בחנו את עצמכם: האם אתם מוכנים לחיים של סטארטאפיסט?

כולנו רוצים לפתוח סטארטאפ, אך האם אתם מודעים למחיר שצריך לשלם והאם אתם מוכנים לשלם אותו?

cc-by Ben Brown

אני לא אידאולוג גדול, אבל חשוב לי להסביר כי אין במילים הללו מלמנוע מאנשים לרדוף אחרי החלומות שלהם, אבל נתקלתי לאחרונה ביותר מדי יזמים שהחליטו להקים סטארטאפ “כי זה הרבה יותר מגניב מלעבוד באיזה חברת היי-טק” והם גרמו לי להבין עד כמה חשוב לבדוק את עצמכם טוב טוב ולהבין במה כרוך אותו נתיב שכולנו רוצים לרוץ בו.

תשכחו מלהיות רופא, עורך-דין או אפילו טייס. לפתוח סטארטאפ או להצטרף לאחד זה הדבר הכי חם היום. זה מאוד קל לקרוא את הסיפורים המדהימים של אנשים כמו מארק צוקרברג, סטיב ג’ובס או של גיל שוויד וישי גרין על כיצד הם התחילו את הסטארטאפ שלהם ואיך הם הגיעו לאן שהיכן שהם היום ואין ספק שמתי שהו במהלך חיינו, כמעט כולנו חלמנו בהקיץ איך מנופפים לשלום לבוס המעצבן שלנו והולכים לרדוף אחרי החלום שלנו ולפתוח את הסטארטאפ שישנה את העולם.

אין ספק שכל הפרסום וההייפ שעולם הסטארטאפים בישראל מקבל בשנים האחרונות עושה רק טוב לכלכלה שלנו, אבל יש כמה דברים שרצוי שתדעו לפני שאתם רצים לגייס את המיליון דולר הבאים שלכם מקרן הון סיכון כזו או אחרת.

על קצה המזלג, החיים בסטארטאפ כוללים יותר אחריות, הרבה פחות כסף (לפחות במהלך הדרך) ולא מעט וויתורים על כל מה שמסביב, אבל זו רק תחילת הדרך. בכל צורה שלא נסתכל על זה, החיים בסטארטאפ נראים אולי זוהרים מרחוק, אבל הם לא פשוטים בכלל. אני ארחיק לכת ואומר שהחיים בסטארטאפ יכולים להיות קשים למדי ועלולים לגרום לכל אדם נורמלי לאבד את שפיות דעתו.

זה לא פשוט להסביר את החיים בסטארטאפ בלי לחיות אותם, אבל אני מקווה שמהמקרים הבאים תוכלו לשאוב כמה דוגמאות למציאות כפי שהיא נראית באמת.

טוויטר – Twitter

רשת המיקרובלוגינג הפופולארית התחילה את דרכה בשנת 2005 בשם Odeo והייתה בכלל פלטפורמה לפודקאסטים. החברה גייסה סכום קטן, גייסה 14 אנשים, אבל לא באמת הצליחה להרים את המוצר מהקרקע. אחרי לא מעט קשיים, החליטו המייסדים לנסות להריץ מחדש כמה “פרויקטים מהצד”. אחד מאותם פרויקטים היה Twttr, אשר הפך לימים לרשת המיקרובלוגינג Twitter אותה אנו מכירים היום. גם בהשקה הראשונית של הפלטפורמה החדשה, אי שם ביולי 2006, אף אחד לא קיבל אותם בתשואות ורוב הביקורות מסביב די קטלו את המוצר. לקח לחברה שנים עד ש-Twitter התחילה לצבור כמות משמעותית של משתמשים והפכה למה שהיא היום.

כך התחילה טוויטר. cc-by Jack Dorsey

OMGPOP – המפתחת של Draw Something

חברת המשחקים שנמכרה לאחרונה לזינגה תמורת כ-200 מיליון דולר החלה את דרכה ב-2006 בתור I’minlikewithyou, אפליקצית פלירטוט עצמאית שלא הצליחה לצבור יותר מכמה אלפי משתמשים. אחר-כך שינתה החברה את פניה והפכה להיות פלטפורמה למשחקים רבי-משתתפים באינטרנט (זה גם היה השלב שבו שינתה החברה את השם ל-OMGPOP). אחרי שגייסה 17 מיליון דולר והחליפה את המנכ”ל (המייסד פינה את מקומו למנכ”ל חיצוני לפי דרישת המשקיעים), השיקה החברה מעל ל-30 משחקים שונים שאף אחד מהם לא זכה להצלחה משמעותית והגיע למצב שבו היא תכננה לסגור את הפעילות בחודש מאי 2012 מכיוון שפשוט נגמר לה הכסף.

שפר מזלה של החברה שלפני כחודשיים בלבד היא השיקה את Draw Something, שהפך בין לילה להצלחה אדירה והוביל לרכישתה של OMGPOP על-ידי ענקית המשחקים זינגה.

רוביו – המפתחת של Angry Birds

החברה נוסדה בשנת 2003 אחרי שהמייסדים השתתפו יחד בהאקאתון לפיתוח משחקים. הם הצליחו לגייס מעל ל-40 מיליון דולר ושחררו 51 משחקים ב-6 שנים, כאשר גם כאן, אף אחד מהמשחקים לא זכה להצלחה. רק בדצמבר 2009 שחררה החברה את המשחק הראשון בסדרת משחקי Angry Birds, שהפך להצלחה מסחררת וסלל את דרכה של החברה לשווי עצום של מעל למיליארד דולר.

מיקאל הד, מנכ"ל רוביו. מקור: אתר החברה

אתם מוכנים לזה?

עכשיו תהיו לרגע כנים עם עצמכם. כיצד לדעתכם הייתם מרגישים במשך כל-כך הרבה שנים, עם לא מעט כשלונות וחרב שתלויה באופן תמידי מעל הצוואר? שימו את עצמכם לרגע בנעליים שלהם ותנסו לדמיין.

אחרי שנים שהשקעתם את כל החיים שלכם ברעיון הזה, עוד כשלון מגיע. עוד לקוח שמעדיף לוותר ועוד משקיע שאומר לכם לא. אולי בשלב הזה אתם כבר מעסיקים עובדים שתלויים במשכורת החודשית שאתם משלמים להם ואולי לא. תחשבו לרגע כיצד אתם שוכבים ערים בלילה וחושבים על חשבון הבנק המתרוקן, על החברה ועל העובדים שלכם, על הרגעים הללו שבהם המוצר שלכם לא עובד, המשתמשים לא נרשמים (או נרשמים אבל לא משלמים) ושמי שאמור לתמוך בכם מפנה את גבו, אלו הם הרגעים שבהם כל מה שמתחשק לכם זה לתקוע את הראש בתוך קיר של לבנים.

אלו גם הרגעים שהם חלק מהמציאות של רוב הסטארטאפים עלי אדמות. רוב האנשים השפויים בדעתם לא ייקחו על עצמם משימה שכזאת ואלו שכן, יפרשו בשלב כלשהו בדרך שכן הקורבן הנדרש במהלך הדרך הוא כמעט בלתי נסבל.

אם אתם מתחילים חברה, כדאי שתהיה לכם תשוקה למה שאתם עושים. התשוקה האמיתית לבעייה שאתם מנסים לפתור היא הדבר היחיד שיכול לעזור לכם לעבור את הדרך הזאת – לא המשקיעים שלכם, לא המנטורים שלכם, לא התחרות שלכם ואפילו לא בן\בת-הזוג שלכם או החברים שלכם. היא הדבר היחיד שיוכל להשאיר אתכם בחיים (ובמצב שפוי) במהלך הדרך הארוכה שעומדת בפניכם.

זוהי הסיבה האמיתית שאחוז ההצלחה של סטארטאפים עומד על פחות מאחוז בודד. אל תתנו לאפקט “המסודרים” לבלבל אתכם. תקימו סטארטאפ כי אתם באמת מאמינים בלשנות את העולם ולא סתם כי זה מגניב.

הגרסה המקורית של הפוסט נכתבה על-ידי כריס מקאן, המנכ”ל ואחד מהמייסדים של StartupDigest ופורסמה במקור באנגלית בבלוג האישי של כריס מקאן

יניב פלדמן

לשעבר העורך הראשי של גיקטיים ומייסד שותף של האתר. יזם, טכנולוג, כלכלן בהשכלה והיסטוריון חובב. התחביב האהוב עליו הוא מציאת פתרונות מסובכים לבעיות פשוטות במיוחד.

הגב

5 תגובות על "בחנו את עצמכם: האם אתם מוכנים לחיים של סטארטאפיסט?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
Ariel Agron
Guest

רק הביאו לי עוד מוטיבציה

Gal Brill
Guest
סורי יניב, אבל אתה אפילו לא מגרד את פני השטח… הכתבה נכונה, אבל נגעת בחלק מאד מאד שיטחי של הסיפור (לדעתי) האמת הרבה יותר כואבת, לא ציינת בכלל את הדברים הבאים: 1. גיוס כסף – לעשות סיבוב השקעה, שבו יושבים מול אנשים שפוסלים את החלום שלך על ימין ושמאל זה עוד טוב… מה עם הפגישות שאתה יוצא מהן עם אנרגיה בשמיים ורק מחכה לשיחה שבה מודיעים לך שגייסת את הסכום המבוקש ושהיא מגיעה (אם בכלל!) אומרים לך "זה לא מתאים לפרופיל השקעות שלנו", "לא בשלב הזה – תראה מוצר/טראקשין ונשמח להשקיע" ועוד מיליון תשובות 2. משפחה – המממ…. חשבתם שעבדתם… Read more »
Eran Kampf
Guest
שגיא
Guest

ללא ספק, להיות סטראטפיסט זה לא רק שמש וקשת בענן, זה הרבה מעבר לזה. צריך לבדוק טוב מאוד את השטח לפני שבאים עם המוצר, מנסים לשווק אותו, לרשום עליו פטנט אולי ואפילו לנסות להנפיק ולמכור אותו בשוק הרחב.. מציע לכאלה שעוד מתלבטים ולא בטוחים, לקרוא את הפוסט הזה: http://cafe.themarker.com/post/2578077/?last_method=create
פוסט חמוד וקליל, מזכיר במידה את הכתבה הטובה הזו ומחדד עוד כמה פינות.

Galit Zamler
Guest

יניב, כמה שאתה צודק…. מי שלא עושה את ההכנה הנפשית הזו ולא באמת יודע למה הוא נכנס פשוט מתייאש בדרך.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: