהו נפלא. למרבה הצער, כל מה שהם עשו היה להפוך את עצמם לאנשים עשירים להפליא.״ מן הצד השני, CTO החברה, ג׳ון קרמק, (שהוא גם יוצר משחק ה-Shooting הפופולרי DOOM), צייץ: ״למען הפרוטוקול, אני מקודד עכשיו, בדיוק כפי שקודדתי בשבוע שעבר. אני מקווה שהעסקה עם פייסבוק תמנע כמה משברי גדילה מבישים עבור המציאות הוירטואלית.״

אך את הכתיבה המעניינת ביותר סיפק מרקוס ״נוץ׳״ פרסון, מייסד Minecraft, אשר החליט בתגובה לעסקת הרכישה להפסיק את פיתוח Minecraft עבור Oculus Rift: ״פייסבוק היא לא חברה ששייכת לחובבי טכנולוגיה, ולא חברת משחקים. לפייסבוק יש היסטוריה של הקפצת מספר המשתמשים בשירותים שרכשה אבל לא מעבר. אנשים בנו משחקים לפלטפורמה של פייסבוק ובעוד זה הצליח בעבר, הם נתקעו במצב מאוד מצער כאשר פייסבוק בסופו של דבר שינתה את הפלטפורמה בכדי להתאים בצורה טובה יותר את החוויה החברתית שהם מנסים לבנות.״

הוא המשיך: ״אל תבינו אותי לא נכון, VR ו-Social לא זרות אחת לשנייה. למעשה, אני חושב ש-Social יכולה להפוך לאחד מהיישומים הגדולים ביותר של מציאות מדומה. להיות מסוגל לשבת בסלון וירטואלי ולראות את ה-Avatar של החבר שלך? פגישות עסקיות? בתי קולנוע וירטואליים שבהם אתה מרגיש כאילו אתה באמת צופה בסרט עם חבר שלך, כאשר הוא במרחק שבעה אזורי זמן ממך? אבל אני לא רוצה לעבוד עם Social, אני רוצה לעבוד עם משחקים

קרדיט תמונה: צילום מסך, Kickstarter

קרדיט תמונה: צילום מסך, קיקסטארטר

האקזיט שייך למשתמשים

אין ספק שמדובר בהישג מרשים עבור החברה, אשר נוסדה ביולי 2012 וגייסה לאחר קמפיין קיקסטארטר מוצלח במיוחד יותר מ-2.4 מיליון דולר. לא פחות מ-9,522 תומכים החליטו להשקיע את כספם בכדי לעזור ל-Oculus Rift להפוך למציאות ולשנות את חוקי המשחק בכל מה שקשור לתחום המציאות הוירטואלית. המכשיר אף נחת אצלנו לסקירה והרשים אותנו מאוד, אך ההישג של OculusVR הוא פשוט עצום: שנה וחצי לאחר תום תקופת המימון בקיקסטארטר, Oculus נרכשת בסכום דימיוני של 2 מיליארד דולר, באחת מעסקאות האקזיט הגדולות המהירות ביותר בהיסטוריה, וכמובן עסקת האקזיט הגדולה ביותר שנולדה דרך פלטפורמת מימון המונים.

בעוד שלאחר תום תקופת המימון בקיקסטארטר Oculus פנתה לקרנות הון סיכון וגייסה את ההון הדרוש לה להמשך הדרך – 91 מיליון דולר נוספים בשני סבבי גיוס, האחד הסתיים ביוני 2013 והשני – בדצמבר 2013, אין ספק כי את הבאזז ההתחלתי ואת מירב ההילה סביבה היא קטפה בזכות המשתמשים, ובזכות ההצלחה של פרוייקט הקיקסטארטר שלהם, שסחף את ההמונים ועל הדרך גם רכש את עניין קרנות ההון סיכון, כך שתהליך גיוס הכספים הפך להיות פשוט הרבה יותר לאחר מכן. המשתמשים, אשר כבר הספיקו לרכוש את ערכת הפיתוח השנייה של Oculus Rift אשר הושקה לפני פחות משבוע, חרדים כעת לגורל פרוייקט ה-VR הפופולרי, לאחר הצטרפותה אל פייסבוק.

אז כן, המשתמשים בהחלט יכולים להרגיש נבגדים ומרומים, ולא רק הם – כל קהילת מימון ההמונים יכולה להרגיש נבגדת, מכיוון שמימון המונים מערב במידה רבה התחברות רגשית של ממש למוצר אותו הם רוכשים, מפתחים, נותנים פידבק ומסייעים לו להמשיך ולהצליח – דרך הפלטפורמות הללו. המשתמשים השקיעו את מיטב כספם בכדי להרים את Oculus ולעזור לה לעמוד על הרגליים – הם הפכו את ה-Oculus Rift לפרוייקט מימון ההמונים השלישי בגודלו בהיסטוריה של קיקסטארטר בגלל החזון אשר אליו הם התחברו ובו הם האמינו. כעת, אף אחד לא יודע מה צופן העתיד ל-Oculus Rift תחת פייסבוק והמשתמשים כבר דורשים את כספם בחזרה, ובצדק.

וקיקסטארטר? היא אולי יכולה לראות את עצמה כמפסידה הגדולה ביותר בעסקה הזו. מ-2 מיליארד הדולר שהושקעו בעסקת הרכישה של OculusVR, פלטפורמת מימון ההמונים לא תראה אפילו דולר אחד, שכן את הקופון שלה היא גזרה עם תום תקופת המימון, כאשר 5 אחוזים מהסכום הנאה שגויס – קצת יותר מ-120 אלף דולר, נכנסו לקופת החברה. בהחלט סכום נאה, אך יש לי הרגשה שבעקבות עסקת הרכישה האחרונה בקיקסטארטר ישקלו אולי לשנות את מודל ההכנסה שלהם, לכזה שאולי לא מבטיח הון מיידי, אך בגיוסי סכומים גדולים במיוחד יבטיח Equity מסויים שיניב לחברה הכנסות בטווח הרחוק.

כאן הכל התחיל: סרטון הקיקסטארטר של Oculus Rift

אבישי בר

מנהל מוצר. מפתח Web ו-React Native, חולה גאדג'טים, הולך נגד הזרם ואוהב את כל מה שקשור לגוגל, לאנדרואיד ולקוד פתוח. עיסוקו העיקרי הוא לפרק לחלקים כל צעצוע חדש שמגיע למשרד ואז לכתוב עליו מדריך.

הגב

2 תגובות על "Oculus מכרה את התומכים שלה לפייסבוק תמורת 2 מיליארד דולר [דעה]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
daniboy
Guest
קראתי היום המון תגובות בהקשר של הכתבה (יפה מצידך אבישי להביא את הצד הזה של הרכישה. בדיוק מה שהייתי מצפה מאתר טכנולוגי לעשות). הרגשות שלי מעורבות. לא תמכתי בפרויקט (כספית), אבל אני בהחלט מבין את מה שהתומכים אומרים. חלק מסיפור המימון הוא שהתומכים הם חלק מהחברה/מוצר לכל דבר ועל כן מעשה שכזה נחשב לבגידה שכן הם לא היו מעורבים במשהו שבמלכתחילה נולד בזכותם. מהצד השני, זהו תחום מאוד קשה והתחרות היא מול מיקרוסופט וסוני שישקיעו את ההון שלהם בפרויקט. 2.5 מליון דולר הם כלום בשביל להביא מוצר לנקודת התחלה ומכירה המונית מול הקונסולות חזקות. פייסבוק היא גב אדיר שיכול לעזור… Read more »
dra
Guest
“קיקסטארטר לא יכולים לשנות את המודל” לא נכון. הדלק שמאחורי אתרים כמו קיקסטארטר הוא התורמים לא פחות מאשר הוא היזמים. התחרות היא גם על ליבם של האנשים שפותחים את הכיס ונותנים ליזמים את הכסף אותו הם מבקשים. אם היזמים ילכו לאינדיגוגו וחבריהם, בגלל שקיקסטארטר שינתה את המודל למודל המתגמל יותר את האנשים שתורמים כסף למיזמים השונים, אז הם יעברו לאתרים בהם אנשים תורמים להם פחות כסף ולכן אולי ישקלו להשאר בקיקסטארטר בכל זאת, למרות השינוי במודל. מודל בו לתורמים יהיה רווח כספי מובטח (גם אם מדובר באחוזים מאוד קטנים) במקרים של אקזיט מהיר של המיזם, זה לא רעיון כל כך… Read more »
wpDiscuz

תגיות לכתבה: