כדי להעסיק בהצלחה עובדי Offshore, אתם צריכים לשנות את הגישה

היתרונות של העסקת עובדים מעבר לים כבר מזמן לא מסתכמים בהוזלת עלויות, והקורונה חיזקה את ההכרה בתועלת הגדולה של המודל. למי זה מתאים, למי פחות ואיך מגשרים על הפערים?

ההצלחה של מודל העסקה Offshore תלויה באופי החברה (צילום: Unsplash)

מאת יהודית בוכניק, מנהלת פעילות מטריקס מזרח אירופה

מודל העסקה במיקור חוץ היה קיים עוד הרבה לפני שהקורונה פרצה לחיינו, וחברות רבות בסדרי גודל שונים נהגו לעשות בו שימוש. בשנתיים האחרונות מרבית המעסיקים שעוד לא עשו זאת הבינו כי אנחנו נמצאים בעידן אחר, ונוכחו לגלות את כוחה של העבודה מרחוק – שלא רק שאינה פוגעת במהלך העבודה התקין, אלא עשויה גם להשפיע לטובה על ההספק והתפוקה של החברה כולה.

לצד משבר הקורונה, תעשיית ההייטק בישראל נאלצת להתמודד עם אתגר משמעותי נוסף הקשור לכוח אדם – הענף מתמודד עם מחסור ניכר של עובדים וקושי מתמשך בגיוס כוח אדם מיומן, בדגש על משרות טכנולוגיות. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה העידה בדו"ח האחרון שפרסמה כי ישנן יותר מ-14 אלף משרות טכנולוגיות פתוחות לאיוש בענף ההייטק הישראלי. המחסור בכוח אדם, הקושי לגייס וההבנה כי ניתן לעבוד מרחוק בצורה יעילה ומוצלחת, הכינו את הקרקע עבור חברות רבות לפנות למודלי גיוס והעסקה שונים, שאחד מהם הוא מודל העסקה Offshore.

אם בעבר נהוג היה לחשוב שהשיטה הזאת טובה בעיקר עבור הוזלת עלויות, היום ברור שמודל זה לא רק משתלם כלכלית, אלא גם מספק מענה עבור חברות המעוניינות להגדיל את נפח הפעילות שלהן בצורה מהירה, יעילה ואיכותית. במציאות הנוכחית חברות הייטק נקרעות בין הרצון לחלום בגדול ולהרחיב את פעילותן בצורה משמעותית, לבין הקושי המתמשך בגיוס ואיתור מועמדים פוטנציאליים. כאשר פונים להעסקה במודל Offshore, צוותי גיוס מומחים עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם החברה שמחפשת לגייס כוח אדם, לצורך בניית צוותי עבודה ייעודיים המותאמים בצורה אישית עבור החברה ופעילותה.

למי זה מתאים ועל אילו פערים צריך לגשר

מודל ה-Offshore נותן מענה לחברות המעוניינות לגדול ולהאיץ את תהליכי הפיתוח שלהן בהשקעה כספית נמוכה יחסית, ולאלו שפשוט מתקשות לגייס עובדים. הוא עשוי להתאים כמעט לכל חברה המעוניינת ליישם אותו, החל מחברות ענק ועד סטארטאפים מתחילים, בכל המגזרים ותחומי העיסוק.

עם זאת, המודל עשוי לעורר כמה מחסומים כגון שפה, הבדלי שעות ואף הבדלי תרבות. לכן הוא פחות מתאים לחברות המספקות שירותים מוניציפליים, חברות ממשלתיות, חברות המתנהלות רק בשפה העברית או חברות בהן קיים קושי מצד העובדים לדבר בשפה זרה. הסיבה לכך היא שהצלחת המודל טמונה בתקשורת ובכימיה טובה, ולפחות בשלבים ההתחלתיים של היישום – התנאים האלו צריכים להתקיים באופן הדוק ושוטף.

ניתן לגשר על הפערים הללו כאשר שיטת העבודה היא על פי הסטנדרט הישראלי שמונגש במדינת היעד באופן שמגשר בין השפה והתרבות הישראלית, כולל זו של המדינה המרוחקת. מבחינת הבדלי שעות, אכן מדובר במחסום הקשה ביותר כיוון שהוא מקשה על טיפול מיידי ותקשורת שוטפת. אך גם במקרה זה, ניתן לגשר עליו באמצעות בחירה במדינה אירופאית שבה הבדלי השעות הם מינוריים.

חשוב לזכור כי שילוב עובדים מחו"ל תורם לגיוון תעסוקתי בחברה, הכולל יתרונות רבים – הן ברמה המנטלית של חשיבה מחוץ לקופסה והן ברמה התפעולית של שיפור תהליכים בחברה בצורה אופטימלית ויעילה. במבחן התוצאה, הצלחה של מודל העסקה מסוג זה תלויה באופי החברה. מודל Offshore מחייב מוכנות ובשלות מצד החברה לעבודה מרוחקת, מבחינת פתיחות מחשבתית, זמן הסתגלות להשתלבות העובדים בצוות בפרט ובארגון בכלל.

איך גורמים לזה לעבוד?

המחשבה שהעובדים המרוחקים הם כוח עבודה שיכול להתמודד עם מרבית העבודה "השחורה" או הפחות נחשבת היא מוטעית מהיסוד. נשאלת השאלה, איך גורמים לשיטת ההעסקה הזו להצליח? הסוד טמון ביחס לעובדים, וחשוב מאוד לתת לעובדים המרוחקים את ההרגשה שהם חלק בלתי נפרד מהחברה ומההצלחה שלה. העובדים האלו חייבים לקחת חלק בתהליכים היומיומיים של החברה ולקבל משימות ותחומי אחריות שנמצאים בליבת הפעילות והפיתוח. כך תחושת השייכות שלהם תתחזק, ואיתה גם הנאמנות לחברה והמחויבות לעבודה.

מרכיב נוסף שהכרחי להצלחה נוגע לאיתור המועמדים ובניית צוות עבודה המותאם לאופי החברה ולפעילות שלו. לרוב, תהליכי הגיוס והאיתור נעשים בשיתוף פעולה מלא עם החברה המספקת את שירות ה-Offshore, כך שיחד לומדים לבנות את הצוות ולהתאימו לארגון המגייס בצורה מיטבית ומדויקת. הליווי וההתאמה נעשים לכל אורך התהליך, החל משלבי האיתור, הגיוס ובניית הצוות, ונמשכים כל העת באמצעות ליווי יומיומי בהיבטים אישיים ומקצועיים גם יחד.

מקור: Pexels

אם החלטתם לצאת לתהליך גיוס ועבודה בצורת העסקה של Offshore, ישנן לא מעט חברות המספקות את השירות ומלוות לאורך כל התהליך. כדאי לבחור בחברה יציבה, מקצועית, בעלת ניסיון בליווי ארגונים מצד אחד, אך גם בעלת ניסיון בגיוס טכנולוגי, איתור ובניית צוותים מותאמים לאופי הארגון מהצד השני.

מלבד הליווי הצמוד וההתאמה המדויקת, ודאו כי החברה אותה בחרתם יכולה לספק לכם שירות לאורך כל התהליך וגם לאחר שמלאכת הגיוס הסתיימה, במובן של שימור עובדים, דאגה להעשרת הידע הטכנולוגי שלהם באופן תמידי וכן דאגה לרווחתם. לשם כך, על חברת ה-Offshore להיות עם ידע עמוק בעבודה עם מגוון תרבויות ממדינות שונות. אחד החסמים המרכזיים בהעסקה במודל כזה נוגע להבדלי התרבויות ופערי הבנה או תפיסה בין הארגון לעובדיו המרוחקים, ולכן חשוב לבחור בחברה שיודעת להוות גשר בין העובדים לארגון, לתווך את הבדלי התרבויות ולגרום לשיתוף פעולה פורה מצדם – כזה שיוביל בסופו של דבר לתפוקה גבוהה ולהצלחת העסק.

הכתבה בחסות Matrix Eastern Europe

Matrix Eastern Europe, זרוע ה-Offshore של מטריקס, מספקת למעלה מ-15 שנים שירותי Offshore במזרח אירופה בהתאם לאופי הפעילות ודרישותיהן של חברות וארגונים ממגוון סקטורים. מודל ה-Offshore מציע הקמת צוותים מקצועיים של פיתוח, בדיקות תוכנה, יישום, תמיכה ודאטה, לחברות בארץ במהירות וביעילות, באמצעות תהליך גיוס וליווי מקצה לקצה מטעם מומחים מעולמות הטכנולוגיה ומשאבי האנוש אצלנו במטריקס, ובאמצעות אספקת טאלנטים איכותיים מכל הדרגים מבולגריה, מקדוניה, פולין ואוקראינה.

כתבת אורחת

אין תגובות

התגובות לפוסט סגורות.

תגיות לכתבה: