מייסד OnePlus בישראל: ׳׳אנו פועלים להוזלת המכשירים שלנו פה׳׳

קארל פיי, רק בן 26, לא תכנן להיות אחד האנשים המובילים את המהפכה העולמית של סמארטפונים מוזלים. ׳׳אני עדיין חושב עלינו כעל סטארטאפ קטן׳׳, אומר אחד ממקימי OnePlus הסינית, שהגיע לביקור בזק בישראל. התחזית שלו לשוק המכשירים פסימית למדי: ׳׳הטאבלטים הפכו למיותרים לחלוטין, ויצרניות מובייל עלולות לפשוט את הרגל בשנה הבאה. אנחנו מקווים להיות בצד של השורדים׳׳

מייסד וואן פלוס, קארל פיי (טוויטר)

מייסד וואן פלוס, קארל פיי (טוויטר)

מאת נמרוד צוק, כלכליסט.

קארל פיי היה בן 24 בלבד כשעזב תפקיד ניהול בכיר באופו, יצרנית סינית גדולה של סמארטפונים ומוצרי אלקטרוניקה, לטובת הרפתקה יזמית שאפתנית, ויש מי שיגיד יומרנית. עם שותפו פיט לאו, אז סגן נשיא באופו והיום מנכ”ל OnePlus, הוא החליט לקרוא תיגר על החברות החזקות ביותר בענף המובייל, כמו אפל, סמסונג ו־LG. לפני שנה וחצי הביאו השניים לשוק את OnePlus One, סמארטפון עילית סיני שמציע מפרט חזק וחוויית שימוש מוקפדת בחצי מהמחיר שדורשות המתחרות.

ההימור של פיי השתלם: מחברה סינית קטנה שאיש לא שמע עליה, הצליחה OnePlus להפוך במהירות לאחת השחקניות הגלובליות המעניינות בענף. One ודגם ההמשך OnePlus 2, שיצא ביולי האחרון, מכרו יחדיו כמה מיליוני יחידות, גרפו ביקורות חיוביות ועוררו הרבה מאוד באז גם בקרב הקהל הרחב ולא רק בקרב גיקים. לא רע בשביל בחור צעיר למדי, שהספיק לעבוד גם במייזו ובנוקיה לפני שהקים חברה משלו. “אני עדיין מופתע מההתלהבות סביבנו”, אמר פיי בשיחה שערכנו עימו. “במקור בכלל חשבנו שנמכור מכשירים רק לשוק הסיני. אמנם הפכנו במהירות לחברת סמארטפונים גלובלית, אבל אני עוד חושב עלינו כעל סטארטאפ קטן”.

מתקרבים ל־100 אלף משתמשים בישראל

“כשהקמנו את החברה כל מה שבאמת עניין אותנו הוא ליצור מכשירים טובים מספיק שנרצה להשתמש בהם בעצמנו. לאחר השקת המכשיר הראשון גילינו שיש בחוץ הרבה אנשים כמונו, שלא מרוצים מההיצע הקיים בשוק המובייל ומחפשים אלטרנטיבה טובה יותר”, מוסיף פיי, שהגיע השבוע לישראל לראשונה.

בארץ מכשירי OnePlus עדיין לא זכו להשקה רשמית, וגם אי אפשר לרכוש אותם ישירות דרך מערכת ההזמנות של החברה (העובדת בשיטת “חבר מביא חבר”, ועוררה באז שיווקי אך גם לא מעט תסכול).

ואולם, המכשירים נמכרים דרך כמה עשרות יבואנים פרטיים ומפיצה מורשית אחת, חברת סי־דאטה, שתציע אותם מהשבוע גם דרך רשת חנויות באג. “אנחנו כבר מתקרבים ל־100 אלף משתמשים בישראל”, מתגאה פיי. “אנשים פשוט קראו על המוצר והמותג, ניסו את המכשירים והמליצו עליהם לחברים”.

נקודה כאובה מבחינת לקוחות החברה בארץ היא המחיר. OnePlus 2 בעל נפח אחסון של 64 גיגה־בייט, שבאתר החברה עולה ללקוחות אמריקאים 389 דולר, נמכר דרך המשווקים המקומיים במחיר המקביל ל־610 דולר, לפחות. הדבר מציב את OnePlus 2 ברמת מחיר דומה לזו של מכשירים כמו LG G4 או נקסוס 6, ומנטרל במידה רבה את אחד מיתרונותיו המרכזיים.

לדברי פיי, “אנו פועלים להוריד את המחירים ולספק חוויה טובה יותר ללקוחות שלנו בישראל”. גם לאו, שותפו של פיי לייסוד OnePlus ששוחח איתנו ביולי האחרון, ציין כי החברה מחפשת שותפים עסקיים חדשים בארץ. ועם זה פיי ממהר להבהיר כי הפער בין ארה”ב לישראל לא יימחק. “יש הבדל ניכר במודל העסקי ובעלויות התפעול שלנו בשתי המדינות, ואנחנו עדיין צריכים שולי רווח כדי לשרוד. אין מה לעשות, אנחנו לא מחלקים את המוצרים שלנו בחינם”.

לא בטוח שזו התקופה הכי טובה להרגע בה בירושלים (מתוך חשבון הטוויטר של פיי)

לא בטוח שזו התקופה הכי טובה להרגע בירושלים (מתוך חשבון הטוויטר של פיי)

אחרי ריסוק האייפון עוברים לפרגן לאפל

בתחילת דרכה הציגה OnePlus גישה לוחמנית: היא ליוותה את השקת המכשיר הראשון בסרטונים שמציגים ריסוק והשמדה של מוצרי המתחרות, כולל האייפון. כעת פיי נשמע כמי שהתרכך מעט ואינו מהסס לפרגן לאפל. “טכנולוגיית 3D Touch ששולבה באייפון 6s, המאפשרת למכשיר להגיב לעוצמת הלחיצה על המסך, נראית מעניינת למדי. אני מחכה לראות מה מפתחי האפליקציות יעשו איתה”.

ואולם, כשנשאל פיי על ניסיונותיהן של אפל וגוגל להחיות את שוק הטאבלטים, הוא לא חוסך בביקורת. “לא נגעתי באייפד שלי כבר שלוש שנים”, הוא מעיד. “הסמארטפונים בעלי המסכים הגדולים, טרנד שגם לנו יש בו חלק, מייתרים לחלוטין את הצורך בטאבלטים”. במילים אחרות, אל תצפו למחשב לוח מתוצרת OnePlus בזמן הקרוב, וגם לא להרבה מהלכים אחרים שנוקטות חברות מתחרות.

OnePlus, לדוגמה, ויתרה על העלאת רזולוציית המסך ל־QHD בדגם ה־2, טרנד שהולך ומתרחב בשוק הסמארטפונים (אף שמעט מאוד אפליקציות מנצלות את הרזולוציה המשופרת). היא התעקשה לבסס את המכשיר על המעבד החזק סנאפדרגון 810 ופיתחה פתרונות קירור ייחודיים כדי להתמודד עם נטיית המעבד להתחממות. מערכת ההפעלה היא Oxygen OS, גרסה קלה של אנדרואיד שייצרה החברה הסינית, שלא כמו מנהג רוב היצרניות (סמסונג, למשל) להוסיף שלל אפליקציות והרחבות מכבידות. המכשיר גם עבה מקודמו, כמו אייפון 6s. המטרה ברורה, ולפי בדיקה שערכנו גם הושגה היטב: ליצור סמארטפון סופר־יעיל, מהיר וחף מגימיקים.

ובכל זאת נראה שפיי מאוכזב מעט מהדרך שבה התקבל המכשיר בקרב הצרכנים, גם אם טרם נחשפו נתוני מכירות רשמיים. “ה־OnePlus 2 מייצג התקדמות גדולה לעומת One, אבל לא הצלחנו להסביר אותה לקהל טוב מספיק”, הוא מודה. “איכות התצוגה במכשיר החדש, לדוגמה, הרבה יותר טובה אף על פי שלא הגדלנו את הרזולוציה, וכאשר בוחנים את המכשירים בעיניים רואים מיד את ההבדל, אבל הרבה אנשים לא מסתכלים מעבר למפרט הטכני היבש”.

oneplus 2

אחד הגורמים שהעיבו על הגעת המכשיר החדש למדפים אילץ את פיי, לפני חודש, לבצע מטלה לא נעימה: הוא פרסם פוסט רשמי במערכת הפורומים של החברה והתנצל בו על עיכובים ממושכים במסירת המכשירים למזמינים. עיכוב זה היה מרגיז במיוחד מפני שקשיי אספקה ליוו גם את המכשיר הראשון, והחברה הבטיחה שהפעם תספק שיטת ההזמנות חוויית קנייה טובה משל המתחרות. “פישלנו עם ההשקה של ה־OnePlus 2, ואני מבקש להתנצל לפני האוהדים (כך החברה מכנה את לקוחותיה), השותפים העסקיים והעובדים שלנו”, כתב.

“כל חברות החומרה, גדולות וקטנות, מתמודדות עם בעיות דומות”, מסביר פיי את הפנייה הישירה לקהל. “אנחנו בחרנו לשמור על תקשורת ושקיפות מול האוהדים שלנו, גם אם נאלצנו לשלם מחיר. האמנו שזה הדבר הנכון לעשות, גם אם הוא מאתגר את הדרכים המקובלות לעשות עסקים”. החברה שוקלת לדבריו את עתידה של שיטת ההזמנות, שאמנם יוצרת עניין שיווקי, אך גם מגבילה את יכולתה של OnePlus לפנות לקהל הרחב.

ביקורת אחרת, על המכשיר דווקא, מוציאה מעט את פיי משלוותו. מקצת המבקרים והמשתמשים לא ממש התלהבו מיכולות הצילום של OnePlus 2, מרכיב קריטי בכל סמארטפון דגל שמכבד את עצמו. “הגדלנו את גודל החיישן והוספנו ייצוב תמונה אופטי ומיקוד באמצעות לייזר, ויש לנו צוות מיוחד שעובד על שיפור רכיבי התוכנה, שבזכותו אפשר לשלוט ידנית בכל מאפייני הצילום”, מתגונן פיי. “אני מציע שתיכנס לאינסטגרם כדי לראות אילו תמונות נהדרות המשתמשים שלנו מעלים”.

לא מאמין בטלפונים זולים מדי

עד סוף השנה מתכננת OnePlus להציג מכשיר שלישי: על פי דיווחים לא רשמיים, שפיי מסרב לאשר, הוא יהיה זול מקודמיו ובעל מסך קטן משלהם. בדרך זו תנסה החברה הסינית הקטנה לבצר את מעמדה בשוק הסמארטפונים, שמתמודד בימים אלה עם האטה גלובלית במכירות.

“הרבה חברות יינזקו מהשינויים שיתחוללו בשוק ב־2016”, מספק פיי תחזית פסימית, “היצרניות הגדולות, כמו אפל, סמסונג ו־LG ישרדו כמובן, אך חברות קטנות מהן עלולות לפשוט את הרגל או לצאת משוק המכשירים. אמנם הכרחי שיהיה לך מוצר מעולה ושירות מעולה כדי להצליח, אך במידה רבה ההצלחה נובעת גם ממזל ומטיימינג, והיא גורמת להרבה חברות לפתח גישה יהירה שפוגעת בהן בזמנים קשים. אנחנו מקווים כמובן להיות בצד של השורדים: עברנו לא מעט כאבי גדילה בשנתיים שחלפו מאז הקמנו את החברה, ואנחנו מקפידים להמשיך וללמוד איך לעשות את הדברים נכון”.

אף על פי ש־OnePlus היא חלוצת סמארטפוני העילית המוזלים, מייסדה משוכנע כי עדיין אי אפשר לייצר מכשירים מוצלחים באמת שיעלו פחות מ־100 דולר, פלח שוק שהולך ומתרחב בשווקים מתפתחים כמו סין והודו. “אין ספק שהיינו יכולים למכור מכשירים בהיקף שובר שיאים אילו היינו מציעים אותם במחיר כזה”, אומר פיי. “ואולם, זה ידרוש מאיתנו למכור את עקרונותינו. אנחנו לא מתכוונים לעשות זאת רק כדי לרדוף אחר נתוני מכירות”.

הכתבה פורסמה לראשונה בכלכליסט.

לקריאה נוספת

 

 

כלכליסט

אתר החדשות הכלכלי המוביל בישראל. באתר מתפרסמות כל חדשות הכלכלה בארץ ובעולם, בורסה, טכנולוגיה, IT, נדל"ן, משפט ושיווק.

הגב

2 תגובות על "מייסד OnePlus בישראל: ׳׳אנו פועלים להוזלת המכשירים שלנו פה׳׳"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
idanbiton
Guest

שמח שהוא הגיע לארץ D:

דור
Guest

החלפתי לאבא שלי את הOPO שלו ל-NOTE 5 הוא אומר שהOPO היה הרבה יותר לעבודה.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: